Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Landet virker gørrkjedelig......

Livet har forskjellige faser med forskjellige behov og ønsker. Jeg var først klar for å flytte ut av Oslo da jeg var godt etablert med familie i slutten av 20 årene. Ikke ti ville hester hadde fått meg ut av byen da jeg var i begynnelsen av 20 årene.

Jeg har en dansk kone og for vår del var det derfor like naturlig å se etter en bolig utenfor Århus som utenfor Oslo. Vi brukte imidlertid lang tid på å komme frem til den konklusjonen og i et par år så vi på svært mange hus og tomter i Oslo vest og Bærum. Det var allerede den gangen svært stive priser og mange alt for dårlige objekter. Vi var nok litt for tidlig ute på slutten av 90-tallet. Mye var gammelt og nedslitt selv om det kostet 4 millioner kroner eller mer.

Vi valgte derfor å bygge et nytt hus på 170 m2 10-15 minutter utenfor Århus sentrum. Det var billig i forhold til i Osloregionen, men Århus minner i denne sammenhengen mer om Bergen og jobbmarkedet er derfor ikke like attraktivt som i Oslo. Dette påvirker husprisene på godt og vondt... mest godt. Her er det skog, strand, mye plass og ikke minst liten trafikk. Jeg brukte dobbelt så lang tid inn til sentrum av Oslo med Linje 1 fra Holmenkollen stasjon enn jeg gjør inn til sentrum av Århus med buss eller tog herfra. Vår situasjon minner faktisk mye om Oslo på 70 og 80-tallet... altså før ting gikk av skaftet i den byen.

Apropos lånesituasjonen for folk som ennå ikke har kommet inn på boligmarkedet. Jeg har nevnt det tidligere og nevner det igjen. Vi trenger en skatteøkonomisk "generasjonsrevolusjon". Vi må ta fra de eldre og økonomisk etablerte og gi til de unge som ikke er økonomisk etablerte. Alternativt får vi en hel generasjon som blir stående utenfor boligmarkedet eller for alltid kommer til å være i leiemarkedet.

http://www.aftenposten.no/bolig/boligok ... 3FkStmGUoY

Skrevet

Tomteprisene kan vel ikke være med i disse regnestykkene? Undersøkte litt nybygg før vi kjøpte hus i fjor og så vidt jeg greide å finne ut kom man veldig fort opp i 3-3.5 mill i bare byggekostnader og utarbeidelse av tomt men uten tomtekjøp for et helt kurant hus. Men det er klart at hvis man gjør mye selv blir det jo fort mye rimeligere.

Skrevet

Noen som veit åssen det vill bli med 3.46 utv diffbrems på 540`n? har 2.93?! nå, å det er tungt.

Vill jeg få veldig mye mere turtall på langkjøringa? 120 km/t.. har jo 6trins kassa, så hjelper vell litt? :)

Skrevet
Det der var rimelig kongstian. Men tomteprisen er ikke med nå?

Jo det er med tomt, skal sette opp grunnmur til hus/garage og Pipe selv, pluss at jeg skal legge gulv, flislegge og male/ legge tapet inne selv.

Men alt jeg skal gjøre selv er kalkulert inn i den prisen der og da har jeg tatt godt i på alle kostnader.

I prisen er det også lagt opp vannborn varme.

Prisen syntes ikke jeg er ille selv, har brukt ett år for og finne ut hva slags hus jeg skulle ha, og til slutt havnet jeg på et lokalt bygge firma da de kom rimligst ut med ferdighuset og i tilegg syntes jeg det ble finest med endringene jeg ønsket og gjøre.

Så er lurt og sjekke nøye opp først, veldig mye pris reduksjon på ferdighus, sjekket opp med anebyhus også de skulle ha 600 000 mere for et nesten likt hus og men det var mindre.

Skrevet

Gjorde et lite uttak på Karma-kontoen i dag.

I første rundkjøringa på vei til jobb i dag står det en E34 stv med nødblinken på. Men jeg stoppet ikke. Det var mye trafikk. Jeg har ikke slepetau i bilen. Sikkert lite jeg kunne fått gjort.

10 min senere legger jeg i vei på E6. Hører en rar lyd når bilen fjærer over ugjenvheter i veien. Stopper ved neste avkjørsel og titter under bilen.

Joda, det ene plastdekselet under motor har løsnet. Så jeg skrur det på plass igjen. Haddet det av ifb oljeskift i helga.. men løsnet først nå?

Karma is a bitch.

Skrevet

I natt kjørte jeg en sort Dodge RAM STR-10, gikk styggfort og var tørst som fy :D Kan være ganske så realistisk selv i drømmeland :wink:

Skrevet

Det skal jeg love deg at det ikke er 8)

Kan jo bråke og herje så mye man vil uten at man trenger og begymre seg får sinna naboer og onkel blå :P

Skrevet
Noen som veit åssen det vill bli med 3.46 utv diffbrems på 540`n? har 2.93?! nå, å det er tungt.

Vill jeg få veldig mye mere turtall på langkjøringa? 120 km/t.. har jo 6trins kassa, så hjelper vell litt? :)

Er ikke den kassa bare mer tettstega? Utvekslinga på sistegiret er vel ganske så likt som med en femtrinns?

Skrevet

Det skal jeg love deg at det ikke er 8)

Kan jo bråke og herje så mye man vil uten at man trenger og begymre seg får sinna naboer og onkel blå :P

Det medfører riktighet ;) vil vi til byen, ja så kjører vi dit !! :)

Skrevet
I natt kjørte jeg en sort Dodge RAM STR-10, gikk styggfort og var tørst som fy :D Kan være ganske så realistisk selv i drømmeland :wink:

awsome! storebroren til dama har også en slik. og han kommer hjemover med den , denna uka :) har sittet på før også, men da var det litt snø på veiene :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...