Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Alpejohn skrev:

Det tror jeg ikke, jeg får hvertfall ikke noe live data fra motoren på min med bmw scanner.. Men inpa får du. :)

damn da må jeg vel ha nytt stick? får vel ikke brukt det fra bmw scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp

Etter komp-test som viste 24/24/24,5/25 monterte jeg alt sammen igjen og har nå kjørt bilen ca 1100km etter bytte av turbo. Det meste virker nå bra, bortsett fra at jeg sliter med å få ladetrykk under 2500rpm. Over 2500 drar den som den skal, så regner da med alt som har med dieseltilførsel er i orden.

Min tanke er da vakuum-regulator til turbo, og har ett par spørsmål ifbm. feilsøking på dette; Er denne ventilen digital eller analog? Hvilken spenninger snakker vi om? 0-5V, 0-12V? Hvor mye vakuum skal den gi når vnt-mekanismen skal være helt "stengt", altså på lavt turtall? Hvor mye vakuum skal pumpa levere? (Bremser fungerer helt fint, så regner med pumpa er i orden), har heller ikke fått opp motorlys grunnet egr-feil, så regner med den får vakuumet sitt. 

Kan VNT-mekanismen være feiljustert fra turboleverandør?

Setter pris på svar på mine spørsmål her.

 

Mvh

Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BrilleBjørn skrev:

Hepp

Etter komp-test som viste 24/24/24,5/25 monterte jeg alt sammen igjen og har nå kjørt bilen ca 1100km etter bytte av turbo. Det meste virker nå bra, bortsett fra at jeg sliter med å få ladetrykk under 2500rpm. Over 2500 drar den som den skal, så regner da med alt som har med dieseltilførsel er i orden.

Min tanke er da vakuum-regulator til turbo, og har ett par spørsmål ifbm. feilsøking på dette; Er denne ventilen digital eller analog? Hvilken spenninger snakker vi om? 0-5V, 0-12V? Hvor mye vakuum skal den gi når vnt-mekanismen skal være helt "stengt", altså på lavt turtall? Hvor mye vakuum skal pumpa levere? (Bremser fungerer helt fint, så regner med pumpa er i orden), har heller ikke fått opp motorlys grunnet egr-feil, så regner med den får vakuumet sitt. 

Kan VNT-mekanismen være feiljustert fra turboleverandør?

Setter pris på svar på mine spørsmål her.

 

Mvh

Bjørn 

Har feilsøkt litt,

Vakuum-regulator ser ut til å fungere, gir 20in/hg ved tomgang, og reduserer ved pådrag. Ser også staget på turbo blir trekt når slangen kobles på. 

Får ikke opp noen feil verken på DME eller EGS...

Kan dette være lekkasje ett sted? Syns det er rart at den da skal dra skikkelig fra 2500 og opp? 

Mvh

Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer kjøp av en 2010 318d 136hk, er det bare programvaren skiller den fra 143hk versjonen? 
Synes den var noe dau, er steg 2 på denne bilen "bare" DPF fjerning? hva er evt neste steg, hvis kassa(aut) eller andre ting tåler det? :) 

Endret av adne95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, adne95 skrev:

Vurderer kjøp av en 2010 318d 136hk, er det bare programvaren skiller den fra 143hk versjonen? 
Synes den var noe dau, er steg 2 på denne bilen "bare" DPF fjerning? hva er evt neste steg, hvis kassa(aut) eller andre ting tåler det? :) 

sjekk her: http://quickfix.no/tuning-bmw/steg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er etterhvert godt kjent med TRF Steg 4 produktene til 3,0d motorene. Uavhengig av generasjon (m57/tu/tu2) produserer disse produktene konsekvent mellom 330-350hk med et svært langt og anvendelig register. Litt mindre kjent er TRF Steg 4 produkter til 2,0d motorene. Vi har solgt færre kit, og jeg har personlig alltid lagt mest vekt på 3,0d motoren, men det er jo ikke tvil om at 2,0d er en motor mange har, og kjører man 1 serie har man liksom ikke noe valg.

Her ser vi en 2006 118d 122hk som har fått montert TRF Steg 4. Alle som har kjørt disse originale vet at de duger helt greit som transportmiddel fra a til b, men de er svært lite inspirerende å kjøre med sin lave effket og lite innbydende register.  Historien er en helt annen etter montering av TRF Steg 4, som gir hele 245hk på 3850rpm  og 510Nm ved 2300rpm. Samme effekt som den legendariske BMW Motorsport 1998 320d som vant 24h Nurburgring. Dog har vårt oppsett enda høyere dreiemoment og er således en fullverdig hverdagsbil, i motsetning til 1998 320d stw bilen.

Over 80% av max effekt er tilgengelig fra 2400rpm til og med 4400rpm. "Arealet under grafen" er enormt noe som gjør dette til en helt perfekt hverdagsbil så vel som trackday mester.  Over 100% økning i effekt, med startpris på 46 000,- ink mva ferdig montert.

20160728_153558.jpg

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF selger ikke produkter som i noen grad av betydning reduserer holdbarhet på motor. Har aldri gjort, vil aldri gjøre. Bilen skal ned til Nurburgring om et par uker og brukes slik TRF oppsett er tiltenkt.

Dette er noe som vrikelig gir mye for pengene :) Bilen går fra å være direkte døll og kjedelig til å bli en veldig morsom og sprek bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF-Racing skrev:

TRF selger ikke produkter som i noen grad av betydning reduserer holdbarhet på motor. Har aldri gjort, vil aldri gjøre. Bilen skal ned til Nurburgring om et par uker og brukes slik TRF oppsett er tiltenkt.

Dette er noe som vrikelig gir mye for pengene :) Bilen går fra å være direkte døll og kjedelig til å bli en veldig morsom og sprek bil.

nei så artig :D
mor hadde en 120D som bare var chippa, den sparka godt ifra seg :) kan virkelig ikke tenke meg hvordan det er med stage 4 oppsettet! :o må jo være helt rått :D

god tur til Nurburgring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Sluttresultatet og prisen (tilnærmet) er lik uavhengig av hvilken man starter med.

 

Som litt tileggsinfo:

De siste par årene har jeg lagt ned en del tid i disse heslige rekkefirerne. Jeg har kommet til erkjennelsen av at flertallet som kjører bmw diesel desverre kjører en med slagvolum på 2 liter. Motorens grunnkosntruksjon er jo en amputert 3.0d og det er jo ganske bra. Videre er det langt lettere å oppnå gode resultat på 2,0d når man skal hente mye effekt rett og slett fordi man har så mye bedre tilgang på turbo deler og innsprøytningdeler som er litt større i utangspunktet. Som alltid har det vært kjørt mye testing og datalogging, og vegen fremover staket ut på grunnlag av tallenes klare tale. Til min store glede ser jeg at noen av teknikkene jeg bruker (som avviker sterkt fra andre "tunere") er de samme som Alpina har brukt. Alpina sitt arbeid, og enda viktigere BMW Motorsport har vært viktige referanser i utviklingen. Jeg sitter på BMW Motorsport motorstyring og innsprøytningdeler etc for å sikre at svarene jeg kommer frem til harmonerer med svarene de "flinkeste i klassen" (BMW Motorsport) kommer frem til, og heldigvis gjør det nettopp det, dog tilpasset bruket disse bilene vil se.

TRF Steg 4.5 til 2,0d er allerede påbegynt :)

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...