Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er på jakt etter en e90.

Jeg vurderer og kjøpe en 318 diesel, 320diesel coupe.

Hvor mye bruker disse bilene pr mil ved langkjøring til jobben?

Vurderer også en 320 coupe bensin eller 325 bensin men er redd det er et stor forbruk pr mil, Tenkte og kjøre ca 8 mil hver dag med bilen.

Er det noen her som har målt sin e90 på langkjøring? :)

Nå har jeg en 96 modell 320 coupe som går på 0,8 og det er jo ok, hva tror dere en 07 modell 325 har? er det samme forbruket eller er den nye like mye bensinsluker som e36 325? :)

Det fins helt sikkert teknisk data på forbruk men stemmer det ved normal bruk eller er dem testet med proffe bilkjørere som skal ha minimalt med forbruk?

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Forbruket som oppgis av bilprodusentene er i følge strenge krav og har lite med testsjåfører å gjøre.

Uansett er BMW generelt for tiden det bilmerket med de mest effektive motorene (mest ytelse i forhold til forbruk) og har ikke hørt annet enn at dette stemmer bra i virkeligheten, både i følge uavhengige tester og eiere.

Skrevet

Hvorfor henge seg så opp i forbruk?

Disse bilene du lister opp her har et betydelig sprik mht pris (og motorkarakteristikk) i utgangspunktet, teller ikke det noe?

:roll:

Skrevet
Hvorfor henge seg så opp i forbruk?

Disse bilene du lister opp her har et betydelig sprik mht pris (og motorkarakteristikk) i utgangspunktet, teller ikke det noe?

:roll:

Enig... du bør se på totalkostnaden og da er det faktisk ikke sikkert at det lønner seg med diesel. I tillegg er det som Mr. Autofellatio er inne på stor forskjell på å kjøre 318d og 325i... det er to helt forskjellige biler. Jeg tror at en E90 318i er den mest økonomiske BMW´en man kan kjøpe ny i dag... hvis vi ser bort fra 116i/118i.

Skrevet

det mest økonomiske i innkjøp er jo en 316/318 bensin men det bruker vel en del bensin i forhold til en diesel?

Har finni ut at 318 diesel tar 0,5 på mila og det er jo ganske bra.

Forbruket har mye og si for meg når det koster over 13 kr for en liter og når jeg kommer til og kjøre ganske mye med bilen i løpet av et år.

En 325 blir det nok ikke, ikke med tanke på hvor dyrt det er og forsikre en sånn når man er ung, synes det smaker dårlig i forhold til hva man må betale i innkjøp og forbruk for og ikke snakke om forsikring.

318 diesel er nok den som er mest økonomisk og kjøre? Man betaler jo fort 30000kr-40000kr mere pga det er diesel men når den går en del billigere på mila så vil man jo spare inn den diesel motoren i løpet av noen år også kan man chippe den til en billig penge hvis man blir lei :)

Er det noen her som vet hva en 318 bensin bruker pr mil ved blandet kjøring og langkjøring?

Skrevet

Sjekk spesifikasjonene på dagens bensinmotorer fra BMW. De kombinerer god ytelse med oppsiksvekkende lavt forbruk. Med mindre du kjører virkelig langt, (da mener jeg nærmere 80-100000km/år eller enda mer), så bør diesel være utelukket ved kjøp av ny BMW i dag.

Som eksempel har en E90 318i et blandet forbruk på 0,59 ltr/mil. E90 320i har 0,61 ltr/mil.

Skrevet

Jeg har frest litt rundt i mine foreldres e90 318i, og jeg ble ikke skremt av forbruket.

De målte den på langkjøring til Sverige, og endte opp med et forbruk på 0,6.

Når jeg har kjørt den, har jeg med min kjøring hatt et gjennomsnittsforbruk på ca 0,7 ifølge kjørecomputeren. Og siden jeg er vant til å kjøre e30 325i, har gassfoten vært ganske hard ved kjøring av 318.

Det er en flott motor med bra bunndrag, og den føles ikke undermotorisert.

Det eneste jeg har å utsette på den, er at den har et veldig gjevnt drag, som blir litt kjedelig i lengden.

Skrevet
nye 318d og 320d bruker snart ingenting av fuel !:) 0.4 klarer vel man å kjøre en slik en på nå.

Nei... det er for optimistisk... iht. BMW har en 2008 E90 318d et gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på 0,47 liter/mil. Overført til norske forhold tilsvarer dette i overkanten av 0,50 liter/mil. Husk at 2008 modellene bruker signifikant mindre diesel enn de tidligere modellene pga. efficient dynamics konseptet... iht. BMW har en 2007 E90 318d et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,56 liter/mil.

Forøvrig har en 2008 E90 318i iht. BMW et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,59 liter/mil. Ergo ligger skillet for når det lønner seg å kjøre denne modellen fremfor en tilsvarende 2008 E90 318d ved ca. 20000 Km... og ikke 80-100000 Km pr. år som Bjarte påstår.

Skrevet
nye 318d og 320d bruker snart ingenting av fuel !:) 0.4 klarer vel man å kjøre en slik en på nå.

Nei... det er for optimistisk... iht. BMW har en 2008 E90 318d et gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på 0,47 liter/mil. Overført til norske forhold tilsvarer dette i overkanten av 0,50 liter/mil. Husk at 2008 modellene bruker signifikant mindre diesel enn de tidligere modellene pga. efficient dynamics konseptet... iht. BMW har en 2007 E90 318d et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,56 liter/mil.

Forøvrig har en 2008 E90 318i iht. BMW et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,59 liter/mil. Ergo ligger skillet for når det lønner seg å kjøre denne modellen fremfor en tilsvarende 2008 E90 318d ved ca. 20000 Km... og ikke 80-100000 Km pr. år som Bjarte påstår.

Alle de nye 320d vi har solgt har forbruket vært ned mot 0.4 tallet på langkjøring. Polo Cross'n er nede på 0.3 tallet :)

Disse tallene står oppgitt fra BMW på 320d coupe

Landeveiskjøring (l/mil) 0,41

Blandet kjøring (l/mil) 0,48

Skrevet

Alle de nye 320d vi har solgt har forbruket vært ned mot 0.4 tallet på langkjøring. Polo Cross'n er nede på 0.3 tallet :)

Langkjøring (tysk: Außer Stadt) er ikke blandet kjøring (by, land og motorveier)... og det er kun blandet kjøring som gir mening når man diskuterer et gjennomsnitlig drivstofforbruk. I tillegg er det stor forskjell på hvor stort forbruk man under kontrollerte former kan klare på kontinentale veier i forhold til dårlige norske veier med grov asfalt og ulendt terreng.

Skrevet

Langkjøring (tysk: Außer Stadt) er ikke blandet kjøring (by, land og motorveier)... og det er kun blandet kjøring som gir mening når man diskuterer et gjennomsnitlig drivstofforbruk. I tillegg er det stor forskjell på hvor stort forbruk man under kontrollerte former kan klare på kontinentale veier i forhold til dårlige norske veier med grov asfalt og ulendt terreng.

jeg bor på østlandet og mine beregninger er 4felten på E6.. :) Altså flatt og rett fram

Skrevet

jeg bor på østlandet og mine beregninger er 4felten på E6.. :) Altså flatt og rett fram

Så du kjører aldri i byer og stopper aldri for rødt lys eller køer ?... Alle kan selvfølgelig gjennomføre deres egne målinger, men hvis målingene i størst mulig grad skal vise hva som er bilens reelle forbruk over lengre tid er det kun et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring som teller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...