E.C. Skrevet August 3, 2016 Share Skrevet August 3, 2016 Takk for tipset! Skal prøve å se om jeg finner noe lignende i løpet av helgen, har bare sett korte utgaver. Må kanskje spørre et verksted om de kan lage noe krok. For øvrig er jeg som vanlig fasinert over at de delene av "prosjektet" som jeg anså som "nesten garantert rett frem" nok en gang tar mest tid. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 4, 2016 Share Skrevet August 4, 2016 Om ikke det går så tror jeg at jeg ville prøvd med håndfres for dysesete. Ta det veldig rolig. "problemet" her vil kunne være kobberspon ned i sylinder. Verktøyet fyller hele dysehullet så du får ikke støvsugd samtidig. Så du må frese litt og støvsuge litt etappevis. Kanskje kobberskive løsner underveis også av vridning fra freseverktøy. Jeg har kjøpt et slikt selv for å renske dysesete etter lekkasje mellom kobberskive og topp og det fungerte bra. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Freseverktoy-dyse-8-deler-2000030630/ E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 4, 2016 Share Skrevet August 4, 2016 Det var faktisk sånn jeg hadde eventuelt tenkt å gjøre det. Litt spon i sylinderen blåser nok rett ut, men har ikke lyst til å høvle hele kobberskiven ned der, derfor støvsuger innemellom ja. Har bestilt meg 2 sett med lange kroker nå, så skal prøve det først. Takk for tipsene så langt, skal komme med en oppdatering når ringene forhåpentligvis er ute eller. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 11, 2016 Share Skrevet August 11, 2016 Jeg skulle hjelpe en kamerat med å resette adaptation etter å ha byttet høytrykkspumpe på en N47 motor i dag, men vi kom litt til kort. Vi byttet også til brukte dyser siden HT pumpen hadde havarert og det var spon i systemet. Vi la inn ny adaptation verdi ihht instruks for hver dyse og det gikk fint. Jeg fikk aktivert lufting og vi luftet ihht prosedyre med 3min med elektrisk pumpe og 10min på 2000rpm. Prøvde også å kjøre "adaptation of rail pressure regulating valve", men hver gang jeg prøvde å kjøre den så fikk jeg bare opp at den feilet uten noen grunn for det og jeg prøvde utallige ganger med båte tenning av, tenning på og motor på, men med samme resultat. I DDE7 instruksen så står det også at man skal kjøre "adaptation of fuel quantity control valve", men denne er ikke engang i listen i adaptations menyen. Vi fikk altså ikke kjørt disse to. Er det noen som har tips å komme med her? Når den går på tomgang så gikk den litt ruskete og ikke helt rent så vi prøvde å kjøre "smooth running control" og se på verdiene der. Første gang vi startet denne skjedde det ingenting, men andre gangen så fikk den plutselig perfekt tomgang og alt gikk fint, men cylinder1 endte opp med en +4.8 verdi (verdi var ok i mellom -5 og +4) så det var ikke ok og gav feilmelding selv om motor nå gikk fint. Vi bestemte oss for å ta en av dysene som hadde vært med på HT pumpe havari og forsøke med den. La inn ny adaptation verdi for dysen, blødet etter instruks på nytt og den gikk fortsatt dårlig på tomgang. Ny runde med smooth running control gav nå 5.4 i verdi og den var egentlig mye dårligere enn før. Prøvde enda en av de gamle dysene med akkurat samme resultat igjen 5.4. Under disse målingene så blir målingene bedre om vi gir litt gass opp til f.eks 2000rpm Spørsmålet videre i instruksen er om EGR systemet er OK og om comp er OK. Dette har vi ikke målt (må vi det?), men om vi trykker at disse to er OK så sier systemet at dyse på sylinder 1 må byttes. Er dette korrekt diagnose at han må kjøpe en ny dyse her eller bør man måle comp/sjekke EGR først? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 12, 2016 Share Skrevet August 12, 2016 Dette løste seg egentlig greit selv. Det må ha vært noe luft igjen i systemet siden det nå etter en prøvetur virker for å være Ok. Tok en rough idle compensation igjen nå og fikk verdier på +/-1 på alle dysene jevnt og fint. Aldri tall over 1 heller og mye jevnere tomgang. Vi mangler fortsatt å kunne kjøre fuel/rail adaptation så det skulle vært gjort. Om noen har tips der så er det bare å fyre løst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 14, 2016 Share Skrevet August 14, 2016 (endret) Hei, Endelig fått på plass nye turboen, etter og ha starta høres det helt flott ut, prøvde og gi litt gass (1500-2000rpm) for og høre når den ladet. Helt supert! Ingen ulelyd som det tidligere har vært når bilen er kald. Da mener jeg lenger før turbo begynte og lage mer lyd. Så det lover bra! MEN! Jeg tok sikringa til pumpene, og kinnet litt for og få olje frem til Turbo før jeg startet (hadde også hatt litt i hullet før montering). Så satte jeg dem i igjen og startet. Null problem. Etter den hadde gått 3-4 minutter stoppet jeg den for og gjøre meg ferdig. Men da jeg kom under bilen oppdaget jeg en del diesel på bunnpanna?! Hadde kommet ned fra oven fremst på blokka, altså under HT pumpa elns. Slo på tenninga etterpå og lot pumpene gå, mens jeg kikket etter lekasje men så ingenting, ingenting som begynte og renne osv.. Dette har jeg aldri opplevd.. Så hva kan ha skjedd her? Noen forslag? Edit: Etter en lang kjøretur, er det ingen tegn til lekkasje. Men det er fuktig rundt ene lokket på pumpa.. Det må vel være et dårlig tegn? Endret August 15, 2016 av Alpejohn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas89 Skrevet August 15, 2016 Share Skrevet August 15, 2016 Hei. Har problemer med min 320d 2001mod. 136hk Det begynte med at den ble litt tungstartet, og etterhvert veldig tungstartet når den var sånn halv varm f.eks viss jeg har kjørt en tur og bilen har stått en 10-20 minnutter. Etter hvert ble det så ille at jeg ikke fikk start i det hele tatt. Men hvis jeg ventet til den ble kald, starter den helt normalt igjen. Bilen går helt normalt ellers. Har bladd litt i forumet og sett flere som har samme problemet men ikke fått klarhet i hva som egentlig kan være problemet. Ser at det blir referert til indre lekkasje i dyser men hvis jeg har forstått det riktig så gjelder det mest 150hk med common rail. Dette begynner å bli en stund siden dette problemet oppsto og nå har bilen stått i sikkert et år. Tauet den igang her om dagen pga. Lite strøm, og den gikk normalt. Men så idag når jeg hadde satt på nytt batteri å skulle starte så var den tungstartet også ved kald motor, og den gikk ujevnt på tomgang, men virket som at den gikk normalt under kjøring. Noen som har erfaring med dette? Tenker spesielt på den biten det startet med , tungstartet kun med halv varm motor. Er 40 mil til nermeste bmw verksted og har lite lyst til å bruke mange tusen på feilsøking uten at de finner ut noe, hos et verksted som ikke har erfaring med bmw håper noen kan komme med noen gode råd mvh. Andreas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 15, 2016 Share Skrevet August 15, 2016 Sikkert defekt hovedpumpe. Svært vanlig. Men for å være sikker må diagnose tas. De fleste verksted kan bistå med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 16, 2016 Share Skrevet August 16, 2016 Her har det gått treigt, fått noen kroker så jeg fikk skrapt litt rundt kobberskivene og støvsugd ut noe av drittet, samt prøvd å løse opp mer med WD-40. Tettpakka steinhard koks ligger rundt skivene og antaglivis bidrar til at de sitter som støpt. Kjøpte håndfres idag, fikk ut litt mer dritt, men det tar mer og mer tid å "frese" på kobberet nå som skiva har blitt flat. Skinnende har skivene blitt også, må nesten ha på solbriller når jeg lyser ned der med lommelykta. Har ikke lyst til å trykke for hardt, så blir et par runder rundt i det ene hullet, børste av freshodet, snurre litt i det andre hullet, børste av, støvsuge begge hullene og starte over. Blir nok litt småspon som havner i sylinderen, men det er såpass smått at regner med det går greit å blåse ut gjennom eksosen. Håper å bli ferdig før 2020 eller datoen dieselbiler blir forbudt, men i dette tempoet her er det jammen ikke sikkert. Slenger ved et par bilder av freseverktøyet og støvsugeren: Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas89 Skrevet August 16, 2016 Share Skrevet August 16, 2016 22 timer siden, Otis skrev: Sikkert defekt hovedpumpe. Svært vanlig. Men for å være sikker må diagnose tas. De fleste verksted kan bistå med det. Ok. takk for tipset Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet August 17, 2016 Share Skrevet August 17, 2016 God dag igjen! To kjappe spørsmål jeg ikke helt finner svaret på. Det første er, er det normalt at bil rister akkurat ved 1050rpm på M57D30? Er ikke noe jeg finner plagsomt, men greit å vite at det ikke er et tegn på noe. Kan sammenlignes med å kjøre en bil med dårlig mellomaksel-oppheng, bare det kommer stillestående og Det andre er litt mer spesielt, men de siste dagene oppfører girkassen seg veldig annerledes. Når jeg kjører i vanlig D så ligger den alltid over 2000rpm mot 1100rpm før. Setter jeg i DS så girer den ikke ned som normalt. Kan dette ha sammenheng med partikkelfilter rengjøring? At den tvinger seg på høyere turtall? Merker og at eksos er varmere enn normalen. Håper jeg ikke spør for dumt, diesel er ikke helt det jeg er vandt til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas89 Skrevet August 19, 2016 Share Skrevet August 19, 2016 Hei. Har problemer med min 320d 2001mod. 136hk Det begynte med at den ble litt tungstartet, og etterhvert veldig tungstartet når den var sånn halv varm f.eks viss jeg har kjørt en tur og bilen har stått en 10-20 minnutter. Etter hvert ble det så ille at jeg ikke fikk start i det hele tatt. Men hvis jeg ventet til den ble kald, starter den helt normalt igjen. Bilen går helt normalt ellers. Har bladd litt i forumet og sett flere som har samme problemet men ikke fått klarhet i hva som egentlig kan være problemet. Ser at det blir referert til indre lekkasje i dyser men hvis jeg har forstått det riktig så gjelder det mest 150hk med common rail. Dette begynner å bli en stund siden dette problemet oppsto og nå har bilen stått i sikkert et år. Tauet den igang her om dagen pga. Lite strøm, og den gikk normalt. Men så idag når jeg hadde satt på nytt batteri å skulle starte så var den tungstartet også ved kald motor, og den gikk ujevnt på tomgang, men virket som at den gikk normalt under kjøring. Noen som har erfaring med dette? Tenker spesielt på den biten det startet med , tungstartet kun med halv varm motor. Er 40 mil til nermeste bmw verksted og har lite lyst til å bruke mange tusen på feilsøking uten at de finner ut noe, hos et verksted som ikke har erfaring med bmw håper noen kan komme med noen gode råd On 15. august 2016 at 23.19, Andreas89 skrev: Hei. Har problemer med min 320d 2001mod. 136hk Det begynte med at den ble litt tungstartet, og etterhvert veldig tungstartet når den var sånn halv varm f.eks viss jeg har kjørt en tur og bilen har stått en 10-20 minnutter. Etter hvert ble det så ille at jeg ikke fikk start i det hele tatt. Men hvis jeg ventet til den ble kald, starter den helt normalt igjen. Bilen går helt normalt ellers. Har bladd litt i forumet og sett flere som har samme problemet men ikke fått klarhet i hva som egentlig kan være problemet. Ser at det blir referert til indre lekkasje i dyser men hvis jeg har forstått det riktig så gjelder det mest 150hk med common rail. Dette begynner å bli en stund siden dette problemet oppsto og nå har bilen stått i sikkert et år. Tauet den igang her om dagen pga. Lite strøm, og den gikk normalt. Men så idag når jeg hadde satt på nytt batteri å skulle starte så var den tungstartet også ved kald motor, og den gikk ujevnt på tomgang, men virket som at den gikk normalt under kjøring. Noen som har erfaring med dette? Tenker spesielt på den biten det startet med , tungstartet kun med halv varm motor. Er 40 mil til nermeste bmw verksted og har lite lyst til å bruke mange tusen på feilsøking uten at de finner ut noe, hos et verksted som ikke har erfaring med bmw håper noen kan komme med noen gode råd mvh. Andreas Hei. Så litt på bilen her om dagen og fant ut at fødepumpen i tanken ikke går. (Den får strøm). Tenker at dette er årsaken til at den nå også er tungstartet ved kald motor og at den går ujevnt på tomgang. Men frykter for at det er andre årsaker til at den en stund var tungstartet kun ved halv varm/ varm motor. Tok ut fødepumpen på høyre side i tanken. Men hva er det som sitter på venstre side under et likt lokt, med en kontakt med 2 ledninger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 4, 2016 Share Skrevet September 4, 2016 Sagaen med kobberskivene er forhåpentligvis over. Etter å ha frest og gått lei så bestemte jeg meg for å prøve med "doble skiver". Tanken var at de gamle skivene satt såpass fast at de var tette på undersiden og at den freste overflaten kunne tette mot de nye skivene. Bekymringen var at geometrien på innsprøytningen ville endres såpass mye (dysespissen ca 2 mm lenger opp) at man ville slite med å forbrenne dieselen ordentlig. Bilen startet opp og røykla hele parkeringsplassen pga all dritten som var i sylindrene. Da var det altså på tide med en prøvetur. Merket rimelig fort at det var hakking ved pådrag som økte med turtallet, noe som ikke var der med de gamle dysene. Det var også åpenbart at det ikke var 100% futt i bilen, kjøre med skive på skive ville altså ikke være aktuelt. Etter å ha vurdert å kjøre bilen utenfor kaia og i sjøen for n-te gang kjørte jeg hjem og parkerte. En dag så fikk jeg besøk av noen som skulle prøve å dra ut skivene, men etter et par forsøk så det dårlig ut. I et siste forsøk prøvde personen å klemme kobberskiveverktøyet mest mulig fast og prøve å vri det rundt i stedet for å prøve å dra det opp. Som man kan se på verktøyet så var det ikke mye mer å gå på: Skivene med belegget rundt løsnet og det lille av "collateral damage" som ble påført toppen kunne freses flatt slik at nye kobberskiver hadde nok anleggsflate mot toppet til å tette. Legger ved bilder av skivene: en av de som ikke satt fast, en av de som satt fast og som ble utsatt for en del fresing (merkbart tynnere, men det hadde tatt langt tid å frese ut hele) og den andre skiven som satt fastkorrodert, men som ikke har blitt frest like mye (siste bilde stokket om på rekkefølgen av skivene): Bilen føles kanskje ikke helt 100%, men mesteparten av sympotene som startet "prosjektet" i første omgang virker å være borte. Så da spørs det om jeg ikke lar ting være som de er inntil videre. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre7633 Skrevet Oktober 2, 2016 Share Skrevet Oktober 2, 2016 hei å hopp😃 har nettopp kjøpt meg en 525tds 94mod som ikke starter. selger sa den stoppet plutselig. etter en del feilsøking, fant jeg ut at magnetventilen på pumpa var dau, så denne ble byttet til en fra delemotor jeg fikk med. klikker når den får strøm, og ledning i motorrom gir strøm. hvis jeg tar "gasspedal" feilkodelesing, får jeg opp feil på magnetventil på dieselpumpe. er dette feilkode som må slettes, eller er den jeg byttet deffekt også? får ikke diesel fram til dyser, så ser ut til at magnetventilen ikke åpner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Oktober 2, 2016 Share Skrevet Oktober 2, 2016 (endret) On 31.12.2015 at 16.21, TRF-Racing skrev: Ok. Jeg har muligens ikke tatt det opp i tråden her før. Styring av EGR og triggere for feilkoder på dette, styres utelukkende fra MAF og "target airflow" tabell i ecu. Det vil si at mens en 3,0d motor har godt og vel 500mg/slag på tomgang og varm motor med EGR deaktivert, har den kun 260-340mg/slag med luft når EGR er aktiv. Måten ecu da trigger feilkoder på er om du for eksempel har 500mg/slag luft på tomgang, så er dette utenfor speifisert område. Så dersom du skal gjøre noe som helst med EGR (som man gjør med "Standard" kittet til EGR termostat), så spiller det ingen rolle om du også drar av vakumslangen for ECU sin del. Det er fraværet av egr flow som setter feilkoden. Derfor er det en "ikke relevant" problemstilling hva man skal gjøre med selve EGR ventilen, ettersom at det er å dra av vakumslagen (man trenger altså ikke å lage noe som helst), eller aller helst å får ECU programmert. NB! på biler med DPF vil feilkode på EGR hindre regen. Spørsmål angående dette. Hvis man kobler bort EGR ventilen eller blender vakumslangen, så vil det bli trigget en feilkode som gjør at regenerering blir forhindret, vil man da sitte igjen med kun en lysende motorlampe som konsekvens om en tar bort partikkelfilteret i tillegg? Gjelder en m47n2 i en 06 e83 Endret Oktober 2, 2016 av 740AV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå