Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ikke i det største tettstedet, men ei heller det minste. Liker meg godt her, og å flytte til noe større sted er uaktuelt. Eller... jeg studerer i Ålesund nå da.. Kan ikke si at jeg er overbegeistret over å bo i by. Bor litt avsides hjemme i Volda, men ikke verre enn at det tar et par minutter så er jeg i sentrum. Synes det er deilig å ha mye plass rundt seg, og grønnt gress i alle himmelretninger. Bedre det enn grå asfalt og høyblokker hvor enn man snur seg.

Kunne godt flytta til en lite utbygd krok litt utenfor sentrum av bygda. Må dog holde meg innenfor rimelighetens grenser da det er mulig jeg kan ende opp med å måtte pendle et stykke til andre kommuner for jobb i fremtiden når jeg er ferdig utdannet. En ting er vertfall sikkert, det skjer ikke at jeg bosetter meg permanent i en by.

Skrevet
Landet virker gørrkjedelig......

Det skal jeg love deg at det ikke er 8)

Tja, jo. Ser egentlig bare fire fordeler. 1) Det er rimeligere, så du har råd til MYE mer med norsk lønning (rart gutter fra landet kjører fetere bilbygg enn oss i byen?). 2) Dere kan herje så mye mer enn oss i byen. 3) Terrorhandling = minimal risiko. 4) Teppebombing ved evt. krig = minimal risiko.

Min kommentar kom kanskje litt uten bunn... Er bare det at hver gang jeg kjører i folketomme trakter tenker jeg hvor kjedelig det er med butikker med stenger tidlig, et knøtt samfunn der alle kjenner alle og liten mulighet til å bli kjent med nye mennesker vs. byen, samt at du ikke kommer deg noen steder uten bil... Her i byen kan man gå over alt til fots og man har alt fra konserter, kino, restauranter, el. butikker, bilverksteder+++ innen halvtimes radius... Men men, er man vant til det og vokst opp på landet, så trives man jo sikkert :)

Ikke rent få gangene jeg har fått besøk av gutter og jenter fra landet som har fått småangst av å finne seg frem i Oslo... Og som har sagt at de aldri kunne tenkt seg å bodd her - så det går definitivt begge veier! :)

Jeg har en plan.

egon2.jpg

De siste årene har jeg ofte besøkt Charlottenberg (Sverige) - det ligger ca. 1:15 - 1:30 t. fra leiligheta i Oslo. Rett ved siden av der kjøpte familien til en venn et OK hus til 100.000 NOK med stort tomt og lita privatbrygge, med kun 10-15 minutter kjøretur til Charlottenberg storsenter på ene siden og Arvika by (som er fantastisk om sommeren!) på den andre siden. Området der huset ligger er "politifritt" aka. midt på landet.

I går så jeg hus til salgs i samme område igjen, med tomt på 1000 kvm. +/- til 80.000 SEK +/-. Ingenting å skryte av mtp. standard på huset der (80 kvm kanskje?), men med litt oppussing av huset og behandling av tomten kommer man lang vei. Jeg har tenkt å kjøpe et slikt hus, fylle det med "Gis bort" møbler fra finn.no og lage ordentlig fritidsbolig av stedet, "man cave" stil. Med tanke på at en WRX STi koster 100.000 NOK der og en E34 M5 Touring rundt 65.000 NOK, går det ann å kose seg veldig til lav pris...

Også er det bare å invitere venner hver helg, kjøre billige/raske svenskeregistrerte biler på grusveier og svenske asfaltveier med bra standard og handle inn rimelig mat fra Sverige på vei hjem igjen på søndag. Blir ikke billigere/bedre.

Skrevet
Hvem bruker venstre til bremsen? Hørtes helt jævlig ut å kjøre slik.

Jeg.. :P

Jeg har bodd på landet stort sett hele mitt liv, og jeg skjønner ikke hvorfor folk vil bo i byen.

Med det bråket, maset, stressnivået som jeg har opplevd på mine byturer, så har jeg funnet ut at det vertfall ikke er noe for meg! Da er det bedre å slappe av på plenen mens man bare ligger å slapper av å hører til fuglesangen helt uten avbrekk! 8)

Skrevet

Tja, jo. Ser egentlig bare fire fordeler. 1) Det er rimeligere, så du har råd til MYE mer med norsk lønning (rart gutter fra landet kjører fetere bilbygg enn oss i byen?). 2) Dere kan herje så mye mer enn oss i byen. 3) Terrorhandling = minimal risiko. 4) Teppebombing ved evt. krig = minimal risiko.

Min kommentar kom kanskje litt uten bunn... Er bare det at hver gang jeg kjører i folketomme trakter tenker jeg hvor kjedelig det er med butikker med stenger tidlig, et knøtt samfunn der alle kjenner alle og liten mulighet til å bli kjent med nye mennesker vs. byen, samt at du ikke kommer deg noen steder uten bil... Her i byen kan man gå over alt til fots og man har alt fra konserter, kino, restauranter, el. butikker, bilverksteder+++ innen halvtimes radius... Men men, er man vant til det og vokst opp på landet, så trives man jo sikkert :)

Ikke rent få gangene jeg har fått besøk av gutter og jenter fra landet som har fått småangst av å finne seg frem i Oslo... Og som har sagt at de aldri kunne tenkt seg å bodd her - så det går definitivt begge veier! :)

Slike diskusjoner baseres som regel på hva man er vant til, og jeg er sånnsett ikke noe unntak.

Har dog bodd i byer (Dersom Bodø kan anses å være en by) siden jeg var 16-17 år, og hadde det ikke vært for at jeg har hatt tilgang til verksted både i Bodø og i Trondheim de siste årene, hadde jeg nok blitt gal.

Det finnes jo ikke noe fornuftig å fordrive dagene med i en by. Jeg ser du nevner Kino, el-butikker, restauranter osv. men man kan jo ikke dra ut og kjøpe nytt stereo hver gang man kjeder seg? Uansett hva man skal fordrive tiden med i en by, koster det massevis av penger.

Nå er jeg i midlertid såpass heldig at jeg har fått kjøpt meg et hus "in the middle of nowhere" til ingen penger. ;)

Gjenstår bare å få fruen til å innse at det er tingen.

Edit:

en fordel er det imidlertid ved å bo i nærheten av en by. Man har mye bedre tilgang på "spesialbedrifter" som medieblåsing, pulverlakk, maskinering, salmakere osv.. Mangelen på slikt gjør det periodisk veldig slitsomt å bo på landet.

Skrevet

Jojo, men så opplever man flere ting og da, selv om det koster å gå på kino, se konserter, være på idrettsarrangementer osv. Men det er heller ikke noe jeg gjør hele tiden :P

Jeg er hvertfall vant med at alt er tilgjenglig hele tiden. Trenger del til BMWen? Ta telefon til 5 forskjellige leverandører, sammenligne priser og lagerstatus, hente del på dagen...

Kjeder meg en kveld? Dra på Narvesen sent og plukke opp et par bilblader... Evt. ta turen innom Elkjøp som ligger 5 min. unna og er oppe til kl 20-21... Og kjøpe meg film på Bluray, eller spill til PS3...

Jobber som sagt i hjemmekontor, og går jeg tom for skriverblekk kl. 20:30 f. eks. er det bare å kjøre rett til Elkjøp som ligger 5 min. unna og kjøpe seg blekk... Enn om jeg hadde bodd på landet og måtte vente til neste dag og sikkert 1 timers kjøretur hver vei...

Mange grunner til at jeg trives med å bo sentralt, tilgjenglighet er nr. 1.

Skrevet

bigblackgoldsparklepaisleyDSCN0020.jpg

Hvem betaler for meg? :roll:

Crook telecaster skal være noe av det beste man får, til en forsåvidt grei pris. Og paisley finishen er jo legendarisk i telecaster verden.. Lyst å legge paisley mønster på min, men er noe som river i meg når jeg tenker på å begynne å pusse og tulle på en fender :lol:

Finne meg en ekstra telecasterkropp på ebay og prøve kanskje :P

Skrevet

Ja, vi har alle forskjellige behov :)

Jeg kunne ikke tenkt meg å bodd på langt utpå landet, ei heller midt i byen. Slik jeg bor nå er perfekt..

Sentrum blir alt for stressende for meg, ser bare når jeg skal å handle meg klær. Da er det et rent helvette fra man kjører ut bilen til man er hjemme igjen.

Først man finne parkering, det er håpløst. Når man endelig har funnet en parkering mellom to biler som ikke kan å parkere så må man inn på selve kjøpesenteret. Det er ikke bare bare det heller, da står det alltid noen å røyker rett utenfor inngangen slik at jeg må gå igjennom en røyksky som mildt sagt er ubehagelig. Når jeg endelig har kommet meg inn så må jeg lokalisere butikk, som regel vet jeg hvor jeg skal, men det er ikke alltid så lett å gå strake veien dit da hundrevis av stressende personer løper i alle himmelretninger uten å se hvor de går, ikke så rent sjeldent at folk dulter borti meg. Endelig nådd butikken, da er det på en måte som et fristed, bruker ikke å være mange kunder der.. Får handlet og skal tilbake til bilen.. Da er det samme regla om igjen...

Men en softis på brygga i sentrum om sommeren er kos da :)

Eller en pils ute på holmene og heller se inn til byen derifra :D

fo641uljt8f96ef1u6vi.jpg

Skrevet
Jojo, men så opplever man flere ting og da, selv om det koster å gå på kino, se konserter, være på idrettsarrangementer osv. Men det er heller ikke noe jeg gjør hele tiden :P

Jeg er hvertfall vant med at alt er tilgjenglig hele tiden. Trenger del til BMWen? Ta telefon til 5 forskjellige leverandører, sammenligne priser og lagerstatus, hente del på dagen...

Kjeder meg en kveld? Dra på Narvesen sent og plukke opp et par bilblader... Evt. ta turen innom Elkjøp som ligger 5 min. unna og er oppe til kl 20-21... Og kjøpe meg film på Bluray, eller spill til PS3...

Jobber som sagt i hjemmekontor, og går jeg tom for skriverblekk kl. 20:30 f. eks. er det bare å kjøre rett til Elkjøp som ligger 5 min. unna og kjøpe seg blekk... Enn om jeg hadde bodd på landet og måtte vente til neste dag og sikkert 1 timers kjøretur hver vei...

Hadde du bodd på landet hadde du kjøpt ett ekstra sett blekkpatroner når du kjøpte skriveren, på den måten hadde du sluppet å gå helt til Elkjøp for å kjøpe det. Deler til BMWen er alltid dyrere hos forhandler enn på nettet. Skjer det noe med bilen, har man jo alltids 2 biler, siden eiendom/garasje er gratis på landet. Da kan bare BMWen stå mens man bestiller superbillige deler på nettet. ;)

Blueray laster man ned på fibernettet (som også eksisterer oppi skogen), og spill til PS3en bestiller man på nettet, og får det dagen derpå.

Kinoen gidder du ikke dra på, siden det billige huset på landet, tillot deg å bygge egen kino i kjelleren. Og fruen, som før var "shopoholic" har nå slått seg til ro, og blitt en mester på kjøkkenet. Ergo er restaurant utelukket. Da er det bedre å innvitere på grillfest nede på den 40kvadrats flytebrygga du snekret sammen i fjor sommer. :mrgreen:

Skrevet

Det er viktig å påpeke at en stor by som Oslo egentlig består av mange mindre bydeler/tettsteder. Det er f.eks veldokumentert at det er liten sosial kontakt mellom mennesker på tvers av øst-vest skillet i Oslo... sogar også mellom nabobydeler i enkelte tilfeller. Folk som kommer fra Holmenkollen/Ullern kjenner få mennesker fra Stovner/Lambertseter og visa versa. Dette fenomenet kjenner jeg igjen fra min tid i Oslo, men i takt med at de sosiale forskjellene bare har blitt større med årene vil jeg tro at den reelle sosiale kontakten er mindre idag enn den var. Tiltross for internett og sosiale medier samt mange felleskulturelle tilbud i byen.

Jeg kjente ingen som bodde øst for Akerselven (omtrent midt i Oslo) i min ungdomstid. Da jeg begynte på videregående hadde kommunen begynt med elevutveksling mellom bydelene og det var derfor to piker fra østkanten i en klasse som ellers kun besto av folk fra den høyere sosiale klassen på vestkanten i Oslo. Det var egentlig noen søte piker, men de hadde det ikke lett sosialt. I en av de første timene skulle vi fortelle litt om oss selv, hvor vi bodde og hvor vi hadde vært i sommerferien. De fleste fortalte verdensvant hva de het, hvor de bodde og at de hadde vært på hytta, båten, i Karibien, hos mormor på slektsgården etc. De to pikene fortalte usikkert at de hadde vært hjemme samt en uke på kommunens sommerleir. I en voksen kontekst kan man naturligvis vise forståelse for slikt, men ikke når man er rimelig bortskjemt og 16 år gammel. Standarden var satt og slik fortsatte det helt til de begge to droppet ut av skolen etter knapt et år. Den sosiale forskjellen var dessverre for stor. Dette er også en viktig del av å bo en stor by som Oslo og det er nogenlunde tilsvarende i andre storbyer også.

Skrevet

Hadde du bodd på landet hadde du kjøpt ett ekstra sett blekkpatroner når du kjøpte skriveren, på den måten hadde du sluppet å gå helt til Elkjøp for å kjøpe det. Deler til BMWen er alltid dyrere hos forhandler enn på nettet. Skjer det noe med bilen, har man jo alltids 2 biler, siden eiendom/garasje er gratis på landet. Da kan bare BMWen stå mens man bestiller superbillige deler på nettet. ;)

Blueray laster man ned på fibernettet (som også eksisterer oppi skogen), og spill til PS3en bestiller man på nettet, og får det dagen derpå.

Kinoen gidder du ikke dra på, siden det billige huset på landet, tillot deg å bygge egen kino i kjelleren. Og fruen, som før var "shopoholic" har nå slått seg til ro, og blitt en mester på kjøkkenet. Ergo er restaurant utelukket. Da er det bedre å innvitere på grillfest nede på den 40kvadrats flytebrygga du snekret sammen i fjor sommer. :mrgreen:

Haha, jeg vil bo der du bor :mrgreen:

Skrevet

JEG FLYTTER TIL LANDET ASAP!!!!!!!!!!!!!!! :lol::lol::applause:

Skrevet

S.Hafsmo: Evt. fortsetter jeg å bo som jeg gjør nå og har det fint :) Men du er en god selger, det skal du ha! ;)

Fredrik: Klart at folk fra forskjellige bydeler har mindre kontakt. Og klart det er sosiale forskjeller i en hovedstad... Fortell meg om en hovedstad der det ikke er sosiale forskjeller på fattige og rike...? Jeg har det helt fint hvertfall. Venner fra hele Norge og hele Oslo. Det blir hva du gjør det til. Mulig ting har blitt annerledes fra du vokste opp pga. internett som har knyttet folk mer sammen.

Skrevet

Det største problemet med å flytte bort slik jeg ser det er venner og familie. Gjør ikke noe at det tar 20min lengre å kjøre til sentrum, er verre at det ikke er så lett å stikke innom venner og slikt.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...