Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Å fy filla for noen priser det var!!! :shock: Over 600 000 kr for en 523I, det er jo reine galematias, over 100 000 kr mer en 520d! Her ser jeg for meg noen desperate forsøk på lage stusselige "avgiftsversjoner" som drar ned imaget til 5-serie :(

Dumt igrunnen at BMW prøver å gjøre 5-serie til folkebil med å komme med pinglemotorer, 5-serie bør være for folk som har råd til det. Men på en annen måte så er det jo også bra at de som ikke er så veldig velbemiddlede kan få muligheten til å kjøpe ny 5-serie, så vinden blåser litt begge veier!

Skrevet

F10 er relativt dyr. E39 520 startet på 380k i sin tid, mens 523 startet på ca 450k mener jeg. 150k økning på 12-14 år er friskt.

Ser det samme hos M3. E36 M3 750k, E46 M3 900k, E90 M3 1.5mill.

M5 har også økt over 400k fra E39 til E60.

Skrevet
Å fy filla for noen priser det var!!! :shock: Over 600 000 kr for en 523I, det er jo reine galematias, over 100 000 kr mer en 520d! Her ser jeg for meg noen desperate forsøk på lage stusselige "avgiftsversjoner" som drar ned imaget til 5-serie :(

Dumt igrunnen at BMW prøver å gjøre 5-serie til folkebil med å komme med pinglemotorer, 5-serie bør være for folk som har råd til det. Men på en annen måte så er det jo også bra at de som ikke er så veldig velbemiddlede kan få muligheten til å kjøpe ny 5-serie, så vinden blåser litt begge veier!

Effekten har jo økt, på E34 var minste modell 518 med 115hk, E39 520 150hk. og nå 523 som minste bensin :) Går jo framover da.

Skrevet

Motorstørrelsen på den minste bensinmotoren i hver generasjon av 5-serien har jo økt ganske betraktelig da... fra 1795 cm3 og rekkefirer i E34, 1991 cm3 og rekkesekser i E39, 1995 cm3 og rekkefirer i E60 til foreløpig 2996 cm3 og rekkesekser i F10. Jeg tror ikke at jeg tar mye feil ved å si det ganske sikkert kommer en rekkefirer på 1995 cm3 i F10 også.

Skrevet

Kommer "garantert" mindre motorer for avgiftsbelasta land som Norge og Danmark. Får jo tom E92 316i i noen land...

Ingienørene river seg i håret mens markedsføringsgolka gnir seg i hendene...

170hk, gjerne kombinert med automat er for lite i en stor 5-serie i 2010...

Herregud å e hater norske bilavgifter...

Skrevet

Til nå så har den minste bensinmotoren i E60 vært 520I, en rekkefirer på 1995ccm og 170 hester. Denne ble kun levert til Skandinavia, samt Nederland, Belgia og Luxemburg alle land med skyhøye avgifter! Her i Norge så var det kun et fåtall av disse som er blitt solgt, da 520D og 523I har vært bedre alternativer pga den lille prisforskjellen.

Jeg kan garantere at det kommer en "billig avgifts versjon" i F10 også, men da vil de ta utgangspunkt i 520d og ikke bensin varianten 523I, som virkelig kommer til å slite i markedet. I E60 så har den ikke gjort det så værst til å være bensinmotor. Den plasserer seg faktisk på delt tredjeplass med 530d etter 520d og 525d som selger nesten helt likt, 525 lever mye på X-driven!

Skrevet
F10 er relativt dyr. E39 520 startet på 380k i sin tid, mens 523 startet på ca 450k mener jeg. 150k økning på 12-14 år er friskt.

Ser det samme hos M3. E36 M3 750k, E46 M3 900k, E90 M3 1.5mill.

M5 har også økt over 400k fra E39 til E60.

Norges Bank ønsker jo en prisstigning på 2,5% i året, og regner du med 2,5% stigning på 20år får man jo faktisk rundt 60% faktisk stigning i pris. Med 750.000 på E36 M3 og 20års prisstigning er man oppe i ca 1,2mill. Går da ut fra at prisen på 750.000 var fra de første modellene (noe jeg desverre tviler litt på)

Med 10år og i underkant av 30% faktisk prisøkning, har man da gått fra 750 gått til 975 (tenk deg fra første E36 M3 til en 2001 E46 M3.)

