Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det jævla styret i borettslaget her nekter å melde den jævla vannskaden min til forsikringsselskapet som har forsikret bygget fordi DE MENER det er min feil, kan faen ikke fatte at det er mulig å være så jævli idiot i huet sitt. JEG BLIR SÅ FAENS JÆVLI FORBANNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du må da fortellet styret at deres meninger ikke gjelder fordi de ikke er fagfolk, og dermed så er deres mening basert på synsing og ikke kunnskap lært under utdannelsen i yrket. Dermed krever du at de sender det til foriskringsselskapet, eller så må de belage seg på å ta regningen, eller så kan du klage til borettslaget-hovedkontor-ish greie, det funker =)

IKKE GI DEG !!!!!!

Skrevet
Noen fra tulletråden som har tenkt seg på bmw treff i helgen?! ;)

Nå blir det sånn dobbelpost, men; JA (om jeg klarer å stå opp, lolz)

Blir spennende å se om jeg finner frem, da, ingen som var hypp på samlet kjøring fra Oslo. Bæsj.

Skal være bra skilta nedover der! har du ikke gps på iphonen eller telefonen din ?

Så nettopp koordinasjonnummere på Rudskogens nettside, og at min GPS har mulighet for innplotting av koordinatorer, så jeg tror det skal ordne seg :)

Sees der, håper på å vinne premie for "strøken kun fra avstand" prisen ;):lol:

Blir bra :applause:

Skrevet
Ville valgt en 318IS selv, m50b20'ene er noen utrolig slappe og kjedelige motorer! m50b25 er derimot en meget flott bruksmotor :)

Nei... M50B25 motoren har en helt håpløs spiss karakter til å være i en alminnelig bruksbil. Maksimalt dreiemoment inntreffer først ved temmelig høye 4700 rpm. M52B25 motoren i E36 323i er et mye bedre kompromiss i så måte med et identisk dreiemoment ved mer hyggelige 3950 rpm.

Etter hva jeg kan se så har m50b25 en veldig flat og fin momentkurve hvor det er en differanse på ca 25nm mellom 2600rpm og 4700rpm.

31129030048_large.jpg

Dette er en m50b25 uten vanos med lettere svinghjul, chip, grenrør og kvassere innsugskam. Typiske modifikasjoner som vil slå negativt ut på ytelsene på lavt turtall.

I det virkelige liv merker man lite forskjell på 200 og 225nm spredd utover ett register på 2100rpm

Edit:

Legger ved kurvene til m50tub25 og m52b28 så du kan sammenligne mot vanosmotorer:

M50TUB25

TQCOMP.gif

M52:

M52B28dyno.jpg

Skrevet

Du, Fredrik. Det er veldig viktig for deg å ta et steg videre å faktisk velge det og forstå at det er subjektivt hva man velger som en fin bruksmotor eller ikke! Jeg har kjørt veldig mye m50b20 og m50b25! Hvor jeg trives veldig godt med m50b25'n.

Du kan trykke på så mye tall du gidder, men jeg kommer til å stå på mitt uansett da dette er min mening og ikke noe jeg har lest meg opp til.

Tall som dette bryr meg ikke en dritt, da jeg aldri har sett et behov for å vite det.

Dette er et diskusjonsforum. Altså et sted for utveksling av meninger. Ergo er din mening i prinsippet like god som min mening. Ikke dermed sagt at du har rett når det gjelder M50B25 motoren... :)

Jeg husker godt da E36 325i kom på markedet i 1991. Jeg var 24 år gammel og hadde bl.a allerede hatt en E30 320i. M50B25 motoren E36 325i ble av motorjournalister karakterisert på denne måten:... sterk, men alt for spiss i karakteren. Det skulle kun gå 3 år før M52 motoren var ferdig utviklet. Implementering av VANOS er en del av denne historien. I denne sammenhengen er dette ikke tilfeldig og som jeg har beskrevet er det nettopp den spisse karakteren i M50 motorene BMW fjernet. Jeg har forøvrig hatt en E36 323i og jeg vet hvordan den motoren er vis a vis E36 325i/328i.

Siden du er i overkant glad i å vite hvor på registeret momentkurven har sin topp er du nok glad i dette også? :)

Disse er tukla med riktignok, med kvassere kammer, grenrør og letta svinghjul. Dette betyr gjerne å flytte momentet høyere... Ikke noe du kan si noe i mot på det?

Da ber jeg det også legge merke til hvor flat momentkurven er på selv disse motorene som er lekt med for å få et kvasst karakteristikk med mye morro på topp.

