Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

TRF : Jeg har en 2009 modell 730da og vurderer tuning på den, motoren er en N57D30O0 mener jeg, og girboksen er vel en GA6HP26Z som har en "grense" på 600nm!
hva kan jeg ta ut ekstra i denne bilen uten at jeg risikerer noe tull og tøys med girboks og drivverk? motoren regner jeg med er god for ganske mye!!

bilen går greit som det er men hadde vært greit med det lille ekstra....
går det å programere denne via OBD? eller ligger det en sperre der?
tror ikke SW i bilen er oppgradert siden den kom fra fabrikken... den ble produsert 1/7-2009 så kansje er ikke den sperren som kom på 2010 modellene der?
Chassienummer er: C331190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som om bilen går i nødmodus [ :(] Var på langtur idag, funket fint en stund. Men plutselig så drog den ikke i det hele tatt. Slet med og holde 90... Funkerte kun med veeldig lite gass og litt turtall. Prøvde og vri av og på tenning men var like treg. Så lot jeg bilen vere av i 1 min.. Da gjikk den vanlig* igjen for en liten periode. Slet med og få bilen over 70 opp en fjellovergang. Men når jeg girte ned i 2.gir og drog bilen ut til 4500 omdr. deretter 3. gir så gjikk den vanlig i kanskje 1 min. før den plutselig mistet nesten all effekt igjen.

 

Har blendet EGR skjikkelig nå. Har ingen motorlampe.

 

Har bestilt feilsøking hos volvoverksted ( dumt? ) Men prøver nå her likevel [:)] Vakumslanger ser fine ut. Slanger til diesel oppe ved innsug ser morkne og slitte ut. Kan dette gjøre så mye ugagn?

 

* med vanlig mener jeg at den kun går noe særlig på høyt turtall, og henger litt ved gasspådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veldig (!) enkelt å bytte pumpe på disse. Du må ha en slik avdrager som holder registeret på plass (ca 4-500,- tror jeg), og det er det. Er ikke noe "timing" som på eldre pumper.

Regulatoren kan du bytte mens pumpa står i ja.

 

Takk, TRF :) Kjenner at pulsen har sunket til 130 nå. Får prøve å bytte regulatoren først og satse på at det er nok. Neste punkt blir å sjekke vakuumslanger, turboen gir meg ikke noe trykk før ca. 3000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det normalt bare å bytte vakumslanger ja.

Du har for øvrig gjort en formidabel jobb med feilsøking, derfor jeg "likte" innlegget ditt. Slik bør et innlegg se ut. Om ikke alle har samme mulighetene så kan man lære av måten du går frem på.

Tore: Dessverre intet nytt for f01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for øvrig gjort en formidabel jobb med feilsøking, derfor jeg "likte" innlegget ditt. Slik bør et innlegg se ut. Om ikke alle har samme mulighetene så kan man lære av måten du går frem på.

Skulle til og si det samme selv! :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det da :P? Kodene som står først? Sto noen tall.. Tror det var 05 needle motion sensor. Men jeg kan sjekke opp disse tallene imorgen nøyaktig.

Gul feil betyr at feilen ikke er der akkurat nå. Mens Rød feil. ( Needle motion sensor ) er der hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESS sier de får ut 305 hester av 204 hesters motoren til 325d (N57?)

 

 

Tror du dette er oppnåelig, TRF? Virker en smule høyt for min del, men vet aldri :P

 

http://www.esstuning.com/products/x25d-3.0-204hp-ESS-ECU-Tuning-Software.html

Fint oppnåelig som TRF sier men du bør ikke være forundret om du reduserer levetid på visse komponenter noe. Men når du tuner en bil så må en jo regne med slikt uansett. I de fleste tilfeller går det fint med en BMW da de er nokså robust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om detta er rette plassen å spørre, men: 

Gjelder min 2001 e39 530d, jeg må bytte ut de flexi-røra som sitter i enden av downpipen, men det ser ut som de er i en del med resten av downpipen, og den er jo så jævla dyr.. så har to spørsmål: hva koster TRF downpipen, må det programmeres ved montering av den og går bilen gjennom eu med den eller blir det for hissige utslipp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også bytte disse fleksirøra, har kommet en del svart på dem. Har sett dem til salgs på ebay, så det er bare og kappe ut og sveise inn igjen.

Men man kan jo like greit montere en DP uten kat. siden man må ta den gamle ut likavel.. :P


Men hvordan blir det med decat og de nye eu kontroll reglene? Er dette noe dem vil begynne og legge merke til eller?

Kjenner jeg kvier meg litt til dette om jeg blir og kjøpe meg en decat etter hvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også bytte disse fleksirøra, har kommet en del svart på dem. Har sett dem til salgs på ebay, så det er bare og kappe ut og sveise inn igjen.

Men man kan jo like greit montere en DP uten kat. siden man må ta den gamle ut likavel.. :P

Men hvordan blir det med decat og de nye eu kontroll reglene? Er dette noe dem vil begynne og legge merke til eller?

Kjenner jeg kvier meg litt til dette om jeg blir og kjøpe meg en decat etter hvert.. :)

har du tatt av downpipen før? lang/vrien jobb?  har bare sett oppover der når bilen stod på sånna kjøreramper fra biltema ute i grusen, så fant ikke ut allverden :)

 

spent på eu jeg og... en annonse på ebay hevder jo at "Removal of the primary catalytic convertors on the 530D has no effect on the MOT test. Your engine will produce lower particulate emissions due to a more complete combustion cycle. Petrol cars differ as they are subject to a full emissions test.", men veit ikke åssen det er med engelsk "MOT" mot norsk eukontroll.. :)  hvis det går å godkjenne så nøler jeg ikke ett sekund med en uten kat, men sitter det noen lambdaer ellerno der? edit: ser ingen lambdaer eller sensore på deletegningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt av min, men i følge TIS må stabilisatorstaget løses og bøyes bakover eller noe, for og få ut hele greia.. :)

Det har ikke vært problemer tidligere uten kat på diesel, men jeg lurer nå, når dem blir mye strengere.. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...