Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skal ligne bra på den lille pusen der du ja tenker jeg :lol:

Synes ikke vi skal dra inn Jonas Lie i dette.. Han jobber faktisk..!

Skrevet

Se der ja, sykdommen med å sitte oppe med 3 faner samtidig. Jonas var han som ikke fikk kjøpe E34'n og ikke skjønte hvorfor... Sønn av tidl kollega av øksa. Prøver å forklare at det var ikke ett prosjekt for en servitør i resturantbransjen. Sorry mac.. ble litt hektisk her ett øyeblikk..

Skrevet
Han hørtes ikke ut som en som skal kjøpe noe prosjekt nei ;) 3 faner?? teller 7 faner i skrivende øyeblikk.. Stålkontroll!

Har vært på jobb i 14 timer i dag og sitter nå på "overtid" på nettet... Er helt ødelagt nå...

Skrevet

Da foreslår jeg senga!! Skal i alle fall finne den nå, og opp i morgen og få i vei den gode gamle MZ 175`n 8) Krysser fingrer og tær for at den stårter og går, så fattern kan stupe i potthjelmen og kjøre på veterantreff på lørdag :lol: Det skal bli et evig bra syn :lol: :lol: :lol:

Skrevet

Er klar for køya ja.. Nyte fridagen i mårra etter å ha kjørt barn/kjærring på skole/jobb...

Skrevet

Sant.. Var hjemme hos en kar på slutten av -80 tallet en gang, han bodde hjemme hos foreldrene sine og hadde "gutterom" i kjelleren. Der hadde han ett annlegg til over 500.000,- og da snakker vi -80 tallets kronasjer altså. Subwoofer'n var på 24"!!! Han hadde også en Audi 200 Quattro i garasjen...

På 80 tallet så var det jo mange sånne da! Onkelen til dama hadde i 1986 i en alder av 22 år en 85 modell BMW 635 CSI og en eller annen hissig R sykkel og en 21 fots Phantom med 2x 250 hk. Han var ikke mer en lastebilsjåfør :wink: Senere på 80 tallet hadde han en E30 Alpina også :) Jeg forøvrig hadde en onkel som igjennom 80 tallet hadde ny MB 560 SEC, MB 560 SE AMG og kjøpte ny MB 500 SL til kona, han hadde også en E28 M535 men han likte ikke BMW så han bytta den i en Maserati Quattroporte Biturbo :roll: Han var sørlandets største entrepenør da så penger var vist ikke noen sak, ergrer meg over at jeg ikke er født 20 år tidligere :evil: (ser for meg at jeg da på slutten av 80 tallet hadde hatt en 85-86 E30 325IX :wink: )

Var mange med fete saker på 80 tallet! Man kan jo bare se hvor mange av E32ene her i landet som faktisk er solgt nye i landet :wink:

han har ikke vært med på luksusfellen nå i det siste da? hehe :P

Vel han onkelen til dama kjører fortsatt lastebil MEEN han bor i en campingvogn og kjører 2011 Audi A4 Allroad da :wink: Min onkel er dessverre død men han gikk rasende konk utpå 90 tallet da! Likevel! siste bilen han hadde var en 06 MB S500 så han kjørte luksusmercer til hans død :wink:

Skrevet
Han hørtes ikke ut som en som skal kjøpe noe prosjekt nei ;) 3 faner?? teller 7 faner i skrivende øyeblikk.. Stålkontroll!

Telte ca 70 faner fordelt på 5 browsere her. 3 firefox og 2 IE. :P

Skrevet

Haha, okei, DA hadde det nok gått i surr her ja :lol: Funker IE med mange faner opp da? Aldri gjort her i gården.. Men altså, 70(!!!!) faner?? Hva i alle dager holder du på med? :P

Skrevet
Haha, okei, DA hadde det nok gått i surr her ja :lol: Funker IE med mange faner opp da? Aldri gjort her i gården.. Men altså, 70(!!!!) faner?? Hva i alle dager holder du på med? :P

Det er vel rent latskap. Tenker at jeg må åpne en ny side i en ny tab i tilfelle jeg vil tilbake til den forige. Ender opp med at de går i glemmeboka og at jeg aldri besøker dem igjen.

For å gi et eksempel. Jeg lukka alle fanene når jeg telte dem, slik ser det ut nå.

Untitled-7.png

Jeg begynner som regel ikke å lukke vinduer, tabs og program før jeg har fylt opp minnet på pcen. :P

Skrevet
Folk sier at Passat, A6 og Octavia er samme biler. Hvorfor koster en 2006 modell Passat med lite på telleren 150 + mens en A6 koster 230 + da?

Fordi "like" i denne sammenhengen absolutt er relativt. De deler en tilpasset platform samt i mange tilfeller bevegelige deler i drivverket, men når det gjelder oppheng, støydemping og opplevd kvalitet (spesielt kvalitet på interiørdetaljer) er det temmelig stor forskjell på modellene. Det spares litt overalt... helt fra måten Audi demper slamring fra hjulopphenget i forhold til en Skoda... til Audiens kvalitet på stoffet/skinnet på setene i forhold til en VW. Hvorvidt en Audi så er verdt 80K ekstra i forhold til en VW eller en Skoda kan kun du avgjøre.

Skrevet

På 80 tallet så var det jo mange sånne da! Onkelen til dama hadde i 1986 i en alder av 22 år en 85 modell BMW 635 CSI og en eller annen hissig R sykkel og en 21 fots Phantom med 2x 250 hk. Han var ikke mer en lastebilsjåfør :wink: Senere på 80 tallet hadde han en E30 Alpina også :) Jeg forøvrig hadde en onkel som igjennom 80 tallet hadde ny MB 560 SEC, MB 560 SE AMG og kjøpte ny MB 500 SL til kona, han hadde også en E28 M535 men han likte ikke BMW så han bytta den i en Maserati Quattroporte Biturbo :roll: Han var sørlandets største entrepenør da så penger var vist ikke noen sak, ergrer meg over at jeg ikke er født 20 år tidligere :evil: (ser for meg at jeg da på slutten av 80 tallet hadde hatt en 85-86 E30 325IX :wink: )

Var mange med fete saker på 80 tallet! Man kan jo bare se hvor mange av E32ene her i landet som faktisk er solgt nye i landet :wink:

80-tallet var utvilsomt kult hvis man hadde mange penger, men slik er det jo idag også. Den store forskjellen på 80-tallet og idag er at det er langt mer alminnelig å ha mange penger idag... det er mange flere velstående mennesker idag enn det var på 80-tallet.

Dagens økonomi er basert på forbruk... bruk & kast (eller kjøp nytt). Skiftet kom rundt 1990 da muren falt i Berlin og de liberale økonomiske prinsippene som en følge av dette gjorde sitt inntog i tidligere lukkede samfunn som f.eks Kina. Diverse forbruksvarer som klær og elektronikk ble plutselig ekstremt billige. Ingen var lenger villige til å betale 3000 kroner for en klassisk britisk håndstrikket genser av høyeste kvalitet når H&M solgte en billig kopi for 300 kroner. Motebransjen gearet opp fra primært 2 sesonger i året (vår/sommer og høst/vinter) til 4 sesonger eller mer. Den billige kopigenseren fra H&M var kanskje kul i en sesong men heller ikke mer. Millioner av unge tennåringer ble de neste 10-15 årene opplært til å kjøpe mange nye og billige klær hele tiden istedenfor å satse på en mindre garderobe av høy kvalitet.

Tilsvarende med elektroniske varer som f.eks stereoanlegg, TV, PC, Mp3 spillere og ikke minst mobiltelefoner. Ingen var lenger villige til å betale en halv formue for en rørforsterker fra Mark Levinson når det hele tiden kom nye og billigere forsterkere (digitale) som var mye bedre tilpasset den elektroniske revolusjonen der spesielt proprietære systemer var dødsdømte. Bang & Olufsen skjønte aldri dette og den regningen betaler de nå.

Det var tilsvarende med biler også. Etter en ekstrem nedtur, som en følge av oljekrisen på 70-tallet når det gjelder innovasjon og kvalitet, ble bilene bare bedre og bedre. Toppen kom på midten/slutten av 80-tallet med ikonet Mercedes-Benz W124 som det mest kjente eksempelet. Så kom omslaget på 90-tallet og bilfabrikkene måtte omstille produksjonen i takt med at folk ønsket en såkalt individuell stil... nisjeprodukter. Istedenfor å konsentrere seg om å bygge tre-fire modellserier måtte bilfabrikkene plutselig bygge 8-10 modellserier for å overleve. Enden på den historien var kjempefusjoner mellom bilprodusentene samt oppkjøpsbølgen av mindre solide bilfabrikker. Gode eksempler i denne sammenhengen er fusjonen mellom Chrysler og Mercedes-Benz samt at BMW kjøpte Rolls-Royce. Bilprodusentene fikk plutselig hendene fulle med alt annet enn å produsere gode biler.

Det ironiske... eller triste med denne historien er at det intet nytt er under solen... iallefall ikke når det gjelder markedsøkonomien. Etter at millioner av mennesker hadde finansiert kjøpefesten for lånte penger kom finanskrisen. Finansmarkedet var i praksis insolvent og det var ikke flere penger å låne ut. Kapitaltørke er det samme som arbeidsløshet og det er det vi opplever nå. Kina er ikke like attraktivt som produsentland og mange profilerte merkeprodusenter føler (eller ønsker å signalisere) et sosialt ansvar ved å produsere der deres kunder primært befinner seg... altså i vesten. Made in USA, Hergestellt in Deutschland, Made in EU, British Quality.... får plutselig en ny mening økonomisk, ideologisk og ikke minst miljømessig (kortest mulig vei fra produsent til forbruker). Et skikkelig déjà vu med andre ord. Jeg er rimelig sikker på at vi om to-tre år kommer til å oppleve en samling i bånn og at den britiske kvalitetsgenseren til 3000 kroner (idag 5-6000 kroner) kommer til heder og verdighet igjen.

Skrevet

80-tallet var utvilsomt kult hvis man hadde mange penger, men slik er det jo idag også. Den store forskjellen på 80-tallet og idag er at det er langt mer alminnelig å ha mange penger idag... det er mange flere velstående mennesker idag enn det var på 80-tallet.

Over en kopp kaffe begynte jeg å reflektere litt over hva jeg egentlig tenkte på i denne sammenhengen. Det var uten tvil færre mennesker med mye penger på 80-tallet og samfunnet som helhet var heller ikke så rikt som idag. På den annen side var den økonomiske forskjellen på folk også mye mindre på 80-tallet. Noen få var velstående, de fleste tilhørte hva vi idag omtaler som middelklassen og noen få var fattige. Virkelig rike familier kunne telles på et par hender. Jeg tror ikke at det fantes noen egentlige milliardærer på 80-tallet. Iallefall ingen med en personlig formue på over en milliard kroner.

Idag finnes det ganske mange rike med en personlig formue på flere hundre millioner kroner og noen få har flere milliarder kroner i formue. Middelklassen har blitt rikere, men den har også blitt mindre. Ganske mange faller igjennom og ender opp i som relativt fattige uten å mangle basale ting for å overleve. Noen få er virkelig fattige. Den relative økonomiske forskjellen på folk øker dramatisk og det ser dessverre ut som om denne utviklingen akselererer.

Samfunnskaken har blitt mye større, men den fordeles skjevere enn den gjorde på 80-tallet. De fleste har fått mer, men noen har fått veldig mye mer med årene.

Jeg tror derfor at vi går inn i en tid med kraftig radikalisering av samfunnet. Jeg tror ikke at dagens unge i storbyene aksepterer at de ikke kommer inn på boligmarkedet hvis de ikke har velstående foreldre å falle tilbake på. Å ende opp som evige leieboere uten at utleiemarkedet er kraftig regulert gir ingen mening så lenge utleieprisene og andre kostnader stiger mer enn lønningene. Hvis arbeidsløsheten i Norge, i likhet med resten av Europa, også begynner å stige kraftig er helvete løs.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...