Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel... villkåret for forvaring er fare for gjentagelse. Hvis Breivik innser uhyrlighetene i det han har gjort underveis i soningen, er det ikke noe i veien for at dette kan unngås. Uavhengig av hvor alvorlig forbrytelsen han har gjort er, kan man ikke holde noen i forvaring med mindre det er sjanse for at han gjør det samme igjen når han slipper ut... Så det er faktisk ganske store sjanser for at vi ser Breivik ute igjen om 21 år i lengste fall, tilbake i atføring, med bolig og turer på butikken og i bybildet..

Merkelig tanke egentlig, men det er vel kanskje prisen å betale for det rettssystemet vi har i dag..

Jeg er ikke enig. Intet tyder idag på at Breivik er ferdig med sitt oppgjør med venstresiden i norsk politikk (les: de som etter hans mening er ansvarlige for innvandringspolitikken). Slipper han ut er jeg temmelig sikker på at han vil prøve å plassere mest mulig av dette ansvaret og hevne innvandringen igjen så godt som det kan la seg gjøre. Han er, etter eget utsagn, parat til å dø for saken... målet helliger midlet.

Jeg er i tillegg rimelig sikker på at regjeringen vet hvor skoen trykker i denne saken. De vet at Breivik har stor sympati i mange miljøer (dog kun politisk... absolutt ikke når det gjelder virkemidlet) og dette er også årsaken til at den generelle terrorberedskapen har fått betydelig mer fokus i tiden etter 22. juli (les: bl.a navneendringen til Justis- og beredskapsdepartementet). Var man helt sikker på at Breivik er unik ville dette ikke i den grad ha vært nødvendig.

Skrevet

Faren min, som er en meget seriøs mann, for å si det mildt, fortalte meg at han og ei barndomsvenninne hadde prøvd spiritisme mens de var rundt 18-20 år gamle. Begge satt med øynene igjen, og åpnet ikke før glasset hadde stoppet. Det fungerte visst skremmende bra...! Han husket ikke alle spørsmålene og svarene de fikk, men han husket det mest "skremmende". Nabokjerringa hadde akkurat daua, og de spurte hvor hu befant seg. Da fikk de som svar "gud i himmel". Synes det er litt skremmende jeg!

Skrevet
Det har en gang i blant blitt diskutert litt rundt lokalaviser og skrivefeil her inne, nå la jeg merke til noe på statusen til en av våre lokale journalister, og man kan jo begynne lure når de ikke engang kan ordet restaurant..

Eller restuaruant som hun kaller det..

Det er veldig mye feil der ute! Elsker også de som bruker ordet fett når de henviser seg til målgruppen 35+. Kvantitet fremfor kvalitet er også vakkert.

Skrevet

Vel... villkåret for forvaring er fare for gjentagelse. Hvis Breivik innser uhyrlighetene i det han har gjort underveis i soningen, er det ikke noe i veien for at dette kan unngås. Uavhengig av hvor alvorlig forbrytelsen han har gjort er, kan man ikke holde noen i forvaring med mindre det er sjanse for at han gjør det samme igjen når han slipper ut... Så det er faktisk ganske store sjanser for at vi ser Breivik ute igjen om 21 år i lengste fall, tilbake i atføring, med bolig og turer på butikken og i bybildet..

Merkelig tanke egentlig, men det er vel kanskje prisen å betale for det rettssystemet vi har i dag..

Jeg er ikke enig. Intet tyder idag på at Breivik er ferdig med sitt oppgjør med venstresiden i norsk politikk (les: de som etter hans mening er ansvarlige for innvandringspolitikken). Slipper han ut er jeg temmelig sikker på at han vil prøve å plassere mest mulig av dette ansvaret og hevne innvandringen igjen så godt som det kan la seg gjøre. Han er, etter eget utsagn, parat til å dø for saken... målet helliger midlet.

Jeg er i tillegg rimelig sikker på at regjeringen vet hvor skoen trykker i denne saken. De vet at Breivik har stor sympati i mange miljøer (dog kun politisk... absolutt ikke når det gjelder virkemidlet) og dette er også årsaken til at den generelle terrorberedskapen har fått betydelig mer fokus i tiden etter 22. juli (les: bl.a navneendringen til Justis- og beredskapsdepartementet). Var man helt sikker på at Breivik er unik ville dette ikke i den grad ha vært nødvendig.

Per dags dato virker forvaring som den mest sannsynlige utveien, jeg er enig i det. Mitt poeng er dog at i den grad 21 år i fengsel forandrer et menneske, så kan det godt tenkes at villkåret for forvaring ikke er oppfyllt den dagen spørsmålet kommer opp, altså om tidligst 17-21 år. Dette er et klinisk spørsmål, ikke et politisk et... psykologer skal evaluere han og vurdere i hvilken grad han fremdeles er en trussel mot samfunnet.. er han ikke lenger det, går han fri. Rettferdighetsoppfatningen hos folk flest vil nok steile her om dette skjer...

Skrevet

Per dags dato virker forvaring som den mest sannsynlige utveien, jeg er enig i det. Mitt poeng er dog at i den grad 21 år i fengsel forandrer et menneske, så kan det godt tenkes at villkåret for forvaring ikke er oppfyllt den dagen spørsmålet kommer opp, altså om tidligst 17-21 år. Dette er et klinisk spørsmål, ikke et politisk et... psykologer skal evaluere han og vurdere i hvilken grad han fremdeles er en trussel mot samfunnet.. er han ikke lenger det, går han fri. Rettferdighetsoppfatningen hos folk flest vil nok steile her om dette skjer...

Ja... du har absolutt et poeng vedr. muligheten for at Breivik bekjenner sine synder og blir et angrende menneske i løpet av de 15-21 år han under alle omstendigheter må sitte bak murene. På den annen side er dette målet med norsk fengselspraksis. Vi har ikke dødsstraff og vi har ikke livstid fengsel. Når man har sonet sin straff har man gjort opp sin gjeld til samfunnet og er en fri mann som alle oss andre. Slik er loven i Norge.

Skrevet

Synst du skal være litt fæl med han, så går han fra å være uvenn til fiende! Tenkt hvor kult det må være å ha en fiende da! Har skikkelig lyst på en erkefiende, men skyr jo konflikter som pesten og er overall en ok kar, så sliter litt med å finne en.

Jeg har jo vært inne på tanken men vi har jo felles venner så det er ikke noe sjakktrekk! Men det er klart at når jeg får greie på hva han har sagt om meg ved noen tilfeller så frister det jo å gå og jule opp fyren men det er liksom bare noe man ikke gjør i den siviliserte verden! Å ha fiender er noe jeg ikke ønsker og jeg kan nok med hånda på hjertet si at jeg har aldri hatt en eneste fiende, har jo selvsagt vært i bråk med folk men ikke på ett sånt nivå.

Jeg synes til tider det bare er latterlig slik han holder på, han er jo en voksen person men oppfører seg som en 13 år gammel jente! Han har forøvrig vært småspydig mot meg her inne på Bimmers også, men da bak er nick og da jeg avslørte ham blei det stille :roll:

Skrevet

Mye som kan skje etter noen år i fengsel.. Jeg tror han spaserer ute igjen en dag, men det blir nok lenge til. Så lenge til at bare noen få bryr seg. Men det fins da mange typer terrorister, ikke bare Breivik og meningsfellene hans.

Fokuset på beredskap tror jeg er ganske overfladisk, en symbolsk navneendring og noen helikoptermillioner gjør ikke susen. Politiets organisasjon er problemet. Politiets arbeid/resultat blir målt etter en del parametre, som oppklaringsprosent, kontrollerte biler, antall saker oversendt til konfliktråd etc. Beredskapsfunksjoner er ikke en av disse, en politimester som bruker ressurser på beredskap kaster pr def penger ut av vinduet. Og det vil jo ikke en politimester gjøre hvis han vil beholde jobben...

Skrevet
Godt mulig Breivik er på gata igjen før han er 50... vi har nå engang 21 års maksstraff her i landet. Syk tanke egentlig.

Breivik får helt sikkert 21 år uten mulighet for reduksjon pga. god oppførsel. Resten av sin levetid vil han ganske sikkert få sikring/forvaring. I praksis vil han derfor få frihetsberøvelse for livstid.

Tipper han tar sitt eget liv etter noen år på cellen..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...