Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Daniel. skrev:

Mulig. Men åpnet oljepåfyllingslokket for et par dager siden mens den stod å gikk, og den tikkelyden jeg har hørt på mange M57, inkludert min forrige 325d (som var gått 60.000km mindre) var betraktelig lavere på denne motoren. 🤔


Her er min, god og varm.
Syns lyden i påfyllingshullet mitt høres veldig rar ut.. 🤣

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Alpejohn skrev:

Her er min, god og varm.
Syns lyden i påfyllingshullet mitt høres veldig rar ut.. 🤣

Haha, hørtes litt annerledes ut ja.

Men syns både din og gamle 325en min hørtes litt mer stillegående ut enn 335en min. 🤔 Virker som den rakkler/tikker litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Men syns både din og gamle 325en min hørtes litt mer stillegående ut enn 335en min. 🤔 Virker som den rakkler/tikker litt mer.

Det er mulig 🤔

 

For en tid tilbake rapporterte jeg om feilkode på ladetrykket og at det ble for høyt.
Har nå fått bekreftet dette, og fikk det på film i dag. 🤪

Har full gass her, og rett etter 0:20 sek så faller trykket, fortsetter å holde full gass litt etter det.
Hva kan dette komme av? Kan det  være en ustabil magnetventil som gjør at trykket blir for høyt?
Den er chippet, hos et omstreifende selskap, EGR er blokkert, og den har fjernet katalysator.
 


 

Får så denne feilkoden:

1875594828_IMG_20191222_202854(1).thumb.jpg.20b76e942d1e14b947a33568bb8f05bd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solenoiden som styrer ladetrykket har et filter på lufta, når de skal slippe opp vacuum for lavere turbotrykk og dette filteret er gammelt og tett så klarer de ikke å gjøre jobben. Dette er også en kjent årsak til sprukne innsug pga mottrykk når man slipper gassen. 

Da må man enten fjerne dette filteret eller bytte solenoid. Jeg kjøpte denne ny da jeg hadde 530D etter tips fra TRF. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bmwturbin skrev:

magnetventil, vacuumlekkasje, eventuelt tregheit i den variable turbogeometrien er mitt innskudd.

Vacumslanger er bytta på hele motoren og motorfester, så jeg tror jeg utelukker det, turboen var ny for et par år siden, og den har ikke blitt daukjørt på noen som helst måte. :-P 
 

 

28 minutter siden, Hpi skrev:

Solenoiden som styrer ladetrykket har et filter på lufta, når de skal slippe opp vacuum for lavere turbotrykk og dette filteret er gammelt og tett så klarer de ikke å gjøre jobben. Dette er også en kjent årsak til sprukne innsug pga mottrykk når man slipper gassen. 

Da må man enten fjerne dette filteret eller bytte solenoid. Jeg kjøpte denne ny da jeg hadde 530D etter tips fra TRF. 

Sikter du da til denne vacumtanken som sitter på turboen? Vet det var nevnt at denne kan bli tett og skape trøbbel.
Vil det ha noe å si å kjøre uten denne? Eller er det noe man kan gjøre for å utelukke problemer med den?

Blir nok å bytte solonoid til sommeren tenker jeg, så får jeg evt bytte denne tanken også. Har ikke noe sprekke i innsuget enda, så greit å unngå det. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Alpejohn skrev:

Vacumslanger er bytta på hele motoren og motorfester, så jeg tror jeg utelukker det, turboen var ny for et par år siden, og den har ikke blitt daukjørt på noen som helst måte. :-P 
 

 

Sikter du da til denne vacumtanken som sitter på turboen? Vet det var nevnt at denne kan bli tett og skape trøbbel.
Vil det ha noe å si å kjøre uten denne? Eller er det noe man kan gjøre for å utelukke problemer med den?

Blir nok å bytte solonoid til sommeren tenker jeg, så får jeg evt bytte denne tanken også. Har ikke noe sprekke i innsuget enda, så greit å unngå det. :-P

Nei, det er et lite filter som er en del av solenoiden, den sitter på "eksosen" på størrelse med en fingernegl 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2019 den 22.28, Daniel. skrev:

Syns denne motoren tikker noe jævlig 🤔 Innbiller meg at andre M57 jeg har hørt er mer stille. Hva kan eventuelt være ting som gjør at den tikker mer? Injektorer, vakuumpumpen eller noe verre? 🤔 Bruker 5W-30 Castrol olje. 

Hvis du vil ha noe å sammenligne med så kan du jo høre hvordan det høres ut under min motor for tiden. Jeg hører ikke slik tikking som du har på oversiden, i alle fall ikke i den grad selv med dekselet av. Tikking når jeg åpner oljepåfyllingslokket har jeg "som normalt".

Min har dessverre en litt alvorlig diagnose nå, så den har blitt pent parkert inntil jeg får tak i en annen motor eller får vurdert om det er noen vits å i overhale den. Long story short: Tikkelyd fra bunndelen som har fått utvikle seg litt. Tok et oljeskift så jeg kunne se på oljen og filteret. Oljefilteret har litt metallpartikler som er bronsje/kobberfarget på den ene siden og krom/nikkel på den andre - tenker da rådelager som har begynt å si takk for seg. Kjørte tre uker (ca. 3000 km) med ny olje og filter for så å bytte kun filteret igjen for å se hvor mye det kom på denne tiden, men det var ikke oppløftende å se. Det ser i alle fall ut til at 460.000 km er det jeg klarte å få ut av en M57 som var behandlet pent, hadde i det minste håpet jeg skulle klare 500.000 når jeg først hadde kommet så langt.

https://youtu.be/drvb1Q-EXjI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bayerfun skrev:

Hvis du vil ha noe å sammenligne med så kan du jo høre hvordan det høres ut under min motor for tiden. Jeg hører ikke slik tikking som du har på oversiden, i alle fall ikke i den grad selv med dekselet av. Tikking når jeg åpner oljepåfyllingslokket har jeg "som normalt".

Min har dessverre en litt alvorlig diagnose nå, så den har blitt pent parkert inntil jeg får tak i en annen motor eller får vurdert om det er noen vits å i overhale den. Long story short: Tikkelyd fra bunndelen som har fått utvikle seg litt. Tok et oljeskift så jeg kunne se på oljen og filteret. Oljefilteret har litt metallpartikler som er bronsje/kobberfarget på den ene siden og krom/nikkel på den andre - tenker da rådelager som har begynt å si takk for seg. Kjørte tre uker (ca. 3000 km) med ny olje og filter for så å bytte kun filteret igjen for å se hvor mye det kom på denne tiden, men det var ikke oppløftende å se. Det ser i alle fall ut til at 460.000 km er det jeg klarte å få ut av en M57 som var behandlet pent, hadde i det minste håpet jeg skulle klare 500.000 når jeg først hadde kommet så langt.

https://youtu.be/drvb1Q-EXjI

Nei jeg skjønner ikke helt hvorfor den tikker slik. Den har jo kun gått 168 tusen 🤔 Så heldig som jeg er med biler så er det vel noe alvorlig gale med den 🤦🏻‍♂️

Får undersøke oljefilter ved neste oljeskift samt forsøke med en annen olje enn Castrol da. 

Som nevnt tidligere så syns jeg å ha lest at noen opplevde en tikke/klakke aktig lyd som forsvant etter de byttet vibrasjonsdemperen. Vet ikke hvor lenge disse pleier å vare. 

Har og vært litt nervøs for registerkjede siden jeg har sett et par M57N2 biler med havari på rundt 160-180 tusen. 

730en din har jo gått ganske langt i forhold til min. Men synd den ikke holdt lengre enn det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hpi skrev:

Nei, det er et lite filter som er en del av solenoiden, den sitter på "eksosen" på størrelse med en fingernegl 😊

Da er det vel noe som følger ventilen, finner ikke noe på delefilmen 🤔
@Ingvaldsen hadde med seg en annen magnetventil på turneen til Sunnmøre idag, så skal teste den å se om den oppfører seg noe annledes. Blir uansett å kjøpe ny til sommeren tror jeg, for å være på den sikkre siden. :) 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Alpejohn skrev:

Da er det vel noe som følger ventilen, finner ikke noe på delefilmen 🤔
@Ingvaldsen hadde med seg en annen magnetventil på turneen til Sunnmøre idag, så skal teste den å se om den oppfører seg noe annledes. Blir uansett å kjøpe ny til sommeren tror jeg, for å være på den sikkre siden. :) 

Det er en del av ventilen ja, du må bytte hele solenoiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, TRF skrev:

Bare å bestille ny org først som sist. Disse er nesten umulig å oppdage feil på, og de er som regel dårlige. 

Ja, det forklarer kanskje den merkelige oppførselen på trykket ved pådrag..
Gikk jo opp, og ned, for så og gå enda høyere opp og litt ned igjen..
Så for meg at det ville gå opp å ligge der det skulle hele tia, men var ikke veldig stabilt. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...