Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
":1122y7xd]

Naboen kom forresten hjem fra ferie og klarte å knekke nøkkelen i sikkerhetslåsen på døra. I tillegg til at det er LITT kjipt å komme hjem fra ferie utpå kvelden, med samboer og barn på 6 mnd, og ikke komme seg inn, er det også litt kjipt at de måtte ut med 5000,- til en låsesmed for å komme seg inn...

What... hele 5000 kroner!!... Ågerpris og ren utnyttelse av folk i en vanskelig situasjon. Uforskammet er det. Vi måtte ha en ny utgangsdør pga. et innbruddsforsøk og prisen for to nye godkjente låser (byttet terrasselåsen også når vi først var igang) samt arbeide var ca. 2300 kroner inkl. mva.

Kommer vel litt ann på tidspunkt på døgnet. Blir det utenfor åpningstid skal vel personen som rykker ut ha overtid, han fakturerer hjemmefra osv... så kan nok hende at selskapet kan forsvare kostnaden. Ellers er jeg enig i at 5000,- var dyrt.

Skrevet
Kanskje det. Men registrert på hittegodskontoret nå. Håpe det hjelper noe.. Gidder ikke legge sjela mi i å finne igjen eieren. Selvfølgelig kjedelig for eieren å skifte mange låser, men billigere det enn at feil mennesker finner nøkkelen og bryter seg inn i bod, leilighet osv..

lokalavisen :wink:

Skrevet
Kanskje det. Men registrert på hittegodskontoret nå. Håpe det hjelper noe.. Gidder ikke legge sjela mi i å finne igjen eieren. Selvfølgelig kjedelig for eieren å skifte mange låser, men billigere det enn at feil mennesker finner nøkkelen og bryter seg inn i bod, leilighet osv..

lokalavisen :wink:

ville også skrive det ,men i oslo er det kanskje ikke noe lokal avis ? :P

Skrevet

Er det noen råtasser på elektroteknikk her? Dagens hjernetrim :)

Oppgave.jpg

Motstander kOhm selvfølgelig.

Strømmen over hver motstand er jo grei.

Ir1 = 80mA

Ir2 = 42,55mA

Ir3 = 29,4mA

Total = 152 mA (ca)

Oppgaven: For å få halvert strømmen i koblingen skal det kobles inn en trådviklet motstand i serie med kretsen på figuren. Hvor mange meter konstantantråd med en diameter på 0,2 mm må denne motstanden lages av? (rho = 0,5)

For å halvere strømmen i koblingen mener jeg at spenningen må halveres. Hvis man regner ut totalmotstanden for parallellkoblingen er den 1316 Ohm. Altså må jo motstanden av konstantantråden være 1316 Ohm, så spenningsfallet over den blir 100V. Noen som kan regne ut hvor lang tråden må være? Har regnet ut flere ganger med forskjellige verdier som virker logiske. Har svaret, og har regnet meg baklengs utifra svaret og finner ikke logikken i hvor de har det svaret fra. Så mistenker fasit-feil..

L = (R * A) / Rho = (1316 * 0,2) / 0,5 = 526,4 Meter. Noe som er feil :P

Skrevet

Nei, kanskje ikke.. Men for eksempel BA har jo en side som kalles summetonen.

Hehe, Norges største by og så har de ikke lokalavis en gang?? :)

Skrevet

Har folk erfaring med merket "Febi" som GS Bildeler leverer eller? Det er alternativ vare i forhold til original, og koster gjerne langt under halvparten pr. del til min bil. Regner med at dette er bedre enn "Biltema kvalitet"? Eller bør jeg gå for originalt selv om det blir dobbelt så dyrt?

Skal ha bremseklosser, bremseskiver, clutch + "lager i svinghjul", bærearm foran høyre side, dempere foran og sett med fjær bak.

Edit; Støtdempere og fjærer, det er alltid oppgitt pris pr. stk. ikke sant?

Skrevet

Ville valgt alternativ vare jeg om man ikke har en hel hæv av penger å bruke ;) De Funker meget bra syns jeg! Og vill tro det er bedre enn biltema kvalitet :)

Skrevet

Okey, takk for svar. Var keen på å oppgradere bremsene foran i samme slengen, men ser ikke ut som EBC Brakes o.l. leverer klosser til bilmodellen da :P Hvem ønsker seg bedre bremser på en daff 518i uansett (bortsett fra nerder som meg).

Tilbake til spm. jeg la til i "første" posten: Pris på dempere og fjær er alltid oppgitt i pris pr. stk., ikke sant?

Skrevet

Det jeg har av febi (understellsdeler) har fått overflaterust etter et års tid i bruk.

De gamle slitte delene som ble byttet ut, hadde ikke slik rust.

Skrevet

Åh, ikke bra... Får se etter bremseskiver et annet sted. Man får bremseskivene til 1/3 pris, spørsmålet er da om det ikke er like greit å bytte del hvert 2. år (x3, altså 6 år) enn å kjøpe originaldel og ha det i 6 år? Hmm.

Skrevet

De understellsdelene, har di samme grunning som koed sine har? Med mindre du mener bremseskiver da mr Hafsmo :P Tenker på stag og sånn.

Skrevet
Åh, ikke bra... Får se etter bremseskiver et annet sted. Man får bremseskivene til 1/3 pris, spørsmålet er da om det ikke er like greit å bytte del hvert 2. år (x3, altså 6 år) enn å kjøpe originaldel og ha det i 6 år? Hmm.

Jeg kjøpte borrede skiver på Schmiedmann, kjøpte i tillegg en "spesiallakk" (sølv) for bremseskiver hvor det fulgte med en sjablong som jeg klippet ett hull i og la over skivene før jeg lakket dem. Dette gjorde jeg før jeg tok dem i bruk. I tillegg børstet/sandblåste jeg kalipperene og lakket dem med samme lakk.

Til disse skivene brukte jeg std klosser, og jeg hadde sykt deilige bremser. Synes bremsene som jeg hadde på E34'n var bedre enn på 1'ern vi har nå. Så det blir vel ett skivebytte etterhvert.

Bremsene føltes slik at når jeg gav pedalen ett visst trykk og holdt den der så ble "bremsekraften" bedre og bedre etterhvert som bremsene ble varmere. Nå må jeg liksom trykke hardere og hardere på pedalen.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...