Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en 08, 520d lci

I går da jeg startet bilen kom det uten forvarsel plutselig en veldig røyklukt. Jeg skrudde av tenninga, spratt opp panseret og da så jeg at det var røykutvikling fra luftfilterboksen (microfilteret) på passasjersiden. Jeg reiv den opp. Der lå det en sensor som var helt smeltet.

Spørsmålet:

- Er dette et problem dere har hørt om før?

- hvilken sensor er det som ligger her?

- tror dere dette skyldes en feil i sensoren, eller ligger feilen et annet sted?

- jeg fjernet jo selve sensoren og kjørte hjem uten å få noen feilmelding, er ikke det litt rart?

- er det dumt å bruke bilen frem til vi får den på verksted?

Takk for svar på forhånd!

Lars Petter

Satt på sporet av Otis sjekket jeg litt rundt på ulike DIY snutter på YouTube. Og fant ut at dingsen som tok fyr var sensoren som styrer åpning/lukkast av automatisk omluft. Denne lå av en eller annen grunn under luftfilteret inni boksen. Jeg undres forlatt på hva dette skyldes?? Det er svidd hull midt i sensorens side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter rett foran klimafilter på passasjersiden.

Jeg fant den... Dvs, det var ingen sensor for panser der, men en sensor for omluftautomatikken (tror jeg 99% sikkert) og det var denne som lå under luftfilteret, inne i boksen.

Kan det at den lå der ha gjort at den har blitt overbelastet og tatt fyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en e60 525d  m57tud25  kommer helt sinnsyk lyd av servoen når den er kald (høres ikke ut som det kommer fra pumpen) men nede med tannstangen noen som vet ?

kommer selvfølgelig kun når det svinges

 

Har du sjekket oljenivå (vanligvis rund beholder til høyre i motorrommet, sett forfra)? Dersom dette er lavt, fyll etter med rett olje og sjekk for lekkasjer. Ellers kan det dessverre være symptom på intern lekkasje i tannstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en e60 525d  m57tud25  kommer helt sinnsyk lyd av servoen når den er kald (høres ikke ut som det kommer fra pumpen) men nede med tannstangen noen som vet ?

kommer selvfølgelig kun når det svinges

beskriv ulydene så er det sikkert flerer som  kan komme med innspill :) forsvinner lyden når oljen får varme i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket oljenivå (vanligvis rund beholder til høyre i motorrommet, sett forfra)? Dersom dette er lavt, fyll etter med rett olje og sjekk for lekkasjer. Ellers kan det dessverre være symptom på intern lekkasje i tannstangen.

den er nærmere minimum, ser bak på servopumpen at det er litt vått.

. men lyden kommer fra tannstangen, kommer vertfall ikke fra pumpen..

og det er kun når bilen er kald når den blir varm forsvinner det nesten helt.

treffer jeg en hump kan det komme lyd igjen en liten stund.

bilen er importert fra tyskland, har hørt noe om at de ikke bruker olje for norske forhold. og at dette kan lage lyd?

noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg fått høre, at olja kan gjøre at det blir ulyder i servoen på importbiler.

Om dette stemmer vet jeg ikke..

kan å nevne at servo oljen ser oransj/matt ut og skummer litt men etter en liten stund blir den mer klar og rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2005 mod e61 530d som jeg har tenkt å montere LCI frontlykter på.

Jeg har adaptive lykter orginalt, og har tenkt å ha det videre. Har lest så mangt om det å montere LCI lykter men blir ikke klok av den grunn.

Så det jeg lurer på er:

-Er jeg nøtt til å bytte både foran og bak?

-Er det mye mikmak å lage ledningsnett?

-Finnes det en DIY?

-Må jeg programere? Noen som gjør dette?

-Hva trenger jeg av deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er jeg nøtt til å bytte både foran og bak?

 

Du kan kjøpe PNP-bokser fra Bruce bak, slik at du kun får LCI bak. Ellers må du konvertere til full LCI via "BMW-måten".

 

 

-Er det mye mikmak å lage ledningsnett?

 

Du kjøper ferdig ledningsnett som er beregnet for ettermontering. Du må strekke fire kabler fra lysmodulen til baklysene og gjøre om kontaktene til hovedlysene.

OBS! Er bilen din produsert før 03/2005 må du koble ut AHL-modul i hanskerommet og strekke disse kablene over til LCM.

 

 

-Finnes det en DIY?

 

Det finnes en original manual for ettermontering som kan skrives ut fra ASAP. Har du ikke tilgang til denne må du få en forhandler eller tilsvarende til å skrive den ut for deg - evt. om noen har lagt den tilgjengelig på nett.

 

 

-Må jeg programere? Noen som gjør dette?

 

Dette må kodes. Om BMW forhandler skal gjøre dette må bilen være produsert etter 03/2005, men andre som selv fikler med NCSexpert etc. kan gjøre dette uavhengig produksjonsdato.

 

-Hva trenger jeg av deler?
  • komplett sett med AHL frontlykter med moduler og pærer
  • komplett sett med indre- og ytre baklykter
  • LCM2
  • ledningsnett for ettermontering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...