Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Finner ingenting på diagnose via PC. Finner heller ingen lekkasjer selv om det kunne vært at den trakk inn falsk luft en eller annen plass.. Noen typiske plasser? Mistenker hovedpumpa. Ble bytta motor i vinter men måtte bruke gamle pumpa og den ble justert av bosch. Har vært tull helt siden dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.6.2016 at 16.55, salberg skrev:

Finner ingenting på diagnose via PC. Finner heller ingen lekkasjer selv om det kunne vært at den trakk inn falsk luft en eller annen plass.. Noen typiske plasser? Mistenker hovedpumpa. Ble bytta motor i vinter men måtte bruke gamle pumpa og den ble justert av bosch. Har vært tull helt siden dette.

Hvilket diagnosesystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, har ett spørsmål ang M51D25, motor stopper når man ska sette bilen igår.. er automat gir.. og er tungstarta etterpå.. e ikke diesel pumpa tima rett? eller kan det være at man bør lufte dysen? at han får før lite diesel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har ett problem med min e46 320d, 150hk. Byttet turbo på den i fjor, den var da rullet 190000km. Nå rett før helgen, jeg skulle ut av ett kryss, forsiktig gasspådrag, så kom det ett svakt "poff" fra motoren, og den ble dau  som få... Turboen så grapsa ut både på eksos og kompressorside, kast i akslingen, jeg håpte det var noe av vnt-mekanismen som hadde løsnet og hatt en runde i eksoshuset. Den gang ei, har sendt turboen til de jeg kjøpte den av, og de sier at det har kommet fremmedlegeme fra manifold\lenger inne i motor, og hatt seg noen runder før det har blitt spytta ut eksosen. Motoren sveiv forøvrig helt fint, og jeg klarer ikke å høre noen ulyder. Har ikke startet den uten turboen.

Så til mitt spørsmål; Hva er letteste måten å få sett inn i sylindrene på denne motoren? M47N..Noen som har opplevd at motoren har spyttet ut biter? Hvilke deler er det eventuelt som kan komme ut gjennom eksos? Swirl-flaps er fjernet på denne. glødepluggene skal vel godt gjøres at klarer å løsne ned i sylinder? Stempelringer? Noen måte å få sjekket sylindre uten å ta av toppen? Har lite inspeksjonkamera, men ser vel for meg at den eneste mulig veien er der glødepluggene står?

 

Mvh

 

 - Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bjørn. 

Hadde samme problem på min 520d. Er ganske sikker på at dette kommer fra første turbohavari. At noen biter kom inn i motor og har gått tilbake til turbo (ny). Men til meg så ble motoren overruset ved første turbo havari. Noe som senere førte til motorhavari, veiva knekte. Og fikk en sykt høy plystrelyd på turbo. Da viste det seg at turbinen på innsugsiden hadde fått seg en trøkk av noe som har kommet inn. Men fins ikke slakke i turbo hos meg (den skadde). Viktig å rengjøre alt etter turbohavari. Gjorde dette selv men var noe som hadde kommet lenger enn det jeg rengjorde, tydeligvis.

Vet ikke om det er mulig å se inni sylinderne desverre, men mange her inne som sitter med masse kunnskap så du vil nok få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Den forrige turboen havarerte ikke, så det kom ingen biter fra kompressorhjul inn på innsugssiden av motoren, bilen er også kjørt 9000km siden turbobytte, så rester fra forrige "havari" er uansett uaktuelt. Noen som har opplevd/hørt om glødeplugger og/eller stempelringer som har løsnet på disse motorene? Kan nevnes at det bare var en liten bit som hadde knekt av turbinhjulet på eksos-siden av turbo, så det kan ikke ha vært store saken som har løsnet. Se bilde; der ser man det knekte bladet, og også at resten av bladene er bøyde i tuppene. Hvis man ser nøye etter ser man også at akslingen står litt off-center grunnet at akslingen har blitt bøyd. 

De andre bildene er fra turboleverandør under deres diagnose. 

Hvis noen har tips til hva jeg kan se etter så hadde det vært flott.

 

Mvh

Bjørn 

20160625_213433.jpg

DSC_0179.JPG

DSC_0182.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

En kompis har kjøpt en billig sliten E39 530d 00 mod som har vært inne på GS for feilsøking da den angivelig skal ha fusket og blitt mer og mer tungstarta, og til slutt ikke starta i det hele tatt. Etter diagnose og feilsøking konkluderte GS da med at HT pumpa var dårlig og burde byttes (Eller som det sto, "starte med den først" eller noe i den dur).

Etter han fikk den hjem, og prøvde og starte så fyrte den med en gang, og virka ikke tungstarta i det hele tatt.
Vi var ut på en test tur i dag, samt sjekka feilkoder og livedata.

Problemet sånn ting er nå, så fusker den/feiltenner (om man kaller det det) på tomgang og når man kjører sakte med lite gass.
Ikke hele tiden, men kommer og går. Kan plutselig ruske og skrangle og nesten høres ut som den stopper for så å gå over til og tilsynelatende gå fint. Når man gir full gass, drar den godt og ser ut til og funke greit. Den skal være chippa, og større turbo.
Turboen uler MYE når den er kald, og uler fortsatt når den er varm, men lang i fra like mye. Min uler ikke slik i det hele tatt når den er varm, jeg har dog orginal turbo. (Jeg sammenligner med min egen, da det er den eneste jeg har og sammenligne med) Katalysator er fjernet, kun rakrør ut fra turbo og ned.

Feilkoder som lå inne på motor (Sjekket med Bmw scanner 1.4.0):
DDE*  ->  1E05/70 - Control panel, Cruise Control
                3505/FC - Glow-plug system
                0404/7C - Exhaust-gas recirculation

Feilkoder på motor forsvant etter sletting, men vi var ikke ute og kjørte mer etter dette, men skal sjekke på nytt etter den har blitt kjørt litt. Synes det er rart ikke GS nevner noe om glødesystemet i rapporten, ikke at det nødvendigvis har noe med treg start på sommeren osv. Men likavel..


Livedata (Lest av i INPA):

-Matetrykket ligger på 3.7 bar på tomgang og normal kjøring, synker til 3.2 bar ca ved flat pedal. Har vært en del borti dette med matetrykk på min egen, og erfaringen sier at 3.2 bar ikke er kritisk, man merker ikke fusk på høyt turtall så dette ser greit ut, selv om det ikke er optimalt.
-Railtrykket ligger på ca 350 bar på tomgang (varierer litt, ned mot 320 og litt over 350, men det gjør det på min også)
Ser normalt ut under kjøring, makser på ca 1300 bar som jo er normalt.
-Turbotrykket viser ca 1.3 bar på maks
-Mengdekorrektur så fin ut, stort sett likt på alle 6, samme på rough idle eller hva det var den het. Der var også alle så og si like.

Det jeg bet meg merke i, var at (nå husker jeg ikke eksakt hva det het men..) air mass mener jeg, viste utropstegn og maksa skalaen, samt den andre som også hadde med air mass og gjøre også hadde utropstegn, og tydeligvis hadde et problem..
Glemte og ta et bilde av dette, så jeg husker desverre ikke eksakt. Det jeg dog husker, er at dette var på F2 Digital values i INPA, og nederste skala til venstre, og øverste skala til høyre. For dere som kjenner programmet godt, og kanskje husker hva som står der.. hehe :-D:oops:

En annen ting som skal sies, motoren bar preg av og ha vært dårlig behandla. Med det mener jeg at noen har skrudd av innsuget, en bolt på øverste rekke var løs, sansyneligvis knekt, 2 pinbolter på nederste rekke manglet muttere og der var en stor skive involvert på nedre fremste pin bolt. I tillegg var det vått av diesel rundt alle dyser, mye svetting av olje, løst deksel over luftfilter (skruer som ikke var stramma), samme på deksel over servopumpe, vakumpumpe osv. 
Tipper der er mye vakumlekkasje og andre lekkasjer rundt om også. Men jeg tror ikke alt dette vil føre til at den "feiltenner" og rusker.. Den kunne også stige litt på turtall når den drev og tullet, men bare i 1 sek eller noe.

Nå er jeg på ingen måte ekspert, men i hode mitt virker dette mer som dyseproblemer.. Dette dukker også opp etter søk på google rundt "rough idle" osv. Flere som peker i retning dyser.
Vet ikke hva GS har sjekka, men vi tenkte og sjekke indre lekkasje ved en senere anledning bare for og ha det gjort.
Om det skulle være en dyse som tuller, hvordan kan man da lokalisere denne på enklest måte? 
Da tenker jeg om alle har nogen lunde lik indre lekkasje/returmengde..

 

Kan legge til at dette var en billig bil, som trenger en del vedlilkehold for og komme i grei bruksstand.

Hva tror dere? :-)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne dyser som tuller: Få frem problemet, og koble av en og en dyse. Den som gir minst utslag er den sylinderen det er problemer med.

Videre ville jeg først og fremst sørget for å tette trykkagata (fra turbo til forbrenningskammer). Ved lekkasje her vil MAF lese veldig høye verdier, og avhengig mapping kunne gi ekstreme mengder diesel. Dette kan føre til "feiltenning" "smelling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar TRF!

Kan legge til at den ikke ryker noe spesielt ved pådrag. Og det er som regel da den ikke fusker.
Han skal skru av innsuget for og kontrollere tilstanden rundt der, så skal vi gå over alt og sjekke at det er tett.

Skal prøve og koble ut dyser og se hva som skjer. :)

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TRF-Racing skrev:

For å finne dyser som tuller: Få frem problemet, og koble av en og en dyse. Den som gir minst utslag er den sylinderen det er problemer med.

Videre ville jeg først og fremst sørget for å tette trykkagata (fra turbo til forbrenningskammer). Ved lekkasje her vil MAF lese veldig høye verdier, og avhengig mapping kunne gi ekstreme mengder diesel. Dette kan føre til "feiltenning" "smelling".

Er det ikke den sylinder som gir mest utslag og ikke minst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Se for deg at en motor går på 5 sylindre. En av sylindrene har ledningsbrudd til dysa, og således går den ikke på denne. Dersom du kobler fra den defekte dysa, vil ikke motorgagen endres. Den går jo allerede ikke på den aktuelle sylinderen. Dersom du kobler fra en injektor på en sylinder som faktisk går, vil du ende opp med en motor som går på 4, mao en drastisk endring i gange.

Derav er det den som gir _minst_ utslag det er noe feil på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ca 80 grader på kjølevannet på X5'en.

Tok en råsjans og bestilte EGR termostat og byttet denne siden den er enklest, men får fortsatt ikke mer en ca 80 grader. Regner med det er hovedtermostat da? Er det isåfall noe annet jeg burde tenke på samtidig, når jeg først skal bestille og demontere her.

08mod X5 3.0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av KM, og hvor lenge du skal beholde bilen, som Otis sier. Jeg pleier å ta alle hjul, strammere og vannpumpe. Så har jeg fred så lenge jeg har bilen og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...