Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke vi skal tenke for hardt på strategi og marked. Porsche har ingenting som er interessant for folk flest, og i hvertfall ikke i de "markeder" som du snakker. Det er vanlige folk som kjøper BMW i all hovedsak.. Kan ikke komme med "alternativer" som koster 1,5 mill.

Jeg mener at du har misforstått ganske mye når det gjelder branding (og spesielt branding av et bilmerke). "Brød & melk" modellene til BMW (altså modellene BMW tjener til livets opphold på) er modeller som 116i/118i/118d/318dT/320dT/520dT/X3 xDrive20d. Dette er ikke modeller som i seg selv er spesielt imponerende i forhold til f.eks tilsvarende Mercedes-Benz eller Audi modeller. Ergo må BMW utvikle mer imponerende modeller som f.eks 135i/335i/M3/550i/M5. Dette er imidlertid modeller BMW kun tjener småpenger på i forhold til de store volumene ellers i 1, 3, 5 og X-seriene. BMW kan ikke leve av å kun produsere 135i/335i/M3/550i/M5 modellene.

Saken er imidlertid at f.eks Porsche nettopp bygger modeller som prismessig og imagemessig konkurrerer "head on" med 135i/335i/M3/550i/M5 og 7-serien samt X5/X6. Derfor er Porsche en av BMW værste konkurrenter. Klarer Porsche å "kuppe" de aktuelle markedene er ikke 116i/118i/118d/318dT/320dT/520dT/X3 xDrive20d modellene mye verdt og BMW kommer til å tape mye penger.... enormt mye penger.

Forøvrig så er nettopp Cayenne en enorm suksess for Porsche. Dagens Cayenne Turbo er et råskinn med en V8 motor som utvikler 500 HK ved 6000 rpm og 700 Nm mellom 2250 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,7 sekunder (hurtigere enn både E92 M3 og E60 M5) og topphastigheten er rundt 280 Km/t. Ingen standard BMW har en sjanse i havet mot Porsches SUV... og da kan man jo bare tenke seg hva en modell som f.eks 997 GT2 RS kan klare... :)

Jeg gleder meg til å kjøpe meg min første "skikkelige" bil, og det blir nok en 2008-> 320i, så for meg og trolig mange andre så er Porsche ol. helt uinteressant. Og Audi er jo ikke mer interessant. Forhjulsdrift? Neh.. Audi er komfortable og stille i kupeen, men de har jo alltid vært kjedeligere i utseende enn BMW. De har jo et par nye modeller som er pene å se på, men motormessig blir det jo ikke spesielt mer spennende. Mercedes er skikkelig gubbete, kommer bare med automat og jeg tør ikke kjøpe Mercedes med tanke på hvor rustede de bilene er.

Tror folk tenker mer på komfort, kvalitet og sikkerthet når de kjøper BMW, og ikke på om merket har nok supersportsbiler som man uansett ikke kan kjøpe. Det er nok av kraft i nye BMW'er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil handler mye om image, og om ikke BMW hadde hatt noen av M-bilene og racinghistorikken, men heller en tradisjon på SUVer, slik som Land Rover har, eller trygge familiebiler, som Toyota har, så hadde neppe mange av oss her kjørt BMW.

Nå som ikke BMW lenger har rekkeseksere under panseret på de rimeligere modellene, er det kun bakhjulstrekken igjen som er spesielt.

Hvorfor kjøper folk heller en BMW 5-serie enn en Skoda Superb? Det er vel egentlig noe å tenke mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-100 Km/t går løs på 4,7 sekunder drar jo ikke skinnet av pølsa og 280 er jo ikke noe en gammel bmw ikke klarer :mrgreen:

problemet er jo at bilene er så dyre. kunne tenkt meg en porsche med tia, men er mye som kommer før den

Hvilken gammel original BMW har slike ytelser?... Meg bekjent er det kun Alpina E34 B10 Bi-Turbo som kan matche slike ytelser. Det jeg hefter meg ved er at vi snakker om Porsches 2 tonn store monster SUV mot noe som i utgangspunktet skulle være BMW´s mest sporstlige modell (les: E92 M3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk ikke tenker kvalitet når de ser en Skoda.

Du tenker ikke kvalitet når du ser en Skoda. Vi andre vet at dagens Skoda praktisk talt er bygget til Audi standard og ikke ligger noe tilbake for BMW´er i samme prisklasse. Folk ønsker åpenbart å bli bedratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så overlegen vil jeg ikke si Porsche Cayenne Turbo er.. E60 M5 produserer 507hk ved 7750 o/min og 520Nm ved 6100 o/min. 0-100km/t utføres på samme hastighet som nevnte Cayenne og toppfarten er elektronisk begrenset til 250km/t. Hvilket betyr at bilen har potensiale for langt mer med fartssperre fjernet. E70 X5 M yter 555hk ved 6000 o/min og 680Nm fra 1500-6650 o/min. 0-100km/t går for denne også på 4,7 sekunder og toppfarten er, i likhet med E60 M5 bekrenset til 250 km/t. Sistnvente modell veier også i underkant av 2400kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way... nå synes jeg vi har en skikkelig diskusjon i tulletråden som det står respekt av. Den handler ikke kun om BMW, men derimot om hvorfor BMW er interessant vis av vis f.eks Audi og Porsche. Den handler også om hvorfor Porsche er en av BMW´s mest alvorlige konkurrenter. Den handler om hva slags størrelser M3 og M5 er i forhold til f.eks 911 og Panamera... og ikke minst S4 og S6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så overlegen vil jeg ikke si Porsche Cayenne Turbo er.. E60 M5 produserer 507hk ved 7750 o/min og 520Nm ved 6100 o/min. 0-100km/t utføres på samme hastighet som nevnte Cayenne og toppfarten er elektronisk begrenset til 250km/t. Hvilket betyr at bilen har potensiale for langt mer med fartssperre fjernet. E70 X5 M yter 555hk ved 6000 o/min og 680Nm fra 1500-6650 o/min. 0-100km/t går for denne også på 4,7 sekunder og toppfarten er, i likhet med E60 M5 bekrenset til 250 km/t. Sistnvente modell veier også i underkant av 2400kg.

Avgjort, men vi sammenligner stadig en relativt stor SUV med en nogenlunde kompakt familiesedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at Skoda faktisk ikke er en dårlig bil. Og at den faktisk har blitt veldig veldig dyr. Ihvertfall Superb. Jeg valgte da heller en Golf stv kontra en Skoda. Mye pga vi har hatt golf i familien i så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så overlegen vil jeg ikke si Porsche Cayenne Turbo er.. E60 M5 produserer 507hk ved 7750 o/min og 520Nm ved 6100 o/min. 0-100km/t utføres på samme hastighet som nevnte Cayenne og toppfarten er elektronisk begrenset til 250km/t. Hvilket betyr at bilen har potensiale for langt mer med fartssperre fjernet. E70 X5 M yter 555hk ved 6000 o/min og 680Nm fra 1500-6650 o/min. 0-100km/t går for denne også på 4,7 sekunder og toppfarten er, i likhet med E60 M5 bekrenset til 250 km/t. Sistnvente modell veier også i underkant av 2400kg.

Avgjort, men vi sammenligner stadig en relativt stor SUV med en nogenlunde kompakt familiesedan.

Der er vi langt på vei, men X5 M har jo absolutt krefter som bør gjøre Porsche Cayenne Turbo nervøs. I tillegg kan vi jo vise til at BMW F02 760Li også er hurtigere enn E60 M5.. Med 544hk ved 5250 o/min og 750Nm ved 1750-500 o/min. 0-100km/t går da unna på 4,6 sekunder og toppfarten, er som vanlig, begrenset til 250km/t. Bilen har en egenvekt på 2250kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E70 X5 M yter 555hk ved 6000 o/min og 680Nm fra 1500-6650 o/min. 0-100km/t går for denne også på 4,7 sekunder og toppfarten er, i likhet med E60 M5 bekrenset til 250 km/t. Sistnvente modell veier også i underkant av 2400kg.

Porsche var der allerede med Cayenne Turbo S i 2008. Den modellen hadde en motor som ytet 550 HK ved 6000 rpm og 750 Nm ved 4500 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på 4,6 sekunder og topphastigheten var 285 Km/t.

Hvis jeg ikke tar helt feil kan vi se frem til både en ny Cayenne Turbo S og en Panamera Turbo S. Kvalifiserte rykter forteller at Porsche planlegger en Panamera Turbo S med over 700 HK og 0-100 tider på rundt 3,5 sekunder (idag 4,0 sekunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sikkert er hvertfall at bil engasjerer, og det er bra! Slike diskusjoner kan føre til at folk blir mer bevisste på hva de velger og hvorfor, og det er en god ting! Jeg er jo også en ivrig motstander av at folk i 20-åra kjøper familiebiler som e90 touring og e39, istedet for å kjøpe en annen type morsom og mer ufornuftig bil, når en faktisk har muligheten.

WTF: Nyhetene nå.

Verdensrekord i grunntannsstuping. 11m "stup" ned i 30 cm dypt vann (oppblåsbart barnebasseng). Folk er gale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...