Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ville aldri bytta ut etternavnet mitt i islandsk tradisjon. Jeg har gårdsnavnet der farmin kommer fra, og gården har vært betydningsfull siden tidlig 1600tall så langt vi har klart å spore det.

Faktisk så stammer den tradisjonen fra Norge, ikke Island :)

Edit: innlegg nr 66666 i tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant navnediskusjon. Jeg har selv fire navn (to fornavn + mor og fars etternavn). Jeg synes det er VELDIG unødvendig, og blir fryktelig pompøst. Nesten litt flaut. Jeg har konsekvent kun brukt to av navnene, første fornavn og fars etternavn siden jeg var fjortis. Kort og enkelt.

Sikkert noen som har blitt overrasket hvis de har sjekket meg på skattelistene :lol:

Søstera mi fikk unger, og ville selvfølgelig proppe inn en shitload med tåpelige navn (mors fornavn som mellomnavn, mors etternavn, fars etternavn etc). Jeg var ærlig, og sa jeg synes det var tåpelig og snobbete.

Har lite sansen for flere navn enn to stk, kan fort bli noe litt strebersk over det. Det enkle er ofte det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som heter Martin Ørjan og faren heter Ørjan Martin. :lol:

Gudfaren min heter Inge Mikal og sønnen hans heter Mikal Inge. På toppen av det hele, heter faren til gudfaren min Mikal. :lol:

Nå må jeg le litt. :-) Larsgunnar fra Harstad, quoter mitt innlegg.. Jeg er Martin Ørjan og pappa er Ørjan Martin, vi begge er født og oppvokst i Harstad. Pappa bor fremdeles i Harstad, mens jeg har blitt "klimaflyktning". :-)

Haha! Sammentreff! :)

Jeg er forøvring oppkalt etter bestefar som het Gunnar. :mrgreen:

Hva er etternavna deres? Var noe kjent med Ørjan Martin... Evt, hvor jobber fardin? :)

Når vi snakker om så lange navn at bankkortet bare får halvt navn, er vi flere.. Lars Gunnar Øvergaard-Ingebrigtsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid må jeg si meg enig med deg Werther. Nå i dag ser jeg det er meningsløst med mange navn. Ungene mine bruker bare første og siste navn, de to i mellom blir utlukket. Eneste gangene jeg bruker begger fornavnene til ungene er når jeg blir sinna og skal irettesette dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Sammentreff! :)

Jeg er forøvring oppkalt etter bestefar som het Gunnar. :mrgreen:

Hva er etternavna deres? Var noe kjent med Ørjan Martin... Evt, hvor jobber fardin? :)

Vi har Mathisen som familienavn. Er fra Trondenes. Pappa har jobbet i forsvaret på Trondenes. Nå er han aktiv i golfklubben. Vi har sterke familiebånd fra Tofta, Sama og Trondenes.. Vært der fra ca 1800-tallet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Guinness World Record for Longest Name in the world belongs to a Mr. Adolph Blaine Charles David Earl Frederick Gerald Hubert Irvin John Kenneth Lloyd Martin Nero Oliver Paul Quincy Randolph Sherman Thomas Uncas Victor William Xerxes Yancy Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorffwelchevoralternwarengewissenschaftschafe rswessenschafewarenwohlgepflegeundsorgfaltigkeitbeschutzenvonangreifeudurch ihrraubgierigfeindewelchevoralternzwolftausendjahresvorandieerscheinenersch einenvanderersteerdemenschderraumschiffgebrauchlichtalsseinursprungvonkraft gestartseinlangefahrthinzwischensternaitigraumaufdersuchenachdiesternwelche gehabtbewohnbarplanetenkreisedrehensichundwohinderneurassevonverstandigmens chlichkeitkonntefortpflanzenundsicherfeuenanlebenslanglichfreudeundruhemitn icheinfurchtvorangreifenvonandererintelligentgeschopfsvonhinzwischenternart Zeus igraum Senior"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Sammentreff! :)

Jeg er forøvring oppkalt etter bestefar som het Gunnar. :mrgreen:

Hva er etternavna deres? Var noe kjent med Ørjan Martin... Evt, hvor jobber fardin? :)

Vi har Mathisen som familienavn. Er fra Trondenes. Pappa har jobbet i forsvaret på Trondenes. Nå er han aktiv i golfklubben. Vi har sterke familiebånd fra Tofta, Sama og Trondenes.. Vært der fra ca 1800-tallet. :-)

Såpass ja!

Bestemor og bestefar er begravet på Tofta. Hjemgården til pappa var i Ervika. Mulig du har hørt om Gunvor og Gunnar Ingebrigtsen? De bodde noen hundre meter fra Røkenes Gård. Forøvrig bcRichard her på forumet som bor i det huset nå! :)

Golfklubben ja, der var jeg faktisk medlem som liten. :D Spilt noen runder på Røkenes ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri bytta ut etternavnet mitt i islandsk tradisjon. Jeg har gårdsnavnet der farmin kommer fra, og gården har vært betydningsfull siden tidlig 1600tall så langt vi har klart å spore det.

Da er vi ganske like sånn sett. Mitt dobble fornavn er navnet fra mine to bestefedre og mine to etternavn er stedsnavnet som gårdene hhv. min mor og min far er ifra. Navnet finner du et sted oppe i fjellet på riksvei 9. Sånn sett er jeg veldig norsk i mine røtter.

Min far har også "-son" mellomnavn, men det er noe de sluttet med til vår generasjon. Normalt var dette fordi det fantes så mange med samme navn der han kom ifra.. så de måtte avgjøre hvem som tilhørte hvem :lol:

Min bror fikk også navnet av sine oldefedre, han var litt mer heldig med sammensetningen.

Når jeg ringer til utlandet må jeg kutte ut et fornavn og et etternavn, fordi det er latterlig vanskelig å si på engelsk...

Apropos 1600 tallet... verkstedbygningen min er bygd i 1677 ;) Holder seg fint enda.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Sammentreff! :)

Jeg er forøvring oppkalt etter bestefar som het Gunnar. :mrgreen:

Hva er etternavna deres? Var noe kjent med Ørjan Martin... Evt, hvor jobber fardin? :)

Vi har Mathisen som familienavn. Er fra Trondenes. Pappa har jobbet i forsvaret på Trondenes. Nå er han aktiv i golfklubben. Vi har sterke familiebånd fra Tofta, Sama og Trondenes.. Vært der fra ca 1800-tallet. :-)

Mathisen, og Mathiesen er vel ganske vanlige navn. Mitt også for den del og de betyr sikkert mer for oss enn de noksagtene som har navn som ligner.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Sammentreff! :)

Jeg er forøvring oppkalt etter bestefar som het Gunnar. :mrgreen:

Hva er etternavna deres? Var noe kjent med Ørjan Martin... Evt, hvor jobber fardin? :)

Vi har Mathisen som familienavn. Er fra Trondenes. Pappa har jobbet i forsvaret på Trondenes. Nå er han aktiv i golfklubben. Vi har sterke familiebånd fra Tofta, Sama og Trondenes.. Vært der fra ca 1800-tallet. :-)

Såpass ja!

Bestemor og bestefar er begravet på Tofta. Hjemgården til pappa var i Ervika. Mulig du har hørt om Gunvor og Gunnar Ingebrigtsen? De bodde noen hundre meter fra Røkenes Gård. Forøvrig bcRichard her på forumet som bor i det huset nå! :)

Golfklubben ja, der var jeg faktisk medlem som liten. :D Spilt noen runder på Røkenes ja. :)

Nei, kan ikke si det er navn som jeg kjenner. Pappa er visstnok i slekt med Kulseng på Røkenes Gård. Er selv på alder med pappaen til bcRichard, så han kjenner jeg da. :-)

Edit; ser du er venn med Åsmund på FB, han er en av mine venner fra "rånetiden" min i Harstad. På den tiden var det Datsun 160/180B og Ascona B som "rulet". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid må jeg si meg enig med deg Werther. Nå i dag ser jeg det er meningsløst med mange navn. Ungene mine bruker bare første og siste navn, de to i mellom blir utlukket. Eneste gangene jeg bruker begger fornavnene til ungene er når jeg blir sinna og skal irettesette dem..

Hehehe... min mor hadde det på tilsvarende måte med meg. Jeg hørte kun mitt hele navn når hun var sinna på meg. Alle andre har til alle tider brukt kun et av mine fornavn eller div. kallenavn. Jeg bruker derfor bare et av mine fornavn til daglig. Utfordringen er at navnet er alt for vanlig her i Danmark... "alle" heter jo det samme som meg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi ganske like sånn sett. Mitt dobble fornavn er navnet fra mine to bestefedre og mine to etternavn er stedsnavnet som gårdene hhv. min mor og min far er ifra. Navnet finner du et sted oppe i fjellet på riksvei 9. Sånn sett er jeg veldig norsk i mine røtter.

Min far har også "-son" mellomnavn, men det er noe de sluttet med til vår generasjon. Normalt var dette fordi det fantes så mange med samme navn der han kom ifra.. så de måtte avgjøre hvem som tilhørte hvem :lol:

Min bror fikk også navnet av sine oldefedre, han var litt mer heldig med sammensetningen.

Når jeg ringer til utlandet må jeg kutte ut et fornavn og et etternavn, fordi det er latterlig vanskelig å si på engelsk...

Apropos 1600 tallet... verkstedbygningen min er bygd i 1677 ;) Holder seg fint enda.. 8)

Fredrik har vært et fast fornavn blandt gutta i vår familie siden 1698 og førstemann ble døpt i Bragernes Kirke i Drammen, men han flyttet som ung mann til Larvik og ble frakteskipper. Min familie har derfor mange bånd til Larvik... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kan kalle fornavnet mitt norskt, jeg.

Mellom- og etternavn er italiensk.

Farsiden består av nordmenn som dro til USA og kom tilbake et par generasjoner senere, og bønder fra Brekke i Sogn. Andre halvdel er "ukjente" italienere fra Palermo, Sicilia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...