1861uuc328.jpg

31129030048_large.jpg

marko.jpg?t=1256922383

Er du fremdeles i mot meg? Regna med det...

Ingen av disse m50'ene har vanos heller :wink: Enda disse "spisse" motorene har momenttoppen høyt, er det ikke gitt at de har lite i bunn.

Skrevet
Ville valgt en 318IS selv, m50b20'ene er noen utrolig slappe og kjedelige motorer! m50b25 er derimot en meget flott bruksmotor :)

Nei... M50B25 motoren har en helt håpløs spiss karakter til å være i en alminnelig bruksbil. Maksimalt dreiemoment inntreffer først ved temmelig høye 4700 rpm. M52B25 motoren i E36 323i er et mye bedre kompromiss i så måte med et identisk dreiemoment ved mer hyggelige 3950 rpm.

Har kjørt endel e39 523sedan og e34 525touring. Marginale forskjeller. Eneste er at 525 er faktisk raskere i aks det vi har testet

Skrevet
Eller at enkelte foretrekker nyere bil. Med ett budsjett har man alltid valgene:

1) Liten, ganske moderne (la oss si 1-serie til 300.000 kr.)

2) Mellomstor, litt moderne (la oss si E91 Touring til 300.000 kr.)

3) Stor, minst moderne (la oss si E65 til 300.000 kr.)

Jeg gidder ikke å kjøpe småbil da jeg liker ekstra komforten ved mellomstor bil, som gjerne også har mer påkostet interiør enn småbilene. Ei heller stor eldre bil som kan være dyr i drift (din 7-er har jo kostet deg en del selv om den ikke er å anse som veldig gammel). Valget er ganske enkelt for min del; den mest populære klassen (mellomstor) hver eneste gang.

Gå ned til halvparten, 150.000 kr., så tenker jeg det samme; "1-serie blir litt liten mtp bagasjerom og litt for by/ungdomsbil, E38 blir litt for gammel til å brukes hver eneste dag 365 dager i året og E46 facelift med litt utstyr er derfor det meste fornuftige".

Jeg har sansen for dette resonnementet, men det er et spørsmål om hva som i relativ forstand kan betraktes som en mellomstor bil. E46 er f.eks ikke så veldig mye mindre enn E34 når det gjelder akselavstanden (36 mm) og E34 er/var en mellomstor bil. Akselavstanden blir normalt brukt som en indikator på hvor stor plass som er satt av til passasjerene i en bil.

Akselavstanden er den samme på E34 og E90, mens F30 begynner å nærme seg akselavstanden på E32 (det skiller 23 mm). F20 har forøvrig en lengere akselavstand enn E28 (68 mm).

Når det gjelder akselavstanden er forskjellen mellom F10 og E65 mindre enn forskjellen mellom E46 og E34 (22 mm) og det forteller jo ganske mye om hvor store bilene etterhvert har blitt. Jeg har ikke blitt større med årene og jeg hadde i sin tid relativt god plass i en Mercedes-Benz W124... som kun mangler 10 mm på å ha en like stor akselavstand som F30.

Jeg tror at det er viktig å ikke se seg blind på modellbetegnelsene. De tider da en 3-serie fysisk var en direkte liten bil var over da E46 ble introdusert. E46 er tiltross for at den er en 3-serie mye større enn man skulle tro. E46 har f.eks en akselavstand som er hele 75 mm lengere enn den samtidige Audi A4 (Mk2). E46 har også lengere akselavstand enn den samtidige Mercedes-Benz W203 (10 mm)... :)

Skrevet
Har kjørt endel e39 523sedan og e34 525touring. Marginale forskjeller. Eneste er at 525 er faktisk raskere i aks det vi har testet

BMW oppgir at det skiller et halvt sekund 0-100 Km/t (hhv. 8,5 og 9,0 sekunder) på disse modellene. Dette merker man ikke uten en stoppeklokke. Jeg tror imidlertid at en E34 525i føles hurtigere. Både pga. M50 motoren som krever turtall for å yte sitt beste og pga. en bedre lydisolering i E39. M50B25 motoren er svært spurtsterk og i så måte en höjdere når det gjelder BMW´s klassiske rekkeseksere. M52B25 motoren er imidlertid mer effektiv og økonomisk. Dette er dessverre ikke like morsomt, men det var og er fremtiden.

Yngvejos/Robkill: Jeg forstår ikke helt hva dere prøver å bevise med effektskjemaer som ikke inkluderer originale utskrifter fra BMW (div. modifiserte motorer blir bare tullball). Det er en kjent sak at M50B25 motoren er temmelig spiss i karakteren (momentsvak på lavere turtall). Det var bl.a derfor BMW utviklet VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung)... muligheten for variable ventiltider (implementert med M50TUB25).

Tyske Wikipedia (som normalt er temmelig pålitelig) forklarer fenomenet slik: Eine auffällige Schwäche des Motors war der unbefriedigende Durchzug bei niedrigen Drehzahlen. Um dagegen Abhilfe zu schaffen und den Benzinverbrauch zu senken, wurde der Motor ab September 1992 mit der variablen Nockenwellensteuerung VANOS ausgerüstet sowie technisch modifiziert.

Skrevet

Er vel entusiastene som sier dette. Ser bare på Mercedes sin C250 CDI eller E250 CDI, den er jo 2.2 med r4 med 205hk. Man må faktisk opp på E300 CDI, med 3.0L V6, da får man 231hk. Jeg synes det er rett og rimelig med at BMW også følger denne trenden med r4 på motorene sine fra bunn og litt opp i rekken. Audis A4 og sine modeller der, man har r4 helt opp til 211hk og 2.0L TFSI, ser bort fra diesel så må man på 3.0L for å få V6 som yter 333hk.

Er både entusiaster, motorpresse og folk generelt som sier dette. Vi går inn i en tid hvor downsizing er helt vanlig, kjedelig med slik er det. Likevel så har man i dag teknologi til å få selv V8ere til å være meget drivstoff vennlige.

En E91 325d har ifølge BMW en 0-100 på 7,6 sekund, mens en 320d som er firer og en del mindre hest har på 8,2 sekund. 0,6 sekund er ikke mye om å gjøre i slike sammenligninger(LES: vanlige biler som er ment for gatebruk av Ola Nordmann). En 320d har 163hk og en 325d har 197hk, det er faktisk litt, men likevel er ikke forskjellen fra 0-100 mye. Prater fortsatt om E91 (da E90 er borte fra BMWs nettsider).

Denne her skjønner jeg ikke helt poenget med men. 0-100 skiller kanskje ikke så mye på disse, men en 325d har et helt annet moment og drag f eks mellom 100 og 200 km/t, men det er klart at en 320d passer Norsk kjøremønster ganske bra noe jeg heller ikke har benektet. 325Den har en lavere og mer mykere gange og en veldig fin moment kurve synes jeg, jeg har kjørt mye 320d (og 520d da mine foreldre har en) og fireren er og blir ett rakkleverk. Men nok en gang så skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen. 0-100 på en manuell 325d er forøvrig 7,4 og 8,4 på en manuell 320d, da snakker vi ett sekund for å være pirkete.

Hvis man kjører diesel spiller jo ikke det noen rolle etter min mening.

Er et rakleverk uansett.

Og jo, jeg har i dag en 1,6 diesel, har tidligere hatt både 320d, 330d og 535d så jeg vet forskjellen...

Skrevet
E46 har f.eks en akselavstand som er hele 75 mm lengere enn den samtidige Audi A4 (Mk2).

Men Audier har jo halve bilen foran framakslingen, så de kan vel nesten ikke sammenlignes.

Skrevet
E46 har f.eks en akselavstand som er hele 75 mm lengere enn den samtidige Audi A4 (Mk2).

Men Audier har jo halve bilen foran framakslingen, så de kan vel nesten ikke sammenlignes.

Og ikke minst har BMWer motoren der man gjerne sitter i andre biler, så plass er det ikke så mye av i forhold til lengde. Da vi hadde Carina E og E39 var bakseteplassen bak meg som fører omtrent den samme, men er ikke et problem så lenge vi normalt ikke har bruk for det setet uansett.

Velger kjøreegneskaper foran plass, og har også tro på å ha litt ekstra stål mellom meg og reg.skiltet om man skulle havne i en ulykke. Ikke minst greit å ha litt å gå på før motoren begynner å vandre inn i kupeen.

Skrevet

Hehehe... i hvert fall store deler av motoren er foran forakselen. Dette skal i teorien gi mer plass til passasjerene, men det hjelper lite i A4 Mk2 iom. at selve plattformen er signifikant mindre enn plattformen E46 bruker. Forøvrig er det et poeng at A4 i likhet med bl.a E46 har langsliggende motorer... :)

Skrevet

Hvorfor skal det være så krøklete å skifte luftfilter på M47D20 motoren? Det er ikke vanskelig, men man skal fjerne ganske mange skruer og deksler før det kan skiftes... :roll:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...