CrZyWiz Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Tror dere må se litt i oppbyggingen for å skjønne dette For det første har ikke din E46 X-Drive, men ett helt vanlig 4wd system med åpne differ forran bak og midten. X-drive ble innført på X5 fom 2004 modellene, samt X3. Nyere 5 og 3 serie har også dette systemet. Dette er mer avansert med låsbare differ og mulighet til å distribuere drivkreftene der de trengs mest. inntil 100% visst nødvendig. Altså elektronikken styrer dette for best mulig framkommelighet og kjøreegenskaper. E34 525IX har diffbrems bak, som hjelper godt på framkommeligheten, samt permanent 4x4. E46 og E53 X5 fram tom 2003 modellene har vanlig 4x4 system med 3 åpne differ. Dette er selvfølgelig bedre en vanlig 2wd. I ditt tilfelle er jeg ganske sikker på at nye skikkelige dekk vil gjøre underverker. X-drive er en av klassens beste 4x4 systemer.
-Roger- Skrevet Desember 20, 2009 Forfatter Skrevet Desember 20, 2009 Bar så det er sagt. til dere som mener jeg kjører stor dimensjon, så får jeg ikke montert mindre felger pga dimensjon på bremsene. Det er brøytet her så det er ikke problemet
hagenisse Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 4-hjulssystemet til gamle X5 og e46 kan vel nesten diskuteres om er et firehjulssystem engang. 3 åpne differ er jo bare teit. Jeg trodde de iallefall hadde noe i midten, men neida.
Saltkjelen Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Her er dere jo helt på viddene.. E30 ix eller E34 ix har ingenting med BMW's xDrive firhjulstrekk stystem å gjøre. xDrive systemet kom først på X3 i 2003 og har vært BMW's firhjulstrekksystem siden da. Med div. oppdatering opp igjennom tidene årene. xDrive går for å være ett av de bedre firhjulstrekksystemene som er å finne idag på tilsvarende modeller.
hauken Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Her er dere jo helt på viddene.. E30 ix eller E34 ix har ingenting med BMW's xDrive firhjulstrekk stystem å gjøre. xDrive systemet kom først på X3 i 2003 og har vært BMW's firhjulstrekksystem siden da. Med div. oppdatering opp igjennom tidene årene. xDrive går for å være ett av de bedre firhjulstrekksystemene som er å finne idag på tilsvarende modeller.Hva mener du om denne saken da?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Jeg minner om DSC'en da akkurat samme problematikk ble fremtydet av en annen forumbruker i fjor mener jeg å huske. Han opplevde vesentlig bedre framkommelighet ved å slå av eller redusere DSC. Samme har jeg opplevd med Audi, den kjørte seg fast og kom ingensteds, men når antispinn-/skrens ble slått av kom han seg ut med en gang. Så jeg vil anbefale deg å teste dette. Prøv med DSC delvis utkoblet (et trykk på knappen) og DSC helt utkoblet (trykke inn knappen å holde den inne i 3 sek). Trykker du en gang kommer det opp en gul trekant i midten av instrumentpanelet, holder du inn i 3 sek lyser den samme gule trekanten, men du får også opp et gult varslingslys med et utropstegn inni.
hagenisse Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Men altså når jeg spinner med den jeg har nå, så spinner den ikke samtidig på alle 4, men den spinner på alle 4 alt ettersom hvordan underlaget er. Kan det da være noe galt med fordelingen? Nei, det skal være slik. Normal driver den på alle fire etter en eller annen fordeling, men så fort et hjul mister grepet og begynner spinne får ingen av de andre hjulene dine noe som helst krefter (med mindre antispinn greier redde dagen..). Takk designet med tre åpne differ for det. Nyere X-drive har vel noe brems i midten, som sikkert hjelper masse. Endel andre biler har også brems bak og da begynner vi snakke. Da har man iallefall drift på 3 hjul. Av personbiler (vel, kan diskuteres..) er det vel nesten bare Geländewagen som også har foran og dermed virkelig har firehjulsdrift.
BMW89 Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Men altså når jeg spinner med den jeg har nå, så spinner den ikke samtidig på alle 4, men den spinner på alle 4 alt ettersom hvordan underlaget er. Kan det da være noe galt med fordelingen? Nei, det skal være slik. Normal driver den på alle fire etter en eller annen fordeling, men så fort et hjul mister grepet og begynner spinne får ingen av de andre hjulene dine noe som helst krefter (med mindre antispinn greier redde dagen..). Takk designet med tre åpne differ for det. Nyere X-drive har vel noe brems i midten, som sikkert hjelper masse. Endel andre biler har også brems bak og da begynner vi snakke. Da har man iallefall drift på 3 hjul. Av personbiler (vel, kan diskuteres..) er det vel nesten bare Geländewagen som også har foran og dermed virkelig har firehjulsdrift. men da hjelper det vel egentlig og bremse da pga da vil hjulene få litt motstan også det som spinner ?
hagenisse Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Ja, det er jo det antispinn gjør. Men hvis du først kommer i en slik situasjon som sikkert alle bmw-eiere har vært i en eller annen gang hvor du ikke kommer noen vei pga et hjul bare spinner, så hjelper ikke den "firehjulstrekken" i e46 og tidlig X5 stort. Sjansen for at du havner der er derimot endel mindre.
-Roger- Skrevet Desember 20, 2009 Forfatter Skrevet Desember 20, 2009 Jeg minner om DSC'en da akkurat samme problematikk ble fremtydet av en annen forumbruker i fjor mener jeg å huske. Han opplevde vesentlig bedre framkommelighet ved å slå av eller redusere DSC.Samme har jeg opplevd med Audi, den kjørte seg fast og kom ingensteds, men når antispinn-/skrens ble slått av kom han seg ut med en gang. Så jeg vil anbefale deg å teste dette. Prøv med DSC delvis utkoblet (et trykk på knappen) og DSC helt utkoblet (trykke inn knappen å holde den inne i 3 sek). Trykker du en gang kommer det opp en gul trekant i midten av instrumentpanelet, holder du inn i 3 sek lyser den samme gule trekanten, men du får også opp et gult varslingslys med et utropstegn inni. Dette vet jeg om og har selvfølgelig prøvd. Er akkurat som du sier. Litt bedre fremkommelighet uten dsc innkoblet. Det er fordi den bremser ned hjulene og bilen mister turtall opp bakken. Men bilen har i dag ikke noe spesielt bedre fremkommelighet enn min ford connect som nevnt tidligere. Min far kjørte opp bakken i dag med sin audi og han spinner ikke i det hele tatt. Trykker han gassen så akslerer det....
Snusfenrik Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Skikkelige dekk er kritisk, selv med 4X4. Har kjørt X3 og Pajero på vinterføre i årevis nå, og med X3'en kommer jeg lekende lett opp bakker jeg bare kan drite i uten skikkelig fart med 530'en (E39).. xDrive fungerer stortsett kjempefint, har kjørt i dyp snø, sand og en del andre ting uten å sette meg fast. Så lenge du holder deg på veien så går det knirkefritt. Utenfor veien, på de mest ekstreme plassene, så er det likevel kjekt med noe ala pajeroen, med fast 4x4, sperre(både i midten og bak) og lavgir. Og skikkelige grove og _gode_ dekk. Men igjen, så er vel ikke en X3 o.l. tiltenkt brukt på sånne plasser heller. Har ellers samme erfaring med DSC som noen andre her... den må rett og slett av noen plasser. Spesielt på 530'en noen ganger, blør for mye hastighet i et tappert forsøk på å få feste.
-Roger- Skrevet Desember 21, 2009 Forfatter Skrevet Desember 21, 2009 Bytt dekk du Skal se om jeg får kjøpt nye i morgen. Jeg håper og begynner å tro det må være feilen.
noekult Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Si fra hvordan det går. Gamle e34 ix-en min var en ordentlig grom bil. Men bensinforbruket var rått, lå på 3 l mila i byen og det fikk meg til å selge bilen....... 80 l tank tømt på 400 km er til å blø i lommeboka av.................. Når E30en tar kvelden skal jeg selv ha E46 330XD og så langt er tråden en nedtur.
Fredrik Skrevet Desember 21, 2009 Skrevet Desember 21, 2009 Det er helt korrekt som det blir antydet i et par innlegg at E46 ikke har det mer moderne og sofistikerte systemet xDrive, men derimot det eldre og enklere systemet Allrad. Kraftfordelingen er forøvrig maksimalt 62% til bakakselen og 38% til forakselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå