Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gamlingene sin E61 525dat viser 0,2 for mye på litern på kjørecomputeren. Så du burde sjekke forbruket ved å fylle tanken helt, nullstille tripteller, og så kjøre en stund før du fyller opp. Da er det bare å bruke alminnelig matematikk :)

Min E46 320d bruker ca 0,6 på min type blandet, og går egentlig ikke så mye opp selv med aktiv kjøring. Landeveien går på ca 0,48. Detter er dog manuellgir.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Min E46 320d bruker ca 0,6 på min type blandet, og går egentlig ikke så mye opp selv med aktiv kjøring. Landeveien går på ca 0,48. Detter er dog manuellgir.

Du har et marginalt høyere forbruk enn jeg har med min 2003 E46 318d Touring med manuelt gear... har du brede felger/dekk ?

Skrevet
snitt målern min står på 0,91 på mila med blandet kjøring. Bor i Lillestrøm og "pendler" til Oslo med den.Mye kø for å si det slik.

Så syns du hadde en ganske høyt forbruk ja, men du har det sikkert moro bak rattet da

Forbruket ditt kan jeg bekrefte med tilsvarende bil.

:wink:

1.1 på mila med E61 530Dat???

Trodde E61 brukte mindre suppe enn forrige model...?

Jeg klarer ikke å komme opp i den summen om jeg så prøver engang.

Kanskje det er meg det er noe galt med da? :wink:

Skrevet
snitt målern min står på 0,91 på mila med blandet kjøring. Bor i Lillestrøm og "pendler" til Oslo med den.Mye kø for å si det slik.

Så syns du hadde en ganske høyt forbruk ja, men du har det sikkert moro bak rattet da

Forbruket ditt kan jeg bekrefte med tilsvarende bil.

1.1 på mila med E61 530Dat???

Trodde E61 brukte mindre suppe enn forrige model...?

Jeg klarer ikke å komme opp i den summen om jeg så prøver engang.

Kanskje det er meg det er noe galt med da? :wink:

He He har klart over 2L på mila engang, skal sies at det var på rudskogen 8)

Skrevet

Ja, det stemmer utrolig nok. Husk imidlertid at det er snakk om bykjøring og da bruker 1,11l/mila.. E61 er både større og lettere enn E39 Touring, men førstnevnte skal bruke mindre.. Det er omlag 50kg i differanse på de nevnte modellene..

En 2003 E39 530dAT med 193hk ved 4000 O/min og 410Nm ved 1750-3000 O/min har et byforbruk på 1,16l/mila, mens på blandet kjøring nøyer den seg med 0,85l/mila. Landeveiskjøringen sluker 0,67l/mila.

En 2004 E61 530dAT med 218hk ved 4000 O/min og 500Nm ved 2000 O/min har et byforbruk på 1,11l/mila, mens på blandet kjøring nøyer den seg med 0,80l/mila. Landeveiskjøringen nøyer seg med kun 0,64l/mila.

En 2008 E61 530dAT (Efficient Dynamics) med 235hk ved 4000 O/min og 500Nm ved 1750 O/min har et byforbruk på 0,93l/mila, blandet kjøring på 0,68l/mila og en landeveiskjøring på 0,53l/mila..

Med andre ord har forbruket gått gradvis nedover, men det ble vel først merkbart på Efficient Dynamics modellene. :wink:

Skrevet
He He har klart over 2L på mila engang, skal sies at det var på rudskogen

Bra jobba hehe.

Med andre ord har forbruket gått gradvis nedover, men det ble vel først merkbart på Efficient Dynamics modellene.

Hm, la merke til at etter min defekte (utenfor normalverdiene...) LMM ble byttet steg forbruket med ca 10%, mens effekten steg med 30%.

Kunne tenkt meg 535Dat,det er en morsom bil.

Ta en tur en dag med en slik, hvis du ikke har fått muligheten ennå Saltkjelen.

8)

Skrevet
Kan jeg få spørre hvorfor?

Hvorfor spare noen få liter drivstoff? For å være politisk korrekt?

Om du liker disse 350NM'erne dine mener jeg...

Edit: Spørsmål til trådstarter...

Det er verdt å merke seg at ved mye kjøring utgjør dette fort mange tusenlapper på et år. Jeg har kjørt over 50000 km de siste året, fordelt på to private biler og noe leiebiler. Da sier det seg selv at en forskjell på 10-30% i forbruk fort blir ganske dyr. Skulle jeg kjørt M3 på samme kjørelengden hadde jeg vært ruinert.

Skrevet

8)

Det tør jeg ikke.. Da er jeg sikker på at både 520d'en og båten ryker til fordel for 535d.. 8):roll:

Skrevet

8)

Det tør jeg ikke.. Da er jeg sikker på at både 520d'en og båten ryker til fordel for 535d.. 8):roll:

Også hadde lappen røket 1 uke etter :wink:

Jeg slet med å besinne meg når jeg fikk prøve den 535dat'en som stod på autozentrum.....

Skrevet

Ja, ikke sant.. Nei, jeg antar at en 535d er så heftig at det rett og slett vil bli en stor skuffelse å entre en 520d etter endt prøvetur.. Jeg tror heller det at jeg rett og slett må være fornøyd med de 177 hestekreftene og 350Nm'ene jeg har til rådighet.. Det kan jo imidlertid bli en god del morsomere når HARTGE endelig får ferdig tuningversjonen sin (som jeg forøvrig syns har tatt vel lang tid. Den skulle vært lansert i Januar 2008).. Ryktene tilsier jo omtrent 226hk og nærmere 485Nm på 2,0 liters motoren.. 8)

Den dagen jeg vinner i lotto hadde det derimot vært mer interessant å få prøvd en F11 535dAT M-Sport, F11 550iAT M-sport eller en rykende fersk F11 Alpina B5S.. Eller kanskje en F01 Alpina B7S..? Eller hva med en E70 X5 6.0 V12..? Men alle de nevnte modellene forblir vel med drømmen.. 8)

Skrevet

Det er verdt å merke seg at ved mye kjøring utgjør dette fort mange tusenlapper på et år. Jeg har kjørt over 50000 km de siste året, fordelt på to private biler og noe leiebiler. Da sier det seg selv at en forskjell på 10-30% i forbruk fort blir ganske dyr. Skulle jeg kjørt M3 på samme kjørelengden hadde jeg vært ruinert.

Det er akkurat dette poenget mange ikke forstår når de selv kjøper en bil og/eller kommenterer dieselbiler vs. bensinbiler. I alle mulige andre sammenhenger hyler folk opp hvis kostnadene øker med 10%... f.eks hvis bensinprisen stiger fra 10 kroner til 11 kroner, men hvis man gjør et nummer ut av ditt poeng forstår de ingenting. Greit nok at noen ønsker å ha en dieselbil for momentets skyld, men hovedårsaken for å kjøpe dieselbiler bør være av økonomiske årsaker... og da bør man tenke over alle kostnadene ved det å ha en bil. Jeg kjører også 40-50000 Km årlig og da er det kun diesel som teller... og helst en billig dieselbil med M47 motoren når det først skal være en BMW... :wink:

Skrevet
Ja, ikke sant.. Nei, jeg antar at en 535d er så heftig at det rett og slett vil bli en stor skuffelse å entre en 520d etter endt prøvetur.. Jeg tror heller det at jeg rett og slett må være fornøyd med de 177 hestekreftene og 350Nm'ene jeg har til rådighet.

For ikke å snakke om at en E60/61 535d ganske sikkert totalt sett er dyrere i drift enn en tilsvarende E60/61 530i... :wink:

Skrevet

Du har et marginalt høyere forbruk enn jeg har med min 2003 E46 318d Touring med manuelt gear... har du brede felger/dekk ?

Kommer ann på øyet som ser, det er den orginale M-pakken bestående av 225/45 R17 framme og 245/40/17 bak. Noe som sikkert er noe bredere enn det du kjører ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...