Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Tennbrikkett: mål indre lekksje. Ikke elektronisk.

 

Syverud: jeg ville gådd over og definert hva du ønsker å oppnå bedre. 530d turboen er bolt on rent fysisk. Men du vil flytte registeret oppover, og det er ikke sikkert du ønsker å gjøre det med en relativt tung bil med 2.5d og automat.

Videre, skal du ha 3,0d turbo så bruk en fra 330d 184 hk og ikke fra 530d (forskjellig størrelse på eksosdel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Tennbrikkett: mål indre lekksje. Ikke elektronisk.

 

Syverud: jeg ville gådd over og definert hva du ønsker å oppnå bedre. 530d turboen er bolt on rent fysisk. Men du vil flytte registeret oppover, og det er ikke sikkert du ønsker å gjøre det med en relativt tung bil med 2.5d og automat.

Videre, skal du ha 3,0d turbo så bruk en fra 330d 184 hk og ikke fra 530d (forskjellig størrelse på eksosdel)

Skal prøve å få gjort det, men ville jeg ikke hatt mer symptomer på varm motor? kjøpte dyserens på fredag og kjørte 600km med denne, lot så bilen stå 24 timer fra lørdag til søndag. Da jeg startet den på søndag fyrte den med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Tennbrikkett: mål indre lekksje. Ikke elektronisk.

 

Syverud: jeg ville gådd over og definert hva du ønsker å oppnå bedre. 530d turboen er bolt on rent fysisk. Men du vil flytte registeret oppover, og det er ikke sikkert du ønsker å gjøre det med en relativt tung bil med 2.5d og automat.

Videre, skal du ha 3,0d turbo så bruk en fra 330d 184 hk og ikke fra 530d (forskjellig størrelse på eksosdel)

Oppnår en høyere effekt på en dieselmotor ved å bare tilføre mer luft ref. større turbo uten å endre innsprøytningsmengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på utgangspunktet ditt (blandingsforhold), men du kan noen ganger hente noe. Men som i tilfellet over? Nei. Mulig et par hk på høyt turtall som følge av at du i det området ligger nærmere peak effektivitet på turboen i motsetning til en som er på veg ut av det effektive området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Parkerte utenfor hos en kompis i sta, mens bilen sto og gikk var jeg inne og pratet kanskje i et kvarter.
Da jeg kom ut igjen og satte meg inn i bilen kjente jeg svak diesellukt i kupen.

Kikket i motorrommet når jeg kom hjem, ser ikke noe direkte lekkasje, men er ganske fuktig rundt HT pumpa, og ser ut som det er litt fuktig på blokka innom der dynamoen sitter, og strammeren for multireima..

Da jeg bytta turbo, og kinna uten dieselpumpa kobla inn, for og få litt oljetrykk så fikk jeg også lekkasje.
Dette også fra en eller annen plass rundt på HT pumpa.. Så ut som det kom fra rundt et av de låkka som sitter på pumpa (vis det er det), og det var da også fuktig og kanskje mer vått på blokka på samme plass.. 
Forstår ikke helt hvordan det kunne ha skjedd. Men virket litt likt med det som skjedde i dag.
Gangen før jeg sist bytta olje, hadde oljemengden økt en del også, og jeg konkluderte vel med at det kun kunne være diesel i olja, med hjelp fra dere her inne. Lukta ikke diesel av olja da. Skal peile i morra og se om det har skjedd noe ligndene nå.

Har ikke vært noe mer lukt siden da den lakk sist når jeg bytta turbo.

Er det noen kjent plass HT pumpa kan lekke sånn av og til utvendig?
Må vel evt få overhalt den da eventuelt om den lekker..

Bilen går fint.. :)
Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan oppstå lekkasje fra pumpa, flere plasser. Men dersom oljenivået har økt er dette noe du bør få gjort noe med omgående.

Perfekt mulighet til å montere TRF pumpe når du er i gang ;) Så sikrer du deg langt høyere toleranse mot indre lekkasje før det blir et problem også (injektorer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået hadde økt litt , men skal sjekke dette i morgen.
Er vel ikke noe annet som kan fylle opp sumpen en diesel, annet en kjølevann.
Da hadde man nok merket det på mange andre måter også. :)

Kan du utdype dette med høyere toleranse mot lekkasje osv, hva har det med dyser og gjøre? :)

 

Og ikke minst, hva koster noe sånt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, TRF-Racing skrev:

Tennbrikkett: mål indre lekksje. Ikke elektronisk.

 

Syverud: jeg ville gådd over og definert hva du ønsker å oppnå bedre. 530d turboen er bolt on rent fysisk. Men du vil flytte registeret oppover, og det er ikke sikkert du ønsker å gjøre det med en relativt tung bil med 2.5d og automat.

Videre, skal du ha 3,0d turbo så bruk en fra 330d 184 hk og ikke fra 530d (forskjellig størrelse på eksosdel)

Okey. Jeg vil jo ha nm på lavt turtall,men jeg vil ha mer en di 190hk og 400nm(ca) jeg ville fått med "chip".  Så da får jeg vel heller spørre:hvordan får jeg rundt 450nm på lavt turtall?? Hvem deler må til? pluss "chip". Men seff på lavt turtall :)  ps:jeg mente ikke bare å bytte til større turbo uten å gi den mer suppe... 

Endret av Syverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2017 at 21.27, Kraakevik skrev:

Noken som veit kor glødesikring og gløderele sitter på ein 320d e46 m47-d20?



  •  

Glødesikring sitter bak de vanlige sikringene i hanskerom. Gløderele sitter på motorblokk under innsug på fører siden. Denne kan enkelt byttes fra undersiden. Av med deksel som dekker motoren under bilen og der sitter den fast i blokk med 2 skruer og to kontakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...