Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Elko Wireless henger jo allerede langt bakpå sammenlignet med xComfort da? Pluss de bruker disse udregelige bryterne, står jo ikke i stil med noenting syns jeg.

EDIT: Meg bekjent har vel heller ikke Elko Living kommet opp med noe programmering via data heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bryterene er pene jeg. :) Har opptil flere av de rundtom.

Elko%20LS.jpg

image.ashx?WebshopImageUID=67dfb25f-3e08-4035-afb7-2a1f5940817a&MaxWidth=130&MaxHeight=130

ELKO_Wireless.jpg

Har programmert mitt system mange ganger med data jeg, så tror nok det er mulig. Har såvidt meg bekjent alltid vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg! Skal ikke si jeg har satt meg så godt inni det egentlig, da vi valgte å gå for xComfort. Stort sett veldig fornøyd med det, spesielt etter at de gikk sammen med Sensio. Er vel per dags dato ingen som tilbyr en mer komplett pakke for et nytt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gå over til KNX, og vil tro det er det beste man kan gå for. Systemet er helt åpent, og det finnes hundrevis, om ikke tusenvis av leverandører som støtter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn elektronisk elko bryter her i huset også, smart sak :) KNX er nytt for meg, men på jobben drar vi myyye av det i industri sammenheng til alt mulig styring (lys, vifter, persienner, døråpnere osv..) Aldri spurt hva KNX er, er det data kabel eller hva hehe?

Fant forøvrig akkuratt ut at nye BMW 4-Serie er tegnet av nordmannen Per Ivar Selvaag, kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KNX er standardisert og svært mange leverer utstyr til dette BUS-systemet.

Brukte KNX svært mye i gamle jobben. På kontoret som også ble et showroom for kunder var det sinnsykt mye KNX styringer, sto en kollega i tavla og programmerte i 2 uker..

2 Ipader satt i veggen, herfra kunne alt lys og lyd styres, samt kunne lyd og lys styres individuelt på hver kontorcelle. Ventilasjon gikk på egen sløyfe med persiennestyring samt mulighet for å fyre opp peisen. Ikke måte på hvor avansert det skulle være..

Det mest avanserte KNX innstallasjonen jeg har vært i var på en Demo i Gøteborg på Elfack messen(sveriges bransjemesse 3 gangern av ELiaden som vi har i Norge). Man kan si at det er geniale greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggautomasjon rett og slett?

Utstyr blir koblet opp mot en styringsenhet, f.eks en hovedenhet(som en slags PLS'ish) i boden f.eks og separate enheter i alle rom til og styre lys og varme etc for det aktuellet rommet, alt koblet med KNX. Dette for å erstatte lysbrytere rundt om?

KNX er en flerleda nettverkskabel sak? Prøvde og finne litt på nettet men 90% er bare reklame på hvor "bra" knx systemer er uten og forklare hva fader det er, fungerer eller kobles osv....

Akkuratt gått 4 år på elektro så er merksnodig jeg aldri har vært borti det når det virker som det i stor grad er noe som tar over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg! Skal ikke si jeg har satt meg så godt inni det egentlig, da vi valgte å gå for xComfort. Stort sett veldig fornøyd med det, spesielt etter at de gikk sammen med Sensio. Er vel per dags dato ingen som tilbyr en mer komplett pakke for et nytt hus.

xcomfort sliter dog med litt kvalitetsproblemer

ekke så mye borti trådløs styring på jobb selv da kunder tenker stort sett pris, og vanlige brytere er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggautomasjon rett og slett?

Utstyr blir koblet opp mot en styringsenhet, f.eks en hovedenhet(som en slags PLS'ish) i boden f.eks og separate enheter i alle rom til og styre lys og varme etc for det aktuellet rommet, alt koblet med KNX. Dette for å erstatte lysbrytere rundt om?

KNX er en flerleda nettverkskabel sak? Prøvde og finne litt på nettet men 90% er bare reklame på hvor "bra" knx systemer er uten og forklare hva fader det er, fungerer eller kobles osv....

Akkuratt gått 4 år på elektro så er merksnodig jeg aldri har vært borti det når det virker som det i stor grad er noe som tar over?

KNX er igrunn et BUS-system. Så mange ledere er det ikke.

Det trenger heller ikke være trådløst, men det kan være. Saken er at det kan programmeres inn mye funksjoner i enkle brytere feks. Si at du har en lysbryter utenfor soveromsdøren din, du skal legge deg for natten og skal slukke ALT lys i huset, da har du programmert inn at om du holder inne en spesifisert knapp på bryteren en viss angitt tid kan du slukke alt lys i huset, varme kan gå i "nattmodus" osv osv. Ubegrensede muligheter. Alt bygger på hvor mye man faktisk gidder å gjøre med det.

Her jeg bor er det 2 bryterpanel, mener det er Elkomatic det står på disse, et ved utgangsdør og et mellom bad og det største soverommet. På disse 2 panelene kan man slukke alt lys i huset eller omvendt slik at man slipper å fly rundt i hele huset for å slukke lys hver kveld. Systemet her er helt enkelt relleer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...