Ellingsen B. Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Faren til kjæresten min har en 2007 Audi A6 2.4 uten quattro......den går som en bøtte med dritt ihvertfall...synes 520 2.2 går minst like godt.. At 520i 2.2 går minst like godt er vel ikke rart? Det er 165hk i A6n og 170hk i 520n.
Fredrik Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 ":297k6fh3]Hadde pris ikke vært noen stor issue her, tror jeg en lemansblå e91 facelift 325iT med performance pakke hadde gjort jobben bra Jepp... akkurat den modellen hadde passet meget bra for oss også. Litt mer til far og stort sett det samme til de andre + en mye finere lakkfarge... På den annen side... en E46 325i Touring eller en E46 330i Touring i den samme fargen er ikke mye dårligere selv om den er en generasjon eldre og kanskje kan man spare noen kroner også. E46 holder seg forøvrig overraskende godt i relasjon til E90/91 forutsatt at den har M-Tech pakke og den riktige lakkfargen. Som coupé synes jeg faktisk at E46 er vesentlig mer elegant enn E92. Her representert ved Geir Ove Lilleeng´s (Koed) tidligere E46 coupé... sexy...
Fredrik 90 Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Jeg er ikke enig i at VAG´s V6 bensinmotorer er bedre enn BMW´s tilsvarende rekkeseksere. Hvis du sammenligner en 2004 Audi A6 2,4 med en 2004 E60 525i (E39 gikk ut av produksjon i 2003) så ser du at BMW henter 192 HK/245 Nm ut av et motorvolum på 2497 cm3. BMW´en er mye hurtigere med 0-100 Km/t på 7,9 sekunder vs. Audiens 8,9 sekunder. Topphastigheten er hhv. 238 Km/t og 231 Km/t i BMW´ens favør. Rekkesekseren er klart mer agil samt naturlig balansert... noe en V6 motor ikke er. M54B22 motoren er en sann perle av en motor, men i E39 karosseriet (og spesielt Touring) blir den nærmest kvalt. Mye bedre er den i E46 karosseriet og helt perfekt er den i E85 (Z4) karosseriet, men så er det også forskjell på nesten 1700 Kg og rundt 1300 Kg. 400 ekstra kilo er ikke det mest fornuftige man kan tilby en momentsvak rekkesekser som i tillegg trenger turtall for å yte sitt beste. Nå må jeg få minne deg om at 2,4 litersmotoren anno 2004 har 170 hester og er en helt annen motor enn den som sitter i 2005 modellene! Den motoren du viser til gjør 0-100 på 9,6 og klarer med nebb og klør 220 km/t I siste generasjon A6 så kom 2,4 litern i helt ny versjon og med identisk teknikk med den større 3,2 litern! Også vil jeg da minne om at Audi og BMW har alltid hatt veldig ulike motorer hva anngår hestekrefter og antall liter, noe som gjør det vanskelig å sammenlikene dem sammen. 2,4 og 525 er forholdsvis like i antall liter men BMWhar tatt mer ut av motorene sine og da blir det galt å sammenlikne de to. Den gamle 2,4 litern (1997-2001)på 165 hester retter seg da bedre mot E39 523, men går man lengre tilbake til 2,6 litern med 150 hester i 100/A6 så vil man se at E34 520 vil bli grundig frakjørt. 235 nm mot 520ens 190 nm var nok mye som gjorde utslaget dengang, så da måtte man ned i Audis 2,3 liters femmer på 133 hester for først da fikk 520en rettferdig konkuranse da de hadde nogenlunde like prestanda. 2,6 gikk nesten da mer mot 525 den gang, selv om 525 var hakket hissigere på papiret så har jeg uten problem i realiteten holdt følge med E34 525 selv med min 100 2,6 Både Audi og BMW lager utrolig flott og fine motorer men jeg har blitt en smule mer imponert over Audimotorene altså! Når det gjelder E39 523 og E46 318 så synes jeg det blir litt feigt å ikke regne med Automat, er da så og forstå at med Automat så duger ikke 318 så mye lengre. Da er jo det et stort pluss til E39 523 vil jeg si, som er en bil som kler Automat. Videre lurer jeg på om du har kjørt mye 520 2,2 siden du med rette kan påstå at den er så udugelig, du later jo til å ha bred erfaring med denne modellen tydeligvis. Jeg har hatt samme bil i over 2 år med både feriekjøring og til og fra jobb kjøring, og jeg synes absolutt ikke det var noen treig bil som virket undermotorisert. Jeg har hatt en jobb hvor jeg har hatt muligheten til å kjøre mye forskjellig biler og har da fått mye å sammenlikne med. Man skal ikke alltid ta det totale utgangspunkt i det som står på papiret heller... Faren til kjæresten min har en 2007 Audi A6 2.4 uten quattro......den går som en bøtte med dritt ihvertfall...synes 520 2.2 går minst like godt.. At 520i 2.2 går minst like godt er vel ikke rart? Det er 165hk i A6n og 170hk i 520n. Som sagt da ikke i 2007 modellen, her er det 177 hester og 30 nm mer på nesten samme vekt som 520en! Antallet hestekrefter er heller ikke alltid det avgjørende og det burde du skjønne!
Kjennern Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Godt smaken er som baken, E92 er flere mil/år foran E46 Coupe i design og eleganse uten tvil. E46 begynner også å bli veldig "gammel" innvendig syns nå jeg. Syns det begynner å bli rett kjedelig å kjøre cab'en med tanke på interiøret. Fredrik: Tror du får en annen mening om M54B22 om du prøver den i en E46 cab. Der er den skikkelig undermotorisert til de grader. Godt mulig den er perfekt i touring eller sedan, det vet jeg ikke noe om.
Fredrik Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Nå må jeg få minne deg om at 2,4 litersmotoren anno 2004 har 170 hester og er en helt annen motor enn den som sitter i 2005 modellene! Den motoren du viser til gjør 0-100 på 9,6 og klarer med nebb og klør 220 km/t I siste generasjon A6 så kom 2,4 litern i helt ny versjon og med identisk teknikk med den større 3,2 litern! Mitt eksempel tar utgangspunkt i en 2004 Audi A6 2.4 (C6) og den har en V6 motor på 2393 cm3 som yter 177 HK ved 6000 rpm og 230 Nm mellom 3000 og 5000 rpm. Dette er på ingen måte en dårlig ytelse (motorens størrelse tatt i betraktning), men tiltross for at bilen ikke veier mer enn 1525 Kg er den ikke spesielt hurtig. Jeg skylder på gearkassen og en for tung utveksling. Også vil jeg da minne om at Audi og BMW har alltid hatt veldig ulike motorer hva anngår hestekrefter og antall liter, noe som gjør det vanskelig å sammenlikene dem sammen. 2,4 og 525 er forholdsvis like i antall liter men BMWhar tatt mer ut av motorene sine og da blir det galt å sammenlikne de to. Galt???... BMW har en mer effektiv motor... that´s it! Den gamle 2,4 litern (1997-2001)på 165 hester retter seg da bedre mot E39 523, men går man lengre tilbake til 2,6 litern med 150 hester i 100/A6 så vil man se at E34 520 vil bli grundig frakjørt. 235 nm mot 520ens 190 nm var nok mye som gjorde utslaget dengang, så da måtte man ned i Audis 2,3 liters femmer på 133 hester for først da fikk 520en rettferdig konkuranse da de hadde nogenlunde like prestanda. 2,6 gikk nesten da mer mot 525 den gang, selv om 525 var hakket hissigere på papiret så har jeg uten problem i realiteten holdt følge med E34 525 selv med min 100 2,6. Dette argumentet skjønner jeg ikke en millimeter av... hva er problemet? Er det ikke motorvolumet så er det antall hestekrefter. Er det ikke antall hestekrefter så er det åpenbart motorvolumet. Bestem deg! Når det gjelder E39 523 og E46 318 så synes jeg det blir litt feigt å ikke regne med Automat, er da så og forstå at med Automat så duger ikke 318 så mye lengre. Da er jo det et stort pluss til E39 523 vil jeg si, som er en bil som kler Automat. Videre lurer jeg på om du har kjørt mye 520 2,2 siden du med rette kan påstå at den er så udugelig, du later jo til å ha bred erfaring med denne modellen tydeligvis. Jeg har hatt samme bil i over 2 år med både feriekjøring og til og fra jobb kjøring, og jeg synes absolutt ikke det var noen treig bil som virket undermotorisert. Jeg har hatt en jobb hvor jeg har hatt muligheten til å kjøre mye forskjellig biler og har da fått mye å sammenlikne med. Man skal ikke alltid ta det totale utgangspunkt i det som står på papiret heller... Hør!... Norge er et fritt land og man har derfor flere valgmuligheter. Man kan kjøpe en E46 318i Touring (143 HK) med manuelt gear eller man kan kjøpe f.eks en E39 523iA Touring. E46 318i Touring har den hurtigste akselerasjonen... og hvorvidt du tillegger E39 523iA Touring andre kvaliteter er din sak. Vi diskuterer akselerasjonstider intet annet. Jeg tror du forstår dette, men at du har store problemer med å akseptere at en bil med en firesylindret motor kan være hurtigere enn en bil med en sekssylindret motor. M52B25 motoren er klart den beste av disse motorene (jeg har selv hatt en 1997 E36 323i med manuelt gear), men i likhet med både M52B20 motoren og M54B22 motoren er den for svak i E39 Touring med automatgear. E39 520iA Touring med 150 HK klarer f.eks 0-100 Km/t på 12,2 sekunder... selv min E46 318d Touring er en rakett i forhold. E39 520iA Touring med 170 HK er ikke mye hurtigere med sine 0-100 Km/t på 10,5 sekunder. Den er med andre ord hele 0,3 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn min E46 318d Touring som har en sur dieselrekkefirer med 115 HK. Det er utrolig hva en bensinrekkesekser og 55 ekstra hestekrefter kan utrette. E39 523iA Touring klarer 0-100 Km/t på 10,2 sekunder og det er for hurtig for min E46 318d Touring, men E46 318i Touring med 143 HK klarer den ikke. E39 Touring er for tung og automatgearet er for ineffeketivt for de små rekkesekserne. Mer er det egentlig ikke å si om den saken.
Fredrik 90 Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Mitt eksempel tar utgangspunkt i en 2004 Audi A6 2.4 (C6) og den har en V6 motor på 2393 cm3 som yter 177 HK ved 6000 rpm og 230 Nm mellom 3000 og 5000 rpm. Dette er på ingen måte en dårlig ytelse (motorens størrelse tatt i betraktning), men tiltross for at bilen ikke veier mer enn 1525 Kg er den ikke spesielt hurtig. Jeg skylder på gearkassen og en for tung utveksling. For det første! C6 kom aldri som 2004 modell men først som 2005! Produksjonen startet riktignok sent i 2004 så dette skal jeg videre ikke være vanskelig på. Min 2006 Audi A6 2,4 Multitronic veier 1625 kilo, uten automat så veier vogna 1595 så hvor du får dine tall i fra vet jeg ikke men jeg sitter i allefall med instruksjonsboka her nå. Jeg skal være enig i at Automatkassen kan virke litt tungdrevet både i Drive og i Sport så der hadde min E39 en vesentlig friskere framtoning. Men over i Multitronic så er den mye mer gøyal å bruke en Steptronicen på E39en, på A6en så forandrer hele bilen karakter og man kan gjøre mer som man vil i stede for å bli overstyrt. Galt???... BMW har en mer effektiv motor... that´s it! Joda jeg vil også mene at BMW har litt mer effektive bensinmotorer enn Audi i dag. Men opplevelsen av den effektiviteten til BMW er ikke så sterk som i en Audi synes jeg, mye av dette skyldes nok at BMW sine motorer må ha litt turtall før noe skjer. Hvis vi hopper litt tilbake i tid så kan vi se på som jeg nevnte tidligere hvor mye mer effektive Audi sine motorer var da. Som f eks en Audi 100 2,3 (C4)med femmer og 133 hester mot en E34 520I, hvor Audien klarer 0-100 på 10,1 sek og på 520en må man opp over halvsekundet til 10,7 og det med 18 flere hester! Går man da opp til 2,6en så ligger den plutselig og puster 525en i nakken med sine 9 sekunder(9,0) selv med sine 42 færre hester, og det synes jeg er aldri så lite imponerende. Men så har da BMW tatt grep og klart å snu det hele om til sin fordel i løpet av få år, noe som viter om at motorene dems er blitt mer effektive Hør!... Norge er et fritt land og man har derfor flere valgmuligheter. Man kan kjøpe en E46 318i Touring (143 HK) med manuelt gear eller man kan kjøpe f.eks en E39 523iA Touring. E46 318i Touring har den hurtigste akselerasjonen... og hvorvidt du tillegger E39 523iA Touring andre kvaliteter er din sak. Vi diskuterer akselerasjonstider intet annet. Jeg tror du forstår dette, men at du har store problemer med å akseptere at en bil med en firesylindret motor kan være hurtigere enn en bil med en sekssylindret motor. M52B25 motoren er klart den beste av disse motorene (jeg har selv hatt en 1997 E36 323i med manuelt gear), men i likhet med både M52B20 motoren og M54B22 motoren er den for svak i E39 Touring med automatgear. E39 520iA Touring med 150 HK klarer f.eks 0-100 Km/t på 12,2 sekunder... selv min E46 318d Touring er en rakett i forhold. E39 520iA Touring med 170 HK er ikke mye hurtigere med sine 0-100 Km/t på 10,5 sekunder. Den er med andre ord hele 0,3 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn min E46 318d Touring som har en sur dieselrekkefirer med 115 HK. Det er utrolig hva en bensinrekkesekser og 55 ekstra hestekrefter kan utrette. E39 523iA Touring klarer 0-100 Km/t på 10,2 sekunder og det er for hurtig for min E46 318d Touring, men E46 318i Touring med 143 HK klarer den ikke. E39 Touring er for tung og automatgearet er for ineffeketivt for de små rekkesekserne. Mer er det egentlig ikke å si om den saken. Joda jeg aksepterer gjerne at 318 kan være raskere enn en 523 med Automat, men det jeg henger meg opp i er forslaget til Space om familiebil og da vil jo en 523 med sin større plass og Automat være en mer behagelig bil å kjøre. Mulig den er tregere enn en 318 med manuell men så vinner den som sagt på plass og kjørekomfor, ikke det at E46 er en vond bil å kjøre altså! Men man vil nok ikke slite seg til fjells med feriepakka 523 heller tror jeg Beklager at vi ødelegger tråden din Space! Men jeg må nesten svare på tiltale fra denne meget diskusjonsvillige karen nede i Danmark
Fredrik Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 For det første! C6 kom aldri som 2004 modell men først som 2005! Produksjonen startet riktignok sent i 2004 så dette skal jeg videre ikke være vanskelig på. Min 2006 Audi A6 2,4 Multitronic veier 1625 kilo, uten automat så veier vogna 1595 så hvor du får dine tall i fra vet jeg ikke men jeg sitter i allefall med instruksjonsboka her nå. Jeg skal være enig i at Automatkassen kan virke litt tungdrevet både i Drive og i Sport så der hadde min E39 en vesentlig friskere framtoning. Men over i Multitronic så er den mye mer gøyal å bruke en Steptronicen på E39en, på A6en så forandrer hele bilen karakter og man kan gjøre mer som man vil i stede for å bli overstyrt. Audi er ikke riktig min interesse og heller ikke noe jeg kan alt for mye om... så jeg søkte litt på Wikipedia. Spør meg om Porsche, Mercedes-Benz eller BMW... så er jeg med. Joda jeg vil også mene at BMW har litt mer effektive bensinmotorer enn Audi i dag. Men opplevelsen av den effektiviteten til BMW er ikke så sterk som i en Audi synes jeg, mye av dette skyldes nok at BMW sine motorer må ha litt turtall før noe skjer. Hvis vi hopper litt tilbake i tid så kan vi se på som jeg nevnte tidligere hvor mye mer effektive Audi sine motorer var da. Som f eks en Audi 100 2,3 (C4)med femmer og 133 hester mot en E34 520I, hvor Audien klarer 0-100 på 10,1 sek og på 520en må man opp over halvsekundet til 10,7 og det med 18 flere hester! Går man da opp til 2,6en så ligger den plutselig og puster 525en i nakken med sine 9 sekunder(9,0) selv med sine 42 færre hester, og det synes jeg er aldri så lite imponerende. Men så har da BMW tatt grep og klart å snu det hele om til sin fordel i løpet av få år, noe som viter om at motorene dems er blitt mer effektive Jeg vil mene at du like gjerne kunne ha sammenlignet med E34 525i. Den har en rekkesekser på 2494 cm3 som yter 192 HK. Hvor var Audi i relasjon til denne motoren? Joda jeg aksepterer gjerne at 318 kan være raskere enn en 523 med Automat, men det jeg henger meg opp i er forslaget til Space om familiebil og da vil jo en 523 med sin større plass og Automat være en mer behagelig bil å kjøre. Mulig den er tregere enn en 318 med manuell men så vinner den som sagt på plass og kjørekomfor, ikke det at E46 er en vond bil å kjøre altså! Men man vil nok ikke slite seg til fjells med feriepakka 523 heller tror jeg Beklager at vi ødelegger tråden din Space! Men jeg må nesten svare på tiltale fra denne meget diskusjonsvillige karen nede i Danmark Nå er [space] og undertegnede tilfeldigvis meget gode venner privat så det går nok ganske greit skal du se. Såvidt jeg kjenner ham har han intet imot litt aktivitet i tråden såfremt det er nogenlunde saklige argumenter.... og det er det jo. Såvidt jeg kan lese i tråden har [space] argumentert for at han ikke trenger en større bil enn en 3-serie Touring og at han synes at en 5-serie Touring blir for stor. Bilen skal i tillegg være billig... og det var derfor jeg kom inn på E46 318i Touring. Hvorvidt denne modellen er aktuell for ham vet jeg ikke, men det er heller ikke min business. Gud bedre som du er pågående uten substans...
Fredrik 90 Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Audi er ikke riktig min interesse og heller ikke noe jeg kan alt for mye om... så jeg søkte litt på Wikipedia. Spør meg om Porsche, Mercedes-Benz eller BMW... så er jeg med. Nei det forstår jeg jo, nå var det jo ikke så store forskjellen da. Jeg er veldig glad i Audi og BMW, akuratt som man er glad i unger! like glad i begge to Jeg vil mene at du like gjerne kunne ha sammenlignet med E34 525i. Den har en rekkesekser på 2494 cm3 som yter 192 HK. Hvor var Audi i relasjon til denne motoren? Joda sånn sett så er det faktisk veldig logisk å sammenlikne 2,6 mot 525, i og med at 2,6en svarer ganske bra for seg. Men etter å ha sett gamle tester fra begynnelsen av 90 tallet så er det faktisk faktum at 525 har blitt satt opp mot 2,8 litern på 174 hester. 2,8en er så si på samme bølgelengde som 525 hva angår ytelser, og da er det verd å merke seg at det er egentelig ikke store forskjellen fra 2,6 opp til 2,8. Videre så har 520en møtt både 2,3 og 2,6 litern i duelltester utført av henholdsvis et Britisk bilmagasin og et Dansk motorblad(Husker ikke navnene). Også var det jo faktum at i Norge så blei 2,6 priset ganske likt med520en, så sånn sett så havnet de jo i samme klasse, 2,6 var faktisk varianten de solgt mest av på 100/A6 modellene fra 1992 til 1997 her i landet .I nyere duelltester så har de alltid valgt A6(C5) 1,8T mot 520 E39, 2,4 mot 523 osv. Synes forøvrig det er veldig festlig å lese gamle biltester Nå er [space] og undertegnede tilfeldigvis meget gode venner privat så det går nok ganske greit skal du se. Såvidt jeg kjenner ham har han intet imot litt aktivitet i tråden såfremt det er nogenlunde saklige argumenter.... og det er det jo. Såvidt jeg kan lese i tråden har [space] argumentert for at han ikke trenger en større bil enn en 3-serie Touring og at han synes at en 5-serie Touring blir for stor. Bilen skal i tillegg være billig... og det var derfor jeg kom inn på E46 318i Touring. Hvorvidt denne modellen er aktuell for ham vet jeg ikke, men det er heller ikke min business. Gud bedre som du er pågående uten substans... Ja og godt er det for makan til avsporing hehe! Man velger selvsagt akuratt den bilen man selv ønsker, når jeg snakker om E39 Touring så er det litt mer generelt sett! Selv om jeg heller hadde sett på 528en så har jeg tro på at 523 er en fin maskin den også. Så er det jo godt å få diskutert litt
Fredrik Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Ja og godt er det for makan til avsporing hehe! Man velger selvsagt akuratt den bilen man selv ønsker, når jeg snakker om E39 Touring så er det litt mer generelt sett! Selv om jeg heller hadde sett på 528en så har jeg tro på at 523 er en fin maskin den også. Bevares... jeg har ikke påstått at E39 Touring ikke er en fin bil eller at bl.a M52B25 motoren ikke er en fin konstruksjon. E39 Touring er helt klart en av mine favorittmodeller når det gjelder BMW og M52B25 motoren har jeg alltid likt selv om den har sine svakheter. Det er kombinasjonen... E39 + Touring + automatgear + M52B20/M52B25/M54B22 motorene... jeg ikke er så veldig imponert over. E39 530i Touring med manuelt gear er imidlertid klart en av BMW´s finere komposisjoner og en bil jeg har lyst på selv. Så er det jo godt å få diskutert litt Jepp... det er jo derfor vi er her inne...
[space] Skrevet September 3, 2010 Forfatter Skrevet September 3, 2010 Hehe, her er det livlig diskusjon ser jeg Men i saken 523i mot 528i (e39), så kan jeg huske mye snakk om det når jeg skulle kjøpe forrige bil. Er det ikke slik at disse er likere enn en skulle tro? Har gått en del rykter om at BMW har vært snille når de oppga effekten på 523i, så en 523i var et bedre kjøp enn 528i? Med litt godvilje fra selger kunne jeg nok faktisk klart å skaffe meg en e61 525dat med skinn osv for 230.000 nå, men uten billån blir det ikke aktuelt, selv om det virker som et knalltilbud Det kan se ut som om jeg kommer til å ha nærmere 120.000 enn 150.000 å handle for.
ehrnst Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 det er dessverre kun e39 og e46 jeg ville valgt i det segmentet. Hvis ikke hadde jeg gått på andre merker, hører jeg 2002 Passat 1.9TDI med pumpe dyse og skikkelig klakking?
Superbeetle Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Hva med å bytte Z4´en i Fredriks 318d?
hagenisse Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 fredriks 318d har jo gått tur retur månen I følge wikipedia er gjennomsnittlig avstand til månen 384 400 kilometer. En bil må altså ha trillet 768 800 for å ha kjørt tur-retur månen. 318d'en er ikke helt der tror jeg..
[space] Skrevet September 3, 2010 Forfatter Skrevet September 3, 2010 Jeg vil tippe én av oss synes det høres ut som et godt forslag. JEG er noe skeptisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå