Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lys generelt er blitt en ny trend på biler. Til eksempel har BMW angel-eyes og de nye Audi-modellene har sine spesielle ting når det gjelder lys.

At mange "leke-politier" med gamle biler som maks har ei H- pære med slitte lykteglass skal være så misunnelige på dette og demonstrere så heftig å bruke argumenter om å bli blendet etc blir jo alledeles for dumt :x

Skift ut de gamle bilene deres før dere snakker om trafikksikkerhet og ta inn over dere at lys er en trend som de fleste bilmerkene nå henger seg på. Og sist men ikke minst; er det noe som er MAKS av trafikksikkerhet så er det gode lys nå i vintermørket! Vil også påstå at det er mer farlig i trafikken for dere som kikker rett inn i lyktene på bilen som kommer i mot, i stedet for å kikke foran dere på veien! :roll:

Ehh... Er du seriøs og har du lest argumentene i tråden mot nær + tåkelys? Misunnelse og gammel bil?? Er hverken misunnelig på en E36 med angel eyes eller synes min 2004 modell er så veldig gammel.

Du blender altså mindre med dine nyere tåkelys og blir selv mindre blendet av tåkelysene dine fordi de ikke lyser opp asfalten rett foran bilen din..? Selv ny teknologi opphever ikke fysiske lover eller antaomien til mennesket (om det er rett å bruke utrykket anatomi om syn...)...

Naturlig nok er gode lys alfa omega i mørket, men det er vanskelig å komme unna at mye (ikke nødvendigvis det samme som godt) lys blender møtende trafikk. Bruk hva du vil når du er alene på veien, men vær så snill å innrømm at tåkelysene dine ikke er kritiske for belysning av veien og slå de av når du møter meg.

Gjentar meg selv en siste gang: Er det virkelig noen her som mener tåkelysene er nyttige til å lyse opp veien i 80km/t - 22m/s ? Jo mer tåkelysene lyser, jo mer blir veien rett foran bilen lyst opp og jo mer av mørkesynet til fører blir ødelagt. Mener du det motsatte i dag så stikk ut i kveld og prøv å se langt fram og ut til sidene framover (og ta bilder med manuelle innstillinger) og få høre hva du synes i morgen (sammen med bildene).

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Lys generelt er blitt en ny trend på biler. Til eksempel har BMW angel-eyes og de nye Audi-modellene har sine spesielle ting når det gjelder lys.

At mange "leke-politier" med gamle biler som maks har ei H- pære med slitte lykteglass skal være så misunnelige på dette og demonstrere så heftig å bruke argumenter om å bli blendet etc blir jo alledeles for dumt :x

Skift ut de gamle bilene deres før dere snakker om trafikksikkerhet og ta inn over dere at lys er en trend som de fleste bilmerkene nå henger seg på. Og sist men ikke minst; er det noe som er MAKS av trafikksikkerhet så er det gode lys nå i vintermørket! Vil også påstå at det er mer farlig i trafikken for dere som kikker rett inn i lyktene på bilen som kommer i mot, i stedet for å kikke foran dere på veien! :roll:

Hehe,det der var dagens mest tåpelige påstand.

Skrevet

Gjentar meg selv en siste gang: Er det virkelig noen her som mener tåkelysene er nyttige til å lyse opp veien i 80km/t - 22m/s ? Jo mer tåkelysene lyser, jo mer blir veien rett foran bilen lyst opp og jo mer av mørkesynet til fører blir ødelagt. Mener du det motsatte i dag så stikk ut i kveld og prøv å se langt fram og ut til sidene framover (og ta bilder med manuelle innstillinger) og få høre hva du synes i morgen (sammen med bildene).

Dette er jo veldig enkelt... vent til det er mørkt, slå på kun tåkelysene (evt. sammen med parklysene)... og se hvor mange meter foran bilen lyskjeglen går (altså området foran bilen som blir klart opplyst). Det skal ikke være mer enn 5-6 meter foran bilen... hvis det er mer er tåkelysene feil justert. Tåkelysene gir mer lys, men ikke mer lys der hvor man trenger lyset når man kjører over ganghastighet i mørket. Tåkelys er faktisk ubrukelige til de aller fleste formål bortsett fra når det er svært dårlig sikt (5-6 meter)... og da kan man jo nesten bare la bilen stå med mindre man blir overrasket av en snestorm eller lignende når man er ute og kjører. Så... snestorm og 5-6 meter sikt... betyr ganghastighet med kun tåkelysene på iom. at hovedlysene ganske sikkert blender deg som sjåfør for mye.

Skrevet
Jeg blir virkelig fascinert over hvor mye to små lykter kan irritere... Rart det er krig i verden sier jeg...

Hvis tåkelysene er så "små" kan du jo bare la tåkelysene være slukket... så risikerer du heller ikke å skape andre irritasjoner enn evt. hos deg selv... :wink:

Skrevet

Gutter, når tråden er blitt så tåpelig, langtekkelig og repterende at ikke engang JEG, Breitbau, gidder å skrive mer, da er det på tide å stoppe..

Og DET, må selv de som er prinsipielt uenig med meg, være enig med meg i...

:lol:

Skrevet

Jeg kjører kun med tåkelys om dagen, tror det er gammel vane siden det var veldig tøft før :lol: Jeg tar gjerne på tåkelysene om bilen foran kjører med tåkebaklys og kanskje har dårlig sikt.

Det er ikke tvil om at nærlys gir lengre sikt enn tåkelys, i mørket! Og det ER blendene når noen kjører med både nærlys og tåkelys tent, spesielt på vått føre. Ulovlig er det også.

For noen år siden var jeg ute og kjørte e30en i tett tåke, med tåkelys. Men da blinket politiet som bestatt med langlysene. Sikten var vel +/- 20 meter så vi kjørte sakte begge to. Men trodde DET var bruksområdet til tåkelys(derav navnet) men ble litt i tvil da.

Skrevet
Gutter, når tråden er blitt så tåpelig, langtekkelig og repterende at ikke engang JEG, Breitbau, gidder å skrive mer, da er det på tide å stoppe..

Og DET, må selv de som er prinsipielt uenig med meg, være enig med meg i...

:lol:

Hehe, føler det er mye som blir sagt om og om igjen, samme argumentene. Men til tema; det er vel en grunn til at tåkelys og nærlys ikke er lov. Bryr meg ikke om de med riktig innstilt når jeg møter på de, men ser likevel ikke grunnen til å bruke tåkelys. Ingen som ser bilen uansett i bekmørket, så bilen kan ikke bli veldig mye kulere om det er det som er meningen.

Skrevet
Jeg kjører kun med tåkelys om dagen, tror det er gammel vane siden det var veldig tøft før :lol: Jeg tar gjerne på tåkelysene om bilen foran kjører med tåkebaklys og kanskje har dårlig sikt.

Det er ikke tvil om at nærlys gir lengre sikt enn tåkelys, i mørket! Og det ER blendene når noen kjører med både nærlys og tåkelys tent, spesielt på vått føre. Ulovlig er det også.

For noen år siden var jeg ute og kjørte e30en i tett tåke, med tåkelys. Men da blinket politiet som bestatt med langlysene. Sikten var vel +/- 20 meter så vi kjørte sakte begge to. Men trodde DET var bruksområdet til tåkelys(derav navnet) men ble litt i tvil da.

Tåkelys lyser opp veiebanen svakt 15-20 meter foran bilen, men selve lyskjeglen lyser opp veibanen 5-6 meter foran bilen. Når man kjører 90 km/t kjører man 25 meter i sekundet og da sier det seg selv at tåkelysene ikke er til mye hjelp sammen med hovedlysene. Det skal være mindre enn 50 meter klar sikt før man normalt har bruk for tåkelys. Det er forøvrig, som flere er inne på, få diskusjoner her inne som har hatt flere tåpelige argumenter enn i akkurat denne diskusjonen. Rasjonelle argumenter har åpenbart liten påvirkning når det handler om folks forfengelighet knyttet til biler... :roll:

Skrevet

Forfengelighet? Noen er kanskje litt mere opptatt av at ting ser bra ut, enn å kjøre en helt original BMW med stålfelger, SUV understell og gule blinklys..

Men at tåkelys ikke skal brukes om natta, er jeg enig i.

Skrevet
Forfengelighet? Noen er kanskje litt mere opptatt av at ting ser bra ut, enn å kjøre en helt original BMW med stålfelger, SUV understell og gule blinklys..

Men at tåkelys ikke skal brukes om natta, er jeg enig i.

Så det er bedre at det ser "bra" ut, en at man kjører med korrekt lysbruk?

Og en Bmw er fortsatt en Bmw med stålfelger, uten senk og gule blinklys.

Kurvelys er en uting til daglig bruk. Er kun nyttig til en ting og det er showoff.

Skrevet

Så det er bedre at det ser "bra" ut, en at man kjører med korrekt lysbruk?

Og en Bmw er fortsatt en Bmw med stålfelger, uten senk og gule blinklys.

Kurvelys er en uting til daglig bruk. Er kun nyttig til en ting og det er showoff.

Problemet er at for alt for mange betyr image absolut alt... image kommer tydeligvis foran både loven og rasjonelle argumenter... :roll:

Skrevet

Løsningen til de med e36 som fortsatt vil se "kul" ut er å kjøpe sorte klarglass lykter fra gs. Jeg monterte disse nylig, er så dårlig lys i dem med h1 pærer i at de ikke lyser stort mer enn parklysene :lol:

:roll:

Har forøvrig ikke noe imot de som om natten velger å bruke park/grøftelys. Men nærlys + grøftelys syntes jeg er irriterende.

Forøvrig blir jeg også irritert over xenon lys, syntes de blender utrolig mye i mørket. Den automatiske justeringen er en vits syntes jeg. Har allerede blitt blendet før den rekker og justere ned lysene over en hump i veien...

Skrevet

Forøvrig blir jeg også irritert over xenon lys, syntes de blender utrolig mye i mørket. Den automatiske justeringen er en vits syntes jeg. Har allerede blitt blendet før den rekker og justere ned lysene over en hump i veien...

Jeg er helt enig i denne uttalelsen... Xenonlys er heldigvis en teknologi på vei ut til fordel for LED lys. LED teknologien er ferdig utviklet og hvis jeg ikke husker helt feil vil den nye Audi A8 være den første bilmodellen med LED hovedlys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...