Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et faktum at ikke ubetydelige deler av kontanthandelen er med svarte penger. Så dersom BreitBau kan rapportere om solid handel med kontanter, kan det kanskje tyde på at den svarte økonomien i Norge fortsatt er sterk....

Når det er sagt, er det å handle med kontanter noe som anbefales dersom man ønsker å bruke mindre penger - pengene sitter langt løsere når man ikke ser dem (dvs. bruker betalingskort) når man handler.:)

Jeg tror den svarte økonomien i Norge er helt ubetydelig i forhold til i andre land... spesielt utenfor Skandinavia. Bruk av betalingskort stopper imidlertid av seg selv når banken sier stopp og/eller renten på overtrekk nærmer seg 30%. Folk har noen kontanter liggende... og/eller pantsetter lett omsettelige likvider som klokker , smykker, gull & sølv... det er restene som omsettes nå.

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har aldri jobbet så mye før i tillegg til å ha så dårlig råd, men det har ikke no spesielt med Finanskrisen å gjøre. Det at bilen har vært syk i kombinasjon med utgifter til leiligheten og en høy fartsbot på toppen, gjorde at alle utgiftene kom på en gang. Det som jeg derimot merker pga. finanskrisen er at jeg ikke kan ta ut noen av aksjene mine til å dekke ekstrautgiftene pga. de er for lite verdt. Så da får man sitte med 40 øre på kortet 1 dag etter lønningen kom, og vente 2 uker på studielånet ;) Blir spennende å se om nordmenn vil bruke mindre penger på julegaver i år kontra tidligere.

Skrevet
Uten lån eller aksjer er det ikke mye jeg merker til "krisa".
sikkert ikke,men plutselig en dag kommer de et brev i posten der de står at "vi har ikke bruk for dine tjenester lengre"
Skrevet
Jeg har aldri jobbet så mye før i tillegg til å ha så dårlig råd, men det har ikke no spesielt med Finanskrisen å gjøre.

Det gjelder meg og, har aldri tjent mer/jobbet mer enn nå, men har sinnssykt store utgifter på diverse lån, forsikring etc. Og jeg har ikke engang hus å nedbetale, i såfall hadde jeg ikke hatt råd til to biler.

Blir mye knekkebrød og first price om dagen...

Vurderte å søke på en selgerjobb hos Citroen, men turte ikke pga risiko.

Beholder heller en trygg jobb med muligens noe lavere inntekt, enn å kjøre bingolotto på en provisjonsbasert jobb som er utsatt for økonomiske omveltninger.

Er sikkert mange studenter på eiendomsmeglerstudiet på BI som føler seg smarte om dagen. Der var det lav prosentandel som fikk seg jobb allerede før den amerikanske boligbobla sprakk og ekspanderte.

Skrevet
Jeg har aldri jobbet så mye før i tillegg til å ha så dårlig råd, men det har ikke no spesielt med Finanskrisen å gjøre.

Det gjelder meg og, har aldri tjent mer/jobbet mer enn nå, men har sinnssykt store utgifter på diverse lån, forsikring etc. Og jeg har ikke engang hus å nedbetale, i såfall hadde jeg ikke hatt råd til to biler.

Beholder heller en trygg jobb med muligens noe lavere inntekt, enn å kjøre bingolotto på en provisjonsbasert jobb som er utsatt for økonomiske omveltninger.

Er sikkert mange studenter på eiendomsmeglerstudiet på BI som føler seg smarte om dagen. Der var det lav prosentandel som fikk seg jobb allerede før den amerikanske boligbobla sprakk og ekspanderte.

Er glad jeg ikke har lån :? Tror det er fornuftig å holde seg unna provisjonsbaserte yrker. Men skal ikke se bort ifra at de som begynner på eiendomsmegling nå trolig møter et ulikt marked når de er ferdigutdannet.

Skrevet

Er glad jeg ikke har lån :? Tror det er fornuftig å holde seg unna provisjonsbaserte yrker. Men skal ikke se bort ifra at de som begynner på eiendomsmegling nå trolig møter et ulikt marked når de er ferdigutdannet.

du må nok selge isbilen din en dag du også og ta den tunge veien til banken....
Skrevet

Egentlig synes jeg en slik studielinje er litt unødvendig. Er nok mange dasser som går på den linja...De gode meglerne er først og fremst gode selgere, og dette lærer man gjennom kundekontakt og jobbing. Ikke teori på skolebenken...De reglene og lovene man må kunne kan man ta på et 2-ukers-kveldskurs.

Notar har jo akkurat lagt ned nesten halvparten av kontorene sine. Så blir interessant å se om boligmarkedet tar seg opp med det første. Folk er jo stort sett naive og lærer aldri - alle tror at ting vokser inn i himmelen.

Skrevet

du må nok selge isbilen din en dag du også og ta den tunge veien til banken....

Da blir det isåfall for å be om lån til nyere bil for at jeg skal oppgradere ;) Er vel ingen som tar forbrukslån for å betale regninger? Er ingen vits å selge en så gammel bil for å skaffe penger. Da jobber jeg heller litt ekstra. Men man har alltid råd til å leve, er de "unødvendige" utgiftene som gjør en blakk. Vi nordmenn er for bortskjemt, og etter å ha sett noen episoder av luksusfellen er jeg ikke overrasket over at det blir finanskrise. At enkelte ikke forstår at man må ha høyere inntekt i måneden enn utgiften for at ting skal gå rundt er utrolig.

Skrevet
og så har vi byggebransjen da...

Fordelen her er jo at polakker/litauere/etc. reiser tilbake til hjemlandene. Jeg er 99% sikker på at håndverkere får masse rehabiliteringsjobber i fremtiden i form av feil og mangler som polakker, litauere etc. har utført mens de har vært her. Jeg vet om flere bygg som har blitt rammet av dårlig arbeid i form av billig arbeidskraft fra østblokklandene.. Det morsome er jo at nordmenn tror at man får det så mye billigere, men det er faktisk ikke tilfelle.. :wink:

Skrevet
og så har vi byggebransjen da...

Fordelen her er jo at polakker/litauere/etc. reiser tilbake til hjemlandene. Jeg er 99% sikker på at håndverkere får masse rehabiliteringsjobber i fremtiden i form av feil og mangler som polakker, litauere etc. har utført mens de har vært her. Jeg vet om flere bygg som har blitt rammet av dårlig arbeid i form av billig arbeidskraft fra østblokklandene.. Det morsome er jo at nordmenn tror at man får det så mye billigere, men det er faktisk ikke tilfelle.. :wink:

Er fan meg så enig!!jeg har jobbet i anleggslivet i 5 år før jeg fant meg noen annet..jeg har sett utrolig mye rart fra våre "polske venner"som er gjort på bygge plassen!! :twisted: er sykt mye dålig jobb som jeg og andre måtte ordne opp i!de skjønner ikke at norske normer gjelder når dem er hær og jobber! :evil: dem er ikke hjemme og da blir det surr og vas,håper på dem drar hjem! :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...