Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Skifta glødeplugger i dag de som sto i bilen fungerte ikke 

var ikke antydning til gløding når jeg testa dem på benken 

også tok jeg ut swirlflapsene og sagde av spjellet siden 1 hadde knekt av tidligere lå ingen ting i motor heldigvis 

så blir å bestille blende plugger til swirlflaps 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.10.2016 at 23.55, Djwik skrev:

Sikkert noen som har spurt om dette tidligere men finner ikke det jeg søker etter 

har en 02 525dat 

som egentlig fungerer veldig bra men det som plager meg er at den er treg å starte kald når det er sånn +5 grader ute 

er det minus grader må den ha start gass for og starte eller så vil den ikke gå 

skal bytte gløde plugger på den om det vil hjelpe vet jeg ikke da den gløder som normalt men den lager feilkode på glowplug system på BMW scanner 1,4

Takk for svar 

 

 

 

Hadde defekt gløderelee på min e46 da jeg kjøpte den, bavaria sa hvert fall at det var ett veldig vanlig problem på e46. Fikk da opp feil på alle 4 glødepluggene, men etter bytte av relee så fungerte alle like fint. Kommer sikkert an på hvilket diagnose program du bruker. Gløderelee kan jo være verdt å se på. Slet selv med å starte min da det var rundt 0 grader.

 

Bimmers bugga seg helt for meg, så stod at det innlegget over var 10 minutter gammelt, noe det ikke var......

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tennbrikket skrev:

Hadde defekt gløderelee på min e46 da jeg kjøpte den, bavaria sa hvert fall at det var ett veldig vanlig problem på e46. Fikk da opp feil på alle 4 glødepluggene, men etter bytte av relee så fungerte alle like fint. Kommer sikkert an på hvilket diagnose program du bruker. Gløderelee kan jo være verdt å se på. Slet selv med å starte min da det var rundt 0 grader.

 

Bimmers bugga seg helt for meg, så stod at det innlegget over var 10 minutter gammelt, noe det ikke var......

er mulig det er gåent hos meg og men hadde ute alle mine glødeplugger da jeg hadde nye også tok jeg og testet de gamle og ingen glødet når jeg satte strøm på de men det gjorde de nye
så bytta dem i dag
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta glødeplugger i dag de som sto i bilen fungerte ikke 

var ikke antydning til gløding når jeg testa dem på benken 

også tok jeg ut swirlflapsene og sagde av spjellet siden 1 hadde knekt av tidligere lå ingen ting i motor heldigvis 

så blir å bestille blende plugger til swirlflaps 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plutselig sist uke begynt å få enormt med "ladestøy" fra turbo. Samt når jeg stopper bilen så kommer det virkelig mye eksoslukt rundt selve bilen. Kommer også mens jeg kjører og er veldig ubehagelig. Kan dette være tett katalysator? Eller kanskje slange inn til turbo som har sprekk?

 

E39 525 TDS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig variasjon/økning i oljenivå:

Jeg fikk for et par måneder siden et varsel om for høyt oljenivå på motoren. Dette stemte bra med peilepinnen - hadde nok 3-4 dl for mye i bunnpanna. Denne var i utgangspunktet fylt til å være 2-3 dl under maks.

Tok da et olje- og filterskift så fort jeg oppdaget dette, fylte opp med olje slik at det var 2-3 dl under maks som jeg pleier å gjøre. Sørger for å bruke lang tid mellom fyllingene slik at all oljen siger ned og jeg ikke overfyller. Nå har den igjen gitt meg et nytt varsel om at jeg har for mye olje, så da begynner jeg virkelig å lure på hvordan det havner der.

Det første man tenker er toppakning, men jeg har uendret nivå på kjølevæske og ingen tegn tidligere eller nå til at det er kjølevæske i oljen. Dette er 100% sikkert diesel.

Historisk sett så har denne brukt litt olje, ca. 4 dl på 10000 km (jeg kjører over 50000 i året, så det blir noen skift). Siden den trolig har litt forbrenning av olje, så er det jo desto mer innsig av diesel her, så oljen blir nok litt tynnere enn det som er lurt.

Er det noen som har noen idé om hvordan det havner der? Det eneste jeg kan forestille meg er at det presses forbi stempelringer, spesielt når den kjører regenerering av partikkelfilter. Jeg har ingen tegn til dårlig kompresjon, så er jo litt i tvil om dette, men jeg har ikke testet det ennå.

Kan også legge til at jeg innbiller meg at dette startet å bli et problem et par måneder etter jeg hadde bilen inne til bytte av registerkjede, men trenger ikke å ha noe å si. Jeg har også gjort noen enkle målinger for å sjekke om det er opplagte tegn til at en eller flere dyser har avvikende innsprøytningsmengde (via INPA), men her er alle dønn like. Jeg vil tro at det utelukker en dyse som lekker forbi og inn i forbrenningskammeret, da ville nok DDE kompensert for dette.

Til info: Dette en gjelder en M57TU2D30 med ca. 350' på telleren (så vidt innkjørt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en 2009 E61 525 D. for noen dager siden kom det varsel om lite vann, fylte på men det gikk kort tid før den sa fra igjen. Synes det var litt ulyd fra reim og reimhjul, også vannpumpe. Det ser ut som det lekker vann rundt vannpumpa.

 I dag tok jeg av oljelokket mens bilen var gang, å da kom det frem en ganske kraftig tikkelyd. Er det noen som ut fra denne videoen kan ha noen ide hva som er galt. Kan det ha noen sammenheng med vannlekkasjen? Eller er det kanskje et resultat av lite vann.

Se vedlagt video

MOV_0355.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva BMW verkstedenes intensjon er, men opplever de som meget vanskelig å få noe ut av annet enn; Du får komme inn på en diagnose med bilen din. Jeg er selv bussmekaniker, og når sjåføren beskriver problemet har jeg en god ide og hva problemet kan være. Vi snakker her om busser fra 2009. 535 er fra 2005 og er elve år gammal og ved å ringe til et merkeverksted skulle en tro de har vært borti samme feil før, og kunne gitt et bedre svar enn det som er nevnt over.

Over til selve problemstillingen: Motor hopper opp og ned på turtall. Alt fra 200-400 rpm under kjøring, og da under delgass, merker lite eller ingenting til dette under pådrag. Man kjenner tydelig at bilen/motor henger igjen når turtall dropper og "der forsvant proppen" når turtall spretter opp. Jeg har byttet LMM (da jeg har fått denne feilkoden flere ganger)uten å resette systemet. Kan det være så enkelt å resette/oppdattere motorstyreenhet også er dette problemet borte? Fikk lest av feilkoder etter bytte av tannstang, fikk da følgende feil: LMM, sylinderballansering og glødeplugger. LMM byttet i sommer og g.plugger enten tidlig vinter 14 eller 15, husker ikke. Noen som har noen ide om hva det kan være? Må bytte batt før jeg går for å resette/oppdatere styreenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trefellern skrev:

Over til selve problemstillingen: Motor hopper opp og ned på turtall. Alt fra 200-400 rpm under kjøring, og da under delgass, merker lite eller ingenting til dette under pådrag. Man kjenner tydelig at bilen/motor henger igjen når turtall dropper og "der forsvant proppen" når turtall spretter opp. Jeg har byttet LMM (da jeg har fått denne feilkoden flere ganger)uten å resette systemet. Kan det være så enkelt å resette/oppdattere motorstyreenhet også er dette problemet borte? Fikk lest av feilkoder etter bytte av tannstang, fikk da følgende feil: LMM, sylinderballansering og glødeplugger. LMM byttet i sommer og g.plugger enten tidlig vinter 14 eller 15, husker ikke. Noen som har noen ide om hva det kan være? Må bytte batt før jeg går for å resette/oppdatere styreenheter.

Slik jaging på turtall henger ofte sammen med girkassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...