Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
fremtidens ledere...

BI i Trondheim ja... Er ikke der jeg går, men så et par kjentfolk i videoen. Og alt det de synger stemmer jo. De nevner "Crash", som er et utested her oppe hvor alle BI-folka henger, dit unngår jeg å gå med mindre jeg blir dratt med. Jeg kom meg ikke inn der engang husker jeg, fordi jeg kom i litt skateboardstil. Makan Smiley_Sarcastic-Slap.gif

Men men...

Skrevet
Husk at vag folk ser helt andre verdier enn andre...

Men det får da være grenser til idioti da :) Selvom 5er golfen har gått det dobbelte av 4'ern er det jo ingen tvil om valget :D

Skrevet
Blir litt sånn... å velge e30 istedet for e46 til samme pris...

Om det er samme modell så ja :) 325 vs 325 liksom.

Hadde jo tatt e30 m3 fremfor en e46 318 any day (det hadde jo du også wicky :P )

Skrevet
Blir litt sånn... å velge e30 istedet for e46 til samme pris...

Om det er samme modell så ja :) 325 vs 325 liksom.

Hadde jo tatt e30 m3 fremfor en e46 318 any day (det hadde jo du også wicky :P )

+1 ! E30 325 i bra stand og e30 m3 over e46 316 og 318 ANY DAY EVERY DAY! :D

Skrevet

Fredrik, det stemmer som du sier med ±5%. 5% kan alikevel utgjøre en god del i denne sammenhengen. Det er ofte heller begrenset av bilen fysisk en loven vil jeg si.

Bilens avstand til bakken vil jo absolutt endre seg om man går fra en original dekkimensjon til en som er i nærheten av -5%. Det blir eksempelvis likt som dine egne betraktninger. Redusert dekkside vil (selvsagt) gi direkte utslag på bilens avstand til bakken.

Gjør man dette alene, slik jeg det jeg tror er poenget ditt, vil man få større avstand fra skjermbue til dekket. Dermed vil bilen se høyere ut(mindre senket), samtidig som den faktisk befinner seg nærmere bakken.

(Eksempelvis: Jeg har 225/55/16 originalt. På vinteren bruker jeg 215/60/16. Ikke en stor forskjell(1,57%), men det gir meg alikevel en radiell økning på ca 5mm. Dvs 10mm bedre bakkeklaring. Det kommer jo godt med på vintern. 225/60/16(+3,3%) ville gitt hele 22mm bedre bakkeklaring.) En annen bonus er at speedometer blir mer nøyaktig.

For noen så vil kombinasjonen mindre rulleomkrets og senket understell være midt i blinken - det gjør at de kan senke bilen ENDA mer. Gjerne da med høydejusterbart understell. Resultatet er ofte ikke særlig egnet for telehiv boulevard. :)

Kombinerer man senk og rulleomkrets kan selvfølgelig en endring av dekkenes rulleomkrets virke mer effektivt mhp understelets høyde over veien, men følger man loven er det først og fremst senkingen som påvirker den faktiske høyden.

Ditt eksempel er interessant. Du nevner at dekkenes diameter økes med ca. 10 mm (noe som er korrekt). Dette betyr at radiusen økes med det halve (ca. 5 mm). Dette tilsvarer igjen hvor mye understelet blir hevet fra sentrum av navet til veien... eller dekket kommer nærmer hjulbuen. Husk at de to radiusene har forskjellig påvirkningskraft målt fra navets sentrum. Hvis bilen ikke samtidig senkes vil den med andre ord bli hevet med 5 mm (ikke 10 mm). Hjulbuene blir dog bedre utfylt (les: hjulet blir større)

Om vi snur eksempelet den andre veien vil understelet bli senket 5 mm, men iom. at radiusen også blir 5 mm mindre på oversiden vil hjulbuen bli mindre utfylt (les: hjulet blir mindre). Jeg er usikker på om disse endringene er helt tilsiktet (spesielt å gjøre dekket mindre) med mindre bilen samtidig senkes minst like mye.

Skrevet

Dette ble jo en liten diskusjon. :) Var ikke ute etter hva som var lovlig. Bare hvilken dim som gjør bilen lavest. Orginal dim som står i vognkort er 195/60/15. Eller 16, husker ikke helt.

Da blir det å prøve 205/35/18 på framhjulene :)

Skrevet
Noen som vet hvilken dekkdim jeg kan dra på mine 18x8,5 felg for å få minst mulig gummi? Grunnen er at jeg vil ha lavest mulig bil.

Tja, beste alternativet er vel 205-35.. (mener du får Nankang i den dimmen, og det er smale dekk som strekker seg bra.)

i 18" viste jeg ikke at nankang leverte i den dimmen, men toyo leverer ihvertfall :) 205/35 er LAVT!

Skrevet
Dette ble jo en liten diskusjon. :) Var ikke ute etter hva som var lovlig. Bare hvilken dim som gjør bilen lavest.

Den er god, men som diskusjonen viser er dette ikke nødvendigvis helt enkelt i virkeligheten hvis man kun endrer på hjuldimensjonen. Du bør forøvrig følge loven iom. at forsikringsselskapene etterhvert leter med lys og lykter for å finne noe som gjør at de kan velte en evt. skadeskyld over på kundene.

Skrevet
Da sitter man på rikshospitalet og venter daaa :)

Ikke lett for en "bygdegutt" å finne frem i Oslo, men det går :D

Og, Oslofolk: Hvor er nærmeste BilXtra? Er det i Ski? Hørte noe greier at de har gule pærer til bilen. Et tåkelys tok kvelden på vei innover hit :(

Er bilextra på ryen vet jeg, ryensvingen tror jeg veien heter...

Skrevet

Fant frem, kjøpte pærer og bytta allerede :)

Viste seg at pæra ikke var gåen, så da har jeg jo 2 til overs :D Gjør meg ingenting.

Wicky: Er her med dama. Hu skulle på undersøkelse på Rikshospitalet. Gammel skade i armen som hu skal operere etterhvert.

Skrevet

Steike, bestått teoriprøve på MC, henta nytt effektanlegg til E30`n, samt nylakkert leppe til E91`n ;) Da er det bare og rydde kjelleren før man lager gyros til middag! Stort bedre Valen-fucking-tines`day kan det vel ikke bli ;) (Kan legge til at jeg dro hjem fra dama i dag også :lol: )

Skrevet

Wicky: Er her med dama. Hu skulle på undersøkelse på Rikshospitalet. Gammel skade i armen som hu skal operere etterhvert.

Dere får ha god bedring da, sykehus synes jeg ikke er noe artig :? Jeg kan ikke fordra legekontor, sykehus og tannleger! Det er liksom noe med lukta og de hvite veggene der samt assosiasjon med smerte :(

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...