Som sagt er også effekten i bilene økt en del, så det forsvarer en del prisstigning også.

Men det som irriterer mest er jo å sammenligne utenlandske priser med norske, som når man ser Top Gear og de klager på en E92 M3 til 600.000kr... (tror det var noe slik)

Skrevet

Men det som irriterer mest er jo å sammenligne utenlandske priser med norske, som når man ser Top Gear og de klager på en E92 M3 til 600.000kr... (tror det var noe slik)

Men denne prisen bør veies opp mot den lokale kjøpekraften eller det lokale prisnivå i relasjon til bruttolønnen for at en evt. sammenligning skal bli korrekt. Man må med andre ord først finne ut hva en varekurv med de samme alminnelige varer og tjenester koster i hhv. Norge og England.

Jeg kjenner ikke den lokale kjøpekraftspariteten for England, men Statistisk Sentralbyrå (SSB) i Norge har en nivåindeks for bruttolønn basert på nominell valutakurs der Norge har indeks 100, Sveits har 113 i forhold til Norge... Sverige har 68 og Danmark har 106 (tall for 2007). I Sveits har man med andre ord gjennomsnitlig 13% høyere bruttolønn enn i Norge og i Sverige har man ditto gjennomsnitlig 32% lavere bruttolønn enn i Norge... i Danmark altså 6% høyere bruttolønn enn i Norge.

Justerer man denne indeksen med lokal kjøpekraftsparitet (les: varekurven med alminnelige varer og tjenester) er imidlertid bildet et annet. Norge har stadig indeks 100, men Danmark har f.eks indeks 118. En danske har med andre ord gjennomsnitlig 18% bedre kjøpekraft i Danmark enn en nordmann i Norge. Sverige har indeks 85 og det betyr at en svenske gjennomsnitlig har 15% dårligere kjøpekraft i Sverige enn en nordmann i Norge.

Jeg vil tro at britene gjennomsnitlig kommer dårligere ut når det gjelder lokal kjøpekraft enn f.eks svenskene (som også har relativt lave bilavgifter) og det gjør at for en brite er ikke en E92 M3 så billig som den umiddelbart for oss ser ut til å være. I tillegg kommer evt. forskjeller når det gjelder andre lokale skatter og avgifter. Bildet er med andre ord noe mer nyansert i virkeligheten. Det er imidlertid allikevel ingen tvil om at biler generelt er vesentlig billigere i England enn i Norge.

Skrevet

Jeg synes F10 ser ut til å kunne bli en sikker vinner, særlig når de avgiftsvennlige variantene kommer. 520d kommer nok til å bli volummodellen, og med en oppfriskning av styreenheten fra Hartge, ACS etc. på denne skulle det holde til vanlig bruk.

Jeg er også veldig spent på hvordan den blir seende ut med M pakke, noe jeg anser som et must på alle nye BMW'er... ;)

Skrevet

BMW er vel en av de bilmerkene som har blitt "billigere" med årene. Fattern kjøpte i 1990 helt ny 520iA. Denne bilen kostet ca 430-450' i den tid. Da var det ekstremt dyrt for ekstra utstyr. Tror han huket av for manuelt soltak og automat..dette kostet vel 40-50k. Husker buffelskinn kostet nesten 100.000!

Ser man f.eks på Volvo 740 på den tid som idag kan sammenlignes mot S80 så kostet vel en ny 740 rundt 250.000,- ?

Skrevet
Jeg synes F10 ser ut til å kunne bli en sikker vinner, særlig når de avgiftsvennlige variantene kommer. 520d kommer nok til å bli volummodellen, og med en oppfriskning av styreenheten fra Hartge, ACS etc. på denne skulle det holde til vanlig bruk.

Jeg er også veldig spent på hvordan den blir seende ut med M pakke, noe jeg anser som et must på alle nye BMW'er... ;)

Helt enig cato. En F10 520dA (fulleffektsutgave) M-sport med noen lekre 20" og div. Hartge snacks så begynner vi vel å snakke.. Gjerne i hvit.. 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...