Gå til innhold

Innredning av garasje.


aremoe
 Share

Anbefalte innlegg

Den løfter vel ikke mer enn 1,5meter. Jeg er nesten 2meter med kloggene på og full ståhøyde er noe jeg ønsker meg veldig! Å bytte olje, bærearmer og andre ting som man må under bilen for, er jo et mareritt hvis man må stå bøyd..

 

 

jeg er 190,

 

har vell 2.6m høyde inni garasjen

 

fikk inn en 2 søyler med toppramme (med snublefelle på loftet da)

 

med en e30 på bukken får jeg ca 130-140cm under.

 

større biler litt mindre,

 

men fungerer igrunn meget bra det og, har sånn lav krakk med hjul jeg triller på, så blir greit alikevell.

 

gjør det meste på den bukken jeg så er igrunn ikke noe problem.

 

men har man takhøyde til det så er det best å kunne løfte helt opp seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakk/stol har jeg prøvd, men det blir fort for tungvindt når man må ta hardt i og/eller mye til og fra. Dessuten er gulvet i garasjen støpt, så nedfelling utgår, og da ser jeg for meg at en sakseløfter er mer i veien enn en bukk. Bedre og kjøre mellom enn over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes betongsag, prosjektet blir i tilfelle for omfattende i forhold til hvilken nytte jeg ser i en sakseløfter. Plata er 17cm tjukk, er armert (altså klar for å bolte en 2søyler i gulvet) i tillegg til et lag med isopor og plastduk.. Under er det komprimerte sprengmasser. Jeg har takhøyde nok til full ståhøyde under bilen. En sakseløfter gir meg ikke full ståhøyde og setter begrensninger i forhold til hvilket arbeid som kan utføres. Dessuten blir det kun leketøy som skal inn og ut av denne garasjen, da bruksbilene skal stå i den andre, så da er det ikke så farlig om jeg må kjøre mellom to søyler av og til.

Uansett blir det nok en stund til bukk kan prioriteres da jeg vil ha litt mer verktøy først, i tillegg til isolering og gulvdekke+en utebod så jeg slipper vinterlagring av utemøbler osv. Spørs om ikke det blir et leketøy før bukk blir innkjøpt også. Mye som kan fikses uten bukk, men når jeg først kjøper vil jeg ha det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakk/stol har jeg prøvd, men det blir fort for tungvindt når man må ta hardt i og/eller mye til og fra. Dessuten er gulvet i garasjen støpt, så nedfelling utgår, og da ser jeg for meg at en sakseløfter er mer i veien enn en bukk. Bedre og kjøre mellom enn over..

 

 

krakk med hjul ;)

 

men eneste grunn at jeg bruker det er jo nettopp manglende takhøyde, du som har nok høyde er det jo ingen sak :)

 

 

men alikevell, bukk er bukk, angrer ikke på å ha satt dne inn, sparer mye kødd,

 

søylene kan være i veien innimellom, men garasjen er såpass lang så er ikke noe stort problem alikevell,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, var hjul på den jeg prøvde, men for meg ble det for tungvindt. Jeg byttet noen deler i bak og forstillingen på x5en i helgen ifm eu-kontroll. Egentlig en overkommelig jobb, men den hadde vært utrolig mye mer overkommelig med bukk og kompressor. Glad jeg stod i isolert garasje i det minste. Gjør trivelsfaktoren mye høyere når man slipper å skru med mye klær og kalde fingre. For meg prioriteres hvertfall isolering over bukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er luksus med løftebukk og helt klart noe som kan gjøre alt enklere. Jeg har selv ikke det, alle kunne klart tenkt seg det, det gjelder meg og, men med mitt behov så kan man ikke forsvare å gjøre plass til dette.

 

Gikk til innkjøp av en ordentlig stor jekk som kan jekke høyt, og noen store verkstedbukker(3 tonn) til å sette under bilen. Har mange timer i den garasjen og det holder for meg plenty hvertfall. Har byttet bærearmer, et lass med foringer, hjullager, løftet ut og inn girkasser mm. Jeg er selv 194 høy på strømpelesten og har man et slett gulv og et rullebrett så er hvertfall jeg godt fornøyd.

 

Fordelen med bukk er at man kan gjøre alt stående, det kan fort bli noen turer opp og ned fra gulvet, og det å løfte ut en automatkasse krever jo litt planlegging, men klarte meg godt ved hjelp av en hjelper og jekken.

 

Å sette bilen på bukker tar meg ikke mer enn 5-10 minutter. Jekker på et punkt forran, og et punkt bak, så er det bare å sette bukkene under, skal man noe høyere kan man legge klosser under i tillegg.

 

Har funnet ut at dersom man har det lunt og godt og kan skru i t-skjorte midt på vinteren i 22 grader varm garasje så går det meste :) En kamerat har sakseløfter, men jeg klarer ikke helt å se fordelen om man skal jobbe på undersiden av bilen, så er den vanskelig å få flyttet på dersom man skal bruke gulvet til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrike24. Det er min erfaring og i forhold til sakseløfter.

Dessuten er det bedre med en søyle som står i veien, enn en sakseløfter.

Jeg har riktignok kun en billig drittjekk som har begynt og bli skeiv. Tenker derfor å ønske meg en ordentlig jekk til jul.

Etter helgens skruing med hodet inni hjulhusene på x5en kjente jeg det godt i hele kroppen etter alle turene opp/ned fra gulvet og bøyd rygg for å komme til. Så en bukk er kjærkommen her. For å se det økonomiske i det, så sparte jeg sikkert 4-5000kr på å gjøre jobben selv, så det skal ikke mange tilsvarende jobber til før bukken er spart inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En slik dings har funnet veien til garasjen min:

 

IMG_8775_zpsm9u3fqer.jpg

Om noen skulle lure, så er ikke dekket skjevslitt, det er lyset som gjør det. :)

 

...men jeg skulle gjerne hatt en dekkomleggingsmaskin også, og her er det lett å gå seg vill.

 

Jeg har selv prøvd Biltema sin, og den gjør jo forsåvidt jobben den, men den mangler hjelpearm, noe jeg føler man må ha(?). Jeg har derfor sett på denne, men der ser det ut som om hjelpearmen er fast, så mulig denne er det bedre valg? Man får forøvrig begge disse i Norge også, men til en helt annen pris. Jeg har dessverre lest at Pela som er Verktygsbodens eget merke kanskje ikke er det aller beste, men prismessig er jeg allerede langt over hva jeg egentlig vil bruke her.

 

Noen som har noen tips eller tanker?

 

Jeg kan forsåvidt gjerne kjøpe brukt, men problemet er bare at det som regel enten forsvinner før man får tenkt seg om, eller at det er noe gammelt ræl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med avbalanseringsmaskin. Når det gjelder dekkomleggingsmaskin, så ville jeg definitivt gått for en med løs hjelpearm. En hjelpearm som dette er uvurderlig når det kommer til å legge på dekk med litt lav profil. Den siste dekkomleggingsmaskinen så fin ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ca 10 år gammel Pela maskin i garasjen,uten hjelpearm.

Den fungerer greit til det meste,men har ikke prøvd den på noe større enn 16".  Den må være boltet fast i gulvet for å fungere bra,pluss litt muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror igrunn det blir for dumt å kjøpe uten hjelpearm når man først skal kjøpe, så får vel bare følge med litt. For min egen del vil det nok for det meste bli 18" og oppover med relativt lave dimensjoner. :)

 

Burde vel kanskje hatt plass til den før jeg kjøpte også. :D

 

Prøvde forøvrig å handle denne i dag, og ringte en time etter den ble lagt ut (16:00), men det var en som skulle komme kl 17:00. For meg tar det fort halvannen time bare i kjøring, så der hadde jeg ikke så mye å stille opp med. :( Billig var det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med innlagt vann som har kommet gjennom sluttkontrollen uten å installere oljeutskiller?

Har endelig fått godkjent bygging som forhåpentlig begynner til sommeren. Og fikk muntlig beskjed om at om vann skal legges inn så må det også legges opp til sluk med oljeutskiller.

 

Så noen som har funnet noen billige godkjente oljeutskillere? De eneste jeg har funnet er proffe versjoner som ser ut til å stjele 1/2 budsjettet på garasjen  :stupid:

Kanskje det ikke må være godkjent? Så en kan sveise sammen en selv, for konstruksjonen er jo superenkel.

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk bytter jeg såpass skjelden at jeg heller vil bruke plassen og pengene omleggingen koster til andre ting, men det er min mening.

Hvilke krav kommunen din stiller til godkjenning av innlagt vann og sluk svarer de gjerne best på selv, men om de er vanskelige og du har løse masser under og rundt garasjen ville jeg lagt inn vann og sluk etter at garasjen er godkjent. Jeg ville også hatt en sandfanger i sluket så dreneringen ikke går tett. Jeg tenker da å la spillvannet gå rett i grunnen. Det greiest er vel gjerne og sage hull i plata hvis det skal ettermonteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

noen her som har en formening om varmekabler i garasje? 

 

jeg har pr. i dag grusgulv i garasjen, og skal derfor støpe  gulv nå.    jeg skal prøve og få noe isolasjon i bunn, spørs bare hvor dypt jeg gidder og grave.  

hvor mange watt på kvadraten bør man ha?    jeg har tenkt og ha gulvet av, og bare slå det på ett par dager før om jeg vet at jeg skal skru f.eks.  å ha det på konstant blir bare bortkastet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...