Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
i 18" viste jeg ikke at nankang leverte i den dimmen, men toyo leverer ihvertfall :) 205/35 er LAVT!

Joda, Taiwansk produserte NS2 har det, men finner det ikke tilsalgs her til landet tror jeg. Men hadde nok foretrukket Toyo framfor Nankang ;)

Skrevet

Så hvis jeg skal velge 205/35 er det noe som jeg må bestille fra utlandet? Ingen i Norge som har dette på lager?

Hvordan blir dette å kjøre med?

Skrevet
Så hvis jeg skal velge 205/35 er det noe som jeg må bestille fra utlandet? Ingen i Norge som har dette på lager?

Mener du alvorlig talt at du ikke får bilen lav nok med vanlig dekkdim? Er det ikke en e36 du har? Er nok av de som skraper bakken med helt vanlige dekk på både 17", 18" og 19" felger.

Skrevet
i 18" viste jeg ikke at nankang leverte i den dimmen, men toyo leverer ihvertfall :) 205/35 er LAVT!

Joda, Taiwansk produserte NS2 har det, men finner det ikke tilsalgs her til landet tror jeg. Men hadde nok foretrukket Toyo framfor Nankang ;)

Kjørte med Nankang i hele fjor på OZ-hjula på E30`n.. De er nesten ikke slitt!! Med tanke på camberen, så burde de vært forferdelig skjeivslitt, men de bør være såpass som de er nå..;) Har alltid kjørt Nankang på E30`ene, siden hjulstilling står i hytt og pine.. Toyo dekk er vel en del hardere, så har inntrykk av at de slites raskere?

Skrevet

Kjørte med Nankang i hele fjor på OZ-hjula på E30`n.. De er nesten ikke slitt!! Med tanke på camberen, så burde de vært forferdelig skjeivslitt, men de bør være såpass som de er nå..;) Har alltid kjørt Nankang på E30`ene, siden hjulstilling står i hytt og pine.. Toyo dekk er vel en del hardere, så har inntrykk av at de slites raskere?

Toyo dekkene er nok mykere ja, så slites fortere og sitter bedre :)

Skrevet

Hmm, mener å huske de var forferdelig harde jeg.. Men mulig jeg tar feil..:) (Skal sies at det er 5-6år siden jeg prøvde Proxes) ;)

Skrevet
":2q8u1q4c]

Mener du alvorlig talt at du ikke får bilen lav nok med vanlig dekkdim? Er det ikke en e36 du har? Er nok av de som skraper bakken med helt vanlige dekk på både 17", 18" og 19" felger.

En annen ting å tenke på, er at gapet mellom dekk og hjulbue blir større når man går ned i rullediameter. Dermed må det senkes enda mer for å se bra ut.

Skrevet
":1bjtl127]

En annen ting å tenke på, er at gapet mellom dekk og hjulbue blir større når man går ned i rullediameter. Dermed må det senkes enda mer for å se bra ut.

Og akkurat det er jo mest vesentlig synes jeg.

Det som jeg anser mest som pent på en senket bil er jo akkurat avstanden mellom hjulene og hjulbuen.

Hvor lav den er mellom fangere og bakken betyr ikke like mye.

Skrevet

gwti2lxqkrtc1x81k755.jpg

Enda mer senk sier du?

Skrevet
Noen som vet om svakheter på audi a8 fra 1996 - 2001? typiske feil altså? vurderer sånn med quattro istedet for jaguaren...

JA det er jo VAG!!! spørs hvilken motor du skal gå for? diesel motoren skal nok suge på denne. 2,5 litern altså.

Skrevet

Kjørt 4 sesonger og 20k km med Toyo Proxes T1R med greit negativt camber. Og da kunne jeg snudd dekkene og kjørt et par sesonger for slite dekkene jevnt, kanskje litt på grensen med dekkmønster igjen ut mot felgkanten, men den gummien var jo ikke borti bakken omtrent alikevel :P

Og enig med Yngve her, mye viktigere at senken sitter fint dvs dekk vs skjerm..! Men regner med at han som spurte om dette i utgangspunktet er klar over det. Dessuten er 18" stort på E36, så med litt skitten senk med små dekk på burde ikke være noe problem.

Edit; Bilen over her var jo perfekt ! =P~

Skrevet

Fredrik, det stemmer som du sier med ±5%. 5% kan alikevel utgjøre en god del i denne sammenhengen. Det er ofte heller begrenset av bilen fysisk en loven vil jeg si.

Bilens avstand til bakken vil jo absolutt endre seg om man går fra en original dekkimensjon til en som er i nærheten av -5%. Det blir eksempelvis likt som dine egne betraktninger. Redusert dekkside vil (selvsagt) gi direkte utslag på bilens avstand til bakken.

Gjør man dette alene, slik jeg det jeg tror er poenget ditt, vil man få større avstand fra skjermbue til dekket. Dermed vil bilen se høyere ut(mindre senket), samtidig som den faktisk befinner seg nærmere bakken.

(Eksempelvis: Jeg har 225/55/16 originalt. På vinteren bruker jeg 215/60/16. Ikke en stor forskjell(1,57%), men det gir meg alikevel en radiell økning på ca 5mm. Dvs 10mm bedre bakkeklaring. Det kommer jo godt med på vintern. 225/60/16(+3,3%) ville gitt hele 22mm bedre bakkeklaring.) En annen bonus er at speedometer blir mer nøyaktig.

For noen så vil kombinasjonen mindre rulleomkrets og senket understell være midt i blinken - det gjør at de kan senke bilen ENDA mer. Gjerne da med høydejusterbart understell. Resultatet er ofte ikke særlig egnet for telehiv boulevard. :)

Kombinerer man senk og rulleomkrets kan selvfølgelig en endring av dekkenes rulleomkrets virke mer effektivt mhp understelets høyde over veien, men følger man loven er det først og fremst senkingen som påvirker den faktiske høyden.

Ditt eksempel er interessant. Du nevner at dekkenes diameter økes med ca. 10 mm (noe som er korrekt). Dette betyr at radiusen økes med det halve (ca. 5 mm). Dette tilsvarer igjen hvor mye understelet blir hevet fra sentrum av navet til veien... eller dekket kommer nærmer hjulbuen. Husk at de to radiusene har forskjellig påvirkningskraft målt fra navets sentrum. Hvis bilen ikke samtidig senkes vil den med andre ord bli hevet med 5 mm (ikke 10 mm). Hjulbuene blir dog bedre utfylt (les: hjulet blir større)

Om vi snur eksempelet den andre veien vil understelet bli senket 5 mm, men iom. at radiusen også blir 5 mm mindre på oversiden vil hjulbuen bli mindre utfylt (les: hjulet blir mindre). Jeg er usikker på om disse endringene er helt tilsiktet (spesielt å gjøre dekket mindre) med mindre bilen samtidig senkes minst like mye.

Quoter dette innlegget i sakens anledning.... Yngvejos treffer mitt poeng midt i blinken... :)

Skrevet

428738_10151281332970183_772360182_22926746_1403369419_n.jpg

Fikk meg ny radio på jobb. Denne har nok spilt for MANGE i NSB sin Stillverksavdeling før den ble pensjonert og havnet i en hylle på verkstedet. Jammen var det liv i den også! Sjarmerende! Skal antakeligvis bytte den i en rød en, og ha den i min 2002! :mrgreen: Fattern ble "litt" sjalu, da han samler på Kurer reiseradioer...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...