Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitter å venter på helikopter for tredje dag på rad nå. Nå er jeg lei!

Min far har sittet i Bergen å ventet på komme ut på Statfjord A i tre dager nå :roll:

Skrevet

Mattegenier! Hvor fort(km/t) må man reise rundt jorden om man hele turen skal ha dagslys(sollys)?

Da snakker vi såklart luftlinje og ei rett linje rundt? Er vel sikkert litt faktorer som spiller inn som skuddår, årstid osv., men gjør det enklest mulig :)

Fant ikke stort på google...

Skrevet
Mattegenier! Hvor fort(km/t) må man reise rundt jorden om man hele turen skal ha dagslys(sollys)?

Da snakker vi såklart luftlinje og ei rett linje rundt? Er vel sikkert litt faktorer som spiller inn som skuddår, årstid osv., men gjør det enklest mulig :)

Fant ikke stort på google...

Et søk på google ga meg dette.

"Jordas omløpshastighet

Som kjent roterer jorden rundt: Hvor stor fart i km/t roterer vi rundt, på 60 grader Nord bredde (Oslo)? Og hvor stor fart på ekvator?

Radien til Jorda er omtrent 6400 km, og den dreier rundt sin egen akse i løpet av 24 timer. Ved ekvator er derfor hastigheten:

v = omkrets / tid = 2*pi * 6400 km / (24 * 60 * sekunder) = 0.47 km/s

Ganske fort, egentlig!

Her oppe på 60 grader nord er sirkelen vi gjennomløper mindre, og i tall er radius i den sirkelen 6400 * cos(60 grader) = 3200 km, eller med andre ord akkurat halvparten av den ved ekvator. Dermed blir også hastigheten halvparten, eller omtrent 240 m/s.

En annen side ved UiO skriver dette, som i hvert fall jeg synes var litt morsomt å tenke på, og dessuten illustrerer hvor fort vi egentlig "går"! :

Punkter nord og syd for ekvator beveger seg saktere. Hvis man skyter en rakett opp ved ekvator vil den falle ned på samme sted fordi raketten beveger seg østover med samme hastighet som jorda 1700 km time-1. Hvis raketten skytes nordover beveger raketten seg østover med 1700 km time-1, men jorden under beveger seg saktere og veien for raketten brytes mot høyre. Objekter vender seg mot høyre på den nordlige halvkule og mot venstre på den sydlige halvkule."

Skrevet
Burde være mulig med rundt 1700km/h.

Ca 1 døgn på en runde, og ca 40 000km rundt.

Står du på en av polene når det er midnattsol kan du hele døgnet gå "rundt" jorden på 1-2-3 sekunder når det er sol... :mrgreen:

Skrevet

Står du på en av polene når det er midnattsol kan du hele døgnet gå "rundt" jorden på 1-2-3 sekunder når det er sol... :mrgreen:

Det er sant. :oops:

Evt. kan jeg bare gå ut på terrassen på sommeren. der er det bare sol døgnet rundt.

Skrevet

Det er sant. :oops:

Evt. kan jeg bare gå ut på terrassen på sommeren. der er det bare sol døgnet rundt.

:lol:

Jeg tenkte mer på ekvator-lenge. Altså at jeg her jeg står, reiser den veien som er like lang som ekvator. :wink:

...

Som nevnt over, ekvatorlengde. Anyways: cosinus, sinus, tangens og alt det der har jeg ikke veldig stort greie på :D

240 m/s er vel 864km/t som må holdes for å oppleve dagslys på en hel runde, oslo til oslo.

Det er vel bare rundt jorda her i nord? Ikke ekvatorlengde?

Burde være mulig med rundt 1700km/h.

Ca 1 døgn på en runde, og ca 40 000km rundt.

Ah! Thanks :D

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...