OveN Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Det jeg stusser litt på er denne lovteksten her: a. For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket. b. For person som har vært bosatt i riket i minst ti år før det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet, opphører bosted i riket etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det inntektsår vedkommende tar slikt fast opphold i utlandet, men bare hvis det for hvert av de tre inntektsårene godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. url: http://lovdata.no/all/tl-19990326-014-004.html#2-1 Jeg tolker a) dithen at skal man slippe å skatte til Norge, kan man ikke oppholde seg mer enn 61 dager i Norge i løpet av året man vil slippe å skatte, OM man disponerer bolig i Norge. Man kan altså kun være i Norge 61 dager om man bor i egen leilighet eller nærståendes leilighet. Utover 61 dager må man bo hos bekjente, hotell/motell eller lignende. leser jeg som at siden jeg har bodd i Norge i 25 år, så må jeg flytte utenlands og oppholde meg der i 3 år før jeg på det fjerde året kan slippe å skatte til Norge. I disse tre årene kan jeg heller ikke besøke Norge mer enn 61 dager. Tungvint. Ikke helt korrekt. Jeg har bodd noen aar i USA saa jeg har litt erfaring med dette. (men skal ikke utrope meg selv til noen ekspert paa lovene..) Om du skal slippe unna skatt til Norge kan du ikke oppholde deg mer enn 61 dager i Norge i loepet av inntektsaaret. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om du bor i egen leilighet/hos hu mor/hotel. Det aaret jeg flytta til USA maatte jeg skatte av inntektene mine (det jeg tjente i Norge og det jeg tjente i USA) til Norge samt til USA i og med at jeg hadde oppholdt meg mer enn 61 dager i Norge det inntektsaaret. Det benyttes en fordelingsnoekkel for aa beregne hvor mye du skal skatte til Norge. Komplisert. Maatte ha en advokat til aa fikse dette for meg. Jeg maa hvert aar opplyse hvor mange dager jeg har oppholdt meg i Norge naar jeg leverer selvangivelse. De har aldri spurt meg om hvor jeg har bodd, kun antall dager innenfor Norges grenser. Jeg har leilighet i Norge som jeg leier ut. Inntektene av dette maa jeg skatte av til Norge, men jeg skatter ingenting av min amerikanske inntekt til Norge saalenge jeg holder meg under 61 dager i Norge per inntektsaar. Jeg maa dog opplyse i selvangivelsen hva min inntekt i USA er. Dersom jeg ikke hadde eid fast eiendom i Norge kunne jeg levert inn "blank" selvangivelse. Det som er litt vittig er at man er pliktig aa opplyse at man flytter utenlands. En stund etter jeg sendte inn disse opplysningene fikk jeg ett brev med "avslag paa soeknad om flyttemelding" med grunnlag i at jeg eier fast eiendom i Norge. Saalenge man eier fast eiendom i Norge ser de deg ikke som utflyttet. Det har igrunn ingen stor praktisk betydning mtp skatt eller noe som helst annet etter hva jeg har erfart. Det som er meget viktig aa faa med seg er at dersom du skatter til ett annet land og velger aa ikke betale 7.8% (tror det tallet stemmer saann ca) av din totale inntekt til Norges folketrygd saa er du ute av systemet. Blir du syk, havner i en ulykke e.l. saa betaler ikke Norge regninga for aa fikse deg. Kan bli meeeeeeget dyrt dersom du ikke soerger for forsikringer eller andre maater aa sikre deg i det landet du bor i. Det er valgfritt aa betale inn folketrygd eller ei. Du er kjapt gjeldsslave for resten av livet i USA om du ikke har helseforsikring. Jeg tilbragte ca. 3 timer paa sykehus hvor 2 forskjellige leger saavidt kikka paa meg + tok en MR scan. Regninga paa dette kom paa godt over 15.000,- NOK. Jeg har heldigvis en bedrift som dekker min helseforsikring
flobben Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 noen som har erfaring med skikkelig lavprofil vinterdekk? planen er å nedgradere lm replicaene mine i 19" til vinterhjul da dem har fått smakt litt for mye på fortauskant. lest at vredestein wintrac xtreme ikke skal være så halvgale? men er jo sykelig høy hastighetsmerking på dem (W) så kan aldri se for meg at det er noe myk gummi på dem? felgene er 8,5" breie så kan værtfall ikke ha smalere enn 215 dekk. har jo 215/35R19 dekk på nå med fin strekk. men trodde ikke strekk var så alt for good på vinter? Jeg har 225/35/19 på mine vinterhjul. Vil faktisk si at jeg er veldig positivt overrasket. Føles faktisk mye bedre å kjøre på en 227/45/17 runflat vinterhjula jeg hadde. Ikke hatt noen fremkommelighetsproblemer heller, eneste ulempen er at folk lurer på hvorfor man ikke har lagt om ennå
StianA Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Denne var litt artig på morgen kvisten http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36757589
Julianv Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 [ Bilde ]Noen som ser hva slags biler det er? Edit: ser jo den grå er en Forester, men tenkte på den svarte. Synes den minner om en honda civic Honda civic eller mitsubishi colt
StianA Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Sitter å funderer på noe, er det lurt og selge e92 nå før den nye coupen kommer? Tenker dog på at e92 kommer til og stupe i pris?
Fredrik Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Det jeg stusser litt på er denne lovteksten her: a. For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket. b. For person som har vært bosatt i riket i minst ti år før det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet, opphører bosted i riket etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det inntektsår vedkommende tar slikt fast opphold i utlandet, men bare hvis det for hvert av de tre inntektsårene godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. url: http://lovdata.no/all/tl-19990326-014-004.html#2-1 Jeg tolker a) dithen at skal man slippe å skatte til Norge, kan man ikke oppholde seg mer enn 61 dager i Norge i løpet av året man vil slippe å skatte, OM man disponerer bolig i Norge. Man kan altså kun være i Norge 61 dager om man bor i egen leilighet eller nærståendes leilighet. Utover 61 dager må man bo hos bekjente, hotell/motell eller lignende. leser jeg som at siden jeg har bodd i Norge i 25 år, så må jeg flytte utenlands og oppholde meg der i 3 år før jeg på det fjerde året kan slippe å skatte til Norge. I disse tre årene kan jeg heller ikke besøke Norge mer enn 61 dager. Tungvint. Ikke helt korrekt. Jeg har bodd noen aar i USA saa jeg har litt erfaring med dette. (men skal ikke utrope meg selv til noen ekspert paa lovene..) Om du skal slippe unna skatt til Norge kan du ikke oppholde deg mer enn 61 dager i Norge i loepet av inntektsaaret. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om du bor i egen leilighet/hos hu mor/hotel. Det aaret jeg flytta til USA maatte jeg skatte av inntektene mine (det jeg tjente i Norge og det jeg tjente i USA) til Norge samt til USA i og med at jeg hadde oppholdt meg mer enn 61 dager i Norge det inntektsaaret. Det benyttes en fordelingsnoekkel for aa beregne hvor mye du skal skatte til Norge. Komplisert. Maatte ha en advokat til aa fikse dette for meg. Jeg maa hvert aar opplyse hvor mange dager jeg har oppholdt meg i Norge naar jeg leverer selvangivelse. De har aldri spurt meg om hvor jeg har bodd, kun antall dager innenfor Norges grenser. Jeg har leilighet i Norge som jeg leier ut. Inntektene av dette maa jeg skatte av til Norge, men jeg skatter ingenting av min amerikanske inntekt til Norge saalenge jeg holder meg under 61 dager i Norge per inntektsaar. Jeg maa dog opplyse i selvangivelsen hva min inntekt i USA er. Dersom jeg ikke hadde eid fast eiendom i Norge kunne jeg levert inn "blank" selvangivelse. Det som er litt vittig er at man er pliktig aa opplyse at man flytter utenlands. En stund etter jeg sendte inn disse opplysningene fikk jeg ett brev med "avslag paa soeknad om flyttemelding" med grunnlag i at jeg eier fast eiendom i Norge. Saalenge man eier fast eiendom i Norge ser de deg ikke som utflyttet. Det har igrunn ingen stor praktisk betydning mtp skatt eller noe som helst annet etter hva jeg har erfart. Det som er meget viktig aa faa med seg er at dersom du skatter til ett annet land og velger aa ikke betale 7.8% (tror det tallet stemmer saann ca) av din totale inntekt til Norges folketrygd saa er du ute av systemet. Blir du syk, havner i en ulykke e.l. saa betaler ikke Norge regninga for aa fikse deg. Kan bli meeeeeeget dyrt dersom du ikke soerger for forsikringer eller andre maater aa sikre deg i det landet du bor i. Det er valgfritt aa betale inn folketrygd eller ei. Du er kjapt gjeldsslave for resten av livet i USA om du ikke har helseforsikring. Jeg tilbragte ca. 3 timer paa sykehus hvor 2 forskjellige leger saavidt kikka paa meg + tok en MR scan. Regninga paa dette kom paa godt over 15.000,- NOK. Jeg har heldigvis en bedrift som dekker min helseforsikring Det er litt forskjellige skattemodeller fra land til land i relasjon til hvorvidt man skal betale norsk inntektsskatt hvis man bor i utlandet og jobber i Norge. Norge og Danmark har f.eks div. bilaterale avtaler som gjør at man ikke blir dobbeltbeskattet. Det er også relativt enkelt rent formelt å overføre div. opparbeidede rettigheter mellom landene (som f.eks dagpengerettigheter etc.). Det er heller ikke et problem å ha fast eiendom i Norge. Har man dette i Norge og bor i Danmark betaler man kommunale skatter og avgifter i Norge og eiendomsskatt i Danmark. Jeg formoder at det er tilsvarende i relasjon til de andre nordiske landene også iom. at et felles arbeidsmarkedet og kompatible skattesystemer er høyt prioritert i Nordisk Råd. Det er bra at du tar opp poenget med folketrygden. Dette er ikke et problem i forhold til Danmark (den danske pendanten heter sygesikringen), men i forhold til mange andre land (f.eks USA) bør man, hvis man ikke har en forsikring, tenke seg godt om før man aksepterer sykehus/legehjelp.
SofaKingFresh Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Sitter å funderer på noe, er det lurt og selge e92 nå før den nye coupen kommer?Tenker dog på at e92 kommer til og stupe i pris? Vi siter i samme tenkeboks Jeg MÅ jo selge, men hadde ikke ungen vært på vei, hadde jeg bare beholdt den. De kommer nok til å synke i pris. Hvor mye aner jeg ikke
spruddel Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Noen som vet om det finnes en enkel veiledning/guide til sluttkontroll for elektriske anlegg? Vet hvordan man tar målingene, eller overgangsmotstand til jord har jeg målt på lærlingskolen bare, så den kan jeg ikke på stående fot. Men så er det dette med forskjellige nettyper osv. Er det IT uten jordfeilbryter, så skal største kortslutningsstrøm ganges med 0,38 istedenfor 0,76 for å finne minste. Hadde vært veldig kjekt med en A4-side eller noe, hvor det står hvilke målinger, hvordan de gjøres på forskjellige nettyper med og uten jordfeilbryter/overspenningsvern og hvilke resultater som er bra/dårlig (vet det selv da). Før man legger opp en ekstra stikk på en eksisterende kurs, så skal man jo egentlig sjekke minste kortslutningsstrøm lengst ut på kursen, så man er sikker på at man ikke får problemer med det etter man har lagt opp det nye. Men hvor ofte gjør man det? Ofte trenger man ikke å ta alle målinger heller på et serviceoppdrag. Spørsmålet er også når man skal ta hvilke målinger, hvor stort inngrep må man ha gjort på en installasjon før man trenger å ta de forskjellige målingene? Og når man fyller ut sluttkontrollen, så er det mange ting man føler man sette ikke aktuelt på, men er det egentlig ikke aktuelt? Kontrollert selektiviteten i anlegg for eksempel. Er det nok å ta jordfeilbryter-test på kursen å se at det er første sikring som går og ikke OV i vanlig anlegg da? Flere enn meg som synes dette er litt uklart og mye forskjeller fra firma til firma ute og går?
StianA Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Sitter å funderer på noe, er det lurt og selge e92 nå før den nye coupen kommer?Tenker dog på at e92 kommer til og stupe i pris? Vi siter i samme tenkeboks Jeg MÅ jo selge, men hadde ikke ungen vært på vei, hadde jeg bare beholdt den. De kommer nok til å synke i pris. Hvor mye aner jeg ikke Hehe ja var vel du som fikk meg på tanken her om dagen, men jeg må ikke selge før til neste år for da planlegger jeg en x3 Men er jo greit og ikke tape mere enn det jeg har gjort også hmm Får tenke litt mere ble lakken fra sofa?
SofaKingFresh Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Blir tatt neste Onsdag istedet Han hadde for mye å gjøre
Fredrik 90 Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Satt selv å tenkte på dette da F30 kom, men jeg valgte heller å beholde bilen tross større verdi tap. F30 er "ute av sekken" så nå er det for sent likevel, kan likegodt beholde bilen da jeg stadig er veldig fornøyd Men når jeg kikker på Finn og ser hva disse bilene ligger i for tiden så skal jeg innrømme at jeg bli litt småstressa, skal helst selges før den går under en viss sum Drøyer salg 1,5 år til, så kommer drømmebilen min såpass greit ned i pris at den kan realiseres
StianA Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Satt selv å tenkte på dette da F30 kom, men jeg valgte heller å beholde bilen tross større verdi tap. F30 er "ute av sekken" så nå er det for sent likevel, kan likegodt beholde bilen da jeg stadig er veldig fornøyd Men når jeg kikker på Finn og ser hva disse bilene ligger i for tiden så skal jeg innrømme at jeg bli litt småstressa, skal helst selges før den går under en viss sum Drøyer salg 1,5 år til, så kommer drømmebilen min såpass greit ned i pris at den kan realiseres Hehe enn så lenge tar jeg det rolig, sjekket statusen på finn nå og ser at jeg ikke har tapt så mye som jeg trudde faktisk Men får rote meg inn i tanke boksen, og se hvor mye hus budsjettet mitt sprekker
Dirty Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36762906
haybimmsen Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Slike skjema spruddel ligge masse av på nettet. Sitte med tlf no, så e gidd ikke å finne no:p men har masse på pc hjemme du kan få
spruddel Skrevet August 24, 2012 Skrevet August 24, 2012 Hadde det skjemaet til Nelfo før hvor det står hvordan man gjør med målepinnene osv, er forsåvidt kjekt det også i blant. Begynt i nytt firma hvor det er småservice og ofte sluttkontroll, men tidligere har jeg nesten ikke gjort det, så føler ikke at jeg er så god på det som jeg bør Evt kan jeg jo faktisk bare ta med instrumentet inn her hjemme og gjøre alle målingene osv Er jo bare å gjøre det nok ganger, så sitter det. Men setter pris på hvis du har skjemaer
Anbefalte innlegg