Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes W212 oppleves som gode biler i mine øyne, har i perioder kjørt mye taxi, senest sist helg i en W212 220CDI, lyspakke innvendig bla bla bla, kjørte fra malmøya(svingete og svært svært svært dårlig vei), det var pinlig stillhet i bilen, ingen knirking som jeg klarte å høre(jeg var edru).

Hvordan er setene ukomfortable? De har vel nok av innstillinger slik at man kan sitte ordentlig?

Sto på Erik Arnesen Helsfyr og fikk se en kundebil som ble overlevert, 350CDI 4Matic, den var rålekker innvendig.

Spør også hver eneste sjåfør om hva de synes om bilen, de skryter bare av bilen foreløpig.

Jeg er overbevist om at andre biler også når de km.stand som Mercedes stadig beviser at de klarer, problemet som jeg stadig får med meg er at man er skeptisk til å handle bil med slik km.stand. Når det gjelder Mercedes(gjerne 124 som jeg nå begynner å kjenne godt) spiller ikke km.stand noen rolle for meg.

En kamerat kjøpte nylig en taxikjørt W211, mener tellern sto på 440 000km ca. kan ikke si at bilen hadde tatt følgene av kjørelengden.

At girkassene er trege kan være, Mercedes har nok aldri vært frampå med å utvikle moderne girkasser. Ser jeg tilbake på min 94modell 300Diesel har den den trausteste automaten man kan tenke seg, seig på gira, girer hardt og bløtt omhverandre. På en annen side har den holdt bra i alle disse år, har kvitteringer på min bil 340 000km bakover i tid på min bil, det har ikke vært foretatt noen form for vedlikehold på girkasse enda(nåværende km.stand 478 000km).

Den beste girkassen jeg har hatt med å gjøre fra samme epoke er fra GM, satt i en Opel Senator fra 86/87. Lock-up i 3dje og 4.gir, vinterprogram og sport. Girte alltid fint og mykt, reagerte momentant når man første ville dra på, ellers holdt den så lenge den klarte på gira. BMW er motsatt, de girer ned så fort man tenker på at kickdownbrytern sitter plassert under gasspedalen og bilen er klar til å skyte fart.

DSG kassene til VAG er kanskje den automatiske girkassen som har vært kvikkest av de jeg har prøvd, dessverre tåler ikke disse allverden. Ble anbefalt å ikke slepe tilhenger av Møller på firmabilene vi hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0w40 er tynnere når den er kald. Går nok helt sikkert fint med 5w40.

har 5w50 nå.. Byttet olje fra 0w40 i sommer, mobil1 helsyntetisk begge dele. Begynte å lekke litt olje etter skiftet.. tror det er olja..

eventuelt om jeg bytter til mineralolje(10w40), må filteret byttes da? :)

takk forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales vel egentlig ikke å bytte mellom mineralsk og syntetisk olje, men hvilke konsekvenser du vil oppleve vet jeg ikke. Ville ihvertfall byttet filteret.

I utgangspunktet skulle du være mere utsatt for lekkasje med 0w40 enn med 5w40.

Hvorfor ønsker du å bytte til mineralolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales vel egentlig ikke å bytte mellom mineralsk og syntetisk olje, men hvilke konsekvenser du vil oppleve vet jeg ikke. Ville ihvertfall byttet filteret.

I utgangspunktet skulle du være mere utsatt for lekkasje med 0w40 enn med 5w40.

Hvorfor ønsker du å bytte til mineralolje?

Enn med 5w50 mener du sikkert :) da det er det som står i..

Jeg vil ha helsynt. men vi har kun 10w40 mineral, 5w40 og 5w50 synt og 5w40 delsynt på jobben. Vil ikke bruke masse peng på olje på en gammel bil, får ok+ gode rabatter her. Hørte at 10w40 kunne løse problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mineralolja har ein tendens til å legge igjen avleiringar i bunnpanna/motor. Dette er ein av grunnane til at du skal vera forsiktig med å ta på skifte til syntetisk olje. Den syntetiske olja kan løyse opp avleiringane, som igjen kan tette oljekanaler/filter.

Det er også litt dårligere olje-film på mineralolja. Syntet-olja har oftere bedre "lim" i olje-filmen. Det er vanskeligare å vaske opp syntetisk olje søl.

Fordelen med Mineral olje er at den er tjukkere. Altså bedre for eldre/lang km motorer, då dei har som regel større klaring i stempler o.l.

Har du ventiltikking(hydraulisk) så er syntetolja bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, er en 1.8L bensin på 122hk(ved fabrikkny) som meget snart har rundet 220 000 siden den ble produsert ny i 1997. :)Tror jeg prøver 5w40 helsyntetisk... Får selge unna den uåpna Mobil1 5w50 Peak Life 4liters kanna jeg har stående billig..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mineraloljen er vel ikke nødvendigvis tynnere, da man gjerne bestiller den viskositeten man ønsker. Ei heller bedre for gamle motorer. Ved hyppige oljeskiftintervaller vil du sannsynligvis ikke få nevneverdige oljeavleiringer heller.

Å øke viskositeten på syntetisk olje på en gammel bil, er sikkert ikke noen ulempe.

Ellers hadde sikkert ikke jeg heller giddet å bruke mye penger på kjempedyr syntetisk olje på en gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke en E60 kunne klare å gå 800 000 km?

E6x har vel så mange issues at ingen orker å kjøre 800k med den... Ledningsbrudd i bakluker og som åpner seg av seg selv hver eneste kjøretur, defekte panoramasoltak og luftfjæring, havarerte turboer etter 150 000km etc.

Grunnen til at Mercedes er et Taxi merke har mye med service og innkjøpsavtaler å gjøre, mye pga lange tradisjoner. For hvert år så utfordres stadig Mercedes som Taxi leverandør av særlig Toyota og VW da disse spiser seg inn på det markedet.?

I Oslo har Mercedes 24t-service på taxiene, så det er en fordel.

Mercedes utfordres bare forbigående av andre merker, og de spiser seg IKKE inn på markedet her på østlandet.

For noen år siden prøvde Ford seg med Mondeo (forøvrig fin bil), men den holdt ikke mål i lengden.

Så prøvde VW seg med Touran, men DSG-kassene er jo lagd av papp, dessuten ruster de en del.

Så kom Volvo med V70 og XC90. Disse lider jo av utrolig ræva forstillinger samt toppakningsbrudd og automatkassehavarier etter 300k km, mao ikke holdbart og veldig dyrt i lengden.

Så har vi jo noen Avensiser. Dieselmotorene har dårlig kvalitet og havarer altfor ofte, det gjelder 2.0/2.2/3.0, men ikke 1.4 som er en fantastisk motor). Dessuten føles en Avensis løsere i fisken, i hvertfall de jeg har sett.

Så da sitter man igjen med Mercedes.

Det blir ikke for dumt å kritisere sittekomforten i Mercedes, dette er en smaksak fra person til person. Da kan jeg på samme måte si at det blir for dumt å hevde at en Mercedes fra 2003 med 800 000 km ikke har en rustflekk, for det tror ikke jeg ett sekund på....

Vi vet jo alle hvordan det har vært med Mercedes og rust de siste åra :wink:

Du har jo vokst opp med Mercedes-hat i familien, og er såpass hjernevasket at du er en lost case. Du liker ikke sittekomforten i en MB fordi det er en MB.

Dessuten varierer rust fra bil til bil mtp W211. Noen søndagskjørte garasjebiler KAN ha rust, mens gamle taxier som har levd i saltlaka i Oslo kan faktisk være rustfrie.

Bare fordi 15 år gamle W210er lider av mye rust behøver du ikke flytte dette problemet over på alle andre modeller. W211 er jevnt over knallbiler med lite rust - dessuten må man ikke kaste stein i glasshus. E61 har jo sin dose av baklukerust (akkurat som E39) og rust i bakskjerm/bakre kanal.

Jeg liker deg Fredrik 90, men jeg tror din far og din onkel har ødelagt deg :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...