Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Husk også at dere med nyere bil, diesel. så kan det ta opp til 30-50min kjøring for strekene er på 3.

Etter en kjøretur på 2 timer burde dermed antall streker være mindre enn 6, men det er det ikke på min. Av alle mulige dippedutter og fancy stuff i E61 er dette noe jeg faktisk savner... Ser at i nye F10 er motortemperaturmåleren tilbake, ala E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet ut av min enda. :( Min står stort sett stillen - foruten når viftreima røyk, da viste den at det ble varmt :(:?:

Min bil er 525dat 2005 (reg 30.12.04 i Tyskland)

Er det fordi jeg har annen type temostat som er åpen slik at den passer for Tyske forhold?

ijs3klazk1thsn2ifdhw.jpg

Slik ser metret mitt ut....

Min ligger konstant nede på 5.....til den blir veldig varm eller ligger på langtur om sommeren :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PenguiN- Jeg vet ikke? Som sagt har jeg egentlig ikke blitt helt klok på denne :( funksjonen :(

Men min beveger seg ikke om vinteren på 10 -20 min kjøring....og når det er skikkelig kaldt så beveger den seg heller ikke. Når jeg er på autobahn så går den oppover.

Har også fått beskrevet at det er turtallsperre ? som begrenser belastningen på motor når den er for varm ?

Men hva som er riktig vet jeg ikke - må dobbelsjekke i kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på andre forum at også turtallsperre skal være synlig i den skjulte menyen. Den skal være variabel etter motortemperatur. Men på min bil stod det bare --- i feltet for turtallsperre. Kanskje ikke facelift biler har denne variable turtallsperren siden de heller ikke har den variable rødfeltet på turtelleren?

Om dere synes bilen ikke blir varm så gå inn i den skjulte menyen å sjekk selv. Mener termostaten skal åpne på 88 grader og bilen bør bli så varm selv om det er ganske kaldt.

Min bil blei skjelden over 60 grader. Det er neppe spesielt bra for den. Stenshagen hevdet det skulle være sånn selv om det bare var 0 grader ute :o

Er en hovedtermostat som er litt omfattende og bytte. De tok 4-5 tusen for det mener jeg. Men bilen blei fortsatt ikke varm. 5 min på google forteller at det også er en termostat i tilknytning til egr systemet som ofte kan feile. Men stenshagen lillestrøm hadde ingen tro på at den kunne gi for kald bil :shock:

Jeg kjøpte den selv, 4-500 tror jeg det var. Tok 15 min å bytte. Å nå er det godt og varmt i bilen.

Jeg ville sjekket temp i menyen og byttet den egr termostaten hvis den ikke blei varm. Begge deler er enkelt og du finner DIY guider om man leiter litt. Hovedtermostaten blir verkstedjobb for mange av oss.

Husk at det er kuldegrader i Tyskland også. Så ikke hør på bruktimporthatende verksteder som hevder biler uten webasto aldri skal bli varme selv ved klisterføre.

Merkeverksteder [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diy på motortemp, kjøleveske, olje osv. finnes her:

Skru på tenningen(eller ha motoren i gang) spiller ingen rolle.

*Hold inne triptelleren til det står 01.00

*Under der det står 01.00 kommer det opp et tall på 6 eller 7 siffer.

noter deg de siste fem siffrene.

*Legg sammen disse fem sifrene f.eks 66431=20.

*Trykk så gjentatte ganger på triptelleren til du kommer til 19.00.

*Under 19.00 vil det da med en gang stå "Lock on"

*Start da umiddelbart å trykke på tripptelleren det antall ganger som det tallet du fikk når du la sammen tallene tidligere(altså i dette tilfellet 20 ganger)

*Den vil nå gå tilbake til 01.00 og nå er alt "Lock off" D.v.s at nå kan du lese av alle mulig slags parametere på bilen/motor.

Menyen ang. motortemperatur/kjølevanntemperatur for eksempel er på meny 07.00.

Inne i disse menyene kan du lese av mye artige ting. F.eks. eksakt mengde drivstoff igjen på tanken, ladespenning, hastighet digitalt. osv.osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo, jeg har jo samme motor som deg.

Når min bil er kald, altså stått over natten så er strekene rett under 4 og etter ca 10-20 minutt er strekene der de er på ditt bilde.

Noe er altså galt med din bil da ?

Er likt på min òg.

Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he IQ e no dritt :D

Trodde først at det var den røde streken som gikk, men dog ikke.......... iq skallen min da.

Jo'a de hvite små strekene starter rett under 4 tallet og når en kjører så går de ned .... er ikke rart en blir tullat da :D PS har hadt bilen siden juni 2006 og ikke sett det.....

Kom også inn på skjulte menyer, men jeg hadde en bokstav og 6 tall, da skulle jeg legge inn summen av bare de 5 siste :(:D tok ett par runder det.....

DA var alt i orden likevel....så hvorfor bekjymre seg mere da :D :D

Får spille Grand Turisimo 5 med BMW 135 som e "litt" trimmet da ...... peace in mind :D

God Søndagskveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diy på motortemp, kjøleveske, olje osv. finnes her:

Skru på tenningen(eller ha motoren i gang) spiller ingen rolle.

*Hold inne triptelleren til det står 01.00

*Under der det står 01.00 kommer det opp et tall på 6 eller 7 siffer.

noter deg de siste fem siffrene.

*Legg sammen disse fem sifrene f.eks 66431=20.

*Trykk så gjentatte ganger på triptelleren til du kommer til 19.00.

*Under 19.00 vil det da med en gang stå "Lock on"

*Start da umiddelbart å trykke på tripptelleren det antall ganger som det tallet du fikk når du la sammen tallene tidligere(altså i dette tilfellet 20 ganger)

*Den vil nå gå tilbake til 01.00 og nå er alt "Lock off" D.v.s at nå kan du lese av alle mulig slags parametere på bilen/motor.

Menyen ang. motortemperatur/kjølevanntemperatur for eksempel er på meny 07.00.

Inne i disse menyene kan du lese av mye artige ting. F.eks. eksakt mengde drivstoff igjen på tanken, ladespenning, hastighet digitalt. osv.osv.

Hm, hva er dette for noe? Skjult meny? :o Kommer det opp en ny permanent meny på skjermen når man gjør det der, eller...? Nå er eg ikkje heilt med her... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...