Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

På 9.2.2019 den 21.18, TRF skrev:

n57 spesifikt:

CP4 ht pumpe (som på alle nyere dieselmotorer). Når disse ryker blir det betydelig dyrere enn på de eldre bilene. Videre har det vært noen tilfeller av register havari, den slekter jo tross alt på n47 og registeret er i hovedsak likt.

Ellers en fin motor med særs godt potensiale for tuning. 25d og 30d er samme motor (for en gangs skyld), men ikke lik automat kasse. Manuell er like.

 

asmund: feilminne, evt kontrollere indre lekkasje på dyser.

Takker for svar.

Visste seg at når de startet opp bilen på verksted ble det svart røyk og dårlig gange.

Jeg kjørte såpass lite etter at feilen oppstod og fikk også tauet den på Mekonomen verksted.

Turbo og DPF ble byttet og bilen går nå fint og kanskje litt bedre enn før.

Puster kanskje lettere med nytt DPF.

Som et forebyggende tiltak fikk jeg byttet begge termostater. Det gjalp på bedre varme i kupe og en mer stabil og høyere motortemp.

Håper at bilen nå kan fungere fint en god stund...35 grunker.. merkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 23.04, Hpi skrev:

Jeg hadde endel jaging og varierende railtrykk, bytta først regulator på pumpe uten at dette hjalp, bytta så hele høytrykkspumpa men det hjalp heller ikke, viste seg til slutt å være ei dårlig dyse, fant ikke ut dette før de ble kjørt i benk hos Bosch, da hadde jeg ei som gav feil mengde.

Kom til å tenke, jeg syns jeg har over lengre tid fått ganske hard tomgang.. At det er mye som klirrer/vibrerer i bilen liksom.
Er ikke så ille som det beskrives, men virker som den går mye hardere nå en før.. Rører jeg gassen og får den kanskje 50 rpm opp så slutter dette, da går den jevnt og mykt.

Du hadde ikke tilfeldigvis lignende du også?

Syns nesten denne pulserende lyden har blitt verre nå.. Hørte den godt ved passe mye gass rundt 3000 rpm.
Så spørs om jeg snart må til å få testet dysene. 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alpejohn skrev:

Kom til å tenke, jeg syns jeg har over lengre tid fått ganske hard tomgang.. At det er mye som klirrer/vibrerer i bilen liksom.
Er ikke så ille som det beskrives, men virker som den går mye hardere nå en før.. Rører jeg gassen og får den kanskje 50 rpm opp så slutter dette, da går den jevnt og mykt.

Du hadde ikke tilfeldigvis lignende du også?

Syns nesten denne pulserende lyden har blitt verre nå.. Hørte den godt ved passe mye gass rundt 3000 rpm.
Så spørs om jeg snart må til å få testet dysene. 😑

Jeg hadde hard tomgang, hadde også jaging på tomgang. Kan ikke huske om jeg hadde den pulserende lyden du beskriver ved høyere turtall. Hos meg så kunne jeg se at verdiene i Inpa endret seg etterhevrt som problemet ble større.  Problemet mitt startet da problemdysa passerte +5mm3 i korrigering. Den økte jevnt og trutt til +10mm3 da ECU kobler den ut og bilen gikk på 5 sylindre. Så du kan jo begynne med å se om du har noen dyser som har høy korrigering.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hpi skrev:

Jeg hadde hard tomgang, hadde også jaging på tomgang. Kan ikke huske om jeg hadde den pulserende lyden du beskriver ved høyere turtall. Hos meg så kunne jeg se at verdiene i Inpa endret seg etterhevrt som problemet ble større.  Problemet mitt startet da problemdysa passerte +5mm3 i korrigering. Den økte jevnt og trutt til +10mm3 da ECU kobler den ut og bilen gikk på 5 sylindre. Så du kan jo begynne med å se om du har noen dyser som har høy korrigering.

Skal sjekke korrigeringen igjen. 

Har merket nå at den høres ujevn ut av og til bør den står i D/R me brems på.. Men det er ikke sånn at turtallet beveger seg, mulig det er lettere å se det digitalt. Ganske sikker på det har blitt verre siste uka. 

Kom til å tenke på at den har begynt å ryke litt svart siste åra, det har den ikke gjort før. Og ingenting er forandret fra da den ikke sota. Litt har det vært men er betydelig mer nå en før. Så et eller annet har jo forandra seg.. 

Vist det nå går mot å ta ut dysene så håper jeg de ikke sitter fast. :P


Edit:
Med "Pulserende lyd" mener jeg turtallet som går opp og ned, dvs måleren gir ikke utslag, men du hører motorlyden gå opp og ned som om du gir på litt forskiktig bare. Går opp og ned opp og ned liksom.

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Jeg har E60 525 Diesel, den vil av og til ikke starte. Jeg har tatt feilsøking på motoren, og fant ut at partikkelfilter måtte byttes, etter å ha fått fikset den. Så fortsetter denne periodevise feilen. 

Bilen vil ikke starte i et øyeblikk (Kan ta fra par min til et døgn)  jeg har også byttet batteri i håp om at det skal bli bedre men det hjalp desverre ikke.

Har snakket med verksteder, og dette fenomenet høres ukjent ut for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å sjekka korrekturen, på tomgang så det slik ut:

IMG_20190310_155903.thumb.jpg.c3f7f91b00ba08fa05d0f59444c4aa32.jpg

 

 

På tomgang i drive:

IMG_20190310_160107.thumb.jpg.3d48ca9fec706a5ec81b470d747532cb.jpg

 

 

I drive på 1500 rpm ca:

IMG_20190310_160102.thumb.jpg.65a3266d5ef45242457b5e0d29660ff6.jpg

 

Ut i fra dette, ser det ut som dyse nummer 5 har et større problem en de andre. Det er også nummer 5 som har utvendig lekkasje så det er vått rundt dysa. 

Det store spørsmålet da, er om det er nok hold i dette til å satse på at nummer 5 har et problem.. Jeg skal få testet returmengde også da, det vil vel kanskje forsterke mistanken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alpejohn skrev:

@Fors

Dine var jo enda verre en mine.. :-P 
Merker du noe ujevn gange mens du kjører da?

Ja voldsomt også fra -3 til +5 😅 lurer på om tidligere eier kan ha fått noe luguber mapp på den som kan gjøre dette, så vurderer å få den mappet på nytt. 

Merker ikke noe ujevnt under kjøring før jeg kommer opp i 90 sone, da vibrerer den opp til 110+- ved forbikjøring. Så om det er dyser/map eller vibrasjonsdemper vet jeg enda ikke, håper ikke at dysene må byttes da jeg har sett videoer da dem løfter bilen av bakken bare ved å løfte i dysene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Jeg skulle likt å vist hvilke verdier som er akseptable.. Ser ikke ut til å finne så mye om det på nettet. 

Men flere som sier at pluss verdier er mindre heldig, å minus er bedre. Men det er jo ikke akkurat noe å rette seg etter. Og det er vel forsovidt kanskje ikke denne avlesninga av verdier heller, men greit å vite hvilke verdier som skal gjelde.

Noen som vet? 

Lurer også på om dette er mulig å sjekke i Rheingold, og hvor jeg evt finner det? 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene er såvidt jeg vet +5 og -4.  Når korrigering passerte +5 begynte den så smått å jage på tomgang. Når den passerte +10 ble dysa kobla ut av ECU slik at motor da gikk på 5 sylindre. Men jeg tror dysene jobber parvis slik at hvis en har veldig høy + korrigering så vil den andre i "paret" få endel - korrigering. Ihvertfall var det slik hos meg at den jeg hadde problemer med hadde veldig høy + korrigering, alle de andre hadde da endel - korrigering utenom 1 som hadde +1. Den jeg hadde problemer med ga også 10% lavere mengde enn de andre slik at det gir en viss logikk

dyser.JPG

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hpi
Takker!
Da er det jo ikke så ille med meg.. Men likavel jager den når man gir på moderat, tror det skjer mest på kald motor.
Testa litt i ste igjen, å fikk den opp i ca +3.8 ved ca 1400 rpm (kjøring).

Merket også at om jeg gassa å holdt den litt oppe, når jeg da slapp opp igjen datt den til tomgang for så å gå litt ned/opp - ned opp gjentatte ganger før den normaliserte seg.. Så den jaget ei lita stund..

Eneste merkelige jeg kan se på livedata er railtrykket som tidvis går en del opp og ned.. Selv ved kjøring  virker dette å være det eneste som beveger seg merkelig.. 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alpejohn Nei tror ikke dine dyseverdier skulle lage noe problemer. Du kan jo måle indre lekkasje for å være sikker men jeg trodde gjerne at de med høy indre lekkasje også hadde høy korrigering.   Det enkleste og rimeligste er vel å bytte regulatoren på HT pumpa som en start. Det sitter en liten O-ring på "akselen" på regulatoren. Mener jeg har lest denne kan bli slitt/ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...