[space] Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Er bare i en taklampe her. Husker jeg kjøpte en med 13 års garanti der jeg bodde før. Da tok jeg vare på kvitteringa. Husker jo ikke hvor jeg kjøpte denne, så blir vel vanskelig... Skal legge den nye kvitteringa sammen med der pærene ligger, så vet jeg hvor jeg har den. Hater lyset i de vanlige sparepærene. Den jeg har på kjøkkenet skal liksom tilsvare 60W, men når en skrur på merker en jo nesten ikke forskjell. Bruker 10 minutter på å få rimelig greit lys, og selv da lyser den dårlig i et vemmelig gult lys.
awt Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Jeg synes halogenpærene til IKEA er veldig greie. Like pent lys som en vanlig glødepære, og de varer en god stund. Vi har en taklampe med halogenspotter i gangen rett utenfor døren til badet. Disse går hele tiden, mest sannsynlig grunnet døren går opp og igjen en del. Tenkte jeg skulle montere en dimmemoduldings på de slik at de slipper å stå med full effekt hele tiden. Vil tro det kan hjelpe.
scoot Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Var hjemme hos en gammel mann for et par uker siden på jobb, der hadde nesten alle pærene i hele huset gått, der var det 247V i kontakten på soverommet . Ang. pærer så er det så mange faktorer som spiller inn på levetiden, som nevnt, spenningsforskjeller, vibrasjoner, dunking osv.
spruddel Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Og selvfølgelig dimming. Dimmere leverer jo ikke 100% ut, er maks 95% vel, og 5% mindre lys (ser man ikke) dobler vel levetiden på pæra. Men om man har på 50% lys eller 95% lys tror jeg ikke har noe særlig betydning faktisk. Så lenge det ikke er full pupp, så spares det mye. Tror også at de lever lenger ved og ikke bli slått av og på hele tiden.
scoot Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Dimming gjør helt klart en forskjell, spesielt på 12v anlegg etter min erfaring. Av og på vil jo medføre mer slitasje i teorien, men jeg har ikke noen erfaring som skulle støtte teorien egentlig. Lyset på kjøkkenet mitt slår jeg av og på grusomt mange ganger i løpet av en dag, men halogenpærene i gangen som jeg har dimmer på OG som står på mesteparten av tiden går i ett sett På kjøkkenet har jeg ikke bytta noe enda.
spruddel Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Synes alltid pærer går i det man skrur dem på, men vet heller ikke sikkert om det holder flere timer om man ikke skrur av hele tiden. Nedover i Europa, så er strømmen mye dyrere, Tyskland f.eks der er det jo fotoceller overalt i korridorer osv. Så pærene tar sikkert ikke så stor skade av det. 12V anlegg er greit på våtrom, gjerne hvis man ikke har lukket dusjkabinett, men ellers synes jeg det er greit med 230V spoter. Kjekt hvis man trenger strøm videre også, så kan man hente fra hvor som helst, ikke bare der hvor trafoen ligger
Tzunami Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Mythbusters testet det, og ja, det er mer slitasje på en pære av å skru den av og på, men tror de fant ut at det tilsvarte 20-30 min "på"-tid eller noe? Ligger vel på nettet et eller annet sted for den som kjeder seg og vil finne det ut for resten av oss:p
scoot Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Synes alltid pærer går i det man skrur dem på, men vet heller ikke sikkert om det holder flere timer om man ikke skrur av hele tiden. Nedover i Europa, så er strømmen mye dyrere, Tyskland f.eks der er det jo fotoceller overalt i korridorer osv. Så pærene tar sikkert ikke så stor skade av det. 12V anlegg er greit på våtrom, gjerne hvis man ikke har lukket dusjkabinett, men ellers synes jeg det er greit med 230V spoter. Kjekt hvis man trenger strøm videre også, så kan man hente fra hvor som helst, ikke bare der hvor trafoen ligger Jeg personlig bruker kun 12V der det er nødvendig, som på våtrom med takhøyde lavere enn 225cm. Da er det jo påbudt. Foruten det bruker jeg ikke 12V. Nå for tiden setter vi nesten kun opp LED-spotter uansett
spruddel Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Hadde siste dagen på torsdag i det firmaet jeg har vært i fra starten av. Har holdt på med et hus noen måneder nå, full trådløs styring av lys og varme, elflex i gulv, xcomfort kombinert med sensio (sånn ipod, ipad, android styring). Og selvfølgelig dritdyre designerlamper fra Spania. Sånne trippel-spotter firkanta, som hullet skal være 285x95 mm, også er lampa 295x105mm eller noe, så skal være jævlig nøye. Ble jo selvfølgelig for store hull Ble ikke helt ferdig der, egentlig deilig det. Men der var alt 12V hele veien. Synd når en trafo ryker og må ned med disse trippel lampene som er helvete å få ned uten at gipsen skal ta kvelden. Og er jo en trafo per lampe Gøy å programmere det på torsdagen da, se at alt virket
knut_olestad Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10058847Gal mann Fuck han: http://www.usatoday.com/life/people/200 ... rest_N.htm Fyllekjører.............. Han kommer faktisk hit i morgen..
scoot Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Hadde siste dagen på torsdag i det firmaet jeg har vært i fra starten av. Har holdt på med et hus noen måneder nå, full trådløs styring av lys og varme, elflex i gulv, xcomfort kombinert med sensio (sånn ipod, ipad, android styring). Og selvfølgelig dritdyre designerlamper fra Spania. Sånne trippel-spotter firkanta, som hullet skal være 285x95 mm, også er lampa 295x105mm eller noe, så skal være jævlig nøye. Ble jo selvfølgelig for store hull Ble ikke helt ferdig der, egentlig deilig det. Men der var alt 12V hele veien. Synd når en trafo ryker og må ned med disse trippel lampene som er helvete å få ned uten at gipsen skal ta kvelden. Og er jo en trafo per lampe Gøy å programmere det på torsdagen da, se at alt virket Elflex? Fysj og fy det er noe søppel Har programmert en del sensio-hus de siste åra, men de husa vi har satt opp pleier å være med vannvarme - slik at vi kun styrer ventilene der Hvorfor ble det kjørt 12V? La meg gjette, lampene fantes ikke i 230V?
spruddel Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Tja, synes elflex var greit jeg. Litt køddent med tilkobling og ikke alltid like lett å få lik avstand mellom varmefeltene, men tror det blir bra Er parkett overalt så. Rakk ikke å være med på sensio delen, har ikke montert det enda. Litt dumt. Og programmeringen på pc fikk jeg ikke gjort heller, prosjektlederen som får gjøre kosejobben tydeligvis. Men 3 år, så er teknisk fagskole ferdig, så da får jeg kremjobbene vel Aner ikke om de finnes i 230V, sikkert ikke Men finnes da fine lamper med 230V også
Poppy Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10058847Gal mann Fuck han: http://www.usatoday.com/life/people/200 ... rest_N.htm Fyllekjører.............. Han kommer faktisk hit i morgen.. Pass på
noekult Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10058847Gal mann Fuck han: http://www.usatoday.com/life/people/200 ... rest_N.htm Fyllekjører.............. Han kommer faktisk hit i morgen.. Da vet du hva du må gjøre:
Anbefalte innlegg