Gå til innhold

Tzunami's e39 *solgt*


Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

E39 er verdens enkleste biler å lufte!

Husk: Kald bil

- Skru på varmeapparatet på maks varme (32 grader) og hakk 1 på vifta.

- Åpne opp lufteskruen på termostathuset

- Fyll på ekspansjonstanken til den renner over/er på randen og fortsett å fyll til det begynner å piple ut av lufteskruehullet. Fyll en stund ekstra (Ca 1liter) for å forsikre deg om at det renner jevnt ut av lufteskruen uten å boble.

- Steng lufteskruen på termostathuset.

- Åpne lufteskruen på radiatoren.

- Gjenta prosedyren med å fylle til det renner ut av lufteskruehullet (Fyll til det kun renner og ingen luftbobler kommer lenger).

- Steng lufteskruen og sett på radiatorlokket

- Sett varmeapparatet på auto og normal temp, kjør en tur med bilen og følg med på at tempen holder seg stabil.

- Neste gang bilen blir kald, etterfyll ekspansjonstanken til cold merket (midt på).

Holder ikke tempen seg stabil etter dette har du lekkasje enten i radiator, vannpumpe, termostathus eller i værste fall toppakning.

Det enkleste da er å sette trykk på radiatoren/ekspansjonstanken og se hvor det pipler ut. Ethvert bilverksted har en trykkpumpe :)

Lykke til!

Edit:

Det med at kjølesystemet på disse bilene er dårlig er bare tull.

Ja, plasten blir sprø og sprekker når bilene blir gamle. Men er alt i orden (Radiator, vannpumpe, termostathus og viskosekobling) er kjølesystemet veldig bra. Det gir utrolig god kjøling og min bil har aldri steget over 90 grader selv ved hard kjøring på isbane (Hvor Omegaer og gamle Volvoer må kjøre med varmeapp på maks for å holde tempen nede). Dessuten er de utrolig lette å lufte, så lenge du vet hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er verdens enkleste biler å lufte!

Husk: Kald bil

- Skru på varmeapparatet på maks varme (32 grader) og hakk 1 på vifta.

- Åpne opp lufteskruen på termostathuset

- Fyll på ekspansjonstanken til den renner over/er på randen og fortsett å fyll til det begynner å piple ut av lufteskruehullet. Fyll en stund ekstra (Ca 1liter) for å forsikre deg om at det renner jevnt ut av lufteskruen uten å boble.

- Steng lufteskruen på termostathuset.

- Åpne lufteskruen på radiatoren.

- Gjenta prosedyren med å fylle til det renner ut av lufteskruehullet (Fyll til det kun renner og ingen luftbobler kommer lenger).

- Steng lufteskruen og sett på radiatorlokket

- Sett varmeapparatet på auto og normal temp, kjør en tur med bilen og følg med på at tempen holder seg stabil.

- Neste gang bilen blir kald, etterfyll ekspansjonstanken til cold merket (midt på).

Holder ikke tempen seg stabil etter dette har du lekkasje enten i radiator, vannpumpe, termostathus eller i værste fall toppakning.

Det enkleste da er å sette trykk på radiatoren/ekspansjonstanken og se hvor det pipler ut. Ethvert bilverksted har en trykkpumpe :)

Lykke til!

Edit:

Akkurat den infoen jeg var ute etter på jaguaren... takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gromt med Hamannleppe :D Kommer du deg over fartsdumper??? Det kan ikke jeg skjønne, jeg har ikke sjangs når jeg har bilen i "sommerhøyden" :P Håper det ordner seg med kjølesystemet og at du ikke har lekkasje en annen plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det clipictrial! Denne skal lagres;)

Takk for kommentarer folkens! Veldig fornøyd med utseende og høyden på bimmern nå, helt utrolig at den ikke er ubrukelig lav:p men kommer ikke til å bruke den daglig når jeg har civicen da;) uansett, kommentarer er ufatterlig gøy, og det gir ekstra push på å fortsette å jobbe på bilen;) skal prøve å få til noe småtting til før skilter hentes om 2 uker-ish;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager språket med fy faen for en dritt rå e39!!! Har samme felgene bare gull senter på min touring og justerbart men har du spacet framme og bak og hvor mye eventuelt? ;)

Felgene er spacet ut 25mm bak og 20mm foran, vurderer å space 25 foran også, men da kan jeg ikke ha den like lav... Dilemma:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager språket med fy faen for en dritt rå e39!!! Har samme felgene bare gull senter på min touring og justerbart men har du spacet framme og bak og hvor mye eventuelt? ;)

Felgene er spacet ut 25mm bak og 20mm foran, vurderer å space 25 foran også, men da kan jeg ikke ha den like lav... Dilemma:p

Hehe, da får jeg gå for det også;-) takk for info;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er kjempefornøyd iallefall! men husk at du må ha strekk for å få felgene så langt ut uten å subbe, sammen med valsing av buer så blir det bra! ;)

Var innom GS i dag for å få tak i en e39-katalog siden ryktene sier at jeg har fått noen bilder der :)

såklart har de ikke trykt opp riktig antall kataloger, så de hadde ingen inne, men fikk iallefall tilsendt bilder fra 520dd, så takk for det! utrolig gøy å få med noen bilder der! :D opptil flere hele sider til og med :D

_MG_3188.JPG

_MG_3191.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! :) artig å høre at fler enn meg liker dette ;)

i redsel for å få kjeft for å legge ut noe annet enn bmw her, så må jeg bare slenge opp bilde av drivknutene fra civicen, som ble bytta i dag, en smule forskjell på de :P

IMAGE_1D241971-B9E9-4347-A52E-9625D309FA20.JPG

ene smatt av nesten bare av å knipse på den, mens den andre holdt vi på å brenne ned verkstedet for å få av :P den er klakke-fri nå iallefall, og godt er det! bare eu igjen, så kan jeg konsentrere meg om bmw'n fullt ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...