Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, blir første posten min på det "nye" forumet ser det ut til.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en '03 E39 530DAT. Som alltid har jeg "flaks" og får turbohavari 2 mnd etter jeg har kjøpt den.

Fikk bilen til et ikke-merkeverksted før det var for sent. De kunne ikke ta bilen før etter 2 uker. 

 

Turboen ble byttet, jeg hentet bilen glad og førnøyd helt frem til neste kryss til hovedveien. Bilen hadde ikke noe krefter, den var helt død, den ville ikke gire før turtallet var rundt 3500rpm, og da var det ikke noe mjuk og fin giring.  Jeg tvangstyrte giringen deretter, og snudde tilbake til verksted og spurte om de hadde husket å sette inn en ny turbo? Jeg gav de beskjed om å finne feilen. En uke etter, og feilen er fortsatt ikke funnet.

 

De leser av følgende feilkoder med mikkemus diagnose-verktøy:

 

0190 - Trykkføler drivstoffgalleri

1E30 - Ladetrykksregulering

 

Tidligere feil som var lagret, men som ikke kom tilbake etter reset var 0100- Luftmassemåler, i tillegg til de ovenfor.

Mekaniker har konstantert at turboen lader, siden innsugslangene blåser seg opp når den skal lade.

 

 

Jeg er lei av å skru bil, men nå ser det kanskje ut som om jeg må brette opp ermene igjen å finne frem verktøykassa. 

Hva kan være mulige årsaker til dette? Hva gjør jeg videre? Det kan godt være at samme problemet er tatt opp tidligere i denne tråden, eller i andre.

I så fall hadde jeg satt pris på link til dette?

 

 

For meg virker det som om bilen er i nødmodus, utifra symptomene som er forklart tidligere i tråden.

Kan det være at dette er feilmeldinger som henger igjen av turbohavari, og bare må resettes?

 

 

Mekanikeren mener eksosen blir unormalt varm etter kjøring, så jeg er usikker på om å kjøre 60 km til merkeverksted er en god ide.

 

Hei, og velkommen til forumet!

 

Det første jeg ville gjort var og få tatt diagnose med skikkelig utstyr (du finner liste over folk som kan hjelpe deg i diagnosetråden jeg linker til i min signatur), for og konstantere hvilken koder det er og om de stemmer.

 

Man kan få sjekket livedata, for og sjekke at alt fungerer som det skal. Det er også mulig (for dem som har DIS oppe og kjører) og kjøre test på luftmengdemåleren, for og sjekke at den registrerer rette verdier. Faktisk målt turbotrykk og dieseltrykk og slikt kan også være greit og sjekke (Med for eksempel INPA).

 

Du sier at eksosen blir uormalt varm, nå vet ikke jeg hva som skjer om man får olje i katalysatoren, men om turboen var så gåen at den spytta mye olje ut i katalysator, og olje vil gjøre at denne blir tett, så er vel det ikke usansynelig. Men jeg vet ikke om olje har den effekten. :)

 

 

Men se om du finner noen som kan ta diagnose på skikkelig vis vertfall, og sjekke litt livedata osv. Tenker TRF har et par gode forslag også, bare 

han våkner fra middagsluren.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, blir første posten min på det "nye" forumet ser det ut til.

Jeg har nettopp kjøpt meg en '03 E39 530DAT. Som alltid har jeg "flaks" og får turbohavari 2 mnd etter jeg har kjøpt den.

Fikk bilen til et ikke-merkeverksted før det var for sent. De kunne ikke ta bilen før etter 2 uker.

Turboen ble byttet, jeg hentet bilen glad og førnøyd helt frem til neste kryss til hovedveien. Bilen hadde ikke noe krefter, den var helt død, den ville ikke gire før turtallet var rundt 3500rpm, og da var det ikke noe mjuk og fin giring. Jeg tvangstyrte giringen deretter, og snudde tilbake til verksted og spurte om de hadde husket å sette inn en ny turbo? Jeg gav de beskjed om å finne feilen. En uke etter, og feilen er fortsatt ikke funnet.

De leser av følgende feilkoder med mikkemus diagnose-verktøy:

0190 - Trykkføler drivstoffgalleri

1E30 - Ladetrykksregulering

Tidligere feil som var lagret, men som ikke kom tilbake etter reset var 0100- Luftmassemåler, i tillegg til de ovenfor.

Mekaniker har konstantert at turboen lader, siden innsugslangene blåser seg opp når den skal lade.

Jeg er lei av å skru bil, men nå ser det kanskje ut som om jeg må brette opp ermene igjen å finne frem verktøykassa.

Hva kan være mulige årsaker til dette? Hva gjør jeg videre? Det kan godt være at samme problemet er tatt opp tidligere i denne tråden, eller i andre.

I så fall hadde jeg satt pris på link til dette?

For meg virker det som om bilen er i nødmodus, utifra symptomene som er forklart tidligere i tråden.

Kan det være at dette er feilmeldinger som henger igjen av turbohavari, og bare må resettes?

Mekanikeren mener eksosen blir unormalt varm etter kjøring, så jeg er usikker på om å kjøre 60 km til merkeverksted er en god ide.

vakuumslanger til vnt ventil/elektrisk kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på tanken selv med olje i katalysator. Nå har ikke jeg selv sett på bilen, da jeg tenkte jeg ville ungå dette. (Men det er visst ikke til å ungå tydeligvis).

 

Mekaniker sier han har sjekket vakumslanger, men noe utover enn det vet jeg ikke. Jeg skal se nermere på det når jeg har fått bilen tilbake.

Skal sjekke listen du snakket om, Alpejohn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Jeg ringte BMW, utifra de symptomer og feilmeldinger jeg forklarer, så trodde han det kunne være fødepumpen.

Sålangt har jeg følgende teorier:

-Defekt fødepumpe

-Defekt trykkgiver på fuelrail

-Tett eksos

-Vakumslanger og/eller styring av desse til turbo

Er det noe mer jeg må sjekke eller kan utelukke?

Jeg fant ingen med diagnoseverktøy i Florø eller omegn desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525tds e34 92mod. Har startproblemer da bilen har stått et par dager. Det blanke dieselrøret fra filteret til hovedpumpa blir tomt. Hadde problemer med fødepumpe så den er byttet forige uke. For et år sia ble også alle glødeplugger, pakningssett i hovedpumpa, dieselfilter og alle returslanger på dysene byttet. Er det tilbakeslagsventil i systemet noen plass så denne kan være dårlig? Såidt jeg kan se er det ingen lekasjer på systemet nå. Noen kjente feil ellers som kan forårsake dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Jeg ringte BMW, utifra de symptomer og feilmeldinger jeg forklarer, så trodde han det kunne være fødepumpen.

Sålangt har jeg følgende teorier:

-Defekt fødepumpe

-Defekt trykkgiver på fuelrail

-Tett eksos

-Vakumslanger og/eller styring av desse til turbo

Er det noe mer jeg må sjekke eller kan utelukke?

Jeg fant ingen med diagnoseverktøy i Florø eller omegn desverre.

EDIT:

Har sjekket fødepumpen. Med tenningen på 1. Trinn, så får jeg en suse/hvine lyd, og noen fine surklelyder. Etter ca 1.minutt, så stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det. Har fundert litt på å skaffe meg DIS/INPA til senere.

Har lest litt rundt, at den pumpen lager lyd vil ikke si at den er i orden. Jeg vurderer å bare bytte den, for å se om det er den. Den koster mindre enn å få bilen fraktet til merkeverksted uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg får ikke opp trykket der ser du. Hmm. Får prøve rote litt rundt der. Har en feilmelding på tett fuelfilter. Men byttet begge to. Mulig fødepumpe eller noe tenkte jeg da vettu. Men tenkte da sjekke trykk i inpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...