Gå til innhold

Den store finn.no-kupp tråden


316
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke så rart. Med 50k i cash får du leaset en splitter ny 316i med m-sport for 3500 i måneden. Skal du låne 160-170k over fem år koster det 3200-3300 i mnd.

Kan jo ikke sammenligne leasing og kjøp av bil. Etter endt periode sitter du igjen med ikke en dritt. Har du faktisk kjøpt bilen, har man jo betalt ned evt gjeld. Da sitter man faktisk igjen med det bilen er verdt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart. Med 50k i cash får du leaset en splitter ny 316i med m-sport for 3500 i måneden. Skal du låne 160-170k over fem år koster det 3200-3300 i mnd.

Kan jo ikke sammenligne leasing og kjøp av bil. Etter endt periode sitter du igjen med ikke en dritt. Har du faktisk kjøpt bilen, har man jo betalt ned evt gjeld. Da sitter man faktisk igjen med det bilen er verdt. :)

Dersom du kjøper ny bil til 400000, låner 400000, og betaler ned 150000 over tre år, og bilen da har en verdi på 250000, så er ikke dette noe mer lønnsomt enn å lease samme bilen med 150000 i leie over samme årene.

Nå betaler man normalt mer på et lån på denne perioden. Tenk at man da betaler 5000 i mnd, da har du betalt 180000 på tre år. Bilen har tapt seg 150000, altså sitter du igjen med 30000.

Leaser du til 4150 i mnd, og setter av 850 kr til i mnd har du også "brukt" 5000 i mnd, og sitter igjen med 30600 etter tre år.

Samme regnestykket, samme kostnad, samme tap (i dette eksempelet). Er det så usammenlignbart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å eie tingene mine. Og særlig bil, da jeg er ekstremt opptatt av bil. Men jeg ser at stadig flere jeg kjenner leaser, fordi de får en god deal med lavt innskudd. Mange av dem har et svært praktisk forhold til bil og finregner ikke på leie vs. Eie. Da blir det fort mer attraktivt å kjøpe noe de må skyte inn 25-50.000 i og ha en månedspris på kontra en 10-15 pr gammel bil som kanskje må på verksted i ett kjør.

Særlig en del fedre av venninner som ordner dem en leasingbil fordi de er lei av å ordne masse annet hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe bil i dag er ikke helt som i gamle dager.

Uten å mene at alle gjorde det slik eller generalisere så pleide man å kjøpe en arbeidsbil/kosebil/familiebil/transportbil og man beholdt dem i flere år.

Ser hvor mange eldre folk som selger 1 eiers biler. Dette mener jeg kommer til å bli mindre og mindre av i fremtiden. Vi ønsker oss nye ting hele tiden og vi vil skifte ut og prøve noe annet i en mye fortere skala enn kanskje de tidligere generasjoner.

Ønsker du en nyere kul bil og du skal ha den i ca 3 år så forstår jeg at mange heller leaser isteden for å kjøpe bil, oppleve et ca like mye kostnadstap, slipper all stress hvis det skjer noe med bilen uforsett f eks rep osv og slipper stresset med salg ++

Går som oftest opp i opp økonomisk sett, så why not?

Men forstår dem også, som liker å eie bilen, og kanskje ikke er helt sikker hvor lenge dem skal beholde den, og ønsker å ha den friheten til å selge den tidligere ellere senere enn planlagt ved kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke sammenligne leasing og kjøp av bil. Etter endt periode sitter du igjen med ikke en dritt. Har du faktisk kjøpt bilen, har man jo betalt ned evt gjeld. Da sitter man faktisk igjen med det bilen er verdt. :)

Nja... isolert sett har du helt rett, men når man ser på hva som reelt er de månedlige kostnadene er ikke forskjellen så stor som man skulle tro. Verditapet ødelegger mye av fornuften ved kjøp av en bil og når man heller ikke vet hva det fremtidige verditapet blir er leasing fristende. I tillegg slipper man bryderiet med å selge en bil på et relativt håpløst bruktmarked.

Den store fordelen med leasing er derfor at man får overblikk og kontroll over de månedlige kostnadene. På den annen side vil aldri langtidsleie av en bil (for det er det leasing egentlig handler om) gi den samme fine følelsen som å eie godbilen selv. Man må derfor spørre seg selv om man er den ene eller den andre typen i denne sammenhengen. Leasing av bil har også en tendens til å bli litt for dyrt når det handler om litt mer kostbare og fine biler. Keep it simple (type: 116i/116d) og vær litt forsiktig med ekstra gadgets... og du har en økonomisk og fin bil til fornuftige månedlige kostnader... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke sammenligne leasing og kjøp av bil. Etter endt periode sitter du igjen med ikke en dritt. Har du faktisk kjøpt bilen, har man jo betalt ned evt gjeld. Da sitter man faktisk igjen med det bilen er verdt. :)

Nja... isolert sett har du helt rett, men når man ser på hva som reelt er de månedlige kostnadene er ikke forskjellen så stor som man skulle tro. Verditapet ødelegger mye av fornuften ved kjøp av en bil og når man heller ikke vet hva det fremtidige verditapet blir er leasing fristende. I tillegg slipper man bryderiet med å selge en bil på et relativt håpløst bruktmarked.

Den store fordelen med leasing er derfor at man får overblikk og kontroll over de månedlige kostnadene. På den annen side vil aldri langtidsleie av en bil (for det er det leasing egentlig handler om) gi den samme fine følelsen som å eie godbilen selv. Man må derfor spørre seg selv om man er den ene eller den andre typen i denne sammenhengen. Leasing av bil har også en tendens til å bli litt for dyrt når det handler om litt mer kostbare og fine biler. Keep it simple (type: 116i/116d) og vær litt forsiktig med ekstra gadgets... og du har en økonomisk og fin bil til fornuftige månedlige kostnader... :)

Bra innlegg :applause:

Hadde gjerne leaset jeg, om det var snakk om en fornuftig familiebil. Man har en fast månedlig kostnad som man er klar over på forhånd og det er for min del verdt mye i slik sammenheng. Din egentlige kostnad er ikke bare bankavdraget du betaler hver måned, lizzom... Man slipper å grue seg til salg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123d coupè til 215 664,-

Jeg forstår igrunn ikke hvorfor denne ikke er solgt. Er ihvertfall en utrolig bra pris for en 123d coupè.

Og før noen kommenterer det; ja den er registrert. :)

Var på god vei til å handle denne for en mnd. tid siden, da lå den ute for 245 000,- fikk derimot prutet den ned til 225 000,- men videre fant jeg ut at bilen hadde heftelser på langt høyere sum enn salgspris, noe han selv ikke en gang var klar over.

Ble noe skeptisk så fant meg en annen 1 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftelser som står oppført hos brreg.no er den summen som ble tatt i pant på bilen, og denne endrer seg ikke selv om det kun er en krone igjen av panten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Men ber du banken din kontakte den som har pantet avklarer de restgjelden. Hvis du betaler bilen med et banklån kan du be banken kontakte den banken som har pantet og de ordner resten. Hvis du betaler kontant kan du be om å kjøpe bilen og gjøre opp heftelser. Har bilen 50.000 i restpant, og koster 50.000 betaler du selger 50k og resten til panthaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...