Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man plent ta kjøretøyer hadde det vært bedre å begynne på firmabiler/varebiler/busser/lastebiler/trailere.

Hvorfor ta de som virkelig er avhengige av bil og kjører mye? Veldig mange av de matpakkependlerne inn mot Oslo kunne faktisk tatt kollektivt. Håndtverkere kan ikke ta bussen, og landet stopper uten lastebilene. Så hvis man MÅ ta noen blir det mest fornuftige matpakkependlerne, men dessverre tar avgiftene/bompengene alle under en kam.

Slipper man unna avgiftene med firmabiler og varebiler, er jeg redd at de bilene vil bli mye hyppigere brukt til privateformål (spes i enkeltmannsforetak/mindre firma) enn hva som er tilfelle i dag. Men jeg syns det er rart at transportnæringen som krever mer sertifisering enn klasse B må betale avgifter på diesel osv.. eller rart er det ikke- staten vil jo suge mest mulig, men jeg syns ikke det er rettferdig. Syns ikke det er rettferdig med skatt av overskudd, før det er hentet ut av firmaet heller..

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Har faktisk opplevd at en kar var inne i bilen min og slo av motoren mens jeg var inne på narvesen for å levere en leid dvd.

Skal love at vedkommende fikk høre det når jeg kom ut og ferska han!

At jeg kunne stoppa motoren er en ting, men å gå inn i fremmedes biler på den måten er forkastelig!

Han skal bare være glad det var meg og ikke noen med langt større muskler og lynne som ei illsint bikkje!

Muskler og størrelse har ikke noe å si, er psyken det kommer an på 8)

Hadde dette skjedd meg ville han opplevd et 1.59m høyt fyrverkeri uten like, og som alle vet, asiatere kan kung-fu :twisted:

Du får skaffe deg 2stk nøkler, så kan du låse bilen! :wink:

Asiater er ikke bare kløppere i kung-fu, men også i karaoke.:)

Ellers interessant å se mentaliteten hos noen - at andres brudd på offentlig regulering (her; begrensningene for tomgangskjøring) later å legitimere at en selv kan krenke andres private eiendom (her; regelrett innbrudd). :roll:

Skrevet
Hvorfor ta de som virkelig er avhengige av bil og kjører mye?

Nettopp derfor! Det er de som er miljøsynderne. Privatbilismen i Norge er ikke der vi klarer å redde jorden. Mye av privatkjøringen vil man aldri klare å fjerne, og om man så får redusert den med 20%, så blir det så lite av det. Det eneste det gjør er å gi folk surere liv.

Veldig mange av de matpakkependlerne inn mot Oslo kunne faktisk tatt kollektivt. Håndtverkere kan ikke ta bussen, og landet stopper uten lastebilene.

Nå vet jeg mange blir sinna, men kun for å sette det på spissen: Hvorfor kan ikke håndtverkere ofte ta bussen akkurat som de andre matpakkependlerne? Hvor ofte er ikke håndtverkere på samme byggeprosjekt i uker i strekk? Det er bare å parkere bilen, ikke noe vanskeligere enn for andre. Men nå er det jo sånn at jeg mener ikke t noen skal tvinges til kollektivtransport. Syns bare ikke det er rettferdig å gjøre forskjell på yrkesgruppene heller. Kontorrotter akkurat samme behov for å hente og levere i barnehagen som håndtverkere.

Uansett, poenget her er ikke å gjøre livet surt for yrkestransport heller, det var mer at jeg syns co2-utslippet er mye viktigere i den sjangeren enn privat. Transporten vil fortsette, men utslippsreduksjon på yrkeskjøretøyer betyr mer.

Skrevet

Nettopp derfor! Det er de som er miljøsynderne. Privatbilismen i Norge er ikke der vi klarer å redde jorden. Mye av privatkjøringen vil man aldri klare å fjerne, og om man så får redusert den med 20%, så blir det så lite av det. Det eneste det gjør er å gi folk surere liv.

Veldig mange av de matpakkependlerne inn mot Oslo kunne faktisk tatt kollektivt. Håndtverkere kan ikke ta bussen, og landet stopper uten lastebilene.

Nå vet jeg mange blir sinna, men kun for å sette det på spissen: Hvorfor kan ikke håndtverkere ofte ta bussen akkurat som de andre matpakkependlerne?

Om jeg skulle ha tatt kollektive transportmidler på jobb, så kunne jeg like gjerne ha blitt hjemme. Vi har såpass mye tungt utstyr og materiell i firmabilene at vi ikke hadde fått gjort en dritt dersom vi ikke hadde hatt biler tilgjengelig... Derfor. Prøv å ta med deg 200 meter kabel på bussen, og se hvor langt du kommer.

Skrevet

Hvorfor kan ikke håndtverkere ofte ta bussen akkurat som de andre matpakkependlerne? Hvor ofte er ikke håndtverkere på samme byggeprosjekt i uker i strekk? Det er bare å parkere bilen. Men nå mener ikke jeg at noen skal tvinges til kollektiv. Syns bare ikke det er rettferdig å gjøre forskjell på yrkesgruppene heller. Kontorrotter akkurat samme behov for å hente og levere i barnehagen som håndtverkere.

Uansett, poenget her er ikke å gjøre livet surt for yrkestransport heller, det var mer at jeg syns co2-utslippet er mye viktigere i den sjangeren enn privat. Transporten vil fortsette, men utslippsreduksjon på yrkeskjøretøyer betyr mer.

Jeg ser poenget med co2utslippet på yrkestransport.

håndverkere kan desverre ikke reise kollektivt uten like få ulemper som matpakkependlerne. En del verktøy, material, og ofte mange oppdrag i løpet av en dag er ofte fakta. Og produktiviteten blir ulønnsom hvis de som driver i disse yrkene (elektrikere, tømrere, murere++) må vente på bussen, ta overganger, og ofte gå et stykke fra busstoppet til arbeidssted samtidig som man må ha egen sjåfør for å frakte utstyr og material likevel..

Skrevet

Om jeg skulle ha tatt kollektive transportmidler på jobb, så kunne jeg like gjerne ha blitt hjemme. Vi har såpass mye tungt utstyr og materiell i firmabilene at vi ikke hadde fått gjort en dritt dersom vi ikke hadde hatt biler tilgjengelig... Derfor. Prøv å ta med deg 200 meter kabel på bussen, og se hvor langt du kommer.

Det var ikke helt det Gunnar mente... han snakker om at mange håndtverkere jobber flere dager på det samme oppdraget og at de derfor kan parkere varebilen med utstyret der (eller i en låst container) og ellers ta bussen til/fra jobben som alle andre.

Skrevet

Til dels enig, men de fleste i denne arbeidsgruppen har så mange utforutsigbare og såpass mange "korte" oppdrag at det hadde blitt et svare kaos.. Av og til er det vanskelig å forutse hva slags utstyr og materiell du trenger.

Skrevet
Til dels enig, men de fleste i denne arbeidsgruppen har så mange utforutsigbare og såpass mange "korte" oppdrag at det hadde blitt et svare kaos.. Av og til er det vanskelig å forutse hva slags utstyr og materiell du trenger.

det går jo også an å ha arbeidsbilen på arbeidplassen og ta buss dit, enn å ta den med hjem på privaten, og la den stå ute som mange gjør... selv om du bruker bilen I jobb, betyr ikke at du må ha den med hjem etterpå ;-)

Skrevet

det går jo også an å ha arbeidsbilen på arbeidplassen og ta buss dit, enn å ta den med hjem på privaten, og la den stå ute som mange gjør... selv om du bruker bilen I jobb, betyr ikke at du må ha den med hjem etterpå ;-)

Dette er akkurat det Gunnar poengterer og jeg siterer ham for... :roll:

Skrevet

Jeg GÅR til arbeidsplassen, og bruker firmabil fra stasjoneringssted (arbeidsplass/oppmøteplass) til destinasjonen hvor vi skal jobbe. Det er vel ikke så ille...

Skrevet

Så hva gjør man dagen etter når man skal på jobb og må handle en baderomsvifte til bygget..? Stå opp 3 timer tidligere for å ta buss til maxbo ettersom bussene kjører omveier og stadig er forsinket? Hva gjør man dersom man trenger mere utstyr? Å sette seg på 401 Skedsmokorset for å kjøpe 10 pk. med spiker nytter ikke.. Dersom kunden vil betale deg for 2 timer reisevei med buss (1t. hver vei) a. 400kr timen, så værsågod.. ;)

Skrevet

Dette er akkurat det Gunnar poengterer og jeg siterer ham for... :roll:

ja, men han skrev når de jobber samme plass noen dager... jeg mener de kan gjøre det uansett...

Jeg GÅR til arbeidsplassen, og bruker firmabil fra stasjoneringssted (arbeidsplass/oppmøteplass) til destinasjonen hvor vi skal jobbe. Det er vel ikke så ille...

flink du ;-)

Så hva gjør man dagen etter når man skal på jobb og må handle en baderomsvifte til bygget..? Stå opp 3 timer tidligere for å ta buss til maxbo ettersom bussene kjører omveier og stadig er forsinket? Hva gjør man dersom man trenger mere utstyr? Å sette seg på 401 Skedsmokorset for å kjøpe 10 pk. med spiker nytter ikke.. Dersom kunden vil betale deg for 2 timer reisevei med buss (1t. hver vei) a. 400kr timen, så værsågod.. ;)

da går man på jobb klokka 7 som vanlig, og handler deretter og arbeider deretter... selfølgelig, ser vanskeligheten med det... effektiviteten vil jo falle ganske betraktelig... men hvorfor må de som har faste arbeidsplasser kunne ta kollektiv til jobb, og ikke de som er "ute i feltene"... jeg bruker 8 min på å kjøre til jobb, men skal jeg ta buss, må jeg gå hele 35 minutter før arbeidet starter og vente på jobb i 20 min før jeg kan begynne (vaktskift) og ikke kan jeg gå 5 minutter før for å rekke bussen heller...

men nå er det kanskej litt annderledes i oslo, og krsand og omegn da...

Skrevet

Litt bedre utarbeidelse i planlegging/prosjekteringsfasen er noe som mange burde utbedre uansett, noe som også her vil dukke opp som et forsinkende/fordyrende ledd igjen...

Skrevet

Miljødiskusjoner er mye morsommere på bimmers enn i venninnegjengen min, hvor de fleste utenom meg er aktive innen organisasjoner som natur og ungdom, FIVH og en eller annen forening for økologisk landbruk i Afrika. Ble lurt med på et foredrag i sistnevnte, og endte opp med å diskutere bilpolitikk medhoveddamen på foredraget. Tror iiiikke jeg får julekort fra henne i år :lol:

Ivar Giæver, vinner av Nobelprisen i fysikk uttalte følgende: I am a skeptic. Global warming has become a new religion.

Smart utsagn, og ateist som jeg er, tror jeg ikke på den store miljøkrisen, og vil heller sette meg i en varm bil som har gått ti min på tomgang enn en iskald, og utsette hele omverdenen for uante mengder morgengrettenhet som følger av at jeg er kald... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...