Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Forstår men vil du sammenligne tendensene i sentrum Oslo for eksempel med London, New York, Amsterdam osv?

Ja, men disse storbyene er under kraftig forandring fordi innvandringen fra andre himmelstrøk etterhvert setter sitt preg på byene og hvordan folk omgås. Folk har mer tid på landet, men grunnleggende er arbeid og flid stadig like viktig.

Hele den vestlige sivilisasjonen er bygget opp under at man er pliktsom og gjør sitt arbeide på best mulig måte. Det er derfor det går så galt når innvandrere ofte feilaktig får det inntrykket av at man ikke behøver å jobbe for godene i vesten. På den annen side kan man knapt klandre innvandrerne for å få dette inntrykket når de ofte må bo i strøk der arbeidsløsheten er høy og de sosiale problemene massive.

Veien opp og frem er derfor en utdannelse og/eller en fast jobb som er nogenlunde fornuftig betalt. Da kan man betale for sin families velstand, men viktigst av alt få respekt av samfunnet, kolleger og venner. Ergo er jobben helt avgjørende for å kunne begå seg økonomisk og sosialt. Det er jobben vi snakker om og det er jobben vi drømmer om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åårhh..

Hater å vente på svar når folk skal kjøpe biler jeg selger...!

Yes er no dritt det! Solgte bilen min i helgen selv men det tok bare to dager fra jeg la den ut da :)

å gni det inn! :P

har hatt Minien ute siden september tror jeg.. så ser det ut som det kan bli deal.. skulle hørt fra han igår, men han ringte ikke.. håper å få tak i han idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, Fredrik?

Du har ikke satt i gang en mental prosess som tillater individer å modellere verden og hanskes med den effektivt ifølge deres objekter, planer, slutninger eller begjær. Ord som refererer til lignende konsepter og prosesser er kognisjon, bevissthet, ideer og fantasi angående det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår men vil du sammenligne tendensene i sentrum Oslo for eksempel med London, New York, Amsterdam osv?

Ja, men disse storbyene er under kraftig forandring fordi innvandringen fra andre himmelstrøk etterhvert setter sitt preg på byene og hvordan folk omgås. Folk har mer tid på landet, men grunnleggende er arbeid og flid stadig like viktig.

Hele den vestlige sivilisasjonen er bygget opp under at man er pliktsom og gjør sitt arbeide på best mulig måte. Det er derfor det går så galt når innvandrere ofte feilaktig får det inntrykket av at man ikke behøver å jobbe for godene i vesten. På den annen side kan man knapt klandre innvandrerne for å få dette inntrykket når de ofte må bo i strøk der arbeidsløsheten er høy og de sosiale problemene massive.

Veien opp og frem er derfor en utdannelse og/eller en fast jobb som er nogenlunde fornuftig betalt. Da kan man betale for sin families velstand, men viktigst av alt få respekt av samfunnet, kolleger og venner. Ergo er jobben helt avgjørende for å kunne begå seg økonomisk og sosialt. Det er jobben vi snakker om og det er jobben vi drømmer om... :)

Er nok sannhet i det du skriver, men enten har jeg missforstått eller så har du sporet ut av emnet. Det vi snakket om var at de var mer vennlige/sosiale utenfor oslo/sentrum og noen mente også utenfor Vesten. Dette mener jeg selv er på grunn av kultur. Er mye fremmedfrykt i Norge også, men er nok mange faktorer som skyldes det. Blant annet til sammenligning med de store byene som New York, London osv så er det mer globalisert og har fler utenlandske enn f. eks Oslo.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, Fredrik?

Du har ikke satt i gang en mental prosess som tillater individer å modellere verden og hanskes med den effektivt ifølge deres objekter, planer, slutninger eller begjær. Ord som refererer til lignende konsepter og prosesser er kognisjon, bevissthet, ideer og fantasi angående det?

Hehehe... jeg har forstått poenget og jeg skal forsøke å ordlegge meg enklere. Hva i alle dager er det du skriver? Jeg tenker umiddelbart på politikere som vil styre og stelle med oss alle, men jeg forbinder ikke politikere med å kunne tenke samt tilegne seg kunnskap (kognisjon) eller å ha bevissthet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sannhet i det du skriver, men enten har jeg missforstått eller så har du sporet ut av emnet. Det vi snakket om var at de var mer vennlige/sosiale utenfor oslo/sentrum og noen mente også utenfor Vesten. Dette mener jeg selv er på grunn av kultur. Er mye fremmedfrykt i Norge også, men er nok mange faktorer som skyldes det. Blant annet til sammenligning med de store byene som New York, London osv så er det mer globalisert og har fler utenlandske enn f. eks Oslo.-

Jeg har nok ikke sporet av, men temaet vi diskuterer er i realiteten ganske sammensatt og krever at vi kan snakke om flere sider ved et samfunn på samme tid. Storbyer har alltid vært preget av mer stress og jag enn mindre samfunn. Derfor har folk mindre tid til hverandre og kanskje spesielt i strengt regulerte 8-16 samfunn som de vestlige. Folk som bor i byene skal nå mye i løpet av en dag (jobb, barnehage/sfo, sport/fritid, handle, bolig & familie etc.)... kanskje med en trafikksituasjon som er helt håpløs. Det er ikke merkelig at folk knapt har tid til å si hei til hverandre i storbyene.

Fremmedfrykten er en blanding av erfaring og nye fordommer. Det var faktisk ikke slik da f.eks de første pakistanske fremmedarbeiderne kom til Norge (og enda mindre da de første innvandrerne kom fra koloniene til Storbritania) på begynnelsen av 70-tallet. Den gangen var folk faktisk positive til innvandringen, men de hadde heller ingen erfaring med innvandring av mennesker fra en helt annen kulturkrets. Det skulle gå mange år før dette bildet ble endret og det er faktisk ikke enkelt å peke på hva som egentlig gikk galt.

Det vi idag ser i mindre samfunn utenfor byene er mye av det samme som var tilfellet i storbyene på 70-tallet. Folk er egentlig ikke så redde for fremmede... snarere tvert imot er de nyskjerrige og vil vite mer om de fremmede. Slik har det alltid vært til alle tider i små samfunn. Noe kan imidlertid tyde på at det er vanskeligere å være sammen når antallet innvandrere i byene blir større. Da erstattes nyskjerrigheten med frykt for det fremmede. Når antallet innvandrere når over en slags kritisk grense (som den er ved å gjøre i Oslo) blir byen på godt og vondt mer multinasjonal enn nasjonal. Spørsmålet er så om dette er nok til å endre den nasjonale karakteren som jeg snakket om. Selve den pliktoppfyllende og oppofrende karakteren der arbeid og flid er det viktigste i samfunnet. Dette karaktertrekket er nemlig selve hemmeligheten bak vestens økonomiske suksess (og etterhvert Kinas økonomiske suksess).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...