ogee1 Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Morsomme figurer! Jeg synes også at det var litt rart at det hjalp å rygge opp, men det har kanskje noe med sliteretningen på dekkene å gjøre, som nevnt over. I gamle dager, da det ikke var antispinn eller lignende, var det jo vanlig å rygge med forhjulstrekkere for å komme opp glatte bakker. Da var teorien at du fikk mer vekt over drivhjulene, og det klarer man vel ikke ved å rygge en bakhjulsdreven bil? Nok om det. Det virker som aottesen ikke er helt klar over detaljene rundt DTC, så jeg våger meg på en beskrivelse. Håper folk sier i fra hvis jeg forklarer feil. E87 har et stabilitetsprogram som heter DSC. Når det ikke lyser noen lamper, er dette innkoblet. Det bruker redusert gasspådrag, bremser og lignende for å holde bilen på veien. Det tillater minimalt med hjulspinn eller sladd før det griper inn. For å kunne komme opp glatte bakker, kan det være nødvendig å tillate at bilen slenger litt, og kanskje får litt hjulspinn. Og da har BMW laget en versjon av DSC-programmet som de kaller DTC. Dette er på når det lyser DTC i dashbordet. (Aktiveres med et kort trykk på DTC-knappen.) Du har også mulighet til å slå av alle disse hjelpemidlene. Det gjøres ved å holde DTC-knappen inne noen sekunder, til det lyser en varseltrekant med en rund pil rundt i dashbordet. Du er da helt overlatt til deg selv, på godt og vondt. Jeg synes E87 er en fantastisk vinterbil, men vær obs på at dieselmotoren din har såpass mye dreiemoment at hekken kan komme fort hvis du er litt for hard på gassen. Så, hvis det lyste DTC i dashbordet da du kjørte opp bakken, hadde du fortsatt hjelp av elektronikken.
Kjennern Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Har også opplevd at antispinn ødelegger fremkomlighet i lav fart opp bakke fremfor å hjelpe meg opp bakken.
Jørgen Lie Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Har hatt samme opplevelse selv, nesten, med E91 og piggfritt... De er vel to sesonger gamle, tror jeg, så vet ikke helt om de har sluttet å prestere.. Er i alle fall ikke fornøyd med de.! Men, i går vaska jeg dekka i lampeolje (!), og fy faarao så mye gammel dritt som kom av !! Skal bli morsomt å kjenne på veigrepet i dag, kontra i går. De anti-alt-mulig-funksjonene skal vel være til hjel, slik at hjulet(ene) ikke begynner å spinne? Jeg er i alle fall ikke fornøyd med mitt veigrep i vinter, så til neste år blir det nok piggdekk!
Otis Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Det høres riktig ut det du skriver ogee1. Og i likhet med kjennern så oppdager jeg det at jeg ofte har problemer med å komme meg løs fra dyp snø med ASC innkoblet, da jeg ikke klarer å ta løs en gang. Men med ASC utkoblet er det bare å gi gass og få hjulspinn. Riktignok så kjører jeg med ASC innkoblet i 98% av tiden jeg bruker bilen.
Kenny_ Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Du får vente til varmekablene har gjort jobben sin neste gang
aottesen Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Skrevet Desember 17, 2010 Mange flotte innspill her nå! Ogee1: TAKK for forklaringen! Det satte ting litt mer på plass! Angående det å rygge opp, så har jeg også sett ved flere anledninger at folk med forhjulstrekk rygger opp snødekkede bakker, noe som også forsterket mitt inntrykk av at bakhjulstrekk er best på glatten. E34`en min hadde jeg aldri problemer med å komme frem med, men så hadde heller den ingen form for elektronikk, samt at den var en del tyngre (om det teller positivt eller ei, er jeg ikke sikker på). Sånn generelt ellers, syns jeg også at E87`en er en suveren bil, på alle måter. Den slipper litt for lett ved pådrag ut av rundtkjøringer, men dette kommer vel av dreimomentet fra dieselmotoren, som du nevner. Det aldri var, uansett hvor mye gass jeg hadde på 520`en, noe problem Jørgen Lie: Dekkvask tar jeg til meg. Skal vaske de i dag. Regner med det samler seg en del asfalt og fett i dekkmønsteret, selv om dekkene er relativt (to mnd) gamle. DannyRS: Regner med dekkene er laget for nordiske forhold, da de heter snow- eller icegrip, husker ikke i forbifarten. (Det heter i allefall ikke "Macht für grosse hastigheit am autobahn", hvis det hjelper). Pedalbruk er selvsagt alltid viktig, men som du ser, så kom jeg meg opp uten problemer i dag, når DTC ikke jobbet meg i mot. Otis: ASC er samme som DTC? (Antispin Control vs. Dynamic Traction Control)? Kenny_: De varmekablene er ikke verdt strømmen de bruker (er vi naboer?)
Otis Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Nja, ikek helt, men ASC hindrer jo hjulspinn, slik som DTC gjør. Men DTC hindrer også skrens, noe ikke ASC gjør, såfremt at ikke du får skrens på bakhjulene, mens du spinner.
aottesen Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Skrevet Desember 17, 2010 Er det ikke DSC som forhindrer skrens ? (Dynamic Stability Control)
ogee1 Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Er det ikke DSC som forhindrer skrens ? (Dynamic Stability Control) I en eller annen brosjyre jeg så, stod det at DSC besto av flere undersystemer, bl.a. CBC (Cornering Brake Control) og ASC+T (Automatic Stability Control + Traction). Hva som gjør hva er mindre klart for meg. Jeg har alltid trodd at ASC+T tar seg av sleng og spinn bak (det var vel slik det var før DSC og DTC kom) og så er det andre forkortelser som tar seg av framhjula og bilen som et totalt system. Uansett, så er DSC det mest omfattende systemet på en E87, så det dekker alt av stabilitetskontroll og antispinn.
oddis Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Når du spinner på glatta samler det seg dritt i riftene på dekket, som pakker seg sammen, og gjør at dekket får dårligere grip egenskaper. Vaske dem er det beste, ellers bruker jeg ofte å bare finne meg en tørr flekk med asfalt og rygge og akselere litt kjapt slik at de tynne riftene river seg begge veier/flekser slik at mye av driten forsvinner. Har spesielt merket at dette hjelper på kalde dager. Enda verre er det om dekket på forhånd er innsvøpt i salt-film. Vasking er som sagt det beste. Jeg er ikke kjent med DTC systemet til BMW men å slå alt av bruker jeg å praktisere Mild gass og clutch har løst alle mine problemer hittil. Ellers er det bare å ta litt fart og legge den i en mild sladd oppover bakken. Det er nok ingen overaskelse at jeg er fly forbannet over at BMW tørr å levere biler uten diffbrems! Tror ikke mange får det som tilvalg til mange biler heller. Min gamle 80 talls BMW som aldri har hørt begrepet antispinn eller ABS kommer seg fint fram overalt med sin 25% diffbrems. Jeg har dratt opp 2 stk 4x4 med den.. Også får man lagt ut i skikkelig sladd når man er på bane også, som en liten uviktig opplysning http://www.vacmotorsports.com/catalog/q ... series.htm
ogee1 Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Det er nok ingen overaskelse at jeg er fly forbannet over at BMW tørr å levere biler uten diffbrems! Tror ikke mange får det som tilvalg til mange biler heller. Min gamle 80 talls BMW som aldri har hørt begrepet antispinn eller ABS kommer seg fint fram overalt med sin 25% diffbrems. Jeg har dratt opp 2 stk 4x4 med den.. De mener vel at det er veldig få BMW-eiere som trenger en skikkelig diffbrems? Er det ikke slik at alle nye BMW har DSC? Jeg tror det inkluderer såkalt elektronisk diffbrems. I motsetning til din mekaniske diffbrems griper sannsynligvis ikke den elektroniske inn før hjulene faktisk har begynt å spinne, men det er vel bra nok for de fleste.
DanielMK Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 BMW er i grunn ikkje noe vinter bil, etter min meining. Eg har min tredje BMW nå (alle med bakhjulstrekk). Har hatt 92mod e36, 96 mod 523i og har nå 2004 530d - og eg er ikkje veldig imponert om vinterene. Har vert start trøbbel med alle tre når minusgradene kommer (men har fått fikset det, og var ikkje noe dyrt) + at dei ikkje kjem seg fram i forhold til andre biler i samme klasse (dvs personbil). Føler meg heller ikkje veldig trygg i BMW når eg køyrer på hovudvegen mellom Voss - Bergen f.eks, is med snø oppå (slik det har vert i flere uker nå), og det er trafikk imot. Må rett og slett bremse rolig ned i svingene, og køyre generelt rolig.. Og har hatt gode vinterdekk på alle bilene mine...Så noe er det! edit; Føler meg 100% mer trygg i framhjulstrekk biler på vinteren. Usikker på hvorfor... det føles berre tryggere. Men ; ingen slår BMW på sommern Det skal vere sagt..!
noekult Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Jeg har faktisk opplevd at bilene uten el. hjelpemidler er lettere å kjøre om vinteren. Meeeeen det kan ha sammenheng med at de bila jeg har eid om vintern med bakhjulstrekk som regel har vært gamle. Og gamle biler har som oftest svært smale dekk. Og smale dekk hjelper. Prøvd å pumpe med gassen da? Det funka med E30en min i bratte oppoverbakker... Hmm, vanskelig å forklare, men med en gang jeg kom meg på oppoverbakken var det bare å pumpe litt og litt slik at bilen aldri stod stille men heller ikke fikk bygd seg så mye dreiemoment at hjuls spant... Hvis det ikke funka pleide jeg bare å bytte spor, altså kjørte litt midt på veien f. eks., av og til var grepet annerledes der og det gikk... Nesj, bakhjulstrekk er fett inntil man møter en skikkelig glatt bakke... Derfor jeg ønsker meg xDrive BMW for vintern... edit; Føler meg 100% mer trygg i framhjulstrekk biler på vinteren. Usikker på hvorfor... det føles berre tryggere. Det pleide også jeg å si, inntil jeg en dag hatt bittelitt mer fart i en sving enn den tunge bilen klarte. Bilen kjørte rett frem og på vei ut av svingen og da hjalp det ikke å ratte seg tilbake. Holdt på å pisse i buksa der og klarte såvidt å stoppe med bråbremsinga Med bakhjulstrekker har man i det minste, som litt erfaren sjåfør, sjanse til å rette opp med kontrollert sladd... Har i ettertid lekt mye med håndbrekk og forhjulstrekker. Neste gang hadde jeg sikkert klart meg bedre i lignende situasjon, men forhjulstrekk er absolutt ikke bra om man kjører mye på svingete, isete veier om vintern... Men forhjulstrekk er overlegen på å komme seg ut av nedsnødde parkeringsplasser i forhold til bakhjulstrekk hvertfall!
Fredrik 90 Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Jeg er av den oppfattning om at BMW er veldig gode vinterbiler selv sett sammen med forhjulstrekkere! Min E39 med nye Nokian Hakkapelitta RSI kom like godt fram som min nåværende Audi A6 med et par år gammle Continnental piggfri! Jeg mener at det kan være vinterdekka dine som er feil for bilen! Det skjer noen magisk med fremkommligheten til en BMW når man hiver på Hakkapelitta, som BMW leveres med standard også! Til og med min kamerats gamle E34 520I fra 92 med Hakkapelitta krabber opp de fleste bakker som det skulle være det letteste i verden. Videre så hadde jo min E39 50 50 vekt fordeling så det hjalp jo litt men den bilen overasket mange på vinterføre! Når det gjelder rygging så har jeg forskjellige erfaringer! Jeg hadde en Audi 100 med tung V6er i fronten som kom utrolig godt fram, stor motor med moment gjorde også at jeg kunne kjøre i tredje-gir opp forholdsvis bratte bakker. Med den klarte man seg fint uten Quattro og antispinn, bare med greie piggdekk, men kom den ikke opp med fronten først så gikk det alltid med ræva først! E39en var det bare å gi opp å rygge opp bratte bakker, det gikk ikke i det hele tatt! A6en har har også tung V6er faktisk nesten foran framhjula, den kommer bra fram med fronten først men den er også ganske håpløs å rygge med, noe bedre enn E39en men ikke like bra som 100en. Det kommer nok veldig ann på bilen hva anngår rygging, også tror jeg videre at noen dekk som fungerer bra på en bil ikke fungerer like bra på andre! Du skulle nok prøvd Hakkapelitta så er jeg nesten sikker på at du kommer bedre fram
KalMar Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 har ikke orket å lese gjennom alt. Men står dekkene riktig vei? Er ikke alle dekkene som har retningsbestemelse. Vis du har dekk uten retningsbestemelse kan du prøve å bytte dekkene diagonalt (høyre foran settes på venstre bak. og vf til hb) Dette hjalp noe helt vannvitig på min fars navara. Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå