Der Barockengel Skrevet Januar 26, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2011 Nytt bilde av Alfa Romeo-hekk: Litt spennende på sin 80-talls måte, men jeg er redd den aldri kan bli klassisk tidløs og elegant på samme måte som denne vakre skapningen: :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Januar 26, 2011 Share Skrevet Januar 26, 2011 Volvo 343 var vel basert på DAF 77 om jeg husker rett. En annen kuriositet, bortsett fra at girkassa var på bakakselen, er at den overførte kraften fra motor til hjul via belter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 26, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2011 Alfa Romeo 164 avløste 90-modellen. Mens Alfa 90s design stammet fra Bertone, var det Pininfarina som stod for linjene til Alfa 164. Med 164 fikk Alfa Romeo forhjulstrekk også i en av sine større modeller, og mistet med det muligheten til å holde følge med kurvevennlige bakhjulstrekkere fra Bayern. Bokstavelig talt. Alf 164 ble regnet som en svært vakker bil da den var ny. Likevel - eller kanskje nettopp på grunn av dette - er også denne mindre tidløs enn en BMW fra samme epoke. : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 De to siste bildene får nesten være til ære for Mads... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Herlige bilder, Fredrik. Tidløst og utrolig vakre linjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Har mange minner fra Opel Rekord jeg, foreldrene mine hadde en 86-modell (siste utgave) fra 1988 og fram til ca 2000. Var tungt når den bilen ble solgt og erstattet med en Volvo 850, far kjørte sprekt på vintern med retthjulstrekk. Jeg og brodern lærte oss også og kjøre i denne bilen i en alder på kansje 8-9-10 år, (10-15km/t på store grustak i sverige og med fattern på siden). Tok lang tid og lære seg klutsjen husker jeg. Når brodern fikk lov og øvelseskjøre på offentlig vei i en alder av 16 skulle han ta sin første forbikjøring forbi en traktor som kjørte i 40km/t, så gira han ned i 2-gir og ga full gass. ca side om side med traktoren nådde han 85-90km/t (fortsatt i andregiret) da det smallt og coupeên ble fyllt av damp på ca 2 sec. Han glemte/tengte ikke på og gire, og sprengte hull i varmeapparatregisteret Utrolig mye kjøreglede i disse bilene, elendig komfårt, men er en helt egen ting og kjøre biler som bråker litt, lukter litt bensin, olje, setetrekk og ikke minst skogfrisk wonderbaum SKULLE ha opel i mange år etter gamlingene solgte deres, har hatt 4 hondaer, 1 VW, 1 Ford og 3 Bmw'er. Men har fryktelig lyst til og kjøpe en gammel Opel en dag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Par andre aktuelle 70-80 tallsbilersom ikke er bmw, men som jeg snur meg etter: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 ] Nydelig bil! 80-tallet var ikke noe høydepunkt for Alfa Romeo, og Alfa 90 fikk faktisk mest oppmerksomhet for en detaljløsning i interiøret - vel, detalj, og detalj: Nja, jeg vil si 80-talls-Alfaene var bedre enn rustholkene fra 70-tallet og fwd-bilene fra 90-tallet. Alfa GTV er jo en klassiker, og den var jo populær hele tiåret selvom det ikke var E30-kvalitet. Alfa 75 var jo også en kvass og kjøreglad bil, og den ser bedre ut enn 90. 164 er jo egentlig en 80-tallskonstruksjon (som fyller 20 år i år), og personlig er det en av mine Alfa-favoritter rent designmessig. En bekjent hadde en slik for noen år siden - 3.0 V6 og manuell var moro, synd det ikke var rwd. Men slik er det når man skal spare penger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 1, 2011 Share Skrevet Mars 1, 2011 Jeg har mange minner fra noen Porscher jeg hadde i perioden 1985-89. Dette var enkle biler i forhold til idag og selv en supersportsbil som Porsche 928 S veide ikke mer enn 1450 Kg... og dette tiltross for at den hadde en V8 motor på 4664 cm3 som ytet 300 HK. Porsche 924 veide ikke mer enn 1080 Kg, 944 veide 1180 Kg og 911 Carrera Coupé veide 1280 Kg. Airbags fantes ikke og klimaanlegg var unødvendig luksus, men takluke og skinnseter hadde 3/4 av bilene. Tre av Porschene ble flere ganger kjørt så langt som til syd for Alpene... 928´en sogar så langt som til Costa del Sol i Spania. Høyeste målte hastighet var ca. 260 Km/t... en vannvittig høy hastighet i 1986 da selv en E23 745i skulle slite for å komme over 225 Km/t. Ferrari 288 GTO var en av datidens hurtigste biler og kunne med nød og neppe snike seg over 300 Km/t. Porsche 959 kom først i 1987. Jeg hadde forøvrig gleden av å holde følge med en britisk 288 GTO igjennom store deler av Frankrike på vei mot Spania. Når man tenker på at det kun ble produsert 272 stk. av denne modellen var det en rimelig kul opplevelse jeg hadde i Frankrike. Jeg har senere sett denne Ferrarien 3 ganger "live" og den er like imponerende den dag idag. Den er bl.a hele 30,5 cm lavere enn dagens M3... dog ikke mer enn 14,2 cm lavere enn min tidligere 928 S. Bildene viser en 928 S4 (jeg hadde en pre-facelift S), 924 S (jeg hadde en 924 - designet er identisk), 944 S (jeg hadde en 944 - designet er identisk) og en 911 SC (jeg hadde en Carrera Coupé - designet er identisk). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 1, 2011 Share Skrevet Mars 1, 2011 Apropos Porsche 928 S4... 275 Km/t klarte den modellen i original stand. GTS utgaven som kom i 1991, og som var den siste varianten av 928, hadde en topphastighet på 295 Km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet Mars 2, 2011 Share Skrevet Mars 2, 2011 liker godt det øverste karosseriet der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Porsche 924 veide ikke mer enn 1080 Kg, 944 veide 1180 Kg og 911 Carrera Coupé veide 1280 Kg. Airbags fantes ikke og klimaanlegg var unødvendig luksus, men takluke og skinnseter hadde 3/4 av bilene. Jeg hadde forøvrig gleden av å holde følge med en britisk 288 GTO igjennom store deler av Frankrike på vei mot Spania. Når man tenker på at det kun ble produsert 272 stk. av denne modellen var det en rimelig kul opplevelse jeg hadde i Frankrike. Jeg har senere sett denne Ferrarien 3 ganger "live" og den er like imponerende den dag idag. Faktisk var Porsche vognkort-vekt på Carrera 1210kg (halv tank av 85l) på 1984-1986, og 1260kg på 1987-1989. Jeg vet ikke om du husker det, men i 2009 diskuterte vi Porsche i en BMW 125i-tråd der jeg skrev til deg at jeg en vakker dag skulle skaffe meg en G-bil. Og det gjorde jeg! Jeg startet med en 944 NA, men den var ikke helt det jeg hadde håpet på. Så neste valg havnet på en herlig 1986 Carrera 3.2. Mitt eksemplar er "nedlesset" av utstyr: Soltak/Sportsskinnseter m/varme/sportspakke med spoilere og AC - samt RUF-felger istedenfor originale telefon/Fuchs-felger (ikke servo/ABS selvfølgelig). Dette er både positivt og negativt, men bilen er HERLIG. Ferrari 288 GTO er et fantastisk kjøretøy - etter hukommelsen var vel dette verdens raskeste produksjonsbil 1984-1987. Jeg har kun sett en eneste slik, "live" hos en Ferrari-utleier sør for Stuttgart for 11 år siden. Dessverre sto den kun som prydbørse i vinduet, og ikke i hallen som potensiell utleiebil. Det er rart - 80-talls bilene har holdt seg så fantastisk godt. Kommer man med en Carrera 3.2/288 GTO/F40/Countach/E30 M3/MB 190 2.3 16V i dag er det flere som snur seg etter disse enn 997/360/Gallardo/E92/W204. Det er viktig å ta vare på disse aldrende bilene, for de representerer det beste tiåret for bilutvikling noensinne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 4, 2011 Share Skrevet Mars 4, 2011 Faktisk var Porsche vognkort-vekt på Carrera 1210kg (halv tank av 85l) på 1984-1986, og 1260kg på 1987-1989. Jeg vet ikke om du husker det, men i 2009 diskuterte vi Porsche i en BMW 125i-tråd der jeg skrev til deg at jeg en vakker dag skulle skaffe meg en G-bil. Og det gjorde jeg! Jeg startet med en 944 NA, men den var ikke helt det jeg hadde håpet på. Så neste valg havnet på en herlig 1986 Carrera 3.2. Mitt eksemplar er "nedlesset" av utstyr: Soltak/Sportsskinnseter m/varme/sportspakke med spoilere og AC - samt RUF-felger istedenfor originale telefon/Fuchs-felger (ikke servo/ABS selvfølgelig). Dette er både positivt og negativt, men bilen er HERLIG. Ferrari 288 GTO er et fantastisk kjøretøy - etter hukommelsen var vel dette verdens raskeste produksjonsbil 1984-1987. Jeg har kun sett en eneste slik, "live" hos en Ferrari-utleier sør for Stuttgart for 11 år siden. Dessverre sto den kun som prydbørse i vinduet, og ikke i hallen som potensiell utleiebil. Det er rart - 80-talls bilene har holdt seg så fantastisk godt. Kommer man med en Carrera 3.2/288 GTO/F40/Countach/E30 M3/MB 190 2.3 16V i dag er det flere som snur seg etter disse enn 997/360/Gallardo/E92/W204. Det er viktig å ta vare på disse aldrende bilene, for de representerer det beste tiåret for bilutvikling noensinne. Jeg tror at det varierer litt med typegodkjent vekt på 80-talls bilene. Dagens EU-norm som beskriver bilens seriemessige vekt inkl. 68 Kg sjåfør og 7 Kg bagasje var ganske sikkert ikke implementert på 80-tallet. 911 SC veide i 1980 offisielt ikke mer enn 1180 Kg, men legger man til ca. 75 Kg ser det straks litt mer fornuftig ut. Kvalitetsbilene på 80-tallet var et fenomen. F.eks hadde Audi 80/90 et ekte quattrosystem og motoren på 20-ventileren hadde mange dyre komponenter som f.eks en smidd veivaksel. Tilsvarende var det også når det gjelder flere av de andre bilprodusentene. BMW E30 318is og Porsche 931 (924 Turbo) er gode eksempler i denne sammenhengen. Stjerneeksempelet i mer enn en forstand er imidlertid Mercedes-Benz W124 500E. Den modellen ble håndbygget av Porsche til en standard som knapt er sett siden (nok et eksempel på den gentlemenns agreement som hersker i tysk bilindustri - les: Porsche hadde kapasitetsoverskudd på den tiden). Jeg føler meg faktisk temmelig priviligert som fikk oppleve 80-tallet "live" når det gjelder biler som nettopp Porsche 928 S og 911 Carrera Coupé. Jeg kjøpte også en ny 190E 2,3 i 1989 da Mercedes-Benz W201 virkelig var på høyden (dvs. rett etter faceliften det samme året). Tilsvarende også med en ny W124 230E to år senere. Etter dette gikk det hurtig nedover... W202, W210, Porsche 964, Audi A4 og BMW E36 var ikke det samme. E36 hadde en elendig kvalitet de første årene og det var først i 1996/97 at det ble nogenlunde skikk på sakene. Ferrari 288 GTO var min drømmebil uten sidestykke og frem til F40 dukket opp i 1987 var GTO´en den fineste fra Maranello. F40 var på alle måter bedre enn 288 GTO, men like vakker og klassisk var den ikke... og slikt betyr faktisk ikke så rent lite når det gjelder akkurat Ferrari. F40 var det mange meninger om, men ikke like mange meninger som med Porsche 959 som også kom i 1987. Dagens kritikk av Panamera er som en mild bris i forhold. Porsche 959 var imidlertid teknisk langt foran F40 (forøvrig akkurat som Panamera er det i forhold til konkurrentene idag). Jeg var ekstremt heldig som ved et lykkelig sammentreff fikk kjøre en tur med en 959 det samme året i Tyskland. Makan... til brutal bil har jeg aldri opplevd siden. Vi snakker i relativ forstand tross alt om biler som Pagani Zonda S og Ferrari Enzo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 4, 2011 Share Skrevet Mars 4, 2011 I nyeste Top Gear-episoden blir 959 og F40 testet mot hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå