Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :D 

 

har et lite spørsmål ang min E39 2 liter diesel :D

Hvis jeg starte den på kald motor, så beveger turtallet seg ganske kjapt, men om motoren er driftvarm så er turtallet på mye seigere.. Hva kan årsaken være? 

Har hatt bilen på diagnose, men ingen feil  :stupid:

 

Takker på positivt svar :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borti det samme på min gamle bil.

Forsvinner "feilen" når motoren blir varm over det blå området?

Jeg fant aldri ut av min feil, men antok dieselpumpe, fordi feilen kom rett etter dieselpumpe skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver her også, jeg:

Har en '97 525TDS. Når jeg ligger mellom 2000 og 4000 rpm kommer det en ganske høy hvinelyd, antar dette er fra turboen. Stopper hvis jeg slipper gassen. Har hørt at det kan være lageret i turboen. Hva tenker dere? Er det lageret? Farlig? Dyrt?

 

https://youtu.be/kQwFqD6lJ4U

Hva tror du selv visst du tenker deg om?

Demonter, og se etter lekkasjer i slanger tilhørende turbo. Altså Turbo-Intercooler-Innsug....når du har dette løst, så kan du samtidig kjenne på turboen etter slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borti det samme på min gamle bil.

Forsvinner "feilen" når motoren blir varm over det blå området?

Jeg fant aldri ut av min feil, men antok dieselpumpe, fordi feilen kom rett etter dieselpumpe skifte.

hmm, diesel pumpen er skiftet. var akkurat den samme før og etter. Men lå merke til at hvis jeg starter motoren og gir litt gass med en gang, så er den kvikk, etter sånn 5 sekunder etter star er den seig igjen. kan ta å legge ut video i morgen :D merkelig syntes jeg  :whatever:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei folkens nå lure jeg på en ting og jeg trenger virkelig Alt den hjelpen dere kan gi meg her.

det er snakk om en bmw 320 td  Compact 2002 mod med 150 hk og 330 nm orginalt. bilen har kjørt 152 000 km

 

jeg har skrevet tidligere at bilen har mistet effekt og har vert på mange ulike merke verksteder derimot flere bmw steder.

jeg kan begynne med og nevne ting som er byttet ut av deler:

 

Ny Turbo

Ny Eksos fra turbo og hele veien bak

Ny Luftmengde måler ( programmert )

Ny turbo regulator 

Ny Veivhus filter / ventil 

Ny Olje og diesel filter

Ny luft filter

Nye Vacium slanger

og flere ting jeg ikke kommer på akkurat nå.

EGR ventilen virker som den skal.

så alt som har med effekt og gjøre er byttet utenom motor. men den funker helt fint. 

dysene virker som de skal også.

ingen olje lekkasje noen sted.

manifoldet er tatt av for og se at spjeld ikke er tettet men de var fjernet av tidligere eier.

intercooler er grei.

 

under kjøring 2 gir går max til 40 km/t  i 3 gir og opp til 100 km/t tar det 15-20 sekunder  trenger ikke nevne en gang 4 og 5 gir.

det lyser ikke noen varsel lamper .

 

har vert på flere ulike verksted for diagnose uten at det kommer frem grunnen av effekt tap. kommer frem andre ting som ikke er viktige.

bilen blir bare tregere og tregere. kan også nevne at bilen har vert programmert  via Ecu  opp mot 200 hk og øve 400 Nm. men dette har blitt slettet via en feil hos en privat mekaniker. han skulle se etter feilen på diagnose utstyret sitt men fant den ikke da mente han at feilen kan forsvinne vist han programmerte bilen på nytt. altså til originalt.  så jeg mistenker at det kan være feil der i systemet men han nekter for det. for jeg har byttet  alle delene som kan være årsaken til effekt tap uten og lykkes.

så jeg lure på da om det går ant og programmere  bilen til sin original  tilstand altså til fabrikk system hos en bmw forhandler  og hvor mye dette koster?

det er 1 av tingene jeg mistenker . for alt annet er  byttet . det er ikke lekkasje noen sted sa de på bmw. og det kommer ikke noen feil på diagnose selv om de tar diagnose under  selve kjøringen men uten hell. så når står både jeg og mekanikerne på bmw verksteder og klær oss i hodet. jeg er åpen for alle typer tips og råd!!

bilen er rett og slett helt slapp og gass pedalen virker slapp også. når jeg gasser på så tar det evighet for det kommer noe respons. det er ikke noen ulyder.

har til og med forsøkt og koble til en Tuning box for og teste om det er noe mer respons på bilen. men da virker den egentlig bare mer treigere og gass pedalen virker mykere når jeg trykker den ned. men når jeg kobler ut luftmengde måleren  så blir gass pedalen hardere men effekten er den samme. den måleren er også ny og den er programmert også. så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre mer. mitt siste håp var at feilen var i eksosen siden katalysatoren var tett . men etter og ha bytett hele eksosen med 2 nye katalysatorer så ble bilen egentlig tregere en den var med en ødelagt  katalysator. 

 

jeg tar imot alt den hjelpen dere kan komme med!

 

Mvh

 

Eno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med olje i EGR/AGR-systemet på n47-motorene?

Har en 318d fra 2008 og ser at det svetter (svart/tilsotet) olje fra pakningen der hvor luften går inn i intercooleren. Har lest at dette ikke skal være noe stort problem på n47-motoren, men bør jeg demontere og rense slanger og intercooler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig helt vanlig, men pass på så det ikke er for mye olje der, som tyder på at turbo er defekt/begynner å bli dårlig.

Ta av slangen nederst på turbo og se hvor mye olje som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...