Fredrik 90 Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 Nå har jeg søkt litt rundt på nettet og leste det som står der, det meste relaterer seg til tikking ifra løftere eller kamakslinger som nevnt over her (som jeg også skrev om innledningsvis). Som jeg forstod dette så er det en kombinasjon av dårlig smøreoppsett i toppen og lange service intervaller/dårlig vedlikehold. Det menes også at i 2008 så ble toppen på disse motorene redesignet for å gi bedre smøring, noe som vist nok skulle hjelpe på de issues som var. Men er dette nok til å ikke anbefale motoren, jeg mener det er jo ikke akkruat alvorlige feil som lett kan føre til totalhavari. Så er også spørsmålet hvor utbredt er egentelig dette, verkstedfolkene her ser jo kun de motorene som sliter og ikke de som fungerer fint Ett søk på Autopower.se viser også at N52 motoren ikke nevens nevneverdig, derimot N53 og M54 står det litt av hvert om. eriksen76 reagerte på dette 1
-Roger- Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 På 17.9.2014 den 21.07, bcRichard skrev: Jobber også som mekaniker på ett BMW servicepunkt å kan bekrefte at disse motorene ikke er helt god.. Har også hatt kontakt med svensk bilgaranti som også har erfaring med disse motorene som dårlige! Samtidig tror jeg ikke det å eie en bil med disse motorene trenger å være så stort hodebry som noen skal ha det til. Jeg tror mange av problemene kan løses med hyppigere oljeskift å lengre kjøreturer. Har sett ett mønster på hvordan bilene blir brukt å vedlikeholdt om hvorvidt problemene oppstår. Det er forøvrig en kjempefin motor å kjøre med mye bunndrag og bra drag over hele registeret, liker godt å kjøre denne motoren. Dog noe høyt forbruk. Takk for info Men ville du unnviket denne siden den ikke har vært langkjørt? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51736993 Jeg får bilen for 230000 + reg. Damen som har eid den er i 70 årene, bilen har stått i garasje siden den var ny. Og er mindre brukt etter hvert år pga dårlig helse. Forrige service var for 1 år og 1500km siden. Det jeg tenker på som positivt, er at den er nest billigst på Finn, med nesten 1/3 av av km standen... Men klart, om motoren havarerer går jeg på en smell...
axept Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 Hadde ikke tenkt så nøye på det. Kan ikke tenke slik om alle biler en kjøper. Noen feil har vel de fleste. Dette sier jeg for å prøve å tenke positivt på mitt kjøp N47 er vel ikke noe bedre.... "rasle-rasle-pling-klonk-havari"-register Fredrik 90 reagerte på dette 1
Werther Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 På 17.9.2014 den 21.28, Fredrik 90 skrev: Men er dette nok til å ikke anbefale motoren, jeg mener det er jo ikke akkruat alvorlige feil som lett kan føre til totalhavari. Så er også spørsmålet hvor utbredt er egentelig dette, verkstedfolkene her ser jo kun de motorene som sliter og ikke de som fungerer fint. Enormt oljeforbruk er faktisk en alvorlig feil som fort kan føre til totalhavari. Det er utrolig irriterende å eie og kjøre en bil med høyt forbruk, fordi man konstant står og peiler olje i frykt for at den går tom. Og med en E90 med elektronisk peilepinne som viser litt ustabilt uten korrekte mål blir det enda mer stressende. Verkstedfolk ser selvfølgelig alle BMW.motorer som følger serviceheftet, både gode og dårlige. Og når 3 mekanikere kun her i tulletråden i løpet av en random onsdag kan bekrefte problemene, så synes jeg ikke du skal feie ting under teppet. Julianv og noekult reagerte på dette 2
Cbrooen Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 Hva syntes folk om disse? Noen som har prøvd en 9000 aero? http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=1806152&finnkode=51686050 Personlig har jeg alltid likt saab spesielt første 99 og 900. Men liker også 9000. Selvfølgelig i aero versjonen.. Har tidligere hatt saab, men aldri ordentlig saab... Synd de gikk konk, for de hadde stort potensiale og med historikk som en av de eldste bilprodusentene. Synd GM drepte de, med sine amerikanske biler som skulle lanseres i Europa... Stor mulighet for pruting på disse bilene vil jeg tro?
noekult Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 Skikkelig Saab er gromt <3 Cbrooen reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 På 17.9.2014 den 21.58, Werther skrev: Enormt oljeforbruk er faktisk en alvorlig feil som fort kan føre til totalhavari. Det er utrolig irriterende å eie og kjøre en bil med høyt forbruk, fordi man konstant står og peiler olje i frykt for at den går tom. Og med en E90 med elektronisk peilepinne som viser litt ustabilt uten korrekte mål blir det enda mer stressende. Verkstedfolk ser selvfølgelig alle BMW.motorer som følger serviceheftet, både gode og dårlige. Og når 3 mekanikere kun her i tulletråden i løpet av en random onsdag kan bekrefte problemene, så synes jeg ikke du skal feie ting under teppet. Er vel ikke enorme oljeforbruk det er snakk om, ellers så hadde min E90 god gammeldags peilepinne Jeg feier ingenting under teppet, holder alle muligheter åpner og de er interessant å høre meningene ifra BMW mekanikere også. Grunnen til at jeg tviler er fordi jeg hører forskjellige versjoner her, men jeg er åpen for å endre standpunkt om det motsatte blir bevist ordentlig Men så spør jeg igjen, er virkelig disse issuesene nok til å ikke anbefale motoren? Jeg mener, alle motorer har sine svakheter og her har vi fått belyst N52 sine svakheter.
Tzunami Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 Saab er gromt ja naboen er helt saabfrelst, så har vært flere 9000 i veien her, et par viggen, 900 ombygd til 9-3 samt en han alltid holder ved: en 900 aero cab... Den er dønn strøken, og er 110% rustfri! dyp rolig bromming fra den, og han bruker den til hverdagskjøring i ny og ne men blir alltid parkert med softtoppen på og trekk over det igjen Har alltid hatt lyst på 9-3 viggen, helst i 3dørs, og da gjerne i viggengul selv om blåfargen også er fin, naboen hadde en i hvit, som var fantastisk tøff! Eneste som irriterer meg er at det er fwd :/ Edit: sånn som dette Edit #2: Viste seg at dette faktisk er den naboen min bygde, og er kjent på saab turbo-forumet Siklet på denne som 17-åring hver gang jeg gikk forbi den, og tenkte at en sånn ville jeg ha som førstebil men så endte jeg med en e34, og her sitter jeg i dag og skriver på BMW-forum, og ikke Saab-forumet Cbrooen reagerte på dette 1
Werther Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 På 17.9.2014 den 22.06, BmwChris skrev: Hva syntes folk om disse? Noen som har prøvd en 9000 aero? http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=1806152&finnkode=51686050 Personlig har jeg alltid likt saab spesielt første 99 og 900. Men liker også 9000. Selvfølgelig i aero versjonen.. Har tidligere hatt saab, men aldri ordentlig saab...Synd de gikk konk, for de hadde stort potensiale og med historikk som en av de eldste bilprodusentene. Synd GM drepte de, med sine amerikanske biler som skulle lanseres i Europa... SAAB er gromt på den måten at det er småsjeldent langs veiene og design som skiller seg ut. Men jeg synes ikke vi skal glorifisere merket bare fordi det har gått i grava sammen med Elvis. Husk at SAAB ikke tjente et rødt øre etter 1987 - de var en økonomisk fiasko. Og i kombinasjon med automatkasser og turboer med dårlig holdbarhet, samt kjipe, understyrte kjøreegenskaper er det ikke en veldig fristende pakke. Angående 9000 - jeg ville da heller valgt en 164. Da skiller du deg virkelig ut på veien.
adne95 Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 angående Saab, prøvde en grom saab i fjor sommer, 9-3 aero X var fikla litt med, så hadde vel ca 320-330hk (280 org), og firhjulstrekk.. sikkert artig på vintern
Mattae Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 ang e90 og oljeforbruk, syns det var veldig greit at det var elektronisk peilepinne på min e90 320i(n46), siden den brukte så mye var det greit den sa ifra selv når den ville ha en liter Kommer aldri til å eie en sånn motor igjen jeg vertfall, slapt og kjedelig drag, høyt oljeforbruk, valvetronic feil ++ vet folk har hatt DYRE reperasjoner på det(bla StigJ her inne). Valvetronicen begynte å tulle på min og, men resatt det på bavaria så fungerte det den lille stunden til jeg hadde bilen. En kompis hadde en 316i e46 med n46, slukte ennå mer olje enn min den(snakk om en liter ver 1-2 uke)
-Roger- Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 På 17.9.2014 den 22.54, Mattae skrev: ang e90 og oljeforbruk, syns det var veldig greit at det var elektronisk peilepinne på min e90 320i(n46), siden den brukte så mye var det greit den sa ifra selv når den ville ha en liter Kommer aldri til å eie en sånn motor igjen jeg vertfall, slapt og kjedelig drag, høyt oljeforbruk, valvetronic feil ++ vet folk har hatt DYRE reperasjoner på det(bla StigJ her inne). Valvetronicen begynte å tulle på min og, men resatt det på bavaria så fungerte det den lille stunden til jeg hadde bilen. En kompis hadde en 316i e46 med n46, slukte ennå mer olje enn min den(snakk om en liter ver 1-2 uke) N46 også? Vil det altså si at alle bensinmotorene i den tidsperioden var så dårlige? Jeg er nesten helt sjokkert når jeg leser her.. Har trodd hele tiden at det var dieselmotorene som man risikerte dyrt vedlikehold og problemer med. Aldri hørt om disse bensinmotorene. Trodde seriøst de gikk for å være "Skuddsikre" som m50/52...
noekult Skrevet September 17, 2014 Skrevet September 17, 2014 På 17.9.2014 den 23.38, -Roger- skrev: N46 også? Vil det altså si at alle bensinmotorene i den tidsperioden var så dårlige? Jeg er nesten helt sjokkert når jeg leser her.. Har trodd hele tiden at det var dieselmotorene som man risikerte dyrt vedlikehold og problemer med. Aldri hørt om disse bensinmotorene. Trodde seriøst de gikk for å være "Skuddsikre" som m50/52... Selv veldig overrasket...
K-E Skrevet September 18, 2014 Skrevet September 18, 2014 Og slikt kommer bare frem om man ser bort fra glorifiserte tester i tyske magasin og heller ser på brukererfaringer. I rest my case. Thomaz og Julianv reagerte på dette 2
Julianv Skrevet September 18, 2014 Skrevet September 18, 2014 På 17.9.2014 den 22.13, Fredrik 90 skrev: Er vel ikke enorme oljeforbruk det er snakk om, ellers så hadde min E90 god gammeldags peilepinne Jeg feier ingenting under teppet, holder alle muligheter åpner og de er interessant å høre meningene ifra BMW mekanikere også. Grunnen til at jeg tviler er fordi jeg hører forskjellige versjoner her, men jeg er åpen for å endre standpunkt om det motsatte blir bevist ordentlig Men så spør jeg igjen, er virkelig disse issuesene nok til å ikke anbefale motoren? Jeg mener, alle motorer har sine svakheter og her har vi fått belyst N52 sine svakheter. Det er faktisk ganske drøyt oljeforbruk på mange av disse. Og N52b25a har iallefall elektronisk peilepinne som funker overrraskende bra Årsaken til forskjellige versjoner kan vel tenkes er at det finnes en del forskjellige problemer som har samme symptomer Det du ikke kan forsvare er noe så alvorlig som at toppen løsner og kjedet hopper. Ingen motorer med normalt kjøremønster skal klare dette. Samt tette oljekanaler, dårlig smørning (som resulterer i veldig slitt kamaksel på kort tid) m.m. Tips til deg Roger, vis du kjøper den så få på noe olje med skikkelig rensemiddel i (ala diesel-olje) samt kontroller returventilene fra topp til bunn. Disse kokser seg og den klarer ikke sirkulere oljen slik den er laget for. Vis den har rufsete tomgang/halvfusk på mellomregisteret så skifter du vanos-solenoidene. Dette er de mest kjente feilene Evt vis den er fuktig i framkant av motoren så lekker den nok ut pakningen bak den eksentriske kamaksel-sensoren og sensoren ryker kjapt. Lykke til!
Anbefalte innlegg