Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss, ene kollegaen min har visst gitt ut bok.

Jaran-og-krimbok.gif

I mystisk tåke og dunkel skumring møtte Jaran Dammann for noen år siden en enslig mann med spade på et hyttefelt ved Danebu. Dette ga ideen til en thriller med handling fra Valdres.

Det er fem år siden Jaran Dammann var ute og ruslet en tur i området rundt kompisens hytte ved Danebu. Innerst i en kjerrevei kom han til et hyttefelt. Der var en enslig mann opptatt med å grave på ei tomt.

– Det skumret. Det var tåke. Det var noe med stemningen som utløste det, for da begynte jeg å tenke at dette hadde vært en fin setting for en krimroman, forteller Jaran Dammann.

Fjellet et dramatisk miljø.

Dammann er ekte Oslo-mann, men har gjennom årene vært en del på Fagernes og områdene rundt.

– Fjellet er veldig skiftende. Det kan gå fra kjempeidyllisk til skremmende med døgnet, været og årstidene. Jeg tenkte at det var mer spennende å legge en kriminalroman til et slikt miljø enn til byen, sier Dammann, som fant miljøet før historien. Den har utviklet seg mer over tid. Den skjønnlitterære debuten Mørkets ansikt kommer ut på Aschehoug 15. februar.

Psykologisk thriller

I boka blir urmakeren på Fagernes ranet av en organisert bande. Under ranet blir innehaveren skutt og drept. Det eneste øyevitne er en pensjonert dame, som var urmakerens ungdomskjæreste. På samme tid er en tømrer i gang med ei hytte sør for Danebu. En dag finner han den ene av sine to hjelpere hengt. Den andre dukekr opp fra bakken under graving. Og da tømreren i panikk setter seg i bilen, oppdager han at veien er sperret.

– Det er en triller med litt psykologiske undertoner, forteller Dammann – litt overflødig.

Mye autentisk

Forfatteren forteller at det meste i boka er autentisk, av navn og beskrivelser. Bortsett fra at han har flyttet litt på urmakerbutikken. Og slått sammen lensmannskontorene i Fagernes og Bagn.

– Akkurat det har skapt litt konflikter, humrer Dammann.

For når politiets etterforskning står noe stille i boka, begynner det velvoksne øyevitnet til ranet å spørre seg rundt på egenhånd.

”En utrolig spennende historie”, reklamerer forlaget, som har god tro på krimromanen fra Valdres. Såpass at Dammann allerede er i gang med bok nummer to fra samme miljø. Lensmannen er med også i denne, uten at Dammann ser for seg å etablere en seriefigur.

– Lensmannen er egentlig ikke hovedpersonen. Det er heller ingen typisk politikrim, forteller debutanten.

Må vel kanskje kjøpe den da! :applause:

Skrevet
Litt kos kanskje, men noe mer enn et-to oljeskift og tilsvarende lett vedlikehold gidder jeg ikke ha det som "brukssykkel". Herjesykkel kanskje, men blir fort for dyrt for det.

Det der har jeg lagt merke til på motarder som er til salgs. Omtrent alle skriver at service nylig er tatt, ventiler er juster, nytt stempel etc, så mitt inntrykk er at det er mye vedlikehold? Mulig jeg tar feil.

Litt kos er greit, ja, men om man må gjøre litt større ting, ofte, så er jeg litt usikker.. I starten regner jeg med at d blir mye kjøring, og da har jeg ikke lyst til å justere ventiler 4-5 ganger ila sesongen.. Trives mer med å ta vanlig vedlikehold, å kjøre i stedet ;)

Skrevet
Ble tegningene av gamle R75 stjålet? Vites det hvem som gjorde det? Produksjon i Kina er vel billigere sikkert..

Jupp... sovjetene stjal tegningene da de okkuperte landområdet som senere ble kjent som Østtyskland. BMW hadde flere fabrikker i det østlige Tyskland som etter krigen ble dominert av Sovjetunionen. Når det gjelder BMW R75 fikk den derfor en sovjetisk avlegger i merket Ural Patrol (som stadig produseres).

http://www.imz-ural.com/patrol/#

Som du er inne på er mange ting billigere å produsere i Kina... så også med Ural Patrol. I Kina heter motorsykkelen imidlertid Chang Jiang 750 M1... :lol:

http://www.chang-jiang.com/bmw/motor-m.html

Skrevet

Takker.. Men er den som eg la ut bilde av 4 eller 2 dører? Når eg sammenligner den med andre ser det ut som den har 4 dører med tanke på størrelsen med vinduet. Men det ser for meg ut som den faktisk bare har 2 dører på det bildet..

Skrevet
Ble tegningene av gamle R75 stjålet? Vites det hvem som gjorde det? Produksjon i Kina er vel billigere sikkert..

Jupp... sovjetene stjal tegningene da de okkuperte landområdet som senere ble kjent som Østtyskland. BMW hadde flere fabrikker i det østlige Tyskland som etter krigen ble dominert av Sovjetunionen. Når det gjelder BMW R75 fikk den derfor en sovjetisk avlegger i merket Ural Patrol (som stadig produseres).

Som du er inne på er mange ting billigere å produsere i Kina... så også med Ural Patrol. I Kina heter motorsykkelen imidlertid Chang Jiang 750 M1... :lol:

Såpass ja.. Ja Ural er vel noe ja....

Hehe, herre, det er vel omtrent ingenting som har vært produsert i resten av verden, som Kina ikke har lagd en kopi av :lol: Hukser ikke om det var her, eller en annen plass der det var lagt ut bilder av bl.a biler som var kliss like både BMW, VAG og andre merker, men med et annet navn. Husker spesielt kopien av en X5.. Ligna på en bastard mellom Hyundai`s Santa Fe og en X5!!

flonoen: Ja på begge poster. ( I alle fall om de har ligget i fryseren hele tiden og ikke er 7år over datostempling :lol: )

Skrevet
Takker.. Men er den som eg la ut bilde av 4 eller 2 dører? Når eg sammenligner den med andre ser det ut som den har 4 dører med tanke på størrelsen med vinduet. Men det ser for meg ut som den faktisk bare har 2 dører på det bildet..

Den har fire dører... Aston Martin Rapide har fire dører... 8)

Skrevet

Den har fire dører... Aston Martin Rapide har fire dører... 8)

Thnx :)

Skrevet

Ural Patrol produseres idag i Russland med samme maskiner som den gang. Toleransen på deler etc. er så dårlig at motor må overhales ganske raskt etter man har kjøpt seg en slik.

Egner seg ikke spesielt godt på asfaltert vei, men kurrant på grusvei :)

Nå ser jeg faktisk at de faktisk har fått skivebremser?? Ural var hvertfall eksakt lik som BMW R75 modellen for inntil få år siden.

Skrevet

Siden det er så mage kloke hoder her så slenger jeg ut et spørsmål som er lite relatert til bil:

På NRK har det gått en serie fra BBC, som de valgte og kalle "Ei iskad verd", eller Frozen Planet, som det heter på utenlandsk. Noen som vet om jeg kan se denne serien noen plass? Har bare fått sett episode 1 og 5, og skal se nr.6 nå. NRK hadde kun rettigheter til å ha de tilgjengelig en uke etter sending på tv på deres nettsider, men da var jeg på sjøen, og fikk ikke anledning.

Noen tips?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...