A.Teserud Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Man kan faktisk miste lappen for å kjøre med masse snø på bilen eller is på vinduene med bare et lite kikkehull!Ang. blinklys så lurer jeg på om folk som ikke gidder dette enten er tilbakestående og derfor mangler evnen til å forstå hvordan dette gjøres, eller bare såpass arrogante at de tror de er de eneste på veien som betyr noe (disse folkene går i kategori med de som sperrer venstrefeltet på motorveier). Man kan si hva man vil om bilkjøringen i mange land, men har aldri opplevd slik arroganse som er dagligdags i Norge, noe annet sted! Bare vent til du kommer ned til Hellas Har vært i mange land, spesielt i Asia, der mange nordmenn opplever trafikken som veldig hissig og kaotisk, og kaotisk er den forsåvidt, men alle følger med og er observante, signaliserer hvor de skal og er inforstått med at de deler veien med veldig mange andre! Vil tro at det i Hellas er slik at hvis f. eks. noen ikke bruker blinklys i en rundkjøring før de svinger til høyre, så hadde bilen som ventet likevel kjørt inn i rundkjøringen slik at hvis bilen som svingte av skullet rett frem så hadde den måttet bremse litt, men vedkommende hadde trolig fått med seg og vært forberedt på dette, og kanskje gitt et lite fløyt som ingen hadde hengt seg særlig opp i fordi det er vanlig. I Norge så er det så mange som virker som om de bare ikke er mentalt til stede i trafikken, men bare svever av sted i sin lille boble. De fleste står i tillegg på sin rett enten de har den eller ikke og å fløyte er nærmest tabu! Folk får jo sammenbrudd ofte hvis man bare gir et lite fløyt for å signalisere noe til dem, og denne kombinasjonen opplever jeg som ganske unik, men akkurat Hellas har jeg aldri vært i. Uansett er det en befrielse å krysse Svinesund og fortsette nedover Sverige, Danmark og Tyskland. Skulle vært obligatorisk i Norge med en kjøretime i f. eks. Tyskland for å lære seg å oppføre seg blant andre på veien blant folk som ikke tollerer noe annet! Der er jeg så enig så enig!! reis ned til tyskland en sommerdag. i sommer tok jeg ferja ned til kiel med bimmer'n , og med litt små hissige holdninger fra norge dro jeg ut på den evige bimmers landevei, men makan til høflighet og forståelse for andre trafikanter har jeg aldri vært borti før. folk bremser ned og slepper deg inn, og slipper deg inn i rundkjøringer og kryss. ble helt satt ut jeg. eks, i en rundkjøring i tyskland sto jeg ca 10 sekunder før en bil fra venstre blinket meg klar for rundkjøringen, mens på en helt vanlig dag på jessheim med halvparten av trafikken kan du forvente og stå i 2 min fint uten og kommet noe nærmere så der har vi noe og lære av tyskerne!
Galro Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Jeg utfordrer alle til å kjøre litt i Amerika. Spesielt i California. Etter et en liten periode med det, kommer du til å savne norske trafikkforhold. Vi snakker om et land med kanskje noe av verdens best og mest utbygde veisystem (mange steder bedre enn Autobahnen), men med tidenes verste førere som svimler mellom vei-banene, ligger i venstre felt uansett (noen steder er dette lov) og aldri bruker blinklys.
Hansh Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Jeg utfordrer alle til å kjøre litt i Amerika. Spesielt i California. Etter et en liten periode med det, kommer du til å savne norske trafikkforhold. Vi snakker om et land med kanskje noe av verdens best og mest utbygde veisystem (mange steder bedre enn Autobahnen), men med tidenes verste førere som svimler mellom vei-banene, ligger i venstre felt uansett (noen steder er dette lov) og aldri bruker blinklys. I USA synes jeg det mest irriterende er alle STOPP-skiltene, mens trafikken der jeg har vært ellers virker ganske OK. Poenget med 8 felt i hver retning bare for at alle skal måtte stoppe på 100 røde lys i stedet for 4 felt og smartere løsninger kommer jeg aldri til å ta da.. De er i det hele tatt ganske glad i start og stopp virker det som. Ang. Tyskland som det blir svart på over så er det denne høfligheten og våkenheten kombinert med at hvis du i stedet oppfører deg som mange i Norge der så vil de bli virkelig fornærmet, f. eks. hvis du sperrer venstrefeltet på motorveien.
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Jeg utfordrer alle til å kjøre litt i Amerika. Spesielt i California. Etter et en liten periode med det, kommer du til å savne norske trafikkforhold. Vi snakker om et land med kanskje noe av verdens best og mest utbygde veisystem (mange steder bedre enn Autobahnen), men med tidenes verste førere som svimler mellom vei-banene, ligger i venstre felt uansett (noen steder er dette lov) og aldri bruker blinklys. Så er jo den jevne amerikaner nokså tilbakestående da også ...
oddis Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Det sier seg selv at pur rette veier, en pedal for gass og en for brems samt jesusprogram på radioen kan få de fleste til å bli svimete.
bad_ip Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Fant et lite innslag fra en erfaren trafikklærer som hadde endel kloke ord. Mye av det som går igjen i tråden her : http://www.bt.no/trafikk/article790358.ece Noe som har plaget meg mye i det siste er det å holde avstand. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være vits å ligge 1 meter fra hekken... kommer verken fortere eller seinere fram.. Jeg skjønner at det kan være "nyttig" viss bilen foran ligger 10 under fartsgrensen, men jeg opplever dette til stadighet. Og jeg setter cruicecontrollen på 2 -3 kmt over farstgrensen. Og blinklys generelt. Dette er virkelig fraværende i bergen iallefall. Skulle nesten tro det var kult å ikke bruke blinklys. Og ser noen nevner holdninger osv bla. i Tyskland.... Har aldri kjørt der selv, men var et par bilferier der fra mine yngre dager når min far kjørte. Husker spesielt en episode der den ene bakdøren ikke var lukket skikkelig... Vi stoppet på rødt lys og der kommer det en tysker utfra bilen bak og dunker på sideruten. Han sier ifra og lukker døren.
Robbi3 Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 I oslo vet folk flest ikke hva blinklys er, og heller ikke regler for rundkjøringer.. Jeg irriteres hver dag over idioter som legegr seg i forskjellige felt i rundkjøringa. Så påstår de at jeg har vikeplikt for dem! Eks. De er i rundkjøringa, og det samme er jeg. Da er det dem som SKIFTER felt som skal vike, men neida.. Der står de og tuter, klikker, banner og viser fingern. -Jeg har blitt så forbanna at jg røykla hele den andre bilen da, men men.. De roer seg ganske fort ned når jeg åpner døra og går mot bilen dems for så å spørre om det er noe galt?
Gunnar Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Jeg utfordrer alle til å kjøre litt i Amerika. Spesielt i California. Etter et en liten periode med det, kommer du til å savne norske trafikkforhold. Vi snakker om et land med kanskje noe av verdens best og mest utbygde veisystem (mange steder bedre enn Autobahnen), men med tidenes verste førere som svimler mellom vei-banene, ligger i venstre felt uansett (noen steder er dette lov) og aldri bruker blinklys. Har kjørt en del der borte (ikke i California), og har ikke opplevd at de er noe verre enn oss, på noen som helst måte. Kan sjelden huske at jeg har ligget i venstrefila og irritert meg over å ha blitt sperret, slik som er helt normalt her til lands.
Marius2002 Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Når dere først utfordrer, ta en tur til Frankrike. Nice, Cannes og St. Tropez traktene og kjør bil der. Det er håpløst, det er skikkelig texas, mopeder overalt, til og med på fortauet, biler sniker i kø og blinklys har de ikke hørt om. Men de har hørt om nødblink. De kan plutselig bare finne på å sette bilen ifra seg midt på gata med nødblinken på for å så gå inn i en butikk å handle. Kom en R8 og bare stoppet midt i gaten i Cannes satt på nødblink for deretter å gå inn på Armanibutikken.
Hansh Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 I oslo vet folk flest ikke hva blinklys er, og heller ikke regler for rundkjøringer..Jeg irriteres hver dag over idioter som legegr seg i forskjellige felt i rundkjøringa. Så påstår de at jeg har vikeplikt for dem! Eks. De er i rundkjøringa, og det samme er jeg. Da er det dem som SKIFTER felt som skal vike, men neida.. Der står de og tuter, klikker, banner og viser fingern. -Jeg har blitt så forbanna at jg røykla hele den andre bilen da, men men.. De roer seg ganske fort ned når jeg åpner døra og går mot bilen dems for så å spørre om det er noe galt? Det er merkelig hvor lite de fleste har de skulle ha sagt plutselig da! Men en gang var det en som skulle lære meg å kjøre bil tydeligvis fordi jeg fløytet på han for å kutte rett gjennom rundkjøringen uten blinklys slik at jeg forventet at han skulle til venstre (3. avkjørsel) og jeg var på siden for å fortsette rett frem (2. avkjørsel). Han stoppet bilen og kom bak til meg med et ganske sint uttrykk, men det ga seg med en gang når jeg sa at rolig og høflig at når alt han gjør forteller meg at han skal til venstre for så å være på vei i siden på meg så sier jeg fra om at jeg er der og at han må passe på hva han gjør. Det var han plutselig helt enig i!
Kjennern Skrevet Februar 11, 2009 Forfatter Skrevet Februar 11, 2009 Sant det, var der i fjor sommer. Men synes fortsatt det var "lettere" å kjøre der nede. Litt pga bedre infrastruktur mellom byene etc. Selv om noen oppførte seg som de eide veien og alt rundt hehe. Men har du en R8 har du kanskje lov
E36Cab1 Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 De rike har de godt....har jo parkert i kryss,oppå gangfelt med bakenden samt for nært gangfelt foran....
sondre Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Det med å vise hensyn gjelder også de idiotene som kjører med nærlys og tåkelys på samtidig, begynner å bli drittlei av å bli blendet i tide og utide. Hvis du ser så dårlig at du føler at du ser bedre med denne kombinasjonen bør du heller ta en tur til optiker! Istedet for å blende møtende trafikanter.
Marius2002 Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Sant det, var der i fjor sommer. Men synes fortsatt det var "lettere" å kjøre der nede. Litt pga bedre infrastruktur mellom byene etc. Joa, på motorvegen kanskje, der gikk det meget bra. Men inne i byene var det ganske håpløst for vi som ikke er vant med den type trafikk.
Hawkon88 Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Det med å vise hensyn gjelder også de idiotene som kjører med nærlys og tåkelys på samtidig, begynner å bli drittlei av å bli blendet i tide og utide. Hvis du ser så dårlig at du føler at du ser bedre med denne kombinasjonen bør du heller ta en tur til optiker! Istedet for å blende møtende trafikanter. Syns egentlig den kombinasjonen går greit jeg. Blir jeg blendet er det stortsett fra biler som har for høy lysstilling..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå