Gå til innhold

Hvordan finansierer dere bilene deres og oppgraderinger?

Hitokiri
 Share

Anbefalte innlegg

Det er på en måte en bra ting å ligge i gjeld, man lærer på det, man lærer at sånn skal man ikke ha det igjen. Når man først innser hvilken "deep shit" man er i lærer man seg at slik vil man ikke ha det igjen og man kommer seg fort tilbake. Virker som at de fleste her har på grunn av bil måtte gjøre store prioriteringer når det kommer til økonomi. De som klarer å styre det har det fint, men de som må ta for store lån, og være bekymra for gjeld i lange tider.

Har selv merka dette, etter at jeg ble "svindlet" når jeg kjøpte første-bila mi (tok ikke mange måneder før clutch, toppakning og andre dyre reparasjoner måtte til. pluss at når de var finansiert fortsatte bare bilen å falle sammen). Til slutt måtte jeg bare selge vraket jeg hadde brukt nesten 50-60k på (hadde stor tro, og liten erfaring) for 5000 spenn.

Lært meg nå å ikke prioritere penger på bil, før man har utdanning og et godt økonomisk grunnlag. Heldigvis har jeg da en far som er ganske gavmild og er ganske rik, slik at han har lånt meg penger hele veien. Fremdeles skylder jeg han 50000 men har endelig skaffet meg en skikkelig bil, som ikke må hentes av falken på veien hjem fra verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min bil ble fullfinansiert for 2,5 år siden så det er snart halvgått løp :D .

Jeg fullfinansierte da sirævvan kapitulerte fullstendig og jeg ikke hadde cash i bakhånd.

E-46`en jeg har nå er den bilen jeg har hatt lengst, og jeg har aldri hatt noe tull med den.

Jeg betaler rundt 4100 kr pr mnd og det er deilig å se at restgjelden kryper sakte men sikkert nedover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen er gjeldfri, og kjøpte den kontant, men har brukt over 2 år på å få satt på alle bitene, kjøpt litt og litt samla deler og fått lakka alt på en gang, kjøpte lyktene etterhvert og monterte de da jeg hadde samla opp alt, er ikke lett å kjøpe alt på engang, brukt nesten 90,000,- totalt med senking hjul Mbiter lykter osv osv, og det skal hardt gjøres og ta i en smell om man ikke vasser i penger,

særlig ikke da man har boliglån og alt det som følger med, men som andre sier her så er det prioriteringer det dreier seg om, kjøpekort er dyrt å å sinnsykt dumt å ha, sett så mange som har ryki på en smell pga det, aldri hatt det selv... men en normal jobb i norge og normale utgifter så er det ikke noen problem å spare litt hver måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Litt mer informasjon til ettertanke...

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2661333.ece

Det var sterk lesing egentlig. Helt utrolig hva slags uføre enkelte klarer å rote seg opp i.

Jeg er selv 29 år og har solid lønn i forhold til min aldersgruppe. Derfor har jeg ofte reagert når jeg ser hva andre på min alder har av materielle ting, hva slags reiser de bestiller osv. Trodde lenge at andre var mye flinkere med penger enn meg, men har etterhvert skjønt at det gjerne ligger helt andre ting bak.

Er nok ganske snusfornuftig for min generasjon og det er jeg glad for.

Deler til bilen betales kontant. Bilen er ca 50% finansiert og jeg har få år igjen på lånet.

Jeg kunne sikkert unnet meg mer, men jeg foretrekker å sove godt om natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer informasjon til ettertanke...

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2661333.ece

Er nok slike skjebner, hvis dere følger med på dette programmet på TV3 - "Luksusfellen".

Selv er bilen foreløpig 100% Cresco (siden jeg er en utålmodig sjel), men jeg holder på å selge en leilighet og vil nok refinansiere og betale ned hele bilen med overskuddet fra det salget... Når det skjer i dagens marked er mer usikkert :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finansiere bilen min øket jeg lånet på leiligheten min litt, og samtidig satte ned nedbetalingstiden med fire-fem år. Jeg er klar over at man kan få en veldig dyr bil på denne måten ettersom lånet går over såpass mange år, men jeg satser heller på å spare opp penger tilsvarende det ekstra jeg tok på leiligheten for å "betale" bilen. Velger heller denne metoden enn et eget billån.

Når det gjelder andre (unødvendige) utgifter til f.eks. bil, data etc. er ikke jeg den som kjøper mest, men det jeg kjøper blir kun kjøpt hvis jeg har hatt en "god" måned med endel overtid og slikt. Bruker ingenting på annet enn lån/mat/strøm og andre nødvendigheter hvis jeg har en lønn uten overtid.

Jeg har forsåvidt aldri i mitt liv kjøpt noe på kreditt, og bruker ikke penger på alkohol/røyk, så det hjelper jo også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mastercard, og det får gjennomgå når det er krise, aldri ellers.

Bilen min på 100 000 er 100% fullfinansiert gjennom den beste banken som finnes, min kjære mor... 100 000 rentefritt lån er midt i blinken for en 19 åring. Greit å ha mamma med litt kapital :) Men det er ingen nåde og får aldri utsette en nedbetaling! Da har mamma gjort det klart at hun kommer til å selge bilen som forsåvidt står i hennes navn for billig forsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært det at, hvis man kun drikker en gang i måneden istedenfor 8 som jeg gjorde før, så har man råd til bil!

Jeg vil si det at alkohol er det du kan spare mest penger på, se bare her.

Drikke til vors- 120kr

chips til vors- 20kr

snus til vors. 40kr

bare på vorset har man altså brukt nærmere 200kr. og hvem kan med hånden på hjertet si meg at de aldri har tapt et veddemål om penger på et vorspill?

videre så skal man jo til byen, avhengig av hvor du bor, hvor mange du tar taxien med. men som regel koster det 100kr

da er man oppe i hele 300kr, og kvelden har ikke startet engang!

vel ute på byen, kjøper øl og står i, får dreisen på ei kjekk dame og drikker enda mer øl selv, i tillegg til og tilby kveldens utvalgte drikke. anslagsvis 300,-

vel hjemover blir det jo som vanlig kebab med tilbehør.

og så kommer ofte taxien, som man forøvrig tar alene hjem på 250kr.

da er det nærmere 1000kr brukt opp på en kveld.

det vil si det at jeg "sparer" 7000,- hver måned, kun ved ikke og drikke.

Nå har jeg ikke drukket siden 17 mai, fordi jeg finansierer bimmerene mine.

alle har penger! det handler bare om prioriteringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...