flobben Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Angående Volvo og haldex så er de nyere utgavene av haldex veldig bra, de får veldig mye skryt. Grunnen er at den er nå så rask at du ikke merker at kreftene flyttes, siden dette nå gjøres elektronisk så trengs det ikke hastigethets forskjell på hjula. Kan foreksempel programmeres om til at når bilen står stille så overføres X antall % bakover. Dette betyr at f.eks ved behov kan krefter flyttes over til riktig aksel, og fremkommeligheten kan bli bedre en vanlig tradisjonell torson . De nyere haldex systemene har også hvis jeg har forstått riktig muligheten til å flytte effekten mellom hjula på bakakselen også. Slik at den kan programmeres til å gi mer effekt på høyrebakhjul i sving f.eks. Det vil si at man ved litt programmering kan begynne å styre kreftene til der de gir med effekt. Altså virkelig forbedre kjøreegenskapene
Fredrik Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Dette er svært riktig Ferrari i mine øyne: http://images.bimmers.no/files/k3vf35gz9n2jt3j5wedj.jpg Fredrik: Jeg vil ikke at de skal gi opp, men at de skal revurdere den opplagte manusbruken de siste sesongene er preget av. Det falske må vekk - de lurer bare seg selv. Jeg liker ikke hood scoopet på 550 Maranello og 575M Maranello. Da er 599 GTB Fierano mye mer elegant etter min mening... Slik Top Gear er idag går konseptet på tomgang. Det er nok vanskelig... for ikke å si nesten umulig... å overgå Botswana, Bolivia og Polar episodene. Ære være Clarkson & Co for disse og mange andre temmelig bra episoder. Top Gear har vært en unik opplevelse... som faktisk (iallefall for vår del) har samlet hele familien foran TV´en. Bare dét er helt fantastisk når det gjelder et bilprogram (vel... underholdningsprogram). Hvis Clarkson virkelig fortjener ros for noe er det å ha gjort bilinteresse stuerent og akseptert hos folk flest... inkl. husmødre og tenåringsdøtre... Ferrari 599 GTB Fierano
oddis Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Føler også at de kan legge mer vekt på underholdende biter av showet. Et eksempel er f.eks turen til Tyskland med Ford, BMW og Mercedes da de rett og slett utelot siste "challengen" som var å kjøre til Polen på en tank om jeg husker rett. Isteden fylte de opp tiden med masse annet rall. Jeg mener fint Top Gear kunne lagd lengre episoder. I mange av disse spesialepisodene der de drar utenlands utelates også masse tøft som vi kun får et 10 sekunds innblikk i å ha skjedd. Mye mer fokus på det enn på alt "mellomkjipe" fjaset med testing av kjedelige biler og langdrag av intervjuobjekter som har falt dratisk i underholdning (Foruten Tom Cruise, Rowan Atikinson og Cameron Diaz). På tide å få det råe koseptet mer tilbake. Clarkson tenker for mye, og da blir det ikke moro. Han har blitt gammel.. akkurat som Arne Scheie.
Ess Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 456 og 550 Maranello er det penaste eg har sett av Ferrari. Ein dag... Kanskje.
powerfulglenn Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 http://www.artige.no/bilde/24711 Haha! måtte le litt der !
fish Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Haha... Bluetooth er påslått på TV'n 24/7 og plutselig nå i kveld har naboen som sikkert ikke er stødig på moderneteknologi tilkoblet seg TV'n min. Så nå har jeg Bluetoothenheten som heter Jesus loves you på besøk. Problemeter at jeg ikke får sperret han ute nå. Jeg sletter han, men likevel kommer han tilbake. Halleluja, må vel på nabobesøk nå...
S.Hafsmo Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Har tatt meg et glass rødvin til biffen, og ser nå at flaska er tom. Det forklarer jo hvorfor kjærringa er så surrete. Fish, Er det ikke gøy å ha Jesus på besøk da?
opasb Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Ble arrangert iskjøring idag på den lokale motorstadion her idag... Og ikke hadde jeg noe leken rwd for hand... Hva gjorde jeg?
Jordfræsar Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Haha... Bluetooth er påslått på TV'n 24/7 og plutselig nå i kveld har naboen som sikkert ikke er stødig på moderneteknologi tilkoblet seg TV'n min. Så nå har jeg Bluetoothenheten som heter Jesus loves you på besøk. Problemeter at jeg ikke får sperret han ute nå. Jeg sletter han, men likevel kommer han tilbake. Halleluja, må vel på nabobesøk nå... Amen!
fish Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Joda, går sikkert greit med jesus på besøk. Men problemet er at det blir liksom som å krangle med kjærringa om fjærnkontrollen i dette tilfellet.
BMW E30 325 Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Syncro og Quattro er ikke firhjulstrekksystemer, men produsentenes navn på deres biler med 4x4. Både VW og Audi bruker TorSen og Haldex på 4x4bilene sine. Det er og mange generasjoner (5-6?) av Haldex som da selvfølgelig er forbedret fra en generasjon til annen. Prosenten av skyvekraft som fordeles er avhengig av bl.a grep. når du sier "Ekte" 4x4, mener du da med låst senterdiff? har du kjørt bil på tørrasfalt med låst senterdiff? det er ikke så veldig morsomt. Samt at det ikke er spesielt effektivt på vinterføre om du ikke har brems/sperre på for og/eller bakaksling. Jeg vet det med syncro og quattro, men jeg mener at systemet på små audier er akkurat det samme som vw sit syncro bare med et annet navn og ikke spesielt givende kontra skikkelig quattro. Selfølgelig er det avhengig av grep og hvilken teknilogi som var brukt. Men i mitt eksempel anngående 850 var det særdeles lite drift som kunne fordeles til bakhjulene. Tenker ikke nøyaktig på låst senter diff- men er jo en fordel å kunne velge det. Men tenker mer på at bilen i hovedsak har/ kan ha drift på 4 hjul, heletiden. Feks subaru har jo "full time 4x4" altså firhjulstrekk og ikke framhjulstrekk helt til du begynner å spinne, da først får du drift bak. Eks honda crv vs audi med skikkelig quattro, hvor jeg vil kalle crv for jukse 4x4. Om du skjønner? Uoversiktlig å dårlig forklart pga sitter med mobilen
S.Hafsmo Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Jeg skjønner hva du mener, og jeg har ikke kjørt 850en, så jeg kan nok ikke uttale meg der. Subaruene jeg har kjørt har hatt viskosi senterdiff og brems på bakaksling. Altså 3hjulsdrift i beste fall. dette systemt fungerer forøvrig helt utmerket. Problemet med å ha valget for hånd, er at man faktisk blir nødt til å sitte og sjalte inn/ut 4hjulstrekken hele tiden, uten at den tar seg nevneverdig bedre frem av den grunn. Audi sitt TorSen system, som er det "ekte" quattrosystemet, er basert på at alle hjul har en viss motstand. Løfter du et hjul av marka på et slikt system (uten antispinn vel og merke) vil ikke bilen røre seg. Det er veldig skjeldent at man har behov for driv på alle 4 hjul. Blazeren min trekker i beste fall på 2 hjul (et foran og et bak), men den setter seg ikke fast uten at jeg gjør en liten innsats for å få akkurat det til. Til syvende og sist koker det vel ned til hva man har bruk for. Skal du delta i Offroadklubbens aktiviteter er vel f.eks Land Rover med manuelt låsbare differ noe man bør vurdere, mens for å komme seg til jobb når det er 5cm snø på veien tror jeg nok det holder med hvilkensomhelst form for 4x4.
BMW E30 325 Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Syncro og Quattro er ikke firhjulstrekksystemer, men produsentenes navn på deres biler med 4x4. Både VW og Audi bruker TorSen og Haldex på 4x4bilene sine. Det er og mange generasjoner (5-6?) av Haldex som da selvfølgelig er forbedret fra en generasjon til annen. Prosenten av skyvekraft som fordeles er avhengig av bl.a grep. når du sier "Ekte" 4x4, mener du da med låst senterdiff? har du kjørt bil på tørrasfalt med låst senterdiff? det er ikke så veldig morsomt. Samt at det ikke er spesielt effektivt på vinterføre om du ikke har brems/sperre på for og/eller bakaksling. Jeg vet det med syncro og quattro, men jeg mener at systemet på små audier er akkurat det samme som vw sit syncro bare med et annet navn og ikke spesielt givende kontra skikkelig quattro. Selfølgelig er det avhengig av grep og hvilken teknilogi som var brukt. Men i mitt eksempel anngående 850 var det særdeles lite drift som kunne fordeles til bakhjulene. Tenker ikke nøyaktig på låst senter diff- men er jo en fordel å kunne velge det. Men tenker mer på at bilen i hovedsak har/ kan ha drift på 4 hjul, heletiden. Feks subaru har jo "full time 4x4" altså firhjulstrekk og ikke framhjulstrekk helt til du begynner å spinne, da først får du drift bak. Eks honda crv vs audi med skikkelig quattro, hvor jeg vil kalle crv for jukse 4x4. Om du skjønner? Uoversiktlig å dårlig forklart pga sitter med mobilen Edit: at slike systemer jeg retter krittik mot har blitt bedre i senere tid er jo bra. Alt i alt det jeg mente at jeg selv heller ville hatt en skikkelig audi quattro (b7 2,7 biturbo som wicky nevnte) kontra noe volvo awd, som feks drar framme helt til en spinner.
BMW E30 325 Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Jeg skjønner hva du mener, og jeg har ikke kjørt 850en, så jeg kan nok ikke uttale meg der. Subaruene jeg har kjørt har hatt viskosi senterdiff og brems på bakaksling. Altså 3hjulsdrift i beste fall. dette systemt fungerer forøvrig helt utmerket. Problemet med å ha valget for hånd, er at man faktisk blir nødt til å sitte og sjalte inn/ut 4hjulstrekken hele tiden, uten at den tar seg nevneverdig bedre frem av den grunn. Audi sitt TorSen system, som er det "ekte" quattrosystemet, er basert på at alle hjul har en viss motstand. Løfter du et hjul av marka på et slikt system (uten antispinn vel og merke) vil ikke bilen røre seg. Det er veldig skjeldent at man har behov for driv på alle 4 hjul. Blazeren min trekker i beste fall på 2 hjul (et foran og et bak), men den setter seg ikke fast uten at jeg gjør en liten innsats for å få akkurat det til. Til syvende og sist koker det vel ned til hva man har bruk for. Skal du delta i Offroadklubbens aktiviteter er vel f.eks Land Rover med manuelt låsbare differ noe man bør vurdere, mens for å komme seg til jobb når det er 5cm snø på veien tror jeg nok det holder med hvilkensomhelst form for 4x4. Ble for sen til å edite den forige posten min/ ble noe tull der. Skjønner også hva du mener. Skulle jeg selv hatt 4x4 til vinter bruk hadde det kunn vært for lek og morro. Enten for å "crosse" med i skogen, eller for å sladde med. Da skjønner du kanskje hva jeg tenker på. Og da blir det for min del meningsløst å betale ekstra for noe ala syncro, da jeg sannsynligvis hadde kommet like langt med vanlig grevling. Maten er inntatt, stapp mett på sofan, fruen og søss lager desert. Hvor er det blitt av pilsa? Fillern. God helg:D
Anbefalte innlegg