Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må nesten bare sprette opp deksler og tepper og prøve å følge ledningene da? Kan hende du har en forsterker et sted, i e39 ligger det iallefall forsterker ved venstre baklykt, som kan være noe gærnt med, kanskje sikring til denne eller noe? 8 høyttalere i e36 høres ut som en lydpakke av et slag.. Og ikke standard

Skrevet
":3cvld5x7]458 over F40 når som helst, om bilen skal kjøres.

Fin den 1-serien forresten! Synd det er diesel...

Jeg drømte faktisk om f40 inatt. jeg satt skeivt iden og alt var bare rusk. så 458!

Skrevet
men den er teknisk og kjøredynamisk totalt frakjørt idag. 458 er hurtigere på alle områder

Ferrari Enzo vet jeg ikke helt om kan sammenlignes med F40 og 458.

To kommentarer:

1)

Hva legger du i kjøredynamisk? Jeg vet om folk som har kommet fra 430 Scuderia til 458 Italia og kalt 458 Italia for kjedeligere bil... Og folk som har kjørt både 430 Scuderia og F40 som sier at F40en er milevis foran som adrenalinmaskin...

"Totalt frakjørt" er ganske solid påstand, just sayin'.

Hvis du snakker om tiendelssekunder en nyere bil er raskere enn eldre bil, så har hvertfall vi to helt forskjellige syn på hva kjøredynamikk er...

2)

F40 og Enzo kan ABSOLUTT sammenlignes! De går på samme livslinje, er basert på samme filosofi og følger samme konsept. Enzo og F40 kan sammenlignes akkurat like mye som en 288 GTO kan sammenlignes med en F40, en F40 kan sammenlignes med en F50 og F50 kan sammenlignes med en Enzo. F40 er en del av de fire store og sånn er det med den saken.

Det blir som å si at du ikke kan sammenligne E30 M3 med E92 M3 fordi den første har liten rekkefirer og siste har stor V8er... Konseptene er jo uforandret - midtmotor flaggskip-Ferrari i begrenset produksjon og ///M-gatebiler med skikkelig friske ytelser i nærmest sleeper antrekk...

Kanskje du ikke sammenligner E60 M5 med F10 M5 heller, mulig det er feil å sammenligne førstegenerasjons RS4 med andregenerasjons også... Kan gi flere eksempler... Turbo, F1 giring, airbags, servostyring osv. er bare nyanser farget av tiden bilene ble laget i...

Kanskje alle respekterte biljournalister i verden tar feil også, når de sammenligner pustehjelp 1M Coupé med E30 M3, eller en 1M Coupé med E92 M3 :roll:

Når alt dette er sagt, så er drømme-Ferrarien en F50. Men den har begrenset tilgang til deler (leste om en som ventet i 6 mnd på diverse smådeler, gikk lei og bytta til 550 Maranello i stedet). Blir jeg heldig nok en dag så ville jeg heller henta en 458 Italia fra fabrikken og hatt den ut livet.

Jeg svarer gjerne... :)

Med kjøredynamikk mener jeg hvor effektiv bilen kombinerer høy ytelse og funksjonalitet (styring, gearing, chassis og understel). Det handler om input/output til/fra bilen samt hvordan bilen klarer å overføre kreftene fra motoren til bakhjulene på en mest mulig effektiv måte (det er tross alt dette som gjør at den beveger seg fremover hurtigst mulig). Bare i løpet av de siste 10 årene har det skjedd en revolusjon på dette området... noe ikke minst Lamborghini Aventador er en eksponent for.

Aventador har en V12 motor som yter små 40 HK og 33 Nm mer enn V12 motoren i Enzo. Aventador veier imidlertid 210 Kg mer enn Enzo, men dette blir kompensert av 4x4 (noe Porsche 959 som tidligere beskrevet banet veien for blandt superbilene) samt en moderne semi-automatisk gearkasse med launch control (Enzo har også en semi-automatisk gearkasse, men den er eldre og langt mindre effektiv).

Allikevel er Aventador hele 0,75 sekunder hurtigere 0-100 Km/t... eller knapt 26% (en evighet på dette nivået - 2,90 vs. 3,65 sekunder). På quartermilen er Aventador et helt sekund hurtigere. Enda mer imponerende er den tekniske utviklingen når man sammenligner 458 og Enzo. Tiltross for at Enzo har hele 90 HK og 117 Nm mer enn 458... og 458 ikke har 4x4 er 458 allikevel et kvart sekund hurtigere 0-100 Km/t enn Enzo... eller knapt 7,5% (3,40 vs. 3,65 sekunder). På quartermilen er Enzo kun 0,3 sekunder hurtigere enn 458. 458 Italia har med andre ord en helt fantastisk effektiv drivlinje. 458 veier også 120 Kg mer enn Enzo. Jeg sammenligner altså Ferraris innstegsmodell i 2012 med Ferraris toppmodell anno 2002. F40 har ingenting å stille opp med i dette selskapet når det gjelder motor og drivlinje (selv familiebilen Porsche Panamera er hurtigere enn F40 idag). Kjøreglede og analog input/output er imidlertid en annen sak og som tidligere nevnt er jeg usikker på om jeg vil kalle utviklingen for et fremskritt i relasjon til kjøreglede (smiles per miles). Jeg har imidlertid en ide om at en kjøretur i en 458 vil overbevise meg om det motsatte.

Selvfølgelig vet jeg at det går en direkte utviklingslinje mellom bl.a 288 GTO (som er min all time high når det gjelder Ferrari) via F40, F50 til Enzo. Mitt poeng er som tidligere nevnt at Enzo på mange måter stiller i en annen klasse med sin V12 motor på 6 liter. Både F40 og 458 har V8 motorer... F40 har sogar også to turboladere. Enzo var en milpæl... en manifestasjon på Ferrari´s tekniske know how slik den var på begynnelsen av 2000 tallet. Derfor heter modellen Ferrari Enzo og ikke F60. På dette nivået er det kun V12 motorer som gjelder og derfor er bl.a Porsche stadig ikke helt på det samme nivået som Ferrari og Lamborghini.

Skrevet
OK.. NOEN SOM TAR UTFORDRINGEN? :)

Har prøvd å få til dette en god stund nå. Har en 93mod 325 med 8 høytalere originalt. Det som er greia er at spilleren får strøm og gir lyd, til og med bak den koblinga mellom iso og bmw (dvs bakerste kontakt), så feilen må ligge et annet sted. Det er heller ikke en ledning i klem, da alle høytalerne er døde(så isåfall måtte hele el nettet vært det).

Har målt med voltmeter, og det er null spenning ved høytalerne.

Jeg har heller ikke ekstra forsterker.

Det jeg lurer på er om det kan være en fordeler!? Det går jo kun ledninger til 4 høytalere fra spiller, så et sted må det finnes en kobling som stjeler lyd til de 4 siste høytalerne også.

Noen som vet hvor denne fordeleren ligger, om det kan være feilen, og om alle ledningene går til en fordeler, eller om det er 4 stk fordelere som bare linker 2 og 2 høytalere fra hver fordeler, om dere skjønner? Er så langt ifra noe fagmann eller erfaren, så håper dere skjønner barnehageformuleringene mine?

En annen ting er jo det at det var lyd i høytalerne helt til det ble byttet cd spiller, uten å kødde med ledninger! Og nå går bare lyden til bakerste kobling altså! ://

Mange takk for all hjelp! Den som klarer dette er et jævla geni!

Mvh. Anders Rasmussen!

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /15969.gif

Del nr 15 er originalforsterker, sjekk den.

Skrevet
kikka på en 318tds 96 modell :) er litt lei av bensinforbruket på audien, å så er det jo greier for meg med bmw ;)

Har hørt at det skal være ganske lavt bensinforbruk på disse tds'ene ja... :applause:

Vet jo at det er diesel, var jo det jeg ville frem til mtp at audien bruker mye!:)

Skrevet
OK.. NOEN SOM TAR UTFORDRINGEN? :)

Har prøvd å få til dette en god stund nå. Har en 93mod 325 med 8 høytalere originalt. Det som er greia er at spilleren får strøm og gir lyd, til og med bak den koblinga mellom iso og bmw (dvs bakerste kontakt), så feilen må ligge et annet sted. Det er heller ikke en ledning i klem, da alle høytalerne er døde(så isåfall måtte hele el nettet vært det).

Har målt med voltmeter, og det er null spenning ved høytalerne.

Jeg har heller ikke ekstra forsterker.

Det jeg lurer på er om det kan være en fordeler!? Det går jo kun ledninger til 4 høytalere fra spiller, så et sted må det finnes en kobling som stjeler lyd til de 4 siste høytalerne også.

Noen som vet hvor denne fordeleren ligger, om det kan være feilen, og om alle ledningene går til en fordeler, eller om det er 4 stk fordelere som bare linker 2 og 2 høytalere fra hver fordeler, om dere skjønner? Er så langt ifra noe fagmann eller erfaren, så håper dere skjønner barnehageformuleringene mine?

En annen ting er jo det at det var lyd i høytalerne helt til det ble byttet cd spiller, uten å kødde med ledninger! Og nå går bare lyden til bakerste kobling altså! ://

Mange takk for all hjelp! Den som klarer dette er et jævla geni!

Mvh. Anders Rasmussen!

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /15969.gif

Del nr 15 er originalforsterker, sjekk den.

Skulle ha fiksa dette for deg om du hadde bodd i nærheten!

Jeg klødde hull i hodet på meg selv da jeg hadde samme problemet som deg :P

Greia er at originalforsterkeren som ligger bak henter styrestrøm fra stikket bak spilleren. Når du monterer iso adapter eller bytter spiller, er det ikke sikkert at noen av disse delene "gir strøm" til denne kabeln.

Uten å love noe 100% mener jeg det var en helhvit kabel som du finner på baksiden av originalstikket fra bilen, denne skal ha 12v tenningsstrøm.

Skrevet

Jaja, da var man tilbake til jobb etter endt tjeneste :) Deilig å få litt mer ordentlig lønn igjen. Og endelig har jeg fått firmabil :D Caddy Maxi 2011-modell vel, 10500 km, varmeseter, aircondition, delskinn og elektriske vinduer og speil gjør det til en helt kurrant bil :) Første jeg begynte å se på var at felga burde byttes osv, men heldigvis er det ikke min bil, så da slipper man sånt :)

Skrevet

Hehe, DF84720 på begge bilene! Hva er sjansen for å eie to biler med samme skiltnummer på begge? Det må da virkelig tilhøre skjeldenheten!

Skrevet

Får bytta til meg en e36 touring i morra, kanskje.. Hvis fyren kommer opp me vinterdekka. 318i automat.. Noen med erfaringer?:)

Skrevet
men den er teknisk og kjøredynamisk totalt frakjørt idag. 458 er hurtigere på alle områder

Ferrari Enzo vet jeg ikke helt om kan sammenlignes med F40 og 458.

To kommentarer:

1)

Hva legger du i kjøredynamisk? Jeg vet om folk som har kommet fra 430 Scuderia til 458 Italia og kalt 458 Italia for kjedeligere bil... Og folk som har kjørt både 430 Scuderia og F40 som sier at F40en er milevis foran som adrenalinmaskin...

"Totalt frakjørt" er ganske solid påstand, just sayin'.

Hvis du snakker om tiendelssekunder en nyere bil er raskere enn eldre bil, så har hvertfall vi to helt forskjellige syn på hva kjøredynamikk er...

2)

F40 og Enzo kan ABSOLUTT sammenlignes! De går på samme livslinje, er basert på samme filosofi og følger samme konsept. Enzo og F40 kan sammenlignes akkurat like mye som en 288 GTO kan sammenlignes med en F40, en F40 kan sammenlignes med en F50 og F50 kan sammenlignes med en Enzo. F40 er en del av de fire store og sånn er det med den saken.

Det blir som å si at du ikke kan sammenligne E30 M3 med E92 M3 fordi den første har liten rekkefirer og siste har stor V8er... Konseptene er jo uforandret - midtmotor flaggskip-Ferrari i begrenset produksjon og ///M-gatebiler med skikkelig friske ytelser i nærmest sleeper antrekk...

Kanskje du ikke sammenligner E60 M5 med F10 M5 heller, mulig det er feil å sammenligne førstegenerasjons RS4 med andregenerasjons også... Kan gi flere eksempler... Turbo, F1 giring, airbags, servostyring osv. er bare nyanser farget av tiden bilene ble laget i...

Kanskje alle respekterte biljournalister i verden tar feil også, når de sammenligner pustehjelp 1M Coupé med E30 M3, eller en 1M Coupé med E92 M3 :roll:

Når alt dette er sagt, så er drømme-Ferrarien en F50. Men den har begrenset tilgang til deler (leste om en som ventet i 6 mnd på diverse smådeler, gikk lei og bytta til 550 Maranello i stedet). Blir jeg heldig nok en dag så ville jeg heller henta en 458 Italia fra fabrikken og hatt den ut livet.

Jeg svarer gjerne... :)

Med kjøredynamikk mener jeg hvor effektiv bilen kombinerer høy ytelse og funksjonalitet (styring, gearing, chassis og understel). Det handler om input/output til/fra bilen samt hvordan bilen klarer å overføre kreftene fra motoren til bakhjulene på en mest mulig effektiv måte (det er tross alt dette som gjør at den beveger seg fremover hurtigst mulig). Bare i løpet av de siste 10 årene har det skjedd en revolusjon på dette området... noe ikke minst Lamborghini Aventador er en eksponent for.

Aventador har en V12 motor som yter små 40 HK og 33 Nm mer enn V12 motoren i Enzo. Aventador veier imidlertid 210 Kg mer enn Enzo, men dette blir kompensert av 4x4 (noe Porsche 959 som tidligere beskrevet banet veien for blandt superbilene) samt en moderne semi-automatisk gearkasse med launch control (Enzo har også en semi-automatisk gearkasse, men den er eldre og langt mindre effektiv).

Allikevel er Aventador hele 0,75 sekunder hurtigere 0-100 Km/t... eller knapt 26% (en evighet på dette nivået - 2,90 vs. 3,65 sekunder). På quartermilen er Aventador et helt sekund hurtigere. Enda mer imponerende er den tekniske utviklingen når man sammenligner 458 og Enzo. Tiltross for at Enzo har hele 90 HK og 117 Nm mer enn 458... og 458 ikke har 4x4 er 458 allikevel et kvart sekund hurtigere 0-100 Km/t enn Enzo... eller knapt 7,5% (3,40 vs. 3,65 sekunder). På quartermilen er Enzo kun 0,3 sekunder hurtigere enn 458. 458 Italia har med andre ord en helt fantastisk effektiv drivlinje. 458 veier også 120 Kg mer enn Enzo. Jeg sammenligner altså Ferraris innstegsmodell i 2012 med Ferraris toppmodell anno 2002. F40 har ingenting å stille opp med i dette selskapet når det gjelder motor og drivlinje (selv familiebilen Porsche Panamera er hurtigere enn F40 idag). Kjøreglede og analog input/output er imidlertid en annen sak og som tidligere nevnt er jeg usikker på om jeg vil kalle utviklingen for et fremskritt i relasjon til kjøreglede (smiles per miles). Jeg har imidlertid en ide om at en kjøretur i en 458 vil overbevise meg om det motsatte.

Selvfølgelig vet jeg at det går en direkte utviklingslinje mellom bl.a 288 GTO (som er min all time high når det gjelder Ferrari) via F40, F50 til Enzo. Mitt poeng er som tidligere nevnt at Enzo på mange måter stiller i en annen klasse med sin V12 motor på 6 liter. Både F40 og 458 har V8 motorer... F40 har sogar også to turboladere. Enzo var en milpæl... en manifestasjon på Ferrari´s tekniske know how slik den var på begynnelsen av 2000 tallet. Derfor heter modellen Ferrari Enzo og ikke F60. På dette nivået er det kun V12 motorer som gjelder og derfor er bl.a Porsche stadig ikke helt på det samme nivået som Ferrari og Lamborghini.

Okey, du har en helt vill tilnærming til dette. Tror de færreste tenker på effektivitet når en sier ordet kjøredynamikk. Gidder ikke å tenke på tall/aksellerasjonstall hele tiden, noe jeg vet er et faktum for også de som faktisk går og kjøper drømmebiler... Skal du ha en 458 Italia så driter du glatt i at naboens R35 GTR har bedre 0-100 tid eller er raskere rundt den lokale banen! Men, sammenligninger av aksellerasjonstider er klassisk eksempel på forumracing, bare at jeg ser det blant kids hele tiden men aldri blandt eldre menn (no pun intended)...

Og litt av poenget med nyere biler er jo å overgå de gamle på alle områder, ikke rart at nyere ting blir stadig mer effektive... Det ville vært latterlig om nesten 10 år nyere Aventador hadde sløvere girkasse enn Enzoen :P For å ikke nevne den sinnsyke utviklingen av gategodkjente dekk for superbiler de siste åra, det har mye å si også (noe du sikkert vet). Jaja da har jeg hørt en ny definisjon på kjøredynamikk.

Men angående påstanden "På dette nivået er det kun V12 motorer som gjelder", beklager, men her tar du nok veldig feil (men det vil du garantert ikke innrømme). Bare se de siste årene: Mercedes-Benz McLaren SLR (Carrera GT konkurrent), Noble M600 (som gjerne blir kalt moderne F40), SSC Aero, Gumpert Apollo, Ascari A10 og Koenigsegg CCX er alle helt ekstreme biler som gir skikkelig konkurranse til Enzoen og alle disse har V8ere!

Men klart at en selvpustende V12 har sine fordeler og sin skryterett. Alt annet enn en selvpustende V12 på mer enn 700 hk i Aston Martin One-77 ville vært rart.

Den heter Enzo fordi den ble dedisert til Enzo Ferrari - det var for tidlig for en F60 som kodenavn pga. F40 og F50 kom mer eller mindre sammen med Ferraris 40 og 50 års bursdager. Fulle navnet på bilen er Ferrari Enzo Ferrari... Skjønte ikke hva du prøvde å si med "Derfor heter modellen Ferrari Enzo og ikke F60." :?: Hva har teknisk know-how å gjøre med at bilen fikk navnet Enzo Ferrari?

Before the Enzo's release many in the press speculated or referred to the car as the 'F60'. Often spy photos used that as the caption identifier. When the car was released it had a different name - Ferrari Enzo Ferrari, or more appropriately just "Ferrari Enzo".
Nonetheless, F60 would symbolize the 60 year anniversary in 2006-7. The F40 and F50 came close to the 40 and 50th anniversary years, the Enzo was announced in 2002, I think, unlike the 40 and 50, it was just a little too early to be deserve the 60-year anniversary title.

Kilde: http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=93148

Skrevet
Får bytta til meg en e36 touring i morra, kanskje.. Hvis fyren kommer opp me vinterdekka. 318i automat.. Noen med erfaringer?:)

Ikke spesiellt sprek, ikke spesiellt spennende.

Men en skuddsikker motor som er MEGET enkel å skru på :)

Såvidt jeg vet holder disse kassene greit også.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...