Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ville dog ikke anbefalt e61, hadde mye heller kjøpt e60 om man absolutt skulle hatt 5er fra denne tidsperioden :)

Mye mindre feil på disse!

Nå er vel strengt tatt e60 og e61 samme bil, med samme elektronikk. Når det er sagt er derimot panoramasoltaket på e61 en gjenganger (for de som har det), samt antenneforsterkeren som ligger i spoileren på bakluken, dette slipper man på e60.

er vell også det med vann i bagasjen? Synes jeg har hørt endel klage om det på e61, hvis jeg ikke er helt på bærtur nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... mange konspirasjonsteorier her i kveld, men la oss samle litt opp når det gjelder facts. BMW oppgir 4,3 sekunder 0-100 Km/t for F10 M5 med Launch Control. Mye kan tyde på at akselerasjonen i startøyeblikket lider av at bilen ikke har 4x4. Porsche Panamera Turbo S (som har 4x4) har omtrent like mye effekt (550 HK), men klarer 0-100 Km/t på 3,8 sekunder.

Konspirasjonsteorier? Vær grei å legg til side hersketeknikkene.... Det sier seg jo selv alt elbil drift ikke er framtiden. Til det så er det alt for kostbart, lite prktisk og lite miljøvennlig på sikt!

Du må også vise meg hvor det står skrevet at 0-100 talla er MED Launch Control, jeg har iallfall alltid trodd at fabrikktalla er målt i vanlig D da det tilsvarer under vanlige forhold. Så hvis du har rett så vil det si at F10 M5 har 0-100 tid på nærmere 5 sekunder uten Launch? :roll: Det får jeg ikke til å stemme uansett, Car and Driver målte 3,6 sek til 100 på M5en med Launch og ved rullende start (selvsagt uten Launch) så holder den fint følge med Panamera Turbo S med sine 3,8 sekunder til 100.

Hersketeknikker?... Når du i denne sammenhengen skriver at amerikanerne har trikset før også (altså flertall i betydningen av vanlig), senest når de testet nye Audi S4 mot F30 335i... og dette tiltross for at journalisten klart og tydelig forteller at BMW´en har helårsdekk (noe som i USA svarer til grove sommerdekk)... kan din uttalelse ikke tolkes på andre måter enn at du mener at amerikanerne forsøker å manipulere biltestene de utfører til fordel for seg selv.

Dette har vi diskutert før og i akkurat denne sammenhengen faller din konspirasjonsteori på egen urimelighet. Fortell meg hvorfor en amerikansk journalist skulle manipulere en biltest mellom to tyske konkurrenter (altså Audi vs. BMW)?... #-o

Selvfølgelig klarer ikke F10 M5 0-100 Km/t på 4,3 sekunder uten Launch Control... ikke når den kun har bakhjulstrekk. Launch Control tilfører ikke ekstra effekt eller noe i den duren. Alt systemet gjør er å elektronisk tilpasse motorens effekt til clutchen for på den måten best mulig unngå hjulspinn (og overbelastning av gearkassen). Det er hjulspinn i startøyeblikket som primært er problemet for en bil med såpass mye effekt som F10 M5 når den ikke har 4x4. Dette problemet har Panamera Turbo S ikke og derfor er den hurtigere 0-100 Km/t. Jeg forstår ikke hvorfor BMW ikke tar seg sammen og bygger en M5 med 4x4... det er jo det 95% av kjøperne idag vil ha... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fornuftig svar.. Da vet jeg litt mere om disse modellene :) Rust er ikke noe suksess på 5-7år gamle biler! Ligger det under garanti, eller blir det fra egen lomme?

Begynte vel å oppdage rust i buene på de A4ene der når de var 1 1/2 - 2 år gamle :P

Her i byen ihvertfall prøver de å snike seg vekk fra så mye som mulig og skylder gjerne på steinsprut selvom de vet bedre selv.

Jeg reparerer bare vw på rustgaranti ikke audi så vet ikke nøyaktig hva som er vanlig å få på garanti.

Tips til de som kjører VAG: Se GODT over bilene før rustgaranti går ut, må ikke være dum nok til å tro at verkstedet gjør det (selvom de vel på sett og vis tar seg betalt for det)

Har ikke hatt EN rustgaranti jobb hvor det har vært verksted som har bemerket rust.

Og ALLE VW ruster på faste plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 2006 A6 2,4 og dette er på ingen måte noen bil jeg vil anbefale. Det er en flott bil som er nydelig å kjøre og har ett lekkert interiør men dessverre store kvalitetsmangler :( Det starta med at Mulitronic kassa røyk, så gikk vindusviskere i stykker, baklykta kortslutta pga vanninntak, bensinmåleren slutta å virke, adaptive kjørelys gikk i stykker og motoren både svetta og brukte olje. Utrolig skuffende av en premiumbil som ikke var mer en 4 år den gangen...

Den ble bytta i E90en og den har jeg hatt siden, en god del mindre plass og ikke fullt så lekkert interiør men her fikk jeg kvalitetsfølelse og problemfritt bilhold, har ikke kosta meg EN krone i reparasjoner denne bilen. Det er kun servicer og vanlig vedlikehold, driftsikker som bare det :D BMWen er takket være M understell en del stivere og hardere å kjøre men den er mer presis og stabil på veien enn A6en, den hadde tung V6er i fronten så dette påvirket selvsagt kjøreegenskapene.

Jeg ville nok gått for en E61 eller E91 i ditt tilfelle, sistnevnte har du jo kjennskap til fra før også :) Trygge og driftsikre biler som ser bredre ut en Audien (både A4 og A6) og har bedre kjøreegenskaper, Audi er dog litt mer bil for pengene igjen da...

Da er nok A6 utelukket.. Synes ikke den er så pen heller egentlig.. Med mindre den er litt nyere..

E91`n kjenner jeg til ja.. Men i utgangspunktet lyst på en litt større bil, så er E6X som er mest aktuelt..

[

Ville dog ikke anbefalt e61, hadde mye heller kjøpt e60 om man absolutt skulle hatt 5er fra denne tidsperioden :)

Mye mindre feil på disse!

Tja, mye mindre er vel kanskje og ta i, men evt med panorama, samt brud i ledningsnett til bakluken er vel mere "kjent" på E61`n.. Resten er vel likt..

@Jørgen Lie : Nå virker det som om du har fått noe i julematen din. Kjøp BMW og hold deg unna auda! :P

Hehe, lov til å se på meny`en, men man kan spise hjemme ;)

Nå er vel strengt tatt e60 og e61 samme bil, med samme elektronikk. Når det er sagt er derimot panoramasoltaket på e61 en gjenganger (for de som har det), samt antenneforsterkeren som ligger i spoileren på bakluken, dette slipper man på e60.

er vell også det med vann i bagasjen? Synes jeg har hørt endel klage om det på e61, hvis jeg ikke er helt på bærtur nå...

Stemmer, awt.. Er nok det som er forskjellen ja..

Vann i bagasjen kommer av dreneringen i panoramataket så vidt meg bekjent. En kompis hadde basseng der bak, og fikk ødelagt en hel del elektronikk som ligger under bagasjerommet/omegn..

Begynte vel å oppdage rust i buene på de A4ene der når de var 1 1/2 - 2 år gamle :P

Her i byen ihvertfall prøver de å snike seg vekk fra så mye som mulig og skylder gjerne på steinsprut selvom de vet bedre selv.

Jeg reparerer bare vw på rustgaranti ikke audi så vet ikke nøyaktig hva som er vanlig å få på garanti.

Tips til de som kjører VAG: Se GODT over bilene før rustgaranti går ut, må ikke være dum nok til å tro at verkstedet gjør det (selvom de vel på sett og vis tar seg betalt for det)

Har ikke hatt EN rustgaranti jobb hvor det har vært verksted som har bemerket rust.

Og ALLE VW ruster på faste plasser.

Såpass ja.. Høres ikke noe særlig ut det.. Rart at det skal være slik på forholdsvis nye biler.. Det vitner kanskje om at de bruker dårligere materiale for å kutte kostnader, og ha større fortjeneste?? Men den vinningen går kanskje opp i spinningen om det blir mye garantiarbeid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersketeknikker?... Når du i denne sammenhengen skriver at amerikanerne har trikset før også (altså flertall i betydningen av vanlig), senest når de testet nye Audi S4 mot F30 335i... og dette tiltross for at journalisten klart og tydelig forteller at BMW´en har helårsdekk (noe som i USA svarer til grove sommerdekk)... kan din uttalelse ikke tolkes på andre måter enn at du mener at amerikanerne forsøker å manipulere biltestene de utfører til fordel for seg selv.

Dette har vi diskutert før og i akkurat denne sammenhengen faller din konspirasjonsteori på egen urimelighet. Fortell meg hvorfor en amerikansk journalist skulle manipulere en biltest mellom to tyske konkurrenter (altså Audi vs. BMW)?... #-o

Selvfølgelig klarer ikke F10 M5 0-100 Km/t på 4,3 sekunder uten Launch Control... ikke når den kun har bakhjulstrekk. Launch Control tilfører ikke ekstra effekt eller noe i den duren. Alt systemet gjør er å elektronisk tilpasse motorens effekt til clutchen for på den måten best mulig unngå hjulspinn (og overbelastning av gearkassen). Det er hjulspinn i startøyeblikket som primært er problemet for en bil med såpass mye effekt som F10 M5 når den ikke har 4x4. Dette problemet har Panamera Turbo S ikke og derfor er den hurtigere 0-100 Km/t. Jeg forstår ikke hvorfor BMW ikke tar seg sammen og bygger en M5 med 4x4... det er jo det 95% av kjøperne idag vil ha... :?

Grunnene til at de trikser og mikser kan være så mangt, de svarene sitter ikke jeg med. Der får det være opp til en og enhver å vurdere... Hvorfor driver Top gear å trikser og i senesetter resultater?

Du av alle som bilmann burde vite at det er stor forskjell på helårsdekk og sommerdekk, spiller ingen rolle om hva som er mest vanlig å ha på bilen i USA. De blir ikke noe bedre i forhold til sommerdekk av den grunn... #-o

Også venter jeg på å se hvor det står skrevet at de 4,3 sekundene til M5 er med Launch. Det er slettes ikke umulig at en bil med tilsvarende effekt som M5en skal klare 0-100 på godt under 5 sekunder uten Launch eller firehjulstrekk. Cadillac CTS-V med 560 hester og massive 747 nm blåser til hundre på 3,8 sekunder UTEN Launch Controll og firehjulstrekk(dette får man ikke på modellen i det hele tatt) Har BMW sin M divisjon blitt frakjørt av gammalmanns merket Cadillac...? :P

Er forøvrig enig i din siste setning, mange vil nok hevde firehjulstrekk er feil på en M5 men M har blitt så utvannet fra før med diesel, motorlyd i høytalere og turboer så hvorfor ikke :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dog ikke anbefalt e61, hadde mye heller kjøpt e60 om man absolutt skulle hatt 5er fra denne tidsperioden :)

Mye mindre feil på disse!

Nå er vel strengt tatt e60 og e61 samme bil, med samme elektronikk. Når det er sagt er derimot panoramasoltaket på e61 en gjenganger (for de som har det), samt antenneforsterkeren som ligger i spoileren på bakluken, dette slipper man på e60.

er vell også det med vann i bagasjen? Synes jeg har hørt endel klage om det på e61, hvis jeg ikke er helt på bærtur nå...

e61, vann lekkasje fra drenering panorama tak, utett panaoramatak, antenneforsterkere, og kabelbrudd mellom tak og bakluka (dette vil aldri bli bra, vil bli budd etter x-antall åpninger uansett)

Dessuten så er antenneforsterker også noe som ryker på e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 2006 A6 2,4 og dette er på ingen måte noen bil jeg vil anbefale. Det er en flott bil som er nydelig å kjøre og har ett lekkert interiør men dessverre store kvalitetsmangler :( Det starta med at Mulitronic kassa røyk, så gikk vindusviskere i stykker, baklykta kortslutta pga vanninntak, bensinmåleren slutta å virke, adaptive kjørelys gikk i stykker og motoren både svetta og brukte olje. Utrolig skuffende av en premiumbil som ikke var mer en 4 år den gangen...

Den ble bytta i E90en og den har jeg hatt siden, en god del mindre plass og ikke fullt så lekkert interiør men her fikk jeg kvalitetsfølelse og problemfritt bilhold, har ikke kosta meg EN krone i reparasjoner denne bilen. Det er kun servicer og vanlig vedlikehold, driftsikker som bare det :D BMWen er takket være M understell en del stivere og hardere å kjøre men den er mer presis og stabil på veien enn A6en, den hadde tung V6er i fronten så dette påvirket selvsagt kjøreegenskapene.

Jeg ville nok gått for en E61 eller E91 i ditt tilfelle, sistnevnte har du jo kjennskap til fra før også :) Trygge og driftsikre biler som ser bredre ut en Audien (både A4 og A6) og har bedre kjøreegenskaper, Audi er dog litt mer bil for pengene igjen da...

Da er nok A6 utelukket.. Synes ikke den er så pen heller egentlig.. Med mindre den er litt nyere..

E91`n kjenner jeg til ja.. Men i utgangspunktet lyst på en litt større bil, så er E6X som er mest aktuelt..

[

Ville dog ikke anbefalt e61, hadde mye heller kjøpt e60 om man absolutt skulle hatt 5er fra denne tidsperioden :)

Mye mindre feil på disse!

Tja, mye mindre er vel kanskje og ta i, men evt med panorama, samt brud i ledningsnett til bakluken er vel mere "kjent" på E61`n.. Resten er vel likt..

Når jeg mente mye mindre, så er det ferre e60er enn e61er på verksted for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppstår hovedsakelig når man har panoramasoltak, men kan det kan være et problem på e60 også.

Er det samme type soltak på E63?

e63 har nok ikke panoramasoltak nei, men hvordan dreneringen er der aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig dette også heter panoramasoltak, men størrelsen vil nok være mindre enn på e61, noe som gjør at konstruksjonen nødvendigvis ikke er lik.

Det kan nok uansett være en idè å sjekke dreneringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...