Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sett på den annonsen, og lurt på hva i granskogen fyren tenker med.. ser ut som en 10.000 kr bil.. MAX!

Skrevet
Har kjørt endel e39 523sedan og e34 525touring. Marginale forskjeller. Eneste er at 525 er faktisk raskere i aks det vi har testet

BMW oppgir at det skiller et halvt sekund 0-100 Km/t (hhv. 8,5 og 9,0 sekunder) på disse modellene. Dette merker man ikke uten en stoppeklokke. Jeg tror imidlertid at en E34 525i føles hurtigere. Både pga. M50 motoren som krever turtall for å yte sitt beste og pga. en bedre lydisolering i E39. M50B25 motoren er svært spurtsterk og i så måte en höjdere når det gjelder BMW´s klassiske rekkeseksere. M52B25 motoren er imidlertid mer effektiv og økonomisk. Dette er dessverre ikke like morsomt, men det var og er fremtiden.

Yngvejos/Robkill: Jeg forstår ikke helt hva dere prøver å bevise med effektskjemaer som ikke inkluderer originale utskrifter fra BMW (div. modifiserte motorer blir bare tullball). Det er en kjent sak at M50B25 motoren er temmelig spiss i karakteren (momentsvak på lavere turtall). Det var bl.a derfor BMW utviklet VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung)... muligheten for variable ventiltider (implementert med M50TUB25).

Tyske Wikipedia (som normalt er temmelig pålitelig) forklarer fenomenet slik: Eine auffällige Schwäche des Motors war der unbefriedigende Durchzug bei niedrigen Drehzahlen. Um dagegen Abhilfe zu schaffen und den Benzinverbrauch zu senken, wurde der Motor ab September 1992 mit der variablen Nockenwellensteuerung VANOS ausgerüstet sowie technisch modifiziert.

Vi har kjørt bilene mot hverandre. M50 føles endel kvikkere på slutten av registeret. Er Vanos M50 jeg har. Det kan muligens ha litt og si :wink:

Skrevet

Yngvejos/Robkill: Jeg forstår ikke helt hva dere prøver å bevise med effektskjemaer som ikke inkluderer originale utskrifter fra BMW (div. modifiserte motorer blir bare tullball).

Enda dette er modifiserte motorer i den grad at effekt og moment blir flytta høyere opp på registeret, så står du fremdeles på ditt?

Ta deg en rosinbolle eller to, da dette begynner å bli ganske så latterlig :lol:

Edit:

For å snu litt på det mot dine opplevelser, både hørt og erfart.

Disse motorene har en veldig spiss kurve på hestekreftene, så de vil naturlig nok føles sterkere hvor mer man pisker dem! Men momentet holder seg rimelig flatt over hele linja alikevell. Så det blir til at man "føler" et moment som egentlig er økte hestekrefer.

Derfor ser jeg på disse motorene som ganske fine i daglig bruk, de orker å tusle pent avgårde samt har et morsomt Hk-register når det først skal presses litt.

Skrevet
Det er momentkurven du kjenner i ryggen da. ikke hk.

Effekt er da en vesentlig faktor for at man skal kjenne noe som helst i ryggen. Får ingen akselerasjon uten å tilføre effekt.

Jeg gikk fra 530D med 245hk/500nm til 325i med 218hk/250nm. Kan ikke si at jeg kjente noe mer i ryggen med 530en. Derimot var 530en mindre anstrengt når det kom til å holde lavt turtall ved økende belastning.

Her er effekt/momentkurven på handlevogna mi:

Den gir mest skyv i ryggen fra 4200 rpm hvor momentet begynner å synke.

attachment.php?attachmentid=43063

Man er fint nødt til å ha både effekt og moment for at bilen skal flytte på seg. :P

Skrevet
For å snu litt på det mot dine opplevelser, både hørt og erfart.

Disse motorene har en veldig spiss kurve på hestekreftene, så de vil naturlig nok føles sterkere hvor mer man pisker dem! Men momentet holder seg rimelig flatt over hele linja alikevell. Så det blir til at man "føler" et moment som egentlig er økte hestekrefer.

Derfor ser jeg på disse motorene som ganske fine i daglig bruk, de orker å tusle pent avgårde samt har et morsomt Hk-register når det først skal presses litt.

Problemet er ikke at vi er uenige, men at du motsier BMW. M50B25 motoren ble oppgradert allerede etter knapt to år fordi den ikke tilfredsstilte BMW´s ytelseskrav (for momentsvak på lavere turtall). Allerede etter 4 år ble hele M50 motorserien faset ut av E36 programmet (M50B20 etter knapt 3 år) til fordel for M52 motoren.

Følgende illustrer fenomenet:

M50B25: 192 HK ved 6000 rpm og 245 Nm ved 4700 rpm

M50TUB25: 192 HK ved 5900 rpm og 250 Nm ved 4200 rpm

M52B25: 170 HK ved 5500 rpm og 250 Nm ved 3950 rpm

M52TUB25: 170 HK ved 5500 rpm og 250 Nm ved 3500 rpm

Som vi alle vet er M52B25 motoren sterkere enn BMW´s oppgitte effekt. Uavhengige tester viser 185-190 HK. Ergo er effektforskjellen minimal... noe også akselerasjonsmålinger viser.

Med N54B25 motoren gikk BMW et skritt videre: 218 HK ved 6500 rpm og 250 Nm mellom 2750 og 4250 rpm. Dette er en flat momentkurve til å være en sugebensinmotor... :)

Skrevet

Som vi alle vet er M52B25 motoren sterkere enn BMW´s oppgitte effekt. Uavhengige tester viser 185-190 HK. Ergo er effektforskjellen minimal... noe også akselerasjonsmålinger viser.

Med N54B25 motoren gikk BMW et skritt videre: 218 HK ved 6500 rpm og 250 Nm mellom 2750 og 4250 rpm. Dette er en flat momentkurve til å være en sugebensinmotor... :)

N54 er en turbomotor på 3 liter. Kan det være n52b25 du tenker på? Det er den jeg har lagt ut dynoen til lengre opp.

Jeg kjører med den motoren hver dag og opplever den ikke stort forskjellig på karakteristikk kontra m50b25. Den må som alle andre seksere piskes litt for å gå fort og den gir ingen wow følelse under 3000 rpm.

Skrevet

Ser det har vært mye snakk om m52b25 vs m50b25, og må si jeg er helt overbevist om at m50'n går vesentlig bedre, trolig noe fordi jeg tror min m52b25 ikke går helt 100%, ikke vet jeg hvorfor, men føler den ikke klarer å yte det den egentlig skal. nå skiller det jo også 22hk, mens nm skal være tilnærmet det samme? økonomisk synes jeg heller ikke at den er, men det kan jo ha noe med meg og høyrefoten å gjøre også :P

Skrevet
N54 er en turbomotor på 3 liter. Kan det være n52b25 du tenker på? Det er den jeg har lagt ut dynoen til lengre opp.

Jeg kjører med den motoren hver dag og opplever den ikke stort forskjellig på karakteristikk kontra m50b25. Den må som alle andre seksere piskes litt for å gå fort og den gir ingen wow følelse under 3000 rpm.

Ja... selvfølgelig mener jeg N52B25 motoren. Takk skal du ha. Jeg kjenner ikke motoren, men på papiret er momentkurven flat som Ayers Rock i Australia.

Skrevet
Ser det har vært mye snakk om m52b25 vs m50b25, og må si jeg er helt overbevist om at m50'n går vesentlig bedre, trolig noe fordi jeg tror min m52b25 ikke går helt 100%, ikke vet jeg hvorfor, men føler den ikke klarer å yte det den egentlig skal. nå skiller det jo også 22hk, mens nm skal være tilnærmet det samme? økonomisk synes jeg heller ikke at den er, men det kan jo ha noe med meg og høyrefoten å gjøre også :P

Det vil gjerne hjelpe litt å bytte o-ringer på vanos på m52en. De originale o-ringene holder ikke mange km før de blir harde og slutter å holde på trykket.

http://beisansystems.com/

Skrevet
Det er momentkurven du kjenner i ryggen da. ikke hk.

Effekt er da en vesentlig faktor for at man skal kjenne noe som helst i ryggen. Får ingen akselerasjon uten å tilføre effekt.

Jeg gikk fra 530D med 245hk/500nm til 325i med 218hk/250nm. Kan ikke si at jeg kjente noe mer i ryggen med 530en. Derimot var 530en mindre anstrengt når det kom til å holde lavt turtall ved økende belastning.

Her er effekt/momentkurven på handlevogna mi:

Den gir mest skyv i ryggen fra 4200 rpm hvor momentet begynner å synke.

[ Bilde ]

Man er fint nødt til å ha både effekt og moment for at bilen skal flytte på seg. :P

Nå er det såpass enkelt som at det er 2 sider av samme sak. Effekten representerer egentlig bare øyeblikksforbruk på det punktet i turtallsregisteret.

For å beholde en jevn momentkurve må effekten øke eksponentielt (sikkert noen som har formelen som forklarer forholdet).

Eneste årsaken til at man stort sett bare bruker effekt for å forklare motorkraft, er fordi moment alene sier ingenting om skyvekraften, da den hverken tar hensyn til turtall eller utveksling. Siden utveksling som regel er balansert i forhold til momentkurven, vil da maksimal effekt som regel si mere om hvor kraftig en motor er, siden dette tallet og tar hensyn til turtall.

Edit,

Du kan vel gjerne si at effektkurven produserer momentkurven.

Forøvrig synes jeg ikke vi har vondt av en moment vs hk diskusjon, da det er både interessant og lærerrikt. :)

Sett at folk er villige til å høre på hva de andre har å si vel og merke. Er ikke noe poeng i å diskutere dersom man bare har bestemt seg for at f.eks effekt er det eneste som har noe å si..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...