Fredrik Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 At feilsøkingen ikke ga riktig resultat er ikke så viktig, men jeg mener at reklamasjonsfristen for både turboen og girkassa (hvis det hadde vært feilen) er på 5 år. Ikke 2 år som trådstarter ble opplyst om. Dermed skulle reparasjonen vært gratis! Jeg tror ikke at du har rett i denne påstanden. BMW´s generelle garanti er 2 år med en reklamasjonsfrist på 5 år. Det siste betyr trolig at BMW i hvert enkelt tilfelle vil vurdere hvorvidt en garanti stadig er gjeldende avhengig av hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted. Dette skriver BMW vedr. garantivilkårene: Når du kjøper en ny BMW, får du kjøregleden med på kjøpet. Fra 2004 har BMW utvidet garantien på karosseriet til hele 12 år og på lakken til 3 år (gjelder førstegangsregistreringer). For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige originale BMW deler og originalt BMW tilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Derfor er kjøregleden garantert. For kunder som har kjøpt bilen hovedsakelig til privat bruk, er lengstefristen for å reklamere 5 år. Garantien gjelder som et tillegg til de rettigheter som er beskrevet i det folgende, og begrenser ikke kjøperens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. For detaljer viser vi til BMW Garantivilkår som du kan laste ned her. Din BMW forhandler eller ditt BMW Service verksted vil kunne besvare ytterligere spørsmål rundt dette. Garantivilkårene er for tiden under revisjon. Kontakt eventuelt nærmeste forhandler. http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... vilkar.pdf
E36Cab1 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 At feilsøkingen ikke ga riktig resultat er ikke så viktig, men jeg mener at reklamasjonsfristen for både turboen og girkassa (hvis det hadde vært feilen) er på 5 år. Ikke 2 år som trådstarter ble opplyst om. Dermed skulle reparasjonen vært gratis! At feilsøkingen ikke ga riktig resultat er jo svært viktig spør du meg mht what happens next. Men skjønner ditt poeng. På sånne dyre komponenter er det ofte mulig å få dette dekka ved å søke om kulanse,men dette skal,og bør, kundemottaker/verksmester sjekke opp i ved så dyre foreslåtte reparasjoner. Her har informasjonen og undersøkelsene etter den påfølgende feilslåtte feilsøkinga svikta spør du meg. Tragisk,ja....svindel,nei. Ihvertfall ikke noe som holder i retten.
Highway61 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 At feilsøkingen ikke ga riktig resultat er ikke så viktig, men jeg mener at reklamasjonsfristen for både turboen og girkassa (hvis det hadde vært feilen) er på 5 år. Ikke 2 år som trådstarter ble opplyst om. Dermed skulle reparasjonen vært gratis! Jeg tror ikke at du har rett i denne påstanden. BMW´s generelle garanti er 2 år med en reklamasjonsfrist på 5 år. Det siste betyr trolig at BMW i hvert enkelt tilfelle vil vurdere hvorvidt en garanti stadig er gjeldende avhengig av hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted. Dette skriver BMW vedr. garantivilkårene: Når du kjøper en ny BMW, får du kjøregleden med på kjøpet. Fra 2004 har BMW utvidet garantien på karosseriet til hele 12 år og på lakken til 3 år (gjelder førstegangsregistreringer). For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige originale BMW deler og originalt BMW tilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Derfor er kjøregleden garantert. For kunder som har kjøpt bilen hovedsakelig til privat bruk, er lengstefristen for å reklamere 5 år. Garantien gjelder som et tillegg til de rettigheter som er beskrevet i det folgende, og begrenser ikke kjøperens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. For detaljer viser vi til BMW Garantivilkår som du kan laste ned her. Din BMW forhandler eller ditt BMW Service verksted vil kunne besvare ytterligere spørsmål rundt dette. Garantivilkårene er for tiden under revisjon. Kontakt eventuelt nærmeste forhandler. http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... vilkar.pdf Ja, enig at hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted er avgjørende for om det går på reklamasjon. Ved normal bruk skal reparasjonen dekkes. Og hvis delen er ment å vare vesentlig mer enn 2 år, er reklamasjonsfristen på 5 år. Reklamasjonsfristen har ingenting med BMW sin garanti å gjøre, den er lovbestemt. At skaden ikke dekkes av BMW sin garanti er jo greit, når den er på 2 år. Spørmålet er om skaden skulle dekkes av reklamasjon. Eksempler på gjenstander som har reklamasjonsfrist på 5 år er TV, vaskemaskin og mobiltelefon. Nå har jeg ikke konkrete eksempler fra saker som gjelder turbo eller girkasse, men jeg antar at de delene går under reklamasjonsfristen på 5 år, ikke 2. Hadde jo vært interessant å vite om forbrukerrådet er enig. Men er jo en kjent sak at bilbransjen prøver å gi et inntrykk til forbrukeren at man ikke har noe rettigheter etter at garantien har gått ut.
justemann Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 At feilsøkingen ikke ga riktig resultat er ikke så viktig, men jeg mener at reklamasjonsfristen for både turboen og girkassa (hvis det hadde vært feilen) er på 5 år. Ikke 2 år som trådstarter ble opplyst om. Dermed skulle reparasjonen vært gratis! Jeg tror ikke at du har rett i denne påstanden. BMW´s generelle garanti er 2 år med en reklamasjonsfrist på 5 år. Det siste betyr trolig at BMW i hvert enkelt tilfelle vil vurdere hvorvidt en garanti stadig er gjeldende avhengig av hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted. Dette skriver BMW vedr. garantivilkårene: Når du kjøper en ny BMW, får du kjøregleden med på kjøpet. Fra 2004 har BMW utvidet garantien på karosseriet til hele 12 år og på lakken til 3 år (gjelder førstegangsregistreringer). For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige originale BMW deler og originalt BMW tilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Derfor er kjøregleden garantert. For kunder som har kjøpt bilen hovedsakelig til privat bruk, er lengstefristen for å reklamere 5 år. Garantien gjelder som et tillegg til de rettigheter som er beskrevet i det folgende, og begrenser ikke kjøperens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. For detaljer viser vi til BMW Garantivilkår som du kan laste ned her. Din BMW forhandler eller ditt BMW Service verksted vil kunne besvare ytterligere spørsmål rundt dette. Garantivilkårene er for tiden under revisjon. Kontakt eventuelt nærmeste forhandler. http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... vilkar.pdf Garanti eller ei... Her skriv du jo sjølv at lengstefristen for å reklamera med heimel i forbrukerkjøpslova er 5 år, avhengig av om "tingen" er meint å vare vesentleg lenger eller ikkje(§27 om reklamasjon). Heldigvis er det ikkje slik at det er den einskilde næringsdrivande, til dømes BMW eller Stenshagen Bil, som har høve til å avgjera om ein "ting" bør vare lenger enn 5 år eller ei. Eg trur det er rimeleg stor konsensus i samfunnet om at ei girkasse bør vare vesentleg lenger enn 5 år, og at dette heilt klart er noko forbrukaren har høve til å reklamere på.
-Roger- Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Jeg oppfatter ikke den aktuelle hendelsen som svindel. Den er klart uheldig for Stenshagen iom. at deres diagnose var feil, men svindel kan det knapt kalles. Alle verksteder kan ta feil, men som kunder har vi selvfølgelig noen forventninger til et autorisert BMW verksted om at det de gjør og sier er korrekt. La oss tenke oss følgende: Gearkassen ble skiftet for 70K ++ og bilen gikk like dårlig. Hvis Stenshagen kryper til korset, beklager fadesen og betaler gearkassen selv samt finner den egentlig feilen og fakturerer kunden for denne burde alt være OK. Hvis Stenshagen derimot fakturerer kunden for gearkassen og stiller seg uforstående til hvorfor bilen ikke går som den skal.... da er det svindel etter min mening. Bare spekulasjoner, men jeg tipper at hvis de hadde byttet girkassen og feilen fremdeles var der hadde de feilsøkt mer og byttet turboen uten å si noe og deretter fakturert for girkassebytte uten å nevne turbo...
Kennethe34 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Er det mulig med så mange hylende dritunger?! Om stenshagen hadde bytta gearkassa og feilen hadde vært der fortsatt kan jeg garantere deg 150% at de hadde tatt fullt ansvar for dette. Det hadde jo bare vært å flytte tilbake den gamle kassen (uten å ta betalt for arbeid ofc) og så feilsøke videre, og bytte turbo! Svindel er det som skjer når man kjøper en stjålet E36 fra "muhammed ali baba" i oslo, ikke når en mekaniker stiller feil diagnose. Alle gjør feil, man trenger ikke å hyle ut over internett at man er blitt forsøkt svindlet av den grunn..
Mexos Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Reklamasjonsfristen på bil og bildeler er 5 år. Hvis dem sier 2 år så har dem prøvd å lure deg. Med mindre dem ikke har satt seg inn i forbrukerkjøpsloven, noe man burde forvente av en seriøs bedrift."- Hovedregelen er at det er fem års reklamasjonsfrist på biler og bildeler. Det betyr at med normal bruk av bilen, kan du kreve gratis reparasjoner, eller kostnadsfri bytte i ny del, i inntil fem år fra kjøpsdato, sier Arnt Olaf Stillerud, jurist og spesialist på forbrukerkjøpsloven i Forbrukerrådet." (http://www.forbrukerportalen.no) Her er det nok fryktelig mange selgere/kundebehandlere med mer som ikke kan forbrukerkjøpsloven godt nok dessverre, evt om de "later" som de ikke vet at de kan den... Nå kjenner jeg ikke til trådstarters bil, men det er viktig å være obs her på at dersom bilen er importert gjelder ikke forbrukerkjøpsloven om 5 års garanti, da er det 2 års regel til Bmw som gjelder. Er bilen kjøpt i Norge er det som nevnt 5 år. Dette er en viktig faktor en må veie fordelene og ulempene med når en kjøper importert bil.
Kjennern Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Reklamasjonsfristen på bil og bildeler er 5 år. Hvis dem sier 2 år så har dem prøvd å lure deg. Med mindre dem ikke har satt seg inn i forbrukerkjøpsloven, noe man burde forvente av en seriøs bedrift."- Hovedregelen er at det er fem års reklamasjonsfrist på biler og bildeler. Det betyr at med normal bruk av bilen, kan du kreve gratis reparasjoner, eller kostnadsfri bytte i ny del, i inntil fem år fra kjøpsdato, sier Arnt Olaf Stillerud, jurist og spesialist på forbrukerkjøpsloven i Forbrukerrådet." (http://www.forbrukerportalen.no) Her er det nok fryktelig mange selgere/kundebehandlere med mer som ikke kan forbrukerkjøpsloven godt nok dessverre, evt om de "later" som de ikke vet at de kan den... Nå kjenner jeg ikke til trådstarters bil, men det er viktig å være obs her på at dersom bilen er importert gjelder ikke forbrukerkjøpsloven om 5 års garanti, da er det 2 års regel til Bmw som gjelder. Er bilen kjøpt i Norge er det som nevnt 5 år. Dette er en viktig faktor en må veie fordelene og ulempene med når en kjøper importert bil. Enig med deg, men om bilen er brukt importert og solgt av Norsk forhandler gjelder kjøpsloven igjen Edit: Men da står forhandler med ansvar, ikke BMW.
316 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Er det mulig med så mange hylende dritunger?! Om stenshagen hadde bytta gearkassa og feilen hadde vært der fortsatt kan jeg garantere deg 150% at de hadde tatt fullt ansvar for dette. Det hadde jo bare vært å flytte tilbake den gamle kassen (uten å ta betalt for arbeid ofc) og så feilsøke videre, og bytte turbo! Svindel er det som skjer når man kjøper en stjålet E36 fra "muhammed ali baba" i oslo, ikke når en mekaniker stiller feil diagnose. Alle gjør feil, man trenger ikke å hyle ut over internett at man er blitt forsøkt svindlet av den grunn.. Det beste innlegget så langt i denne tråden. 1+!
Highway61 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Her er det nok fryktelig mange selgere/kundebehandlere med mer som ikke kan forbrukerkjøpsloven godt nok dessverre, evt om de "later" som de ikke vet at de kan den... Nå kjenner jeg ikke til trådstarters bil, men det er viktig å være obs her på at dersom bilen er importert gjelder ikke forbrukerkjøpsloven om 5 års garanti, da er det 2 års regel til Bmw som gjelder. Er bilen kjøpt i Norge er det som nevnt 5 år. Dette er en viktig faktor en må veie fordelene og ulempene med når en kjøper importert bil. Enig med deg, men om bilen er brukt importert og solgt av Norsk forhandler gjelder kjøpsloven igjen Edit: Men da står forhandler med ansvar, ikke BMW. Ikke for å flisespikke, men det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. Og vil jo tro at bilen er solgt av norsk forhandler, da trådstarter sier at Stenshagen refererte til forbrukerkjøpsloven ang. reklamasjonsfristen.
Fredrik Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Ja, enig at hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted er avgjørende for om det går på reklamasjon. Ved normal bruk skal reparasjonen dekkes. Og hvis delen er ment å vare vesentlig mer enn 2 år, er reklamasjonsfristen på 5 år. Reklamasjonsfristen har ingenting med BMW sin garanti å gjøre, den er lovbestemt. At skaden ikke dekkes av BMW sin garanti er jo greit, når den er på 2 år. Spørmålet er om skaden skulle dekkes av reklamasjon. Eksempler på gjenstander som har reklamasjonsfrist på 5 år er TV, vaskemaskin og mobiltelefon. Nå har jeg ikke konkrete eksempler fra saker som gjelder turbo eller girkasse, men jeg antar at de delene går under reklamasjonsfristen på 5 år, ikke 2. Hadde jo vært interessant å vite om forbrukerrådet er enig. Men er jo en kjent sak at bilbransjen prøver å gi et inntrykk til forbrukeren at man ikke har noe rettigheter etter at garantien har gått ut. Vedr. reklamasjonsfristen er vi enige, men jeg tror ikke at den norske lovgivningen kommer til å omfatte nye biler i tilsvarende grad som f.eks vaskemaskiner og mobiltelefoner. EU har allerede påklaget den norske lovgivningen når det gjelder den lange reklamasjonsfristen og såvidt jeg vet er dette en sak under EØS som ennå ikke er avgjort. I EU er det kun 2 års reklamasjonsfrist... altså i sammenheng med garantitiden på 2 år. Den alminnelige praksis i EU er at det er 6 måneders ubetinget garanti og deretter ytterligere 18 måneders betinget garanti (i praksis en reklamasjonsfrist) der forbrukeren, for å få en ubetinget garanti, må kunne dokumentere at feilen og/eller mangelen allerede var knyttet til produktet da det ble solgt som nytt. Kan dette ikke sannsynliggjøres er det opp til produsenten/forhandleren/leverandør om produktet skal erstattes/repareres på deres regning. Med mindre det klart handler om mislighold av produktet godtgjøres kunden normalt i slike saker, men det er mer en service overfor kunden enn en rett kunden har. Så langt EU og forbrukerrettigheter som ikke er i nærheten av de norske. Jeg tviler på at Stenshagen som en stor og seriøs BMW forhandler bevisst svindler deres kunder på den måten noen legger opp til i denne diskusjonen... det blir for dumt. Det jeg imidlertid tror er at Stenshagen var uheldig i den aktuelle saken og at dialogen med kunden deretter på en eller annen måte ble lite konstruktiv. Jeg er også sterkt i tvil om denne tråden egentlig fører saken videre. Det blir mest spekulasjoner.
Highway61 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Ja, enig at hva som er ødelagt og hvordan ødeleggelsen fant sted er avgjørende for om det går på reklamasjon. Ved normal bruk skal reparasjonen dekkes. Og hvis delen er ment å vare vesentlig mer enn 2 år, er reklamasjonsfristen på 5 år. Reklamasjonsfristen har ingenting med BMW sin garanti å gjøre, den er lovbestemt. At skaden ikke dekkes av BMW sin garanti er jo greit, når den er på 2 år. Spørmålet er om skaden skulle dekkes av reklamasjon. Eksempler på gjenstander som har reklamasjonsfrist på 5 år er TV, vaskemaskin og mobiltelefon. Nå har jeg ikke konkrete eksempler fra saker som gjelder turbo eller girkasse, men jeg antar at de delene går under reklamasjonsfristen på 5 år, ikke 2. Hadde jo vært interessant å vite om forbrukerrådet er enig. Men er jo en kjent sak at bilbransjen prøver å gi et inntrykk til forbrukeren at man ikke har noe rettigheter etter at garantien har gått ut. Vedr. reklamasjonsfristen er vi enige, men jeg tror ikke at den norske lovgivningen kommer til å omfatte nye biler i tilsvarende grad som f.eks vaskemaskiner og mobiltelefoner. EU har allerede påklaget den norske lovgivningen når det gjelder den lange reklamasjonsfristen og såvidt jeg vet er dette en sak under EØS som ennå ikke er avgjort. I EU er det kun 2 års reklamasjonsfrist... altså i sammenheng med garantitiden på 2 år. Den alminnelige praksis i EU er at det er 6 måneders ubetinget garanti og deretter ytterligere 18 måneders betinget garanti (i praksis en reklamasjonsfrist) der forbrukeren, for å få en ubetinget garanti, må kunne dokumentere at feilen og/eller mangelen allerede var knyttet til produktet da det ble solgt som nytt. Kan dette ikke sannsynliggjøres er det opp til produsenten/forhandleren/leverandør om produktet skal erstattes/repareres på deres regning. Med mindre det klart handler om mislighold av produktet godtgjøres kunden normalt i slike saker, men det er mer en service overfor kunden enn en rett kunden har. Så langt EU og forbrukerrettigheter som ikke er i nærheten av de norske. Jeg tviler på at Stenshagen som en stor og seriøs BMW forhandler bevisst svindler deres kunder på den måten noen legger opp til i denne diskusjonen... det blir for dumt. Det jeg imidlertid tror er at Stenshagen var uheldig i den aktuelle saken og at dialogen med kunden deretter på en eller annen måte ble lite konstruktiv. Jeg er også sterkt i tvil om denne tråden egentlig fører saken videre. Det blir mest spekulasjoner. Jeg tror heller ikke det er svindel. Ut fra dagens situasjon tror jeg reklamasjonsfristen er 5 år i dette tilfellet. Men det er det ikke jeg som bestemmer, og som du sier, fører nok ikke denne tråden saken videre nå!
RunnerM5 Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Moralen må være: Stol aldri på noen. Jeg kjører konstant med dette enten det er svære bilforhandlere eller små fillefirmaer, poenget er at det finnes dårlige folk over alt...selvfølgelig overskygger disse alle de som gjør jobben sin med stolthet og leverer det som forventes, men du finner late unnasluntrere i enhver bedrift. Nå har jeg ingen dårlige episoder med Stenshagen...heller motsatt faktisk. De få gangene jeg har vært innom der har jeg fått god hjelp og service. Har forresten tilsvarende historier om andre "store flotte seriøse" BMW forhandlere uten at jeg vil bruke internett som noen offentlig gapestokk. Poenget mitt er at dette sjelden er noe annet enn "dårlige folk" rett og slett, og synes det er sånn passe kleint å henge ut et firma pga en episode. Det er nå bare min mening, sikkert noen som er uenige i den
Deep Dish Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Veldig mange her som tror at 5-års reklamasjonsretten man har på f.eks biler, er det samme som om man har 5-års garanti på bilen.! Det er STOR forskjell på garanti og reklamasjonrett. Garanti vet alle hva er, så det gidder jeg ikke forklare. Men det at ett produkt leveres med 5-års reklamasjonsrett betyr kun at man har rett til å framlegge en klage til selger på mangler som har oppstått ved en vare.! Forskjellen på garanti og reklamasjon er hovedsaklig at bevisbyrden ligger på selger for garantiens vedkommende, men på kjøper når vi snakker reklamasjon...
Kjennern Skrevet September 18, 2010 Skrevet September 18, 2010 Er fullstendig klar over forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Men i denne saken her så vil jeg tro at en girkasse har en forventet levetid lenger en 2/5 år(garanti tid). Ergo skal han slippe å betale for en girkasse til XX antall kr. Det er selvfølgelige en del parametere som avgjør dette, for eks fulgte servicer osv. Vil også tro at Stenshagen ikke er ute etter å svindle noen på denne måten som trådstarter skriver. Det finnes alltid 2 sider av en sak... Når det gjelder hva BMW eller andre produsenter mener om 5 års reklamasjonsrett så er dette egentlig ett fett, da lovverket er der. Lite man kan gjøre med det intill en lovendring. Vi er faktisk utrolig heldige som har 5 års reklamasjonsrett